pix Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Hej Äntligen klar med mitt nya DHT försteg, så jag tänkte lägga upp lite bilder på det färdiga resultatet Försteget är baserat på 80-år gamla direktupphettade trioder (DHT) som här har fyra NiCD celler som spänningskälla för glöden Därav namnet "Pix Denchi" [Denchi = batteri på japanska] Mvh /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Zalve Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Du är lika sanslös som vanligt Pix,,,Snyggt Bygge! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Mattias Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Riktigt läckert Pix! Sanslöst är ordet... /Mattias Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted January 20, 2010 Share Posted January 20, 2010 Riktigt läckert Pix! Sanslöst är ordet... /Mattias Ja, ett riktigt tjusigt bygge !! Jag hoppas verkligen att det motsvarar dina förväntningar även funktionsmässigt !! //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
mangew Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Jag är grymt imponerad av bygget. Vore kul om man hade elektronikbyggar kunskaper av denna klass. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Klingan Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Riktigt snyggt Vore kul att få att lyssna till någon gång. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted January 21, 2010 Author Share Posted January 21, 2010 Riktigt snyggt Vore kul att få att lyssna till någon gång. Bara att titta upp Klingan /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Absolute Audio Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Bara att titta upp Klingan /Pix Instämmer med hyllningskören Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
ynnorc Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 URSNYGGT! En funktionell skulptur. Du har inte fler bilder? Byggbilder kanske? Och gärna en djupare beskrivning för oss som inget kan om denna teknik. Ynnorc Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted January 21, 2010 Author Share Posted January 21, 2010 URSNYGGT! En funktionell skulptur. Du har inte fler bilder? Byggbilder kanske? Och gärna en djupare beskrivning för oss som inget kan om denna teknik. Ynnorc Tack Vet inte om det är tillåtet att länka till andra forum, men en komplett byggtråd ligger här Pic Denchi byggtråd Mvh /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Tack Vet inte om det är tillåtet att länka till andra forum, men en komplett byggtråd ligger här Pic Denchi byggtråd Mvh /Pix Det är givetvis tillåtet och det finns även en intressant tråd på Sweet Spot Forum. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Nice, very nice ... mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
plundin™ Posted January 21, 2010 Share Posted January 21, 2010 Djupt imponerande! /ptr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
toobs Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 "Pix Denchi" Mvh /Pix Det är så att man blir tårögd - både av habegär och avundsjuka. (förstärkaravund) Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 22, 2010 Share Posted January 22, 2010 Foto: Pix @ Hififorum.nu Vad har förstärkaren för specar? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted January 22, 2010 Author Share Posted January 22, 2010 Foto: Pix @ Hififorum.nu Vad har förstärkaren för specar? Hej Calle Jr Zout ligger nog runt 3K5 Ohm Zin 100K Ohm A ca 4-5ggr Ia 8mA Ua 120V på Anoden CCS aktiv anodlast (ca 1-2M Ohm) Reglerad 150V +HT med shuntregulator/CCS ©-L-C-L-C-R-C-CCS-OD3 filtrering innan anodlasten (CCS) Batteriglöd (DC) med 4st NiCD celler per filament, reglerad till 3,9V Inbyggd laddkrets för NiCD cellerna Katodbias (9V) utan avkoppling Mvh /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 23, 2010 Share Posted January 23, 2010 Tack. Undrar vad det betyder i termer som frekvensomfång, THD, dämpfaktor och uteffekt? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted January 23, 2010 Author Share Posted January 23, 2010 Tack. Undrar vad det betyder i termer som frekvensomfång, THD, dämpfaktor och uteffekt? Calle_jr Hmmm jag har inte instrument för att mäta dessa parametrar men, första svarar jag som RR "tillräcklligt" Jag spelar ju med "hardcore triodgrejer" rakt igenom, och det är då transformatorerna i signalvägen som sätter bandbredden på systemet. Detta steg -som inte har någon transformator alls i signalvägen, har troligen en bandbredd som är flera gånger större än de övriga delarna När det gäller den aktiva anodlasten är jag faktiskt osäker vad som händer över 50kHz. Jag vet att dess "dynamiska resistans" avtar vid riktigt höga frekvenser, men är osäker exakt var THD så är det ju en DHT Triod så det handlar antagligen enbart om 2H dist. Men som alla trioder ökar disten med lasten och utstyrningen (spänningssvinget) Bägge dessa parametrar är i detta vall extremt låga så jag skulle svar "mkt låg" på denna fråga Man mäter ju förstärkare fullt utstyrda, och får då ofta dist på 5-10%, men så skall ju inte en Triod användas. Trioden måste ha en större utstyrningsmarginal än kisel eller pentoder. Har sett mätningar på ett #45 rör (DHT Triod liknanade 2A3) lågt lastat, där gick inte distorsionsspectrat att urskilja ur brusnivån från instrumentet Dämpfaktor och utteffekt Nja, visserligen är denna triod avsedd för att fungera som ett utgångsrör i radioapparater på 20-talet (med bly batteridrift ) men då Denchi är ett försteg, så känns det ganska ointressant Försteget transformerar ju ingen effekt utan spänning. Det som i så fall skulle vara intressant är ju utgångsimpedansen (Zut) i relation till ingångsimpedansen (-eller rättare sagt ingångskappacitansen) på nästa steg, slutsteget. Jag har en 6C45-PE som driver i slutsteget vilken har ca 10pF i ingångskappacitans. Millerkapacitansen blir då ungefär 400pF Så med en utgångsimpedans på 3500 Ohm får jag en övre brytfrekvens på f = 1 / (2 x Pi x 400pF x 3500) = 114KHz Detta är ju -3dB, men det känns som helt ok för ett rörsteg Mvh /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RODA Posted January 31, 2010 Share Posted January 31, 2010 Imponerande!!! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calm Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 Måste också sälla mig till raden av gratulanter! Att kombinera djup elektronikkunskap med förfinad finish i utförandet är imponerande! Fick mig en ordetlig lektion i teoretisk och tillämpad rörelektronik via din trådhänvisningen. Kul och grattis! Calm Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted February 1, 2010 Share Posted February 1, 2010 då Denchi är ett försteg Hehehe Det förklarar saken, och specarna känns mer bekanta. Jag är så van att se en amplifier som en integrerad eller ett slutsteg. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted February 1, 2010 Author Share Posted February 1, 2010 Hehehe Det förklarar saken, och specarna känns mer bekanta. Jag är så van att se en amplifier som en integrerad eller ett slutsteg. Calle_jr Ja, jag förstod nästan att du missade detta Men som sagt, röret var ett utgångsrör på 20 och 30-talet, så du var inte helt fel ute. Flera av de riktigt inbitna DHT-gurus som finns där ute bygger försteg med riktigt kraftiga rör #26 är ju av många hissat som ett av de bästa förstegsrören, men på senare tid har även rör som tidigare var utgångsör i DHT SE-slutsteg används i försteg Läser ofta om att #10 och "10Y skall vara magiska rör i ett försteg Det finns mycket skoj kvar att prova! Mvh /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
pix Posted March 6, 2010 Author Share Posted March 6, 2010 Hej Jag har fått ett PM med frågan om det inte är knöligt med batterier och tillhörande laddning mm Och nu med ca 4 månader i baggaget, så kan jag säga att det funkar förvånansvärt smidigt Jag laddar cellerna med förhållandevis låg ström, vilket innebär att ingen laddövervakning krävs. Gränsen för detta ligger på ca 1/10-del av cellernas strömkapacitet, dvs i mitt fall 2400mA batterikapacitet och 240mA laddström. Jag laddar med 100mA vilket innebär fulladdat på ca 24 timmar. Kravet på laddövervakning vid högre laddströmmar kommer av att den inre resistansen i cellerna ökar när dessa närmar sig full laddning, vilket innebär att laddströmmen omformas till värme Trycket i cellen ökar, med risk för att de säkerhetsventiler som varje cell har kan öppnas och elektrolyt strömmar ut. Så i mitt fall har det ingen större betydelse om jag laddar 24, 25 eller 26 timmar. Ca ett dygn är ganska lagom På de senaste 4 månaderna har jag laddat cellerna 3 gånger, så det är ändå ganska o-frekvent då glödströmmen till dessa Trioder är väldigt låg. Jag var lite orolig hur förstärkaren skulle bete sig när glödströmmen började ebba ut. Bias instrumentet ger väldigt värdefull information om glödströmmens status och en indikering när detta närmar sig. Det som händer är helt sonika att volymen sjunker under ett par minuters tid till ungefär häften. Då bör man acceptera att det är färdigspelat, får med allt för låg glödström -med pålagd HT spänning, kan successivt förstöra Katoden. Man skulle även ganska enkelt kunna bygga en övervakningskrets med 5-6 komponenter som övervakar att glödströmmen inte understiger ett minvärde. Men enklare är ofta bättre så det får vänta /Pix Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts