Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej!

Då jag bor i en stad utan akustikkonsulter frågar jag här på forumet:

- Finns det några nackdelar med mycket diffusion (inom rimliga gränser!). Jag funderar på att beställa 8st 60X60 paneler och ha i ett rum som är 4,60X3,65X2,20. Dessa är det jag funderar på:

Vicoustic%20Multifuser%20DC.jpg

kostar 3895kr (fraktfritt) för 8 paneler.

När jag för ett antal år sedan frågade en erkänd konsult i branschen fick jag uppfattningen av att diffusorer kunde det nästan inte bli för mycket av. Vidare när jag tittar på de allra finaste lyssningsrummen så verkar det vara mycket diffusorer inblandat!

Frågan är egentligen, hur fel kan det bli? Dessa kostar inte en förmögenhet och det kanske återspeglas i effekten (?), men då jag har en liten hemstudio också kan de ju alltid användas där! Är det för övrigt stor skillnad på akustikmaterial avsedda för studios kontra lyssningsrum?

Vad tror ni, värt att testa?

Mvh,

Wilhelm

Posted

Diffusorer dämpar ju ingenting utan minskar problem med reflexer.

Därför tror jag att du kan testa det här utan risk. :)

Dämpning är ju svårare eftersom högre frekvenser är lättare att dämpa vilket kan första klangbalansen.

Måste man inte ha tunna väggar mellan klossarna?

Posted

Hmm...

Jag pratar ju delvis i egen sak :blush då jag har ett dedikerat rum fullt med diffusorer... (Se även min tråd här på forumet för inspiration.)

Det kan egentligen inte bli för mycket, förutsatt att Du inte börjar diffusera ute i själva rummet :)

Generellt kan sägas att ju mer Du diffuserar, med för området väl valda produkter och på rätt ställen desto större upplevelse kommer Du att få från Ditt system.

Men...

Diffuseringen kan sedan kombineras ihop med lösningar på basproblematik, som generellt finns i alla våra "normala" lyssningsrum. Att just ordna med detta område, innan man diffuserar "hela rummet" kan ge betydligt mer för upplevelsen. Höga efterklangstider inom basområdet i kombination med toppar/dalar inom frekvenskurvan påverkar upplevelsen negativt genom mellanregistret hela vägen upp till diskantområdet.

Diffuseringen i sig bryter ned energin i reflexerna till en lägre nivå (dB), men bevarar ändå karaktären hos energin och ger en förbättrad upplevelse. Detta i ett väl diffuserat och avstämt rum. Lite av utmaningen med absorbtion istället för diffusering kan vara just runt "karaktären", rummet kan upplevas som mindre "levande".

Posted

Tack för era svar!

Jag har sedan innan 2 st vr6:or, 2 st "goldenhorn", en DIY "skyline diffusor", heltäckningsmatta och absorbenter i mängder (dock hänger de flesta i studion just nu!) Så efter att ha köpt dessa diffusorer så borde jag kunna få ihop en lämplig kombination, eller vad tror ni?

Jag har provat att "döda" rummet med bara absorbenter då jag som nybörjare trodde att det var det enda man kunde göra med akustiken :blush , så jag vet hur det inte skall vara!

Visst borde en konsult mäta upp rummet, men då jag snart har akustikprylar så det knappt får plats mer så borde jag genom "trial and error"-metoden kunna göra det (efter en h-vets massa tester!) optimalt själv, eller?

Fortsättning följer...

Ovanstående diffusor hittade jag på www.emusic.se, klicka på akustikmaterial till vänster! Jag tror även att de finns/har funnits hos Akkelis audio i Gbg.

Vänligen,

Wilhelm

Posted
Diffusorer dämpar ju ingenting utan minskar problem med reflexer.

Därför tror jag att du kan testa det här utan risk. :)

Dämpning är ju svårare eftersom högre frekvenser är lättare att dämpa vilket kan första klangbalansen.

Måste man inte ha tunna väggar mellan klossarna?

Ja...om dom nu är diffusorer som inte absorberar! :o

Det finns gott om exempel på produkter som både diffuserar och absorberar och så fort absorptionen kommer in så är risk för "för mycket", tiltad tonalitet, fladdrig ljudbild, etc.

Posted

Är det möjligt att kombinera?

Absorption kräver att ljudet tränger in i materialet och då kan det ju inte samtidigt diffusera eftersom det bygger på att ljudet reflekteras mot en ojämn yta?

Har man något ytskikt som reflekterar högre frekvenser men som släpper igenom lägre?

Posted
Är det möjligt att kombinera?

Absorption kräver att ljudet tränger in i materialet och då kan det ju inte samtidigt diffusera eftersom det bygger på att ljudet reflekteras mot en ojämn yta?

Har man något ytskikt som reflekterar högre frekvenser men som släpper igenom lägre?

Materialval, resonanser, luftfickor med mera...

Posted

Hej!

Engelholm Audio: Finns det anledning att tro att dessa också fungerar som absorbenter? De är tillverkade i expanderad polystyren och säljs som diffusorer!? Man vill ju sas. få det man köper :unsure:

Vänligen,

Wilhelm

Posted
Hej!

Engelholm Audio: Finns det anledning att tro att dessa också fungerar som absorbenter? De är tillverkade i expanderad polystyren och säljs som diffusorer!? Man vill ju sas. få det man köper :unsure:

Vänligen,

Wilhelm

Vill man vara säker behöver man graf på diffusions- eller absorptionskoefficienten.

• 3 weeks later...
Posted

Hej igen!

Efter noggrant övervägande så slutade min "diffusorjakt" med 4st Golden Horn från Svanå.

I dagsläget har jag två stycken GH som tar första reflexen (med mycket gott resultat!). Nu är frågan hur jag bäst placerar de resterande fyra? Prova tänker nog många nu, men då dessa pjäser väger en hel del och är ganska svåra att montera så vill jag gärna ha lite tips innan jag går lös på betongen i taket tex.!

Mina egna funderingar är att placera två mellan högtalarna (frontväggen) och två i taket vid första reflexen. Dock sade en vän att det inte är alla som förespråkar diffusorer i taket!? Kanske skall de placeras på bakväggen? Eller kanske fler efter sidoväggarna?

-Någon som har något tips?

Vänligen,

Wilhelm

Posted

Det känns som att de skulle göra större nytta ju närmare högtalarna de sitter eftersom en större andel av direktljudet från högtalarna då kommer att träffa plattorna. Ju längre bort, ju mindre andel av direktljudet och ju större andel av reflekterat ljud kommer att träffa diffusorerna. Därför känns en placering i anslutning till lyssningsplatsen inte optimal.

Så placera dem där första reflexerna som annars kommer att nå lyssningplatsen träffar väggarna. Varför inte i taket?

Eller tänker jag fel? :)

Den där idén om att sitta i lyssningsplatsen och låta någon gå med en spegel längs väggarna är inte så dum.

Posted

Jag fattar inte varför man tillverkar diffusorer i cellplast.

Det mesta av ljudet kommer väl att tränga in i plasten och då fungerar den inte som diffusor.

Men diffusorer fungerar ju bara ned till en viss frekvens och kanske ligger den frekvensen såpass högt upp att frekvenserna över studsar mot ytan och diffuseras? Då spelar det ingen roll för diffusionen.

Men en viss absorption borde ske vid lägre frekvenser som då förändrar klangen i rummet, tycker man.

Posted
Jag fattar inte varför man tillverkar diffusorer i cellplast.

Det mesta av ljudet kommer väl att tränga in i plasten och då fungerar den inte som diffusor.

Men diffusorer fungerar ju bara ned till en viss frekvens och kanske ligger den frekvensen såpass högt upp att frekvenserna över studsar mot ytan och diffuseras? Då spelar det ingen roll för diffusionen.

Men en viss absorption borde ske vid lägre frekvenser som då förändrar klangen i rummet, tycker man.

Cellplast är jättebra........som packeteringsmaterial! ;)

• 2 weeks later...
Posted (edited)

Hej igen!

Jag lovade att följa upp tråden och kan glatt meddela att två Golden Horn i taket samt två till på sidorna gjorde susen. Jag har också effektivt dämpat basen vid 85 och 90 Hz mha. gjutrör enl. "kvartsvågsprincipen". Jag har också målat fyra "foamzorb"- paneler som jag har monterat på bakväggen.

Jag fick ett ordentligt lyft mha. diffusorerna. Så till er som funderar på vad ni skall göra för att komma närmare nirvana eller bota sin "audiophila-neurosis" för en stund, köp bra diffusorer!

Som grädde på moset testade jag att ändra VTA på Kuzman och nu föll allt på plats, så här bra har det aldrig låtit. Nu blir det att gå igenom alla plattorna igen, härligt!

Undrar om det finns ytterligare förbättringar att göra!? Skall nog inte fundera för mycket på det förresten... :D

Trevlig kväll!

Vänligen,

Wilhelm

Edited by Haydn
Posted

Varför inte sätta diffusorer inuti rummet och inte bara utmed väggarna, ditt öra tar emot ljud mer eller mindre från alla håll.

Väggreflex, takreflex.....Golvreflex mot öron, tak-sidoreflex mot öron...

Posted (edited)

THE GOLDEN GOLDEN HORN ROOM

ghgold.jpg

Bilden visar ett av SMT/PALS senaste referenser i USA

Fred Nadel (www.pureaudio.net/acoustics/index.shtml) stegade in i Svanå rummet hos AC i samband med sin bejublade demo av BAlabo slutstegen förra året och blev hänförd (speciellt intressant var det att betrakta honom när han ställde sig i ett hörn och avnjöt bassolot med samma intensitet som i Sweetspot)

Trots att han lagt ned stora summor på sitt lyssningsrum med bla kända amerikanska diffusorer så gick inte Svanå konceptet att motstå . Kravet var dock att de över 100 st Gh skulle vara guldfärgade :o

Helg och diffusor hälsningar

Matts

Edited by SMT
Posted

...sex klara, bara nittiofyra kvar! :D

Jag är väldigt nöjd med resultatet och det känns som jag fått oerhört mycket välljud per krona!

Matts- Kan du berätta mer om den transparenta diffusorn som stod i Audionords rum på Sheraton?

Michaels- Anledningen är nog främst kostnaden, men också att det (tro det eller ej) skall vara lite snyggt också... :cool:

Vänligen,

Wilhelm

Posted (edited)

Hejsan Wilhelm

"Jag är väldigt nöjd med resultatet och det känns som jag fått oerhört mycket välljud per krona!

Värmer mitt basabsorberande diffusor hjärta

Matts- Kan du berätta mer om den transparenta diffusorn som stod i Audionords rum på Sheraton?

P-pan beskrev detta väl i bildtråden så här :

"Dock är detta lite av en prototyp om jag förstod saken rätt så jag väntar med spänning på alla förädlade varianter med tillbehör

så som olika materialval och annat "lull" som får den att smälta in ännu bättre i rumsmiljö"

Själva designen ligger skyddad inom EU så jag hoppas kunna visa upp en serie färdiga Wing moduler på Munchen mässan (Vandersteen Audio ,Aesthetix Audio och Harmonic Resolution Systems Inc samt hos www.swspeakers.com)

tanken är också att de ska gjutas (eller komma i färdiga block till bla konserthus och hörsalar eftersom den unika lösningen medför diffusion ned till basområdet på ett minimalt djup

Hälsningar

Matts

Edited by SMT