Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag undrar vilka mikrofoner som är bra att använda för universellt bruk, alltså för lite olika syften. Jag inser att det finns mikrofoner för att mäta högtalare med, sjunga i, ta upp rumsakustik, spela in instrument - trummor, gitarrer mm.

Det jag är ute efter är en mikrofon som jag kan mäta på mina högtalare samt spela in rumsakustik. Sedan vore det kul att kunna spela in instrument och sång ...

Spridning - ja, vad är bäst? omni eller riktad?

Frekvensgång - gärna 20Hz-25kHz -1dB

Pris från kanske 1kkr till 10kkr

Förslag?

Posted

Blanda inte mätning och inspelning! .. Tyvärr finns det ingar universella mickar!

Köp en sådanhär att mäta med : ECM8000 (Omni för mätning)

Och två sådana här att spela in med : CM3 (Njure för hemmainspelning) .. Man kan oxå få två Kinamickar* med omställbar karektäristik för omkring dubbla pengen, men där är ljudkvalitén fortfarande en aning ojämn, mycket eftersom mikrofontillverkning fortfarande är ett kvalificerat hantverk, även när vi talar om grejjor i budgetklassen..

Till detta behöver du ett ljudkort med två mickförstärkare eller en lös 2-kanalig mickförstärkare (vi vill väll ha stereo?) att ansluta till ditt befintliga ljudkort.. (Skånska Line Audio som tillverkar CM3 micken har oxå en jäkligt bra&billig sådan i sortimentet!)

Allt innom din större budget ram..

/ptr

* Behringer är bara ett exempel på kinatillverkade mickar, det finns en uppsjö olika fabrikat även om det bara finns att par fabriker...

Posted

När jag kollade runt på nätet för ett par år sedan i samma ärende som du, var det just Behringer ECM 8000 som rekomenderades. Köpte denna i lokal musikaffär för 7-800kr.

Köpte även en Tascam 122l för ungefär det dubbla.

Flitigt använd i perioder. Är helnöjd men det är IOFS möjligt att XTZ room analyzer fungerar lika bra.

Använder RoomEQwizard till dessa.

Gratisprogram att ladda ner. Har för mig att man måste registrera på sidan innan man får ladda ner.

//Richard

Posted

Hejsan conan.

Behringer ECM8000 är ett rimligt alternativ men har vad jag förstår relativt stora avvik på frekvensrespons mellan olika enheter (se exempel här). Jag valde "för säkerhets skull" att köpa en "kalibrerad" variant av ECM8000 från Cross-Spectrum Labs, som utöver en "Mini-CD with frequency response data (.FRD format) and polar response data (Excel and .CSV formats)" även bifogar en "Microphone Frequency Response Measurement Report" för den aktuella mikrofonen. De individuella kalibreringsfilerna för 0/45/90° positionering gör det möjligt att i vissa mätprogram kompensera för de uppmätta frekvensavviken för den aktuella mikrofonen.

En "ouppmätt" ECM8000 kan idag köpas i Sverige för runt 800 kr inkl frakt. Själv betalade jag 935 kr + Postens avgifter 233 kr för det "Premium+" kalibrerade alternativet från Cross-Spectrum Labs. Om det sedan är värt att investera närmare 400 kr för att få kalibreringsdata till en mikrofon som kan köpas för 800 kr - och då någon centimeters förflyttning av mikrofonen troligtvis ger större utslag på ens mätningar av lyssningsrummet än de avvik som redovisas i ovan exempel - är upp till den enskilde att ta ställning till.

Då ECM8000 är en kondensatormik behöver den spänningsmatas genom sk fantommatning för att fungera. Detta görs enklast genom separat ljudkort/mikrofonförstärkare med inbyggd "48V phantom power". Mitt val föll på en E-MU Tracker Pre USB 2.0 Audio Interface/Mobile Preamp som även inkluderar en "bundle" av intressant programvara för "hobby-musikern".

/Suomela

Posted

E-MU TACKER har oxå High Z ingång vilket är att föredra om man skall spela in t.ex gitarr och så då man slipper latency. Å det kan jag säga...sitta å lira in gitarr med latency gör dig snart tunnhårig.

Varför inte köra med alla studios trokänare vad det gäller mic..Shure SM57.

Posted

Nästan samma sak som jag frågade på hififorums DIY-del. Lutar åt en ECM 8000 för mig, enligt en lärare på universitet är den tillräckligt bra för allmän mätning.

Posted

Tack för svaren ... jag ska kolla lite på Behringer. Den verkar ligga vettigt i pris - men den behöver verkligen mätas upp, så köper jag en blir det nog från Cross-Spectrum.

Sedan är jag ute efter en mikrofonförstärkare med fyra kanaler (två stereopar) - analog! Den bör ha ett frekvensomfång på 10-30kHz +-1dB eller så. Några tips?

Line Audio hade ju mikrofonförstärkare för två kanaler eller åtta kanaler - men inte fyra. Dock får man iofs fyra kanaler på köpet om man köper en åtta jämfört med två tvåor. :D

Posted
Sedan är jag ute efter en mikrofonförstärkare med fyra kanaler (två stereopar) - analog! Den bör ha ett frekvensomfång på 10-30kHz +-1dB eller så. Några tips?

Line Audio hade ju mikrofonförstärkare för två kanaler eller åtta kanaler - men inte fyra. Dock får man iofs fyra kanaler på köpet om man köper en åtta jämfört med två tvåor. :D

Känner inte till någon 4a-kanalare som kan konkurera i pris/kvalitet med LA's 8MP.. Kollade lite snabbt i Thomanns web-shop, och det enda i samma prisklass som 8MP jag kunde hitta (med 4a kanler) är RMEs QuadMic, den är jämförbar, men har Tele/balanserat ut itsällert för XLR.. Focusrite och Presonus har några olika 8-kanalsmodeller i prisklassen oxå, men dom har jag ingen som helst erfarenhet av även om jag är bekant med andra (och har positiva erfarenheter av) produkter från dessa tillverkare..

/ptr

Posted

En märke som jag kan rekommendera utan att du behöver spräcka plånboken. Jag tänker på ett par mikrofoner från Röde som jag själv har använt. NT2000 och K2 som är två utmärkta mikrofoner med mycket lågt brus och hög utspänning, så hög att det kan bli problem att hitta en lämplig mikrofonförstärkare. Vi provade flera mickar från Röde men de här två var nog dom bästa. Priset ligger under 10000:- och det finns en agent i Sverige.

http://uk.rodemic.com/index.php