Jump to content

Rörförstärkare, jajamensan!

Leif Eriksson

Recommended Posts

Så har man då blivit med rörförstärkare, det står en McIntosh Mc275 och värmer här hemma sedan en knapp vecka. Ett hemlån och några dagars intensiv lyssning så var man fast. :D

Genast infinner sig en del frågeställningar.

Jag tänker relativt snart köpa en omgång rör att ha i reserv, och då kan man ju passa på att "byta upp sig" i samband med detta.

Jag vet ju att det finns en hel del kunniga som kanske kan delge lite råd, jag har redan hittat en hel del på diverse forum.

Jag tänkte kanske börja med 12AX7/ECC83 där skall det finnas en hel del att hämta, någon som har några bra tips?

Nos Telefunken, Mullard reissues, etc,?

Senare kommer KT88, här har jag sett en hel del positivt om Gold Lion Reissues?

Vad säger forumets experter?

Guest patrikcaesar
Så har man då blivit med rörförstärkare, det står en McIntosh Mc275 och värmer här hemma sedan en knapp vecka. Ett hemlån och några dagars intensiv lyssning så var man fast. :D

Jag tänker relativt snart köpa en omgång rör att ha i reserv, och då kan man ju passa på att "byta upp sig" i samband med detta.

Jag vet ju att det finns en hel del kunniga som kanske kan delge lite råd, jag har redan hittat en hel del på diverse forum.

Jag tänkte kanske börja med 12AX7/ECC83 där skall det finnas en hel del att hämta, någon som har några bra tips?

Gold Lion Reissues har införskaffats av en kund till mig, de är billiga och enligt honom mycket bra.

Nos Telefunken visst, men det kostar.

Mullard reissues finns inte mer, det var en dagslända där inte jag ens hann beställa något, men Jesper som även har Gold Lion Reissues tycker att de är bra.

Hoppas det vägleder.

MVH

Patrik

Om du kollar tex. om.s tråd där han bytt mellan olika ecc82 fram och tillbaka så finns det inget självklart recept!

Utan det är väldigt mycket trial and error ocg vad som passar just dina öron och MC275an!

Jag var tex. övertyga om telefunkenrörens överlägsenhet! Men det var när jag jämförde i mina rörmickar (mellan tfkn och Mullard och stock Electro Harmonix*), men om.shar visat att så inte alltid är fallet! Min upplevelse är också att MIL-specade rör inte alltid låter bättre, men oftast har bättre livslängd.

Men ren generellt så får man vad man betalar för!

Vet ingen som kör MC275, men jag skulle tro att det är dom du måste söka för att ta reda på vad dom har för rörerfarenheter (låter självklart va?)!

/ptr

* tfkn har ett mycket lägre brusgolv, mullard är varmare, nästan lika tysta och electro-harmonixrören låter som en vattenkokare i jämförelse. tyvärr brände jag ett tfkn-rör innan jul, så nu kör jag med fyra begagnade simensrör som jag haft liggande, inte helt optimalt när man behöver två matchade par... låter lite åt tfknhållet, men med något högre brusgolv..

Jeg har testet endel 12AX7 i min tidligere Hovland HP200 pre, det første du bør bestemme deg for er nesten hvilken lyd du vil tuberolle mot, Telefunken og Mullard har enligt mine erfaringe ganske forskjellig signatur, Mullard mot det varme og behagelige Telefunken (Ribbed Plates) mer detaljert, oppløst og ambient, Telefunken Smooth Plates igjen har en varmere grunnklang og dermed en annen signatur enn RB, det hele er nesten en smaksfråga i første hand.

Få klart for deg hvilken vei du vil gå, fokuser så på de konkrete rørene som gir deg dette, imo :)

Så har du mange varianter som ligger derimellom.

Kanskje dette kan være til en liten starthjelp.

12ax7_guide.gif

mvh

I denne linken kan man lese litt genrelle beskrivelser om de forskjellige produsentene/variantene 12AX7, hans beskrivelser stemmer forøvrig rett bra med mine egne observasjoner.

12AX7

mvh

Fick ett i mitt tycke bättre ljud (klarare och stramare) med TAD JAN-rör (7025) istället för de keinesiska originalen (12ax7) och TAD 12au7-rör. Ville prova en billig uppgradering. Kolla Tubeampdoctor.com

Läste nyligen positivt om Tung-Sol reissues av KT-88 som jag är sugen på (halva priset mot Gold Lion). Samma test varnade för Electro Harmonix 6550 som jag har. Får se när jag kommer till skott. Någon här på forumet tyckte att Gold Lion lät för snällt. Dock togs väl Gold Lion-rören ursprungligen fram just för Mcintosh MC275?

Hej Leif

Jag bytta nyligen från Electro Harmonix KT88 till Gold Lion KT88 re-issues i en Octave V40

och upplevda en stor forbättring. Bättre upplösning och dynamik som ger ett mjukare ljud utan att man upplevar att

ljudet är beslojad. Bättre upplösning också i basen (vart EH KT88 redan är/var bra). Totalt sett är

resultatet att all musik jag lyssnar på nu återges än mera naturligt av mina Vivid Audio 1.5.

Allt beror självklart på ens eget ljudideal, kan forstå att man med andra preferenser än mina

kan tycka att ljudet blir för "snällt".

Fast detta var i en Octave V40 som redan med EHKT88 är en mycket bra och fram för allt neutral forstärkare.

Hurvida GL KT88 ger samme resultat i 275an vet jag inte.

Kan tillägga att jag köpta mina rör från omtalade Jim McShane.

Utifrån mina erfarenheter kan jag klart rekommandera honom.

ECC83 röret i V40 bytta jag tidigt till ett ECC83 med helt nytt design från Blackburn Microtech.

Fantastisk neutralitet och upplösning. Tyvärr kursade

deras moderföretag (som tilverkade katoder till t.ex. tjockTV) så i dagsläget går

dett inte att få tag på detta rör. Finns en liten chans att dom starter upp igen inom 2010

Glömda att tillägga att totalt (rör, post, tull etc.) gik en matched kvartet på ca 2400 SEK

JNA

Grattis till en superhärlig förstärkare!!

En stor fördel med MC275 är att det är mycket lätt att "rullla rör".

Jag är också ägare till en MC275 (har även haft 2st)

Jag har både EH KT88 och Gold Lion KT 88. Jag kan bara instämma mina intryck med JNA´s intryck.

Ibland upplevs GL kanske lite för snälla, men det går att bota med lite andra ingångsrör.

Jag har provat med lite olika ingångrör och hittat en lösning som passar mig:

12AX7 platsen kör jag RCA 5751 blackplate. byter ibland till EH 12ax7.

12AT7 kör jag på Cryobehandlade Mullard från Watford tubes.

Jag lyssnar mest på Frank Zappa, Proggresive Rock och Fusion.

/FZA

ECC83 röret i V40 bytta jag tidigt till ett ECC83 med helt nytt design från Blackburn Microtech.

Fantastisk neutralitet och upplösning. Tyvärr kursade

deras moderföretag (som tilverkade katoder till t.ex. tjockTV) så i dagsläget går

dett inte att få tag på detta rör. Finns en liten chans att dom starter upp igen inom 2010

Jasså du fick tag i ett par Techtubes rör. :D:mm::) Dom måste ju vara värda en smärre förmögenhet :o Tittade på Engelska Ebay efter ett par men det fanns ingenting.

Det finns ju en liten risk att du kan betala av huslånet med dom där om 20år :clown:

Jasså du fick tag i ett par Techtubes rör. icon_smile_big.gif icon_smile_tongue.gif icon_smile.gif Dom måste ju vara värda en smärre förmögenhet icon_smile_shock.gif Tittade på Engelska Ebay efter ett par men det fanns ingenting.

Det finns ju en liten risk att du kan betala av huslånet med dom där om 20år icon_smile_clown.gif

Den risk får jag leva med :) Speciellt äftersom deras katod teknologi bör ge mycket lång livstid på rören

Låt oss hoppas att TechTubes lyckas komme tilbake. Första verkliga nytillskottet i

rör-teknologi på mycket länge och så går moderföretaget och kurser på grund av en missad order till

Kina!!!