figge Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Vilken av signalkablarna i Norsesortimentet får jag mest för pengarna? Både prestandamässigt och prisrelaterat. Quote
Ekman Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Det är en inte helt lätt fråga att svara på, jag hade nog försökt hitta en Frey till bra pris men även Heimdall för halva pengen är riktigt bra. Baldur är lika bra att skippa du får mycket mer i heimdall och TYR är grym men också riktigt dyr. Quote
calm Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 När vi talar om referenskablar så är Nordost svindyra, nya. Jämfört med Valhalla kan jag tycka att Tyr står sig mycket bra. Borde finnas en del begagnat som jag tycker är ett mkt bra alternativ till nytt. Känns ju onödigt att betala för inspelningen och dessutom till ett högre pris. Calm Quote
Kenneth_P Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Nordost Heimdall er et af deres bedst sælgende kabler, og skulle også være et af dem, der giver mest for pengene. Men det afhænger jo af budgettet; har du omkring 7.000 til et signalkabel, så er Heimdall nok det bedste valg - hvorimod har du omkring 50.000 til et signalkabel, så er Valhalla nok det bedste valg - og har du omkring 170.000, så er Odin måske det bedste valg... Quote
Ekman Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Calm: Är Nordost svindyra? jämfört med vaddå? Tycker dom står sig riktigt bra pris/prestandamässigt och pratar man pris i absolut belopp så är dom inte så himla dyra heller de allra flesta kabelmärken har betydligt dyrare kablar. Transparent till exempel har två/tre st högtalarkablar nu som är dyrare än Odin och innan Odin kom så var valhalla topmodellen i flera år och då hade transparent istället fyra hela modeller som var dyrare, bara som ett exempel. Quote
figge Posted January 20, 2010 Author Posted January 20, 2010 Låter som en beggad och inspelad Frey är det bästa alternativet, både ekonomiskt och vad gäller egenskaperna. Quote
calm Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Calm: Är Nordost svindyra? jämfört med vaddå? Tycker dom står sig riktigt bra pris/prestandamässigt och pratar man pris i absolut belopp så är dom inte så himla dyra heller de allra flesta kabelmärken har betydligt dyrare kablar. Transparent till exempel har två/tre st högtalarkablar nu som är dyrare än Odin och innan Odin kom så var valhalla topmodellen i flera år och då hade transparent istället fyra hela modeller som var dyrare, bara som ett exempel. Jag menar naturligtvis i absoluta termer. Exempel från en inte okänd hemsida i Uppsala: Tyr 2x1m RCA 18.200 kr Valhalla 2X0,6 m XLR 38.800 kr Odin 2x1 m XLR 137.000 kr Beror på vilken plånbok man har, men inte är det billigt. Sen kan man säkert hitta dyrare kablar men eftersom Nordost har blivit lite av marknadsledare så tenderar deras kablar bli måttstock för andras prissättning. Relativpriser mot vadå? Kan vi uppskatta skillnadernas värde i kronor räknat. Får jag mindre för pengarna när jag köper Kimber som är billigare? Calm Quote
PL300 Posted January 20, 2010 Posted January 20, 2010 Oh kabeldiskutioner brukar ju vara intressanta, speciellt när det inte finns några direkt rätt och fel. Mer olika teorier och naturligtvis massa mätvärden men det är ju ingen som direkt kunnat bevisa vad det skulle ha för musikalisk fördel om t.ex. kabeln klarar 90 eller 70% av ljusets hastighet vilket örat förmodligen ändå inte har en changs att uppfatta. En fråga är om det går och få det bättre än vad skivan spelades in med, dvs. vad dom använder i studiosammanhang och det är inte kablar på dom prisnivåerna som nämnts. Min åsikt är att en kabel med bra matrialval, förnuftigt uppbyggd och bra kontakter inte behöver kosta mer än några tusenlappar beroende på längd sen försvinner för min del prisvärdheten eftersom skillnaderna och dom mätbara resultaten (vilken betydelse det kan ha?!) minskar i samma takt som prislappen ökar! Jag har inte så stor koll på Nordost idag har dock ägt en blu haven tror jag den hette och den var bra, passade dock inte mitt ljudideal riktigt så jag har ingen direkt rekomendation mer än det jag redan skrivit och min upplevelse är att det är mer ljudmässiga skillnader mellan märken än inom det egna! Jo kablar som kostar som en helt okej småbil är snordyra!!! Jag har dock inget emot om man vill satsa dom pengarna på sin annläggning med vetskapen att det är det mest optimala man kan hitta men det kan inte kalls prisvärt! Som dom andra nämnt så blir ju beggade kablar helt andra prislappar på och kan därför bli mer prisvärda än dom varit nya! Quote
Timbre™ Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Som dom andra nämnt så blir ju beggade kablar helt andra prislappar på och kan därför bli mer prisvärda än dom varit nya! En intressant betraktelse vore ju att utröna hur prisfallet på begagnade audiokablar står sig mot genomsnittligt prisfall på t.ex. elektronik... Skulle differensen nypris/begagnatpris vara större kan man ju börja undra då det normalt inte förekommer något slitage. Quote
Absolute Audio Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Skulle differensen nypris/begagnatpris vara större kan man ju börja undra då det normalt inte förekommer något slitage. Fast koppar åldras, det blir oxid på kontakter.... Så undra om inte kablar oxå är lite färskvara?? Är det någon som jämnfört "ny vs. gammal" kabel av samma modell? Quote
Timbre™ Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Fast koppar åldras, det blir oxid på kontakter.... Så undra om inte kablar oxå är lite färskvara?? Är det någon som jämnfört "ny vs. gammal" kabel av samma modell? Har för skoj skull jämfört två skilda par av Kimber Select KS-3033 (kopparledare) och där skiljer även utseendet en del. Det ena paret kommer från den första serien och fanns det någon skillnad hann den smita iväg under minuterna det tog att koppla om. Quote
Ekman Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Men kontakter kan rengöras? Jag tror det handlar en hel del om att kablar är så otroligt enkelt att köpa&sälja begagnat och att marknaden är i det närmaste global. Även det faktum att kablar/tillbehör har högre butiksmarginaler än elektronik kanske kan driva ner begagnatpriserna? man tycker realvärdet är lägre begagnat på något sätt. Quote
PL300 Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 En intressant betraktelse vore ju att utröna hur prisfallet på begagnade audiokablar står sig mot genomsnittligt prisfall på t.ex. elektronik... Skulle differensen nypris/begagnatpris vara större kan man ju börja undra då det normalt inte förekommer något slitage. Jo jag tyckte det var en intressant vinkel och se på det, slitaget sker ju i första hand på kontaktytorna och är beroende hur kabeln har användts innan men har den bara suttit mellan två appater i några år borde det inte vara ett problem om man putsar av dom. Koppar och silver oxiderar och är det vanligaste förekomande ledarmatrialet i kablarna och där tror jag kabelns uppbyggnad är av avgörande för åldring, dvs. hur lätt syre och fukt kan komma in! Man kan ju leka med tanken om kabeln åldras fortare i tropisk miljö!? Quote
Recommended Posts