Jump to content

Inbjudan från HiFi-Stället, Göteborg


Bebop

Recommended Posts

  • 5 weeks later...
Jag tänkte ta mig en tur till Göteborg på fredag för detta event. Kan man tänka sig fler Euphonia-medlemmar på plats?

Inte fredag, men väl Lördag kommer det att hänga några muntra gossar på låset!

vilket kanske inte gör långväga gäster gladare... men är du kvar måste vi ju samordna nått!

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Inte fredag, men väl Lördag kommer det att hänga några muntra gossar på låset!

vilket kanske inte gör långväga gäster gladare... men är du kvar måste vi ju samordna nått!

Ooops, jag menar lördag. Då kan vi hänga tillsammans :dry:

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Då är högtalarna på väg till Anders och Hifi Stället. Rekommenderar verkligen alla som har möjlighet att träffa Consequence och Morten från Dynaudio där.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Bilderna från lördagens demo har börjat ta form och som redan framgår av inbjudan, spelade McIntosch en av huvudrollerna i helgens föreställning. Det kan vara mycket utanför själva hifin som påverkar och själv blev jag lite matt under resans gång.

Är på väg tillbaka men denna mobila McIntosh-stol hade kanske varit det perfekta hjälpmedlet de senaste dygnen... :?::)

dyna004.JPG

Link to comment
Share on other sites

Demoportföljen visade vägen till två av dagens huvudattraktioner och inledningsvis spelades det över den mindre av de två... :) Många av oss har säkert på ett eller annat sätt haft en relation till Dynaudios klassiska Esotardiskant och stativhögtalaren Confidence C1 är utrustad med just en Esotar av senare generation. Känsligheten ligger på 85 dB, den nominella impedansen på 4 ohm och rejäla slutsteg fanns på plats.

dyna012.JPG

Link to comment
Share on other sites

Alternativ sittplats men här blev det istället posering av medförda demokomponenter från Dynaudio.

dyna006.JPG

Fick lära mig lite om deras element också. T ex att diskanterna Esotar2 inte är en produkt utan snarare ett konstruktionskoncept som kallas Esotar2. Diskanterna i Special 25, Contour 5.4, C1, C2, C4, Saphire, Evidence/Temptation och nu Consequence UE har alla Esotar2-diskanter. Men det är inte samma element, endast konstruktionsprincipen. Varje element kan varieras på mer än tusen sätt så att det passar varje modell.

Link to comment
Share on other sites

Fick lära mig lite om deras element också. T ex att diskanterna Esotar2 inte är en produkt utan snarare ett konstruktionskoncept som kallas Esotar2. Diskanterna i Special 25, Contour 5.4, C1, C2, C4, Saphire, Evidence/Temptation och nu Consequence UE har alla Esotar2-diskanter. Men det är inte samma element, endast konstruktionsprincipen. Varje element kan varieras på mer än tusen sätt så att det passar varje modell.

Hängde inte riktigt med där :) men portföljinnehållet visar ju tydligt att Esotaren har förutsättningar att bli skräddarsydd. Går vi över till den gångna helgens verkliga tungviktare blir det matchvikter på 114 kg styck och de rejäla monoblocken var fortsatt uppkopplade då även denna verkningsgrad ligger på 85 dB (2,83V/1m). Här spelades bl.a. musik med tung elbas och McIntosh-nålarna var stundtals uppe och dansade runt 1kW.

dyna018.JPG

Link to comment
Share on other sites

Att sitta i den stolen är dyyyrt men skööönt. :black:

MVH

Lech :)

Det finns en soffa i samma stil med utsikt över detta landskap och även här kan notan lätt skena iväg... :) Prislappen för ett par Dynaudio Consequence Ultimate Edition visar på runt en halv miljon SEK. Kabinettets ytfinish kan beställas i två utföranden; Rosewood/guld eller som detta par i Wengé med kromade infattningar.

dyna036.JPG

Link to comment
Share on other sites

Fick lära mig lite om deras element också. T ex att diskanterna Esotar2 inte är en produkt utan snarare ett konstruktionskoncept som kallas Esotar2. Diskanterna i Special 25, Contour 5.4, C1, C2, C4, Saphire, Evidence/Temptation och nu Consequence UE har alla Esotar2-diskanter. Men det är inte samma element, endast konstruktionsprincipen. Varje element kan varieras på mer än tusen sätt så att det passar varje modell.

Finns det även varianter på Esotar2 110 osv :?:

Link to comment
Share on other sites

Efter fortsatt lyssning, Esotardiskussioner och slumpvisa betraktelser av allt som butiken har att erbjuda (här finns bl.a. en vintagesamling som kan få den mest garvade audiofil att bli knäsvag... :)) fortsatte färden upp mot backkrönet för utflykter i det indiska köket. Starka kryddor har ingått i mitt liv så länge jag kan minnas men de skall nog undvikas vid vinterillamående och den beställda grönsaksgrytan smakade petroleum. Även vid normalform hade dock denna ärtskvalp fått underkänt på samtliga parametrar. Ingenting att rekommendera.

dyna035.JPG

Link to comment
Share on other sites

Efter fortsatt lyssning, Esotardiskussioner och slumpvisa betraktelser av allt som butiken har att erbjuda (här finns bl.a. en vintagesamling som kan få den mest garvade audiofil att bli knäsvag... :)) fortsatte färden upp mot backkrönet för utflykter i det indiska köket. Starka kryddor har ingått i mitt liv så länge jag kan minnas men de skall nog undvikas vid vinterillamående och den beställda grönsaksgrytan smakade petroleum. Även vid normalform hade dock denna ärtskvalp fått underkänt på samtliga parametrar. Ingenting att rekommendera.

dyna035.JPG

Ser mycket trevligt och mysigt ut på bilderna!

Indisk mat kan få sina konsekvenser. Var med i ett sammanhang där maten kunde betecknas som löjligt stark. Vilket medförde att allt samtalande blev omöjligt då deltagarna fick kämpa för att få luft och släcka den brinnande elden i halsen med ömsom öl och vatten. Kroppen transpirerade curry i en hel vecka. Då gäller det att ha plåtmagen intakt. ;)

Apropå högtalarna så förstår jag inte riktigt varför diskanterna sitter som de gör.

Någon bärande tanke eller?

Calm

Link to comment
Share on other sites

Apropå högtalarna så förstår jag inte riktigt varför diskanterna sitter som de gör.

Någon bärande tanke eller?

Calm

Har precis plöjt igenom produkthäftet och mycket riktigt handlar elementplaceringen om ett försök att uppnå optimal akustisk faslinjäritet.

Link to comment
Share on other sites

Har precis plöjt igenom produkthäftet och mycket riktigt handlar elementplaceringen om ett försök att uppnå optimal akustisk faslinjäritet.

En annan orsak är att baskonigurationen kan ge oerhörd kraft. Basbestyckningen består av 2 styck 12" element där endast den ena är synlig. Det andra sitter i anslutning mellan den övre lådan och den bakre. Konfigurationen går ner till 18 Hz och kan leverera oerhörd kraft. Genom att sätt baselementet där det sitter gör att min minskar effekter av golvreflektioner som kan spela ordentliga spratt, enligt Dynaudio. Det är också en av anledningarna till Confidence C2, C4 och Temptation ser ut som dom gör.

Trots placeringen var de jag pratade med rörande överens om att registren är väl länkade tillsammans. Det går däremot inte att vända högtalarna upp och ner då delningsfiltret och konstruktionen kompenserar placeringen så att ljudet sprids utan fasförskjutningar.

Den enda nackdelen med denna baskonstruktion är att den är ineffektiv. Dynaudio uppger 85dB men Mårten från Dynaudio menar att det ligger närmre 82-83dB.

Link to comment
Share on other sites

Finns det även varianter på Esotar2 110 osv :?:

Ja, det gäller samtliga element. Man har en konstruktionsprincip som t ex Estotar, Esotec, Esotar2 etc, som handlar om den mekaniska grundkonstruktionen. Sedan varierar de slaglängden, antal lindningar i spolen, typ av tråd, gallrets veckningar, material och tjocklek, fjädringsmjukhet i upphängningen, korgens stabilitet osv för att fintrimma elementet för den kombination det skall verka i.

Anledningen till att de inte säljer element på öppna marknaden är att de har en högre intjäningsförmåga (added value) att lägga motsvarande resurser till sina egna konstruktioner. En del säljs dock, t ex till Egglestone och Silverline. Antingen sitter man bundna av gamla kontrakt, har en god relation eller så betalar dom det "rätta priset" - det är min konklusion.

Link to comment
Share on other sites

Guest Bernt
Den enda nackdelen med denna baskonstruktion är att den är ineffektiv. Dynaudio uppger 85dB men Mårten från Dynaudio menar att det ligger närmre 82-83dB.
Grymt trögt och effektmätarna slog runt 100W konstant utan att det spelades högt. Nån spelade Yellos senaste och då var mätarna långt över 1000W. Det blev inte högt då heller.
Link to comment
Share on other sites

Jag upplevde att förstärkeriet lämnade för lite headroom, vilket jag aldrig hade förväntat mig med MC kw1,2. Dessa hade varit mer än overkill hemma hos mig med 93dB känslighet. Det klippte inte, men min känsla var att det fanns mer luft att hämta om man kört på de största mcintosharna. Jag blev positivt överaskad hur väl det många antalet element samverkade och hur den stora lådan med så många element inte gav en destruktiv signatur åtminstone i sweetspot. Märklig känsla när en stor jättetrumma i de lägre basregionerna klingar ut i ena kanalen och övertonerna dallrar precius på rätt plats, trots att man vet att diskanten och övriga höga register sitter vid golvet :clown:

Link to comment
Share on other sites

Efter fortsatt lyssning, Esotardiskussioner och slumpvisa betraktelser av allt som butiken har att erbjuda (här finns bl.a. en vintagesamling som kan få den mest garvade audiofil att bli knäsvag... :)) fortsatte färden upp mot backkrönet för utflykter i det indiska köket. Starka kryddor har ingått i mitt liv så länge jag kan minnas men de skall nog undvikas vid vinterillamående och den beställda grönsaksgrytan smakade petroleum. Även vid normalform hade dock denna ärtskvalp fått underkänt på samtliga parametrar. Ingenting att rekommendera.

dyna035.JPG

Restaurangen är normalt sett att rekomendera och det var just vad jag gjorde :blush Trodde du skämtade om petroleum Timbre :black:

Vilket fall som helst, så beställde jag min favorit med tillägget "extra stark". Den trevlige indiern serverade min mat med orden "Du får normalstark istället" och nickade beskyddande mot mig. Jag var mer än nöjd med trycket i chillin :D

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...