Jump to content

Har en Ferarri men två mil grusväg till asfaltsvägen.


Adagio

Recommended Posts

Så har man flyttat till en ny lägenhet med ett stort femkantigt rum, och det låter superbra men...... när det väl börjar lira så där underbart som stativare kan.

Dvs stor precis ljudbild, tight dynamisk återgivning. Vidare har jag inte en baspuckel någonstans i återgivningen, vad är då problemet? Det är så lyhört här, i sidled är det stendött men grannen ovanför hör allt, så precis när allt lirar som bäst är det lite för störande. Jag vill ju inte störa men jag vill ju inte sitta och fislyssna så nu undrar jag lite om det kanske är läge att tänka om. Kanske är det dags för en Porsche Cayenne istället, nämligen en Magnapan. Dessa lär ju prestera en stor ljudbild även om volymen är moderat vidare ska ju den dipolära konstruktionen vara mer skonsam mot grannarna. Erfarenheter?

Link to comment
Share on other sites

Så har man flyttat till en ny lägenhet med ett stort femkantigt rum, och det låter superbra men...... när det väl börjar lira så där underbart som stativare kan.

Dvs stor precis ljudbild, tight dynamisk återgivning. Vidare har jag inte en baspuckel någonstans i återgivningen, vad är då problemet? Det är så lyhört här, i sidled är det stendött men grannen ovanför hör allt, så precis när allt lirar som bäst är det lite för störande. Jag vill ju inte störa men jag vill ju inte sitta och fislyssna så nu undrar jag lite om det kanske är läge att tänka om. Kanske är det dags för en Porsche Cayenne istället, nämligen en Magnapan. Dessa lär ju prestera en stor ljudbild även om volymen är moderat vidare ska ju den dipolära konstruktionen vara mer skonsam mot grannarna. Erfarenheter?

Blir det fullregisterstörning hos grannen eller är det mest basen som tar klivet en trappa upp... :?:

Link to comment
Share on other sites

Intressant!

Jag har själv Magneplanar och har läst en del om dipoler och hur de fungerar.

Jag tror att du kommer att kunna spela högre med fullregistersdipoler utan att störa grannarna mer för det.

De strålar mycket lite ljud i lodled och sidled.

Ljudenergin riktas nästan enbart framåt och bakåt.

En granne bakom högtalarväggen kanske fortfarande blir störd, dock.

Jag har stämt av med sambon, och fått klart för mej att spelandet inte alls hörs lika mycket utanför ljudrummet som med lådhögtalarna jag hade innan.

Dessutom kan jag spela lägre utan att tappa inlevelsen i musiken.

Basen blir mycket tydlig och artikulerad. Dipolerna orsakar betydligt färre stående vågor i rummet pga sin riktverkan.

En konventionell låda är normalt rundstrålande i basen och mer och mer riktad i högre register.

Detta betyder att reflexerna kommer att ha olika tonkurva i olika riktningar.

En dipols tonkurva är - om inte alldeles jämn i alla riktningar - så sannolikt betydligt mer jämn än en lådhögtalares.

Dessutom, om ojämnheter föreligger så är det i de riktningar där utstrålningen är svag.

Räkna dock med att dipolerna behöver någon meter från bakvägg för allra bästa resultat. Däremot kan de stå nära sidovägg.

Måste skärmarna stå lite närmre bakvägg, så kan man vinkla dem lite extra. Då slår reflexen inte direkt tillbaks till lyssningspositionen, och du åstadkommer litegrann samma effekt som med ett längre väggavstånd.

Link to comment
Share on other sites

Rummet är 6x8m ca 3.30 i takhöjd, rummets ena hörn är avkapat i 45 grader. Så jag spelar i en osymetrisk pentagon där stereon står i det avkapade hörnet, så resultatet blir en ca 3m vägg med två 45 graders hörn vidare ca 4m åt ena hållet och ca m5 åt andra, dvs en böjd vägg på så där 12m som bakvägg. Ingen vägg bakom mig men ett hörn ca 2,5m bakom mig ca 5m framåt till väggen där högtalarn står, ca 3.5m till högtalarna. Inga sidoväggar i trditionell mening. Stänger jag de båda dubbeldörrarna till sovrummet hörs det nästan mindre där än hos grannen, ljudet går mao uppåt i alla register, men väldigt lite i basområdet. Ljud går nedåt till mig också. det hörs när grannarna pratar, men mest som ett väligt oartikulerat mumlande. Steg och stötar hörs mest, det är en trä/tegelkåk från 1885.

Link to comment
Share on other sites

Ljudenergin riktas nästan enbart framåt och bakåt.

Därav min kanske lite luddiga fråga... :D Vare sig Guarneri Memento eller Magnepan förknippas ju med extrema våglängder och låga frekvenser. Mina egna Guarneris står reserverade för framtida äldreboende om jag kommer så långt... :)

Link to comment
Share on other sites

Är det din lägenhet? alltså så du får pyssla något med den? Isåfall om man vill lägga lite tid och pengar så är tipset flera lager gips i taket eller regla ner och ha isolering emellan, men flera lager gips lär användas i nattklubbar och liknande för att förhindra att ljudet fortplantar sig!

Om du trivs med dina nuvarande högtalare så hade jag i första hand försökt förebygga problemen i rummet!

Så sammanfattningsvis om du får och vill, ett nytt tak!

Link to comment
Share on other sites

Magnepan kan jag instämma på att det är en högtalare som grannarna gillar :)

Jag bor idag i ett radhus med en granne vägg i vägg med mitt lysningsrum. Om jag valde att spela med Magnepan emot väggen vi delar hördes ljud över till honom. Men om jag valde att spela längs med vägen vi delade kunde jag spela på galenskaps nivåer utan att ljud gick igenom.

För 1 1/2 år sedan bytte jag ut mina Magnepan till ett Par Quad elektrostater. Vilken är uppbyggt som en diaplit och inte en linjekälla som Magnepan är. Vilket resulterar i att högtalaren spelar bredare än linjehögtalare. Vilket i sin tur resulterar i att grannen idag njuter av välljud tillsammans med mig.

Summa summarum välj Magnepan om du vänjar om grannen.

I fall du får ett tillfälle att lyssna på ett par, gå fram tillhögtalaren och ställ till sidan om den.

//Magnus

Link to comment
Share on other sites

Många anser att Magneplanarerna kräver lite högre volym för att spela ut och inte är till sin fulla fördel på lägre nivåer. Spridningen är däremot väldigt liten i sidled så det kan ju vara en fördel för grannen.... men nog sjutton hör våra grannar när jag drar på lite :D (trots att det inte är speciellt lyhört)

Link to comment
Share on other sites

Många anser att Magneplanarerna kräver lite högre volym för att spela ut och inte är till sin fulla fördel på lägre nivåer. Spridningen är däremot väldigt liten i sidled så det kan ju vara en fördel för grannen.... men nog sjutton hör våra grannar när jag drar på lite :D (trots att det inte är speciellt lyhört)

Det där är också intressant!

Jag läser många kommentarer om att MP kräver kraftiga slutsteg, vilket jag misstänker betyder att man måste dra på.

Eller så syftar man på att det krävs stora effektreserver för transienterna eller nåt...

Jag har bara läst "att" det är så. Aldrig "varför".

:unsure:

Min erfarenhet vid jämförelse med alla andra högtalare jag ägt, är att MP är väldigt bra redan på låga nivåer.

Basen är potent och artikulerad även då jag spelar lågt och detaljerna går fram tydligt redan på låga nivåer.

Link to comment
Share on other sites

Det där är också intressant!

Jag läser många kommentarer om att MP kräver kraftiga slutsteg, vilket jag misstänker betyder att man måste dra på.

Eller så syftar man på att det krävs stora effektreserver för transienterna eller nåt...

Jag har bara läst "att" det är så. Aldrig "varför".

:unsure:

Min erfarenhet vid jämförelse med alla andra högtalare jag ägt, är att MP är väldigt bra redan på låga nivåer.

Basen är potent och artikulerad även då jag spelar lågt och detaljerna går fram tydligt redan på låga nivåer.

Jag tycker nog att de fungerar bra på låga nivåer men de spelar ut än bättre på högre. Om man läser andra forum ser man ofta att ´stats som SoundLab och ML anses spela ut bättre på låg volym.

Link to comment
Share on other sites

Min erfarenhet vid jämförelse med alla andra högtalare jag ägt, är att MP är väldigt bra redan på låga nivåer.

Basen är potent och artikulerad även då jag spelar lågt och detaljerna går fram tydligt redan på låga nivåer.

Kan bara instämma helt.

Får mycket mer engagemang redan vid låga nivåer än jag tidigare fått med "vanliga" högtalare. Har läst nånstans att ljudnivån i linjekällor inte faller av i takt med avståndet heller på samma sätt som vanliga högtalare. Det kan vara en av förklaringarna till att man stör mindre i sidled. Se bara till att inte ha för mucket absorberande material duntikring. Diffussion var ordet, sa Bull.

Kan i alla fall helt oreserverat rekommendera att pröva maggisar - om du bara klarar dig utan baskicken i bröstkorgen förståss. Men det gör säkert i vart fall grannen :D

Jag tycker dessutom man får extremt mycket välljud för pengarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag får inte göra nåt, huset är k-märkt med stuck i taket (diffusorer he he). Ang kraft har jag förstått att det som behövs är effekt inte ström, så feta monoblock som levererar ner till 0.5 ohm är inget måste, det ska räcka med min Krell kav 400xi som levererar just effekt. Borde kanske haft lite mer ström till mina SF, men nu kan jag ju ändå inte utnytja dom fullt ut. Har micklat med uppställningen den senaste veckan, fan va bra dom låter även på lägre volym, det är väldigt bra dimensioner på rummet verkar det som.

Link to comment
Share on other sites

Därav min kanske lite luddiga fråga... :D Vare sig Guarneri Memento eller Magnepan förknippas ju med extrema våglängder och låga frekvenser. Mina egna Guarneris står reserverade för framtida äldreboende om jag kommer så långt... :)

Då det var inte Guarneri'n du spelade på den gången då grannen bankade på väggen så att tavlorna åkte på sné :cool: :D:D

/Kenneth

PS. för övriga: Timbre ville visa hur lite effekt förstärkarna egentligen använde när man spelade RIKTIGT högt.....att grannen bankade hördes naturligtvis inte men tavlorna talade om att grannen förmodligen varit ganska :angry:

PPS. spelar det någon roll vilken högtalare du (vi) använder på äldreboendet, det är väl ingen som hör nåt ändå ....jag börjar redan hamna där, satt och spelade igår och PLÖTSLIGT stöp diskant och rumsinfo. Letade fel men kan ha varit mina egna öron :diss:

Link to comment
Share on other sites

Ang kraft har jag förstått att det som behövs är effekt inte ström, så feta monoblock som levererar ner till 0.5 ohm är inget måste, det ska räcka med min Krell kav 400xi som levererar just effekt.

Tja,

Vi är ju några som tjatar om att effekt inte är ett måste om man kör rätt grejor (rör - 28W i triodläge). Ser ut som om jag hann före strmbrg med kommentaren :D

Förklaringen skulle vad jag förstått kunna ligga i att impedanskurvan för maggisarna nästan är ett rakt streck vid 4 ohm och detsamma med fasen.

Nåja, det är väl en fråga om ljudideal kan jag tänka....... Tror dock inte att Krelle kommer att krokna. Frågan är hur stora skärmar du tänkt. 3.6:an lär räcka rätt långt.

Link to comment
Share on other sites

Ang kraft har jag förstått att det som behövs är effekt inte ström, så feta monoblock som levererar ner till 0.5 ohm är inget måste, det ska räcka med min Krell kav 400xi som levererar just effekt. Borde kanske haft lite mer ström till mina SF, men nu kan jag ju ändå inte utnytja dom fullt ut.

Det beror på vilken modell du tänkt dig. Tveksamt om 400xi har kraft nog för 3.6, som jag tycker kräver en hel del, och 20.1 vill definitivt ha något annat. Det kommer en ny 1.7 (se nyhetsforum) som kanske är mer lämplig för din Krell även om Magnepan drev dessa med Bryston´s feta monoblock 28B-SST på 1000W vardera när de premiärvisades på CES.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilken modell du tänkt dig. Tveksamt om 400xi har kraft nog för 3.6, som jag tycker kräver en hel del, och 20.1 vill definitivt ha något annat. Det kommer en ny 1.7 (se nyhetsforum) som kanske är mer lämplig för din Krell även om Magnepan drev dessa med Bryston´s feta monoblock 28B-SST på 1000W vardera när de premiärvisades på CES.

Det var 3.6 från början men 1.7 verkar intressantare(för mig) och lämnar förhoppningsvis lite pengar över till annat.

Link to comment
Share on other sites

Det var 3.6 från början men 1.7 verkar intressantare(för mig) och lämnar förhoppningsvis lite pengar över till annat.

Jag tror i alla fall att den passar bättre till Krellen (min gamla DNA-1 dlx orkade inte med 3.6) och vissa rapporter från mässan säger att 1.7 lät mycket lovande :) . Jag gissar att även en ny 3.7 kommer om nå´t år eller så, 1.7 lär väl komma i vår.

Link to comment
Share on other sites

Det beror på vilken modell du tänkt dig. Tveksamt om 400xi har kraft nog för 3.6, som jag tycker kräver en hel del, och 20.1 vill definitivt ha något annat. Det kommer en ny 1.7 (se nyhetsforum) som kanske är mer lämplig för din Krell även om Magnepan drev dessa med Bryston´s feta monoblock 28B-SST på 1000W vardera när de premiärvisades på CES.

Man kan kanske aldrig få för mycket kraft..... :blush Lätt för mig att uttala mig med mina i sammanhanget små skärmar och mer stillsamma krav på ljudtryck. Ser av bilden ut som om Hasse har mer erfarenhet av mer krävande applikationer. :blush:blush

Skall kanske skratta mig lycklig att jag inte hört vad rejäla kraftmaskiner kan göra med skärmarna.

Ignorence is bliss..... säger dom ju :) - i alla fall billigare!

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag pratade med Ludwig på Audionord och han berättade att Magnapan har förbättrat sina 3.6 kontinuerligt och att de inte hade några planer på en 3.7. Den som säljs nu skulle dom kunna ha döpt till 3.7 eftersom den har förbättrats såpass efter lanseringen men dom avstår från detta eftersom det bara blir lite uppgraderingshysteri och folk känner sig lurade när det kommer nya modeller hela tiden.

Link to comment
Share on other sites

Man kan kanske aldrig få för mycket kraft..... :blush Lätt för mig att uttala mig med mina i sammanhanget små skärmar och mer stillsamma krav på ljudtryck. Ser av bilden ut som om Hasse har mer erfarenhet av mer krävande applikationer. :blush:blush

Skall kanske skratta mig lycklig att jag inte hört vad rejäla kraftmaskiner kan göra med skärmarna.

Ignorence is bliss..... säger dom ju :) - i alla fall billigare!

Nja, rör låter utmärkt på Maggisarna men åtminstone de större skärmarna kräver ett mycket kraftfullt rörsteg om de ska orka med att få kontroll över basen. Många driver ju sina planarer med exempelvis ett par Bryston 7B-SST i basen och rör till toppen.

Jag var ett tag inne på ARC´s utmärkta REF110 till mina 3.6 men när jag frågade ARC så tyckte de inte att den var tillräcklig (de har 3.6 på sin anläggning :app: ) vilket jag tyckte var ett ovanligt ärligt svar :) . Även Ludwig tyckte den var i klenaste laget för just 3.6.

Link to comment
Share on other sites

Nja, jag pratade med Ludwig på Audionord och han berättade att Magnapan har förbättrat sina 3.6 kontinuerligt och att de inte hade några planer på en 3.7. Den som säljs nu skulle dom kunna ha döpt till 3.7 eftersom den har förbättrats såpass efter lanseringen men dom avstår från detta eftersom det bara blir lite uppgraderingshysteri och folk känner sig lurade när det kommer nya modeller hela tiden.

"Hela tiden" var väl att ta i :D , 3.6 kom 99 och jag har aldrig hört något om en ljudmässig uppgradering. Tiden får utvisa hur det blir med 3.7 men jag skulle bli förvånad om den inte kommer till nästa CES ;)

Link to comment
Share on other sites

Apropos Krell KAV 400, hittade lite mätvärden och rekommendationer på stereophile.

Det verkar som den har problem med att driva låga impedanser, distar rejält vid låga nivåer, samt blir väldigt varm och distar än mer då.

Summing up the Krell KAV-400xi's measured performance is difficult, as some of its odd behavior will not be an issue when it comes to playing back music at normal listening levels. It is also possible that our sample was defective, though the fact that both channels behaved similarly is evidence for that not being the case. But I would avoid pairing the amplifier with loudspeakers that drop below 4 ohms—such as Krell's own Resolution 1—and would make sure it had adequate ventilation.

Ta det för vad det är värt.

Link to comment
Share on other sites

Det verkar som den har problem med att driva låga impedanser, distar rejält vid låga nivåer, samt blir väldigt varm och distar än mer då.

Vad jag vet dippar maggisarna inte under 4 ohm alls. Den graf jag såg i HiFi & Musik visade (för 1.6) ett nästan rakt streck vid precis 4 ohm. (vilket var vad jag hänvisade till ovan....)

Link to comment
Share on other sites

OK, jag kollade John Atkinsons mätningar i Stereophile där också, han anger 3.3 ohm som minimiimpedans.

Kan ju bli lite lågt då kanske. Krellen kanske får problem redan där då? (relativt sin anginva effekt förståss..)

Link to comment
Share on other sites

Alltså, det går ju inte att säga något tvärsäkert utifrån mätvärden allena. Men en säkring blåste vid 2 ohms-mätningen, i alla fall.

Den har också relativt hög utgångsimpedans, så med en relativt lågohmig högtalare kommer frekvenskurvan att påverkas hörbart på grund av variationerna.

Det tillsammans med temperaturproblemen gör att man kanske kan ha det i bakhuvudet, åtminstone.

Link to comment
Share on other sites

Då det var inte Guarneri'n du spelade på den gången då grannen bankade på väggen så att tavlorna åkte på sné :cool: :D:D

Nä, det var inte Guarneri... :) Effektuttaget blev något högre än planerat men grannen varvade ner efter ett tag och har nu flyttat till lugnet i den värmländska skogsbygden. Problemet med digitala effektmätare är annars att de lätt blir en leksak i fel händer... :unsure::)

Link to comment
Share on other sites

OK, jag kollade John Atkinsons mätningar i Stereophile där också, han anger 3.3 ohm som minimiimpedans.

Låt säga att förstärkaren har en dämpfaktor på 100 (Hegel H200 har 1000 för jämförelsens skull) och det vid 8 ohm. Det betyder normalt sett att utgångsimpedansen är 8/100 resp. 8/1000. Med 3.3 ohms last har vi en dämpning på 3.3/(3.3+8/100)=0.976 resp 3.3/(3.3+8/1000)=0.9976. I dB räknat blir det -0.1dB resp. -0.01dB. Det är med andra ord inte särskilt troligt att man märker någon skillnad.

Ifall dämpfaktorn är uppmätt vid 1kHz kan det naturligtvis vara så att vid 10kHz är den betydligt sämre ... jag vet inte om man kan vara säker på att dämpfaktorn är den lägsta över hela frekvensområdet?

Kollade precis på KAV400 och den har 0.17 ohm utgångsimpedans (dämpfaktor=47). Då blir det -0.8dB dämpning ... med andra ord knappt hörbart ... men inte oväsentligt. Är den inte bättre alltså?

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...