bigblue Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 Vi håller på att bygga till ett vardagsrum som kommer mäta ca 5,8 x 7.1 m. Takhöjden kommer att gå från 3,4 m och upp emot 6,3 m i nock (detta för att ge plats åt ett loft). Finns det några akustiska fördelar att klä taket i träpanel istället för ett slätt gipstak? Bakom högtalarna (längs ena 7.1 m väggen) har vi talat om att ha liggande slät träpanel istället för vanlig tapetvägg (gips). Åter igen - är det någon akustik fördel med detta eller ska vi bara välja utefter utseende och ev komplettera med diffusorer och absorbenter när bygget är klart? Quote
Harryup Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 Lej en akustikkonsult fort. Han kan vara med och styra hur vägar skall reglas. Hur många gipsskivor ni skall ha etc. Är värt varenda krona att få nån på plats som kan något. mvh/Harryup Quote
michael Posted January 17, 2010 Posted January 17, 2010 är detta någon helig gral som måste hållas hemlig? tjock heltäckningsmatta på golvet och lite glsfiber bakom plus skummplast i en gammal molt visas det hur det kan göras men lämna ett hål i mitten difution i taket är alltid bra Quote
Harryup Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Hemlig? Har varit med om 2 st ganska omfattande ljudrumsbyggen utomlands. Varav ett byggdes om eftersom den första konsulten inte lyckades optimalt och inte övervakade bygget heller. Jag skulle fortfarande inte bygga efter eget huvud eller nån annans huvud som inte sett ritningar och platsen ifråga om man vill inte vill chansa. Akustik är fortfarande svårt och om en konsult kan vara med tidigt så kan man med listiga lösningar både spara pengar och få en bättre lösning. mvh/Harryup Quote
Bebop Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 är detta någon helig gral som måste hållas hemlig? tjock heltäckningsmatta på golvet och lite glsfiber bakom plus skummplast i en gammal molt visas det hur det kan göras men lämna ett hål i mitten difution i taket är alltid bra Det beror väl på vad rummet säger. En del dämpar bakom högtalarna när det kanske hade varit bättre med diffusörer. Jag har t ex högtalare som sprider ljudet i en vågrät elips och där elementen sitter högt över golv. Hos mig gör det sidoreflexer mer känsliga än tak och golvreflexer. Standardrekommendationer räcker ofta en bit, men riktig så enkelt är det inte. Jag har i valt att åtgärda de flesta fel via möblemang och det fungare utmärkt förutom en liten topp kring 47 Hz, men den är inte alarmerande. Quote
bigblue Posted January 18, 2010 Author Posted January 18, 2010 Tanken är att undgå de värsta tabbarna nu när vi har chansen. Kanske kan man få någon akustikkunnig att kika på konstruktionen och sedan när allt är klart och utrustningen står på plats så görs en mätning. Då detta kommer bli ett vardagsrum med hifi/hembioambitioner, så vill jag "bygga bort" så mycket som möjligt. Kanske är det så att gles panel i taket med ex 5 mm mellan ribborna är toppen – ok då kör vi på det. Allternativet är gips, kanske med Ecophone vid takreflexen. Quote
michael Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 varenda gång frågan kommer upp så blir svaret ring en aukustiker :angry: kan inte de som moddat sina rum berätta lite om vad som är gort och varför? Quote
Engelholm Audio Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 varenda gång frågan kommer upp så blir svaret ring en aukustiker :angry: kan inte de som moddat sina rum berätta lite om vad som är gort och varför? Varje gång det blivit en vattenläcka så säger folk: ring en rörmokare. Kan inte nån kunnig berätta hur man gör? Quote
Guest om.s Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Varje gång det blivit en vattenläcka så säger folk: ring en rörmokare. Kan inte nån kunnig berätta hur man gör? Ikke helt sammenlignbar den der vel? synes ifs frågan fortjener ett seriöst svar, det kan jo väre greit å vite för man evnt går igang med noen spesialprosjekt, spesiellt om det viser seg at noen matter, gardiner, bokhyller og/eller blomster kunne gjort mye av samme jobben ... mvh Quote
Harryup Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Ett generellt svar skulle vara att det är bra att bryta upp första reflexer. Att det är bra med jämn efterklang. Och för att uppnå det, mät så man vet vad man har för problem. Att lyssna sig fram går inte om man skall börja ifrån scratch. Är en helt annan sak att fixa till ett befintligt rum där man av olika skäl kanske är en aning låst till möblering osv. Så känner du att det är viktigt att det blir rätt. Ring en konsult, det kostar kanske 1000-2000 för en konsultation om du har någon i närheten. Samma pengar som man annars lätt kan göra av med i onödan då man bygger fel. Som jämförelse så finns det ingen nätkabel i världen som kan kompensera för dålig akustik. mvh/Harryup Quote
Guest om.s Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Her, gratis "konsulent" tjeneste, iaf en god begynnelse for de glade amatörer http://www.cardas.com/content.php?area=ins...ring=Room+Setup http://www.cardas.com/content.php?area=ins...ring=Room+Setup mvh Quote
Harryup Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Fast det var just det som Big Blue inte frågade om. Han frågade om hur han skall bygga och det är helt enkelt för svårt att svara på. Jag vet en hel del om hur man kan göra och det leder mig till att inte rekommendera något eftersom det är beroende på vad man vill uppnå och hur mycket man vill satsa. Och kan t.ex. redan på detta stadiet bygga in några basaborbenter etc. För svårt, för individuellt för varje rum. Att inreda färdiga rum med tjockare mattor etc är det inte frågan om här. mvh/Harryup Quote
Guest om.s Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Fast det var just det som Big Blue inte frågade om. Han frågade om hur han skall bygga och det är helt enkelt för svårt att svara på. Jag vet en hel del om hur man kan göra och det leder mig till att inte rekommendera något eftersom det är beroende på vad man vill uppnå och hur mycket man vill satsa. Och kan t.ex. redan på detta stadiet bygga in några basaborbenter etc. För svårt, för individuellt för varje rum. Att inreda färdiga rum med tjockare mattor etc är det inte frågan om här. mvh/Harryup Jeg så vel forsåvidt det, men frågan (akustikk forbedring) er jo interesant i seg, og med tanke på michael´s kommentarer, så kan man gjöre mye för man går i gang med om/nybygging, se det mer som en liten tilleggskommentar. edit: Cardas bygger tydeligvis selv ett lytterom, det går tydeligvis treigt, men ... http://www.cardas.com/content.php?area=ins...Room+Dimensions mvh Quote
Engelholm Audio Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Ikke helt sammenlignbar den der vel? synes ifs frågan fortjener ett seriöst svar, det kan jo väre greit å vite för man evnt går igang med noen spesialprosjekt, spesiellt om det viser seg at noen matter, gardiner, bokhyller og/eller blomster kunne gjort mye av samme jobben ... mvh Liknelser och analogier är aldrig 100% likt det det liknar. Det ligger liksom i sakens natur: det liknar men är inte exakt samma. Poängen var att göra en poäng och den verkar du missa. Quote
Guest om.s Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Liknelser och analogier är aldrig 100% likt det det liknar. Det ligger liksom i sakens natur: det liknar men är inte exakt samma. Poängen var att göra en poäng och den verkar du missa. Poenget tror jeg nok jeg tok, jeg synes vel bare det var noe sökt med akkurat den sammenligningen, men nok om det, ingen grunn å la tråden skli ut pga semantikken.! ... mvh Quote
Apexorca Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Jag skulle göra såhär. Kanske det kan passa bigblue. 1- Visa en akustiker ritningarna! Han kan då föregripa och ge förslag på grundläggande lämpliga åtgärder. Materilaval mm. 2- Beskriv tänkt inredning för akustikern. Han kan då få ett hum om det är för minimalistiskt (Hårt ekoljud) eller orientalisk mjuk kudd miljö med tyger på väggarr etc som i sig ger god akustik. 3- Låte akustikern mäta när det är färdigt och justera lite dämpning samt diffusorer om det behövs. Har en snubbe jag litar på som är yberproffs på akustik. Pm tack! Calle B Quote
kenneth Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Tanken är att undgå de värsta tabbarna nu när vi har chansen. Kanske kan man få någon akustikkunnig att kika på konstruktionen och sedan när allt är klart och utrustningen står på plats så görs en mätning. Då detta kommer bli ett vardagsrum med hifi/hembioambitioner, så vill jag "bygga bort" så mycket som möjligt. Kanske är det så att gles panel i taket med ex 5 mm mellan ribborna är toppen – ok då kör vi på det. Allternativet är gips, kanske med Ecophone vid takreflexen. Man kan ju börja med att använda det sunda förnuftet. Bara en sådan enkel sak, om jag hade haft möjligheten att välja skulle jag själv börja med att sätta upp träpanel i taket istf gips. Det tar ner efterklangen. Det absolut bästa rum jag spelat i var ett stort rum ungefär som du beskriver det. Parkett, träpanel i taket. Inga som helst problem med akustiken, tvärt om, det spelade härligt naturligt! Jag skall se om jag kan hitta några bilder att skicka dig. /Kenneth PS. glöm inte golvet, stadigt underlag är a och o. Quote
SMT Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Vi håller på att bygga till ett vardagsrum som kommer mäta ca 5,8 x 7.1 m. Takhöjden kommer att gå från 3,4 m och upp emot 6,3 m i nock (detta för att ge plats åt ett loft). Finns det några akustiska fördelar att klä taket i träpanel istället för ett slätt gipstak? Bakom högtalarna (längs ena 7.1 m väggen) har vi talat om att ha liggande slät träpanel istället för vanlig tapetvägg (gips). Åter igen - är det någon akustik fördel med detta eller ska vi bara välja utefter utseende och ev komplettera med diffusorer och absorbenter när bygget är klart? Detta kanske inte är riktigt vad du strävar efter men det visar hur ett liknande rum kan se ut när en akustiker med världsrykte Ingemar Olsson får bestämma hur ett inspelningsrum i världklass ska se ut Det är en av mina främsta referenser från förra året och studion finns i Varnhem utanför Skövde På loftet ligger basfällor gömda Är budgeten begränsad så se till att få golvet stabilt, samt om du inte har grannar , få väggar och tak genomsläppliga av de lägsta frekvenserna utan att de vibrerar och förstör högtalarens impulssvar Att man ska undvika de gyllene måtten för ett rum har jag nämnt tidigare i någon tråd Martens lilla rum som designades av en akustikprofil från Gtb är bevis nog för detta Att sedan väggarna också var sneda gjorde saken än värre Det var faktiskt ett av de svåraste uppdragen jag haft men det löstes till slut av ett GH tak Hälsningar Matts Quote
oLjud Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Jag tror nog att ett helt slätt gipstak är sämre än ett mindre slätt trätak eftersom trä sprider ljudet mer, dock bara i högre registrena. Kombinerar man trä med luftspalt mellan och bakom kan man anpassa det till en viss frekvens att dämpa, så som en helmholts... men det är ganska svårt att anpassa själv utan kunskap och erfarenhet. Jag skulle också ha, som flera nämnt, ringt en akustiker som får ge tips på hur man kan lösa det på bästa sätt. Quote
bigblue Posted January 18, 2010 Author Posted January 18, 2010 Betongplattan är gjuten och takstolarna står på plats så möjligheterna att förändra rummets dimensioner . Musikutrustningen kommer hamna på knappt 100 K och vill jag att den akustiska delen ska ligga på en rimlig nivå i förhållande till detta (vad nu en rimlig nivå är...). Men att klä innertaket på 60-70 kvm med akustiska element lär plånboken inte tillåta - tyvärr. Kvalificerar sig parkett på betongplatta som "stabilt golv". Quote
SMT Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Kvalificerar sig parkett på betongplatta som "stabilt golv". Ska du använda parkett (minst 15mm) så hänger allt på hur slät btg plattan är Med bara ett 1-2 par mm nivå skillnad så är det stor risk att parkettresonans uppstår vilket i sin tur påverkar frekvensgången i sweetspot negativt Bäst är om du limmar parketten (kolla först vad leverantören säger om detta) direkt mot det släta btggolvet eller att du använder klinker Du får också bra resultat om du använder någon form av de foamer som funkar som stegljudsdämpning mellan btg och parkett om du ser till att btg golvet är plant Ser vi till 2 kanals lyssningen och du använder dig av Svanå konceptet så räcker det om du tar hand om alla första reflexer som högtalarna skapar Det innebär att du kan välja de interiör material som du tycker om på alla andra ställen Detta är vad vi kallar ett level 1 rum Med din höga takhöjd så måste du sänka ned en takdiffusor (kommer inom kort en ny variant som fungerar även som en design lampa ) så att du inte sätter igång hela rummet från taket Du får också betydligt mer timbre, ambience ,detaljer mm till sweetspot genom attt sänka ned takdiffusorn Detta innebär också att du kan exponera ditt nya fina golv Akustiken för 2 kanals lyssningen ska (förenklat) testas med två personer (om du inte rör dig snabbare än ljudet ) En som klappar i händerna eller helt enkelt pratar intill högtalaren medans du sitter i sweetspot och lyssnar efter färgningar och ekoeffekter Level 1 konceptet kan också göras helt osynligt med utvalda färgtryck på tunna tyger eller MA moduler instoppade i bokhyllor Quote
Bebop Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Kvalificerar sig parkett på betongplatta som "stabilt golv". Golv är mitt område ... Bäst resultat får Du om du limmar ner golvet mot undergolvet. Om Du köper Tarkett så har dom allt som behövs, men det har säkert den andra stora kvalitetstillverkaren i Sverige också. Minns inte deras namn... Stegljuden (trumljud) dämpas betydligt (minns inte dB-talet nu) och då menar jag ordentligt. Det blir nästan ljudlöst att gå på. Dessutom kommer inte golvet i självsväng som vid flytande läggning. Den här tekniken är vanlig (= krav) i större ytor (> 20 längdmeter) och miljöer där man vill ha tysta golv. Dessutom minskar inflytande av rörelser relaterat till relativ luftfuktighet. Det går att limma ner mot underlaget även om man har golvvärme. Quote
bigblue Posted January 18, 2010 Author Posted January 18, 2010 Tack för goda råd. Vi kommer köra en 15 mm ekparkett från Kährs. De har ett system som kallas för limfri Woodlock. Dock ska vi ha skumplast under för att få en bättre dämpning. Finns det några nackdelar att limma den? Nästa helg får vi besök av en akustikexpert som kan göra en första syn på plats. Det som ska bli intressant att höra är om det faktum att vi ska ha ett loft som gör att rummet mister en del symmetri, har en positiv eller negativ inverkan. Jag försökte finna ut hur jag skulle kunna ladda upp en skiss på rummet men utan framgång så här kommer en "manuell" beskrivning. Om ni tänker er att jag sitter i sweetspot så har jag en 7 meter lång vägg bakom ryggen (1-1,5 m bakom Sweetspot). Takhöjd 3,40. 23 graders lutning. Från denna plats har jag 3,5 meter till höger kortvägg och lika långt till vänster kortvägg. 4,5- 5 meter framför mig har jag en 7 meter lång vägg som är 2,80 hög. Här står högtalarna placerade. Takhöjd här ca 6.10. Ovanför den 2,8 meter höga frontväggen börjar loftet. Ett loft som sträcker sig ytterligare 3-4 meter bort från sweet spot, fast då en trappa upp. Min förhoppning är att kunna sätta upp en slät liggande träpanel där vi har en glipa på kanske 5-10 mm mellan plankorna – och att detta kunde ge en akustisk fördel jämfört med en vanlig tapetvägg. Kanske kan man göra gliporna så stora att man kan lura in lite bas där emellan om man har luft bakom? I ett försök att få till lite diffusion bakom sweet spot så kommer vi ha infällda nischer i väggen. Ca 10 st 40x80 cm (20 cm djupa) där vi ställer upp lite trämasker och annan resememorabilia. Quote
Hasse Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Att man ska undvika de gyllene måtten för ett rum har jag nämnt tidigare i någon tråd Martens lilla rum som designades av en akustikprofil från Gtb är bevis nog för detta Att sedan väggarna också var sneda gjorde saken än värre Det var faktiskt ett av de svåraste uppdragen jag haft men det löstes till slut av ett GH tak Hälsningar Matts Matts, vad menar du med att man ska undvika de gyllene måtten, är inte de något positivt för ljudet? Quote
P-pan Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Matts, vad menar du med att man ska undvika de gyllene måtten, är inte de något positivt för ljudet? Skapade inte "gyllene måttet" många små höjningar/sänkningar över ett brett frekvensområde ? Det blir m.a.o en hel del att bekämpa. Bättre då kanske att ha några få men större problem frekvenser som lättare går att "slå ihjäl" med färre åtgärder ? Kan minnas fel men något åt det hållet tror jag det var. Quote
Hasse Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Skapade inte "gyllene måttet" många små höjningar/sänkningar över ett brett frekvensområde ? Det blir m.a.o en hel del att bekämpa. Bättre då kanske att ha några få men större problem frekvenser som lättare går att "slå ihjäl med färre åtgärder ? Kan minnas fel men något åt det hållet tror jag det var. Du har nog rätt. De gyllene måtten är alltså bara något positivt om man inte ska akustikreglera. Quote
P-pan Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Så är det nog. Matts lär säkert återkomma med svar. Quote
Bebop Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Tack för goda råd. Vi kommer köra en 15 mm ekparkett från Kährs. De har ett system som kallas för limfri Woodlock. Dock ska vi ha skumplast under för att få en bättre dämpning. Finns det några nackdelar att limma den? Tarkett och Kährs har samma låssystem. Kährs Woodlock heter T-lock hos Tarkett - det är samma system och samma patent och licens. Det är ett nervikssystem som effektivt låser brädorna. Sedan har Tarkett också ett system som heter Ultralock som också är limfritt men brädorna slås ihop horisontellt - det är lite lättare att hantera kring dörrar och då brädor skall stickas under kökskåp, spisskydd och liknande. För hållfasthet och akustik spelar det ingen betydelse. Den enda nackdelen med att limma ner, är att det tar lite längre tid för amatörer men för proffs är det ingen större skillnad. Limmet kostar också lite men inga fantasisummor. Dessutom är det lite mer jobb att riva ut golvet den dagen . Normalt får nästa generation göra det. Men om det är bra akustik som söks, så finns det inga direkta alternativ. Effekten av skumplasten är endast någon dB och efter ett tag inte ens det då skumplasten trycks ihop. Skumplasten hjälper också till att isolera lite men även det är minimalt när foamen pressats samman. Det finns också foam med inbyggd fukt- eller ångspärr som Du måste ha om Du lägger på betong, annars kan det gå illa om några år. Om man använder för tjock skumplast kan man istället få knirr och knäppar i golvet. Skillnaden i stegljud mellan lim och skum går inte jämföra på något sätt - skillnaden är större än natt och dag. Ungefär som mellan att slå strängarna på akustisk gitarr kontra en elplanka utan förstärkare. Ett flytande golv (alltså ej nerlimmat) blir som en resonanslåda som varierar med årstiderna då golvet expanderar och krymper mellan årstiderna. Lycka till! Quote
SMT Posted January 18, 2010 Posted January 18, 2010 Skapade inte "gyllene måttet" många små höjningar/sänkningar över ett brett frekvensområde ? Det blir m.a.o en hel del att bekämpa. Bättre då kanske att ha några få men större problem frekvenser som lättare går att "slå ihjäl" med färre åtgärder ? Kan minnas fel men något åt det hållet tror jag det var. Du minns helt rätt! Denna akustiska myt bygger på att placerar man en högtalare i ena hörnet och miken i det diagonal hörnet, så kommer rumsresonanserna att exiteras med ca 15 hz mellan rum De är då förstås i lägre nivå än de som bildas i rum med delbara mått (typ 5*10*2.5m) där färre men starkare resonaserna skapas För det första så är det inte såå vanligt att placera högtalaren i hörnet och sweetspot i motsatt hörn En mer normal uppställning slår alltså inte an resonanserna enligt teorin bakom Golden Ratio men tillräckligt för att dessa rum ställer till mer besvär då det krävs mer bredbandiga lösningar Vinklar man sen väggarna (som ex Martens lilla rum ) så skapas det också svårbehandlade badrumsröster Att det inte går att prediktera vilka rumsresonaser som olika rum slår an var ju anledningen till att mina ställbara fällor kom till på -90 talet Här har vi ett citat från Tool : But there is a practical problem with the concept of “optimum” room dimensions. It is that, to experience the benefits, all of the modes must be excited simultaneously (sound source located at a three-boundary corner) and, of course, the listener must be able to hear all of the modes (head in an opposite three-boundary corner). This is simply ridiculous. Any departure from this loudspeaker location means that all of the modes are not equally energized, and any departure from this listening position means that all of the modes are not equally audible. The tidy predictions come to nothing. Multiple loudspeakers are a further unanticipated complication. So it is not that the idea of optimum room ratios is wrong, it is simply that, as originally conceived, it is irrelevant in our business of sound reproduction. Hälsningar Matts Quote
Richard Posted January 19, 2010 Posted January 19, 2010 Skapade inte "gyllene måttet" många små höjningar/sänkningar över ett brett frekvensområde ? Det blir m.a.o en hel del att bekämpa. Bättre då kanske att ha några få men större problem frekvenser som lättare går att "slå ihjäl" med färre åtgärder ? Kan minnas fel men något åt det hållet tror jag det var. Du minns helt rätt! Detta var ju glädjande besked eftersom jag för en tid sedan gjorde iordning ett rum i källaren för dedikerad musiklyssning. En vägg skulle sättas upp och jag hade "gyllene måttet" i åtanke men hur jag än bar mig åt kunde jag inte komma dit. Om jag minns rätt finns det flera tänkbara mått. Det fick istället bli så att inga mått var lika eller dubbleringar av andra. Jag tror det slutade på 4,2 * 8 * 2,2 meter. //Richard Quote
Recommended Posts
Join the conversation
You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.