Jump to content

Solen skiner åter på Kungsholmen.


P-pan

Recommended Posts

Det är helt riktigt ett par 4:or. Något underdimensionerade mht till vikten på högtalarna men det enda som löste problemet, sedan jag testat "allt" annat. Parkettgolvet är flytande och alltså inte fastlimmat, varför det sjöng med.

Inköpta hos Robert på AC begagnade från gamla butiken för ett antal år sedan.

Calm

Jo, högtalarna väger uppemot 70kg misstänker jag? Borde rimma ganska illa med Baseplattorna, dom borde bli mer som "vanliga sd-fötter" men det kanske fungerar bättre? Det är ganska viktigt med viktanpassning för Baseplattorna, en grundregel är att komponenten skall väga lika mycket som plattan. Går att modifiera dem till att matcha bättre, men du kanske har efterforskat en del redan?

Misstänker att jag har ägt precis detta par plattor, dock så lämnade jag dom till Base för modifiering för ca 5 år sedan och sen dess har jag inte sätt dom... :) Mkt. synd att det inte är någon produktion av dessa men springer på Tryggve som har jobbat på Base emellanåt på mässor och sånt.. Han har oftast någon plan på att dra igång igen :)

// Jonas

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

  • Replies 136
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Guest Audio Concept

Hej Jonas,

Följde du aldrig upp det med Base? När det begav sig med Base köpte exempelvis vi allt det vi kunde få tag på, eftersom det är en riktigt bra produkt. Men eftersom produktionstakten från dem var lite speciell (om jag uttrycker det milt) så kom de flesta plattorna som inbyte från kunder och kollegor som köpt nya högtalare osv eller så ville de byta till något annat dämpsystem. De plattorna som är under Calms högtalare kom från en kille i Stockholm som hade haft dem under sina stora monoblock. Vi arrangerade så att han fick mindre som passade förstärkarna och Calm fick de större som klarade vikten av hans högtalare. Om det är samma så måste de haft en udda resa innan dess.....

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Det är nu den spännande upplösningen kommer!

Sedan jag förklarat att jag inte var villig att offra mina ytor på ett antal V6:or så satt Matts tyst en lång stund i sina egna tankar.

Sen reste han sig plötsligt och började mäta mot dörren till arbetsrummet.

Denver070.jpg

Han svängde på dörrbladet fram och tillbaka och mulade något ohörbart, men som ändå lät som en belåten grymtning.

Ville inte störa honom så jag följde bara med med kameran i högsta hugg.

Denver071.jpg

När han var klar gick han till nästa dörr och gjorde om samma operation.

Jag har i mitt vardagsrum fyra dörröppningar som ligger ganska nära hörnen.

Med dörrarnas hjälp kan man skapa gigantiska Helmholtzlådor med bakomliggande rum som luftfjäder.

Det enda jag behöver göra är att öppna dörren till arbetsrummet 26 cm, dörren till sovrummet 40 cm och köksdörren som ligger i bakväggen 42 cm. I den dörröppning som inte har dörr kompenseras detta genom att två klädkammardörrar i gången mot hallen öppnas till 7 cm.

Simsalabim så har jag fått en sänkning av baspuckeln med motsvarande 4 st V6:or. Genialt minst sagt!!

Provlyssningen gav sitt tydliga resultat. Rena undret! Bortblåst var bumligheten i basen och lyftet i mellanregistret kom som ett brev på posten.

Intrycket var en rytm och musikalitet som lyftes av en tydlighet i bas, mellanregister och diskant. Detaljer som jag aldrig hört i mitt system kom fram och sweetspot vidgade sig markant.

Himmelskt! Spelglädjen tillbaka!

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hej Jonas,

Följde du aldrig upp det med Base? När det begav sig med Base köpte exempelvis vi allt det vi kunde få tag på, eftersom det är en riktigt bra produkt. Men eftersom produktionstakten från dem var lite speciell (om jag uttrycker det milt) så kom de flesta plattorna som inbyte från kunder och kollegor som köpt nya högtalare osv eller så ville de byta till något annat dämpsystem. De plattorna som är under Calms högtalare kom från en kille i Stockholm som hade haft dem under sina stora monoblock. Vi arrangerade så att han fick mindre som passade förstärkarna och Calm fick de större som klarade vikten av hans högtalare. Om det är samma så måste de haft en udda resa innan dess.....

Mvh, Audio Concept

Tjena Robban,

Nej, faktiskt inte, har jobbat med annat sen några år så det har inte blivit av. Det mesta med Base har varit en udda resa, jag har t.ex. varit med dom på hifi-mässan i Helsingfors för en massa år sedan. En rolig anekdot från den mässan var n

r vi hade problem med vibrationer i en lamparmatur i taket i mässrummet (gigantiskt rum) som trollades bort genom att ställa högtalarna på Base, förbluffande. En annan kul grej med Base är att ställa sig på en av dom stora plattorna och be någon hoppa på golvet bredvid... ;)

Drog faktiskt precis iväg ett mail till Tryggve på den mailadressen som gällde sist, får ses ifall man får nåt svar. Har du haft någon kontakt med honom på senare tid? Var inte på mässan så jag vet inte ifall han var där...

Det vore verkligt kul ifall det kom igång igen, för maken din "vibrasionsdemperer" har jag inte sätt maken till.. Motfasprincipen är både logisk och fullt fungerande.

Hojta till ifall du råkar springa på 2 st 1.0:or (den lilla för stativare) för runt 16 kg, skulle verkligen ha glädje av sånna nu!

//Jonas

Edited by Jonas
Link to comment
Share on other sites

Provlyssningen gav sitt tydliga resultat. Rena undret! Bortblåst var bumligheten i basen och lyftet i mellanregistret kom som ett brev på posten.

Himmelskt! Spelglädjen tillbaka!

En sån solskenshistoria ... undrens tid är inte förbi ... först Hellner och Ohlsson och nu detta :app::mm: :cool: Jag glädjs med dig!

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept
Tjena Robban,

Nej, faktiskt inte, har jobbat med annat sen några år så det har inte blivit av. Det mesta med Base har varit en udda resa, jag har t.ex. varit med dom på hifi-mässan i Helsingfors för en massa år sedan. En rolig anekdot från den mässan var n

r vi hade problem med vibrationer i en lamparmatur i taket i mässrummet (gigantiskt rum) som trollades bort genom att ställa högtalarna på Base, förbluffande. En annan kul grej med Base är att ställa sig på en av dom stora plattorna och be någon hoppa på golvet bredvid... ;)

Drog faktiskt precis iväg ett mail till Tryggve på den mailadressen som gällde sist, får ses ifall man får nåt svar. Har du haft någon kontakt med honom på senare tid? Var inte på mässan så jag vet inte ifall han var där...

Det vore verkligt kul ifall det kom igång igen, för maken din "vibrasionsdemperer" har jag inte sätt maken till.. Motfasprincipen är både logisk och fullt fungerande.

Hojta till ifall du råkar springa på 2 st 1.0:or (den lilla för stativare) för runt 16 kg, skulle verkligen ha glädje av sånna nu!

//Jonas

Hej Jonas,

det skall jag göra :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Calm,

kul att det blev så bra resultat, och lysningsupplevelserna förflyttas i positiv riktning. Ni brukar både alltid se glada ut, men det kanske är därför både du och Matts har sett extra glada ut på senaste :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Stort Grattis Calm. Va smart att använda intilliggande rum som basmumsare! Det är sånt man inte tänker på själv men Matts är en klurig kille. Riktigt roligt det här!

Måste oxå tillägga att jag använder base 4 under mina bashögtalare som väger ca 50kg, fungerar alldeles ypperligt!

Mvh Krelle

Link to comment
Share on other sites

Alla!

Visst är det roligt att man kan hitta enkla men annorlunda lösningar på problem!

Jag är naturligtvis helnöjd med Matts insats och brillianta idé.

Men eftersom jag inte tillhör den nöjda typen utan strävar mot ännu bättre, så kvarstod puckeln vid ca 80 hz. Därför har jag beställt 3 st specialmåttsatta lådor för att fixa den puckeln. Samtidigt så är jag otroligt nyfiken på vad Matts nya genomskinliga diffusorer skulle kunna göra åt rummet, så de skall vi testa.

Efter denna ytterst angenäma eftermiddag var det dags för eftersnack och lite godis till kaffet.

Denver072.jpg

Även Matts tycks vara nöjd med sin insats.

Denver074.jpg

Än en gång tack för din insats Matts och jag väntar med spänning på nästa steg.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Kul och Grattis,

Och skönt att slippa fylla köket och arbetsrummet med rockwool. :)

mvh/Harryup

Fint att det i stort fixade sig med så enkla medel som att öppna ett par dörrar. Det hade ju varit lite värre om Matts föreslagit ett lastbilsflak med grus :D

Link to comment
Share on other sites

Det enda jag behöver göra är att öppna dörren till arbetsrummet 26 cm, dörren till sovrummet 40 cm och köksdörren som ligger i bakväggen 42 cm. I den dörröppning som inte har dörr kompenseras detta genom att två klädkammardörrar i gången mot hallen öppnas till 7 cm.

Simsalabim så har jag fått en sänkning av baspuckeln med motsvarande 4 st V6:or. Genialt minst sagt!!

Ett oerhört elegant tweak i min smak! Grattis!!

Link to comment
Share on other sites

Det är nu den spännande upplösningen kommer!

Sedan jag förklarat att jag inte var villig att offra mina ytor på ett antal V6:or så satt Matts tyst en lång stund i sina egna tankar.

Sen reste han sig plötsligt och började mäta mot dörren till arbetsrummet.

Han svängde på dörrbladet fram och tillbaka och mumlade något ohörbart, men som ändå lät som en belåten grymtning.

Ville inte störa honom så jag följde bara med med kameran i högsta hugg.

När han var klar gick han till nästa dörr och gjorde om samma operation.

Jag har i mitt vardagsrum fyra dörröppningar som ligger ganska nära hörnen.

Med dörrarnas hjälp kan man skapa gigantiska Helmholtzlådor med bakomliggande rum som luftfjäder.

Det enda jag behöver göra är att öppna dörren till arbetsrummet 26 cm, dörren till sovrummet 40 cm och köksdörren som ligger i bakväggen 42 cm. I den dörröppning som inte har dörr kompenseras detta genom att två klädkammardörrar i gången mot hallen öppnas till 7 cm.

Simsalabim så har jag fått en sänkning av baspuckeln med motsvarande 4 st V6:or. Genialt minst sagt!!

Calm

Grattis!

Matts var hemma hos mig för några veckor sedan och mätte mitt blivande musikrum i källaren (6,60 x 3.60).

Jag köpte hus nyligen bl.a. för att få en möjlighet att skapa ett dedikerat musikrum. Min anläggning har dock låtit småtrist och inte så rolig att spela på i källarrummet.

Matts såg att jag hade en peak vid 80hz och gick sedan runt och mätte och kom till slut fram till att jag borde öppna de 2 innerdörrar som finns i källaren, den ena öppnas 50 cm och den andra skall vara helt öppen. Detta tips samt inköp av 4st Golden Horn (på mässan) för första sidoreflexen har förbättrat ljudet enormt!

Mycket 'Bang for the buck'. :cool:

Instämmer helt med det Calm skrev:

"Provlyssningen gav sitt tydliga resultat. Rena undret! Bortblåst var bumligheten i basen och lyftet i mellanregistret kom som ett brev på posten.

Intrycket var en rytm och musikalitet som lyftes av en tydlighet i bas, mellanregister och diskant. Detaljer som jag aldrig hört i mitt system kom fram och sweetspot vidgade sig markant.

Himmelskt! Spelglädjen tillbaka!"

Kunde inte utrycka det bättre själv, därav citatet.

Sitter nu och matar in Cd efter Cd efter Cd efter....... :D:mm:

Det återstår dock en del saker, som att fixa till taket med diffusorer (plus tapeter och målarfärg på väggarna). Fick lite tips där också....

Matts hittade också ett ställe under vilplanet på trappan ned till källaren (2x1x 1,20m), sätter man för en skiva så får man en basfälla där också. Matts skulle räkna ut springans storlek. Behöver nog även komplettera med 1 eller 2 V-4:or, får nog ta det stegvis.

Vill också rikta ett stort tack till Magic Matts. :)

Min anläggning: Bluenote Koala Tube CD, Hegel H200, Audio Physics Scorpio.

//Amadei

Edited by Amadei
Link to comment
Share on other sites

Ja Magic Matts är värd sin vikt i guld :app:

Att anlita en akustiker för uppmätning och åtgärder ger ljusår mer i effekt än en väl så genomtänkt sytemuppbyggnad om rummet är fel.

Skulle nog vikta detta till ca 50% av slutresultatet om man kan få rummet att stämma perfekt akustiskt.

Hört skäligen enkla anläggningar lyfta sig själv i håret om förutsättningarna är de rätta och naturligtvis motsatsen.

Så det rådet man kan ge är att i vart fall kolla rummets begränsningar innan man lägger megabuck på utrustning.

Nu får jag naturligtvis på skallen men detta är min erfarenhet.

Samtidigt väcks den klassiska frågan vad kom först hönan eller ägget?

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Rummet kommer man ju aldrig ifrån så att i vart fall ha en uppfattning vilka problem man har och välja om man skall åtgärda dom eller kanske möblera om eller negligera dom är bra. För då kan man ha dessa problem i bakhuvudet då man väljer utrustning så att man kanske inte försöker välja högtalare som skall kompensera för dessa fel i tron att felet ligger i högtalarna. Hellre åtgärda orsaken än symptomen.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...
Vad är på gång nu kan man undra?

Röda Rummet - det moderna genombrottet. Är månne vår Calm en modern Arvid Falk som strävar efter sanningen som den ser ut idag :Thinking: Av den lite slarviga emballeringen misstänker jag möblemang snarare än elektronik.

Det är väl bara att vänta och se ... :closedeyes:

Link to comment
Share on other sites

Efter allt konkande och uppackande så krävs lite energi och vila.

IMG_1315.jpg

Här ser vi också maestro himself Mr Magic Matts.

Denna omgång är främst för att följa upp förra mätningen med lite akustikmedicin i ca 80 Hz området.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Uppe i högra hörnet har ett riktigt bastroll sitt bo! Attakeras lämpligen med en sådan här låda som är något mindre än sina syskon.

IMG_1317.jpg

Denna mäter ca h 60 b 70 och djup 25.

Den står ovanpå min skivhylla och anpassades efter denna och höjden till taket. Måtter var så tight att jag fick fila av den något för att kunna skjuta den hela vägen in mot väggen.

Calm

Link to comment
Share on other sites

Ytterligare två burkar med måtten b 90 h 70 och dj 25 placerades i de områden där förstärkningen var som störst på fönsterväggen.

IMG_1324.jpg

Dessa var något olika i sin uppbyggnad. En hade dubbla lager plywood i bakpanelen.

Det konkades en hel del mellan olika positioner innan Matts var nöjd och kunde utföra en större mätningsomgång.

IMG_1321.jpg

Calm

Edited by calm
Link to comment
Share on other sites

Snyggt...

Trevligt med akustikåtgärder som mer eller mindre ser ut som möbler.

Det här kan ju ur WAF-synpunkt bli en riktig storsäljare :)

Ja skall man ha framgång hos det motsatta könet får man nog anstränga sin fantasi något. ;)

Tycker själv att lösningen blir både slankare och mindre dominerande än tidigare modeller. Nackdelen är att dessa inte är Varitunes dvs inte reglerbara men lite får man offra i sammanhanget :D

Calm

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...