Prodigy Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Hallå, behöver lite hjälp. Jag har under längre tid filosoferat om att byta till Acchuphase. För Accuphase lutar det åt DP-100 drivverk (CD/SACD) samt en DC-330 som omvandlare/försteg. Jag kommer att så småningom utrusta DC-330an med Accuphase RIAA-steg för att kunna lyssna på den analoga delen i skivsamlingen. Alternativet är att köra DCS, men detta erbjuder inte möjlighet att lyssna på analogt, med mindre än att en förförstärkare av viss kvalitet inhandlas (plus kompatibelt kablage). Dock har jag lyssnat på en fin anläggning med dcs och den gjorde starkt intryck! Underbart musikaliskt. SACD-samlingen har blivit ganska stor på senare tid, så avspelning av dessa är ett måste. Är det någon som har åsikter/erfarenheter om/av ovanstående enheter? Kör idag: SACD/CD: Sony SCD-1 (ansluten via Transparent Reference Digital RCA till Dig.ing. på Gondul) SACD/CD/DVD-A: Bladelius Gondul Nivå 3 Slutsteg: Advantage s250 Monoblock Högtalare: Martin Logan Prodigy Signalkablage: Nordost Valhalla (XLR) Högtalarkablage: Nordost Valhalla Bi samt diverse nätkablar och filterbox. Planerna på multikanal har uppfyllts av min andra anläggning så denna (huvud-)anläggning kommer även fortsättningsvis bara att spela stereo. Kommer snart att uppgradera med nya slutsteg, men velar där också........ (Linn Klimax Solo, Accuphase, Bladelius Beowulf......) Tips emottages tacksamt! Quote
MartinH Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Jag skulle oxå titta på EMM Labs... Deras nya transport och Dac ska vara bland det bästa man kan ha idag om man vill ha bra SACD återgivning.... Men annars skulle jag nog satsa på Accu, för DCS är ju så himla fula... /Martin Quote
Timbre™ Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Funderade länge på DC-330 men valde av någon oförklarlig anledning DC-101 vilket jag idag ser som ett misstag då ju 330:an kan utrustas med ett motsvarande HS-link Option Board. Tanken var att köra processorn direkt på slutstegen vilket dock inte motsvarade förväntningarna. Valet står väl och faller med en enda fråga som jag ser det. Kan man köra den RIAA-korrigerade signalen analogt hela vägen, eller måste den AD/DA-omvandlas i DC-330... I så fall känns det ju aningen fel. dCS Elgar kan låta bra med direktkoppling men det kan i vissa fall bli ännu bättre med Elgar-analogt försteg-slutsteg. Det är inte alltid den rakaste vägen med automatik blir bäst. Quote
Neodynium Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Har hört system med dCS rakt igenom många gånger samt varit hos Timbre ett antal gånger och lyssnat på hans Accuphase combo. Jag tycker att det är mer en smaksak vilket sätt de spelar upp ljudet på. Med andra ord... detta måste lyssnas på innan du tar ett sådant beslut. Själv kan jag njuta lika mycket av dCS som Accuphase! Tror bägge kombinationerna kräver försteg för att bli optimalt! Dc330 kan jag inget om dock.. Quote
Timbre™ Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Kollade schemat på DC-330 och RIAA-kortet AI-AD1 innebär 24-bits AD/DA-omvandling. Då har man ju tappat hela poängen som jag ser det... Quote
eliot Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Mycket intressant spörsmål - Jag tror svaret beror på hur mycket vinyl Du har och hur mycket Du är beredd att investera i en vinylsvarv och RIAA-steg - DCS med SACD-skivor låter så bra att man måste satsa mycket pengar för att uppnå samma kvalitet på vinyl Man måste nog välja om man vill ha en digitalanläggning med möjlighet att spela av vinyl eller en analog anläggning med möjlighet att spela SACD/DVD-A. Har man en digitalanläggning så kan man även använda en processor för att korrigera rummet och det är ju då även lämpligt att korrigera signalen från den analoga källan som då måste överföras på digital form. Har man en analog anläggning så använder man ett analogt försteg och Timbre har rätt när han säger: ...men det kan i vissa fall bli ännu bättre med Elgar-analogt försteg-slutsteg. - men det är ytterst få försteg som ger en förbättring! Håller med Timbre att det känns fel att omvandla den analoga signalen från vinyl till digital form - men efter vad jag förstått så kan man uppnå fantastiska resultat med digital rumskorrigering. - Har själv funderat mycket på detta och har "fegat ut" och valt en relativt billig multispelare (Primare DVD30) i en analog anläggning då jag tycker det händer så mycket just nu.... Quote
Prodigy Posted August 17, 2004 Author Posted August 17, 2004 Varmt tack för era inlägg! Martin: Håller med, dCs ståtar lite med charmen ifrån Elfa, men det tycker jag att man kan förlåta dem eftersom de låter så makalöst bra. Ska definitivt forska lite angående EMM Labs. Lyssnade på dem under Frankfurtmässan 2000. På den tiden befann sig SACD i sin linda och jag hade precis fått min Sony SCD-1 (det var ett rent helvete att få tag på SACD-inspelningar på den tiden), så det var "bara" deras 44,1 kHz D/A-omvandlare jag hörde (drivet av en normalvissen Philips). Jag är ingen analogpurist så jag blir inte nedstämd av att man tar den analoga signalen in i digitaldomänen. Låter det dåligt försvinner förstås detta alternativ. Analogsvarven kommer att bli antingen en SME10 eller en SME20 utrustad med SME V-arm samt Venice pickup lite beroende på vilka slutsteg som inhandlas. Lite bekymrad blev jag av Timbres inlägg att DC-101 inte lät bra direkt på slutsteget, det är nämligen så jag har för avsikt att köra DC-330. Hoppas att utgångssteget är biffigare på DC-330 Återigen stort tack för ert intresse-jag lovar att återkomma när det handlats färdigt. Min handlare håller som bäst på med efterforskningar för att ge mig det där priset som gör att man inte kan motstå att göra affär! Ps. Är det stor skillnad på DC-300 (utgången modell) och DC-330? Quote
Timbre™ Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 DC-330 måste fungera perfekt mot allehanda drivelektronik - allt annat vore en katastrof. Jämför man max utspänning DC-101/DC-330 ser man också att det är en dac respektive förförstärkare det handlar om. Accuphase har heller aldrig rekommenderat i vare sig manual eller produktblad att använda DC-101 direkt på slutsteg men eftersom man kan reglera den digitala volymen i 95 steg ner till tystnad drog jag en egen slutsats som alltså tvingade fram ett analogt försteg. För den som vill köra digitalt direkt finns just DC-330 kan man förmoda. En stor skillnad mellan 300 och 330 är att du inte kan implementera HS-link i DC-300 och därmed faller SACD bort. Quote
Prodigy Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Tackar för det, Timbre. 300 har aldrig varit ett alternativ utan det var mer nyfikenheten över ett billigt exemplar jag fann på Ebay i Tyskland som fick mig att ställa frågan. Jag har själv försökt att köra en DAC rakt på förestegen. Jag använde mig av en Advantage DAC-1 eftersom man även på den kan kontrollera utnivån. Dynamiken fick dock sitta i baksätet under den tid det tog mig att skrapa ihop tillräckligt med pengar för att skaffa en S2a. Ljudet blev en aning bättre när den kopplats in! Quote
Prodigy Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Kollade även EMM labs. Deras DAC6 kostar i kombination med en special-preparerad SACD 1000 från Philips $10000. Det skall snart komma ett egenproducerat drivverk. Det verkade om de som lyssnat var imponerade över flytet och musikaliteten i återgivningen. Jag fann ett par inlägg som sade att det lät bättre än dCs......... Quote
MartinH Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Ja och det ska även komma nån ny DAc från EMM Labs.. Och deras nya drive känns riktigt intressant... Ja Maitner är ju lite mannen bakom SACD, så det han inte vet om ämnet är inte värt att veta !! Ja jag har oxå hört en del som föredrar EM Labs före dCs, men allt är som sagt en smaksak... /Martin Quote
Neodynium Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Många jämför ju med det bästa på marknaden! Skojar bara... Visst är det en smaksak! Lyssna därför på cdspelaren innan du köper! Quote
Guest johan Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Kollade schemat på DC-330 och RIAA-kortet AI-AD1 innebär 24-bits AD/DA-omvandling. Då har man ju tappat hela poängen som jag ser det... Där finns en tanke bakom det hela även om det är knäpp. Accuphase har alltid tänkt på kundens behov. Så vi med Accuphase produkter har ingångar i överflöd till dom mest konstiga kopplingar. Vi kan även koppla våra slutsteg hur vi vill. Med Dc-300 så erbjuder dom samma sak men enbart i den digitala världen. Dc-300 är närapå tom när man köper den. Sen får man handla optionskort efter behov. Det är här Dg-38 (digital eq) och Df-35 (digitalt filter) kommer in. Så ser man det på ett annat sätt så erbjuder dom kunden möjligheten till att koppla in en skivspelare till systemet via dom 2 ovanstående produkterna. Ha det bäst J Quote
ulf Posted August 30, 2004 Posted August 30, 2004 Prodigy vad har du för handlare som säljer Accuphase? Märket äre ju svindyrt i Europa (via tyska PIA agenturen). Var själv intresserad av en DP77 men backade ur när den kostade över 100,000 i Sverige mot 34.000 i Japan. Quote
Neodynium Posted August 30, 2004 Posted August 30, 2004 För 34kkr hade den varit ett sjukt bra fynd!! Synd att det skall behöva skilja så mycket. Quote
K-man Posted August 30, 2004 Posted August 30, 2004 Ja, hade den kostat 34' hade det nog varit fler sålda i Sverige....! ...En resa till Japan är snabbt betald om man tänker sig ta med en 77:a för 34'... \\K-man Quote
Kero Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Helt sjukt, det är ju bara och beställa från Japan. Quote
plundin™ Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Nix, dom har 100volt 60mhz. Jag har visserligen inte varit i Japan på över tio år men på den tiden gick det med lite framförhållning att få exportversionen av vissa apparater. Annars är det ju ganska lätt att fixa en transformator (konverterare) som gör 240>100 volt.. /ptr Quote
Kero Posted August 31, 2004 Posted August 31, 2004 Ja just ja så är det men det finns ju andra länder i Asien som har 230 Volt, den kanske är nästan lika billig där. Och som sagt så är det nog inte omöjligt att köpa en export version eller få en 110 Voltare omgjord till 230 Volt före den skickas. Quote
ulf Posted September 11, 2004 Posted September 11, 2004 Enligt uppgift så hade A. förut i sin manual en beskrivning om hur omkopplingen från 110 till220 volt skulle ske.MEN sedan nåt år har detta tagits bort (och konstruktionen ändrats) och instuktionen är nu hemlig och lämnas inte ut av vari sig fabrik eller agenturer. Jag tror att det 3 dubbla priset beror på att det finns TVÅ generalagenter som skall ha betalt.Dels tyska Europaagenten PIA dels den nordiska agenten i Danmark. A. gör bra grejer och vore nog en succé om de kunde sälja till ca dubbla japanpriset istället för tredubbla. Quote
eliot Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Nix, dom har 100volt 60mhz - 60 millihertz - det var långsamt det Jag trodde Japanerna var snabbare ...eller menar Du 60 MHz (Mega Hertz) Quote
plundin™ Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Jag är ledsen för Versalmissen, skall klar vara Hz Precis som Mr Engelholm säger nedan, gud vad tänkte jag på...? /ptr Quote
Engelholm Audio Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Öh, är det verkligen milli Hz? Är det inte bara rena raka Hz? Här i Sverige har vi 50 Hz 230 volts sinus...har svårt för att tro att småpojkarna i öst har milliHz... Eller är jag helt ute och cycklar på grumlig is med tunn ko? Anyhow är det istället 50 mot 60 Hz resp 230 mot 100 volt. Quote
Neodynium Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Är väl bara i Japan priserna är så duktigt låga? Har inte sett dem för såna priser någonstans.. Är det inte någon sorts straff export till europa från Japan? Eller är jag ute och cyklar? Quote
marbrink Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Varför måste Accuphase ha två generalagenter innan produkten når butik?? Det är ju rent ut sagt idiotiskt. :angry: Jag skulle aldrig kunna köpa en produkt som jag vet kostar ungefär en tredjedel i urpsrungslandet... Däremot tycker jag Accuphase verkar göra väldigt trevliga prylar och jag skulle gärna äga något från Accuphase, men inte som prissättningen ser ut i Norden tyvärr... Quote
Timbre™ Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 I slutet på nittiotalet var priserna oerhört höga på Accuphase i USA. Vet inte hur det förhåller sig idag. I flera butiker stod Accuphase uppställt i de innersta och mest exklusiva lyssningsrummen. Då hade man redan passerat anläggningar som bestod av Classé, BAT, Krell och Mark Levinson. Amerikanska skyddstullar spelar en viss roll i sammanhanget. Quote
plundin™ Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Hur är prisbilden i Tyskland? Eller andra länder med 230v/50Hz ström.. Det finns ju inget som hindrar att man "grå" importrerar därifrån själv.. /ptr Quote
marbrink Posted September 13, 2004 Posted September 13, 2004 Konstigt nog verkar priserna vara nästan lika höga i Tyskland som här.... för tyska priser kan man kika på http://www.tonstudiotempelhof.de Quote
Recommended Posts