Jump to content

"Diskuterbara" och "icke diskuterbara" faktorer


Strmbrg

Recommended Posts

Egenskaper hos, och skillnader mellan, alltfrån kablar till högtalare brukar leda till mycket samtal och diskussioner.

Emellanåt gräl, till och med.

Den största enskilda faktorn att avgöra ljudet hemma - menar jag - är den rumsliga.

Med det menar jag:

Rummets dimensioner

Rummets innehåll

Avgränsningsytornas egenskaper

Lyssnarens position

Högtalarnas position

Detta är de faktorer som har mest påverkan på hur det låter.

Dessa faktorer borde alltså vara mest i fokus hos den medvetne lyssnaren.

Så är det kanske också?

Men, det är nog samtidigt svårast att föra en diskussion kring detta, eftersom det är så komplext. Komplext, och väldigt svårt att generalisera och utbyta erfarenheter kring.

Det är - tror jag - därför som diskussionerna "tvingas" att handla mer om apparater, högtalare och kablar. Trots att dessa har en enormt mycket mindre påverkan på slutresultatet.

Dessutom är väl habegäret och intresset för en fysisk sak och dess prestanda, mer lockande än ett rum och dess disposition?

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Tror inte det går att kategoriskt säga att en del är viktigare än en annan, eftersom det handlar om en kedja av produkter och "yttre förhållanden/faktorer" som skall samspela för att åstadkomma ett i lyssnarens öra - perfekt resultat. Det skulle annars vara som att säga att "vägen" är viktigast för upplevelsen av att köra bil, eller att "salt" är viktigast för att en maträtt skall bli välsmakande... osv. Man inser lätt att det alltid handlar om ett samspel mellan olika faktorer för ett bra resultat.

För välljud krävs alltid en balans mellan de olika delarna, där rummet också är en mycket viktig ingrediens. Olika personer väljer att fördela ansträngningarna olika, vissa lägger mycket på rummet, andra på anläggningen och andra igen på båda delarna. Inget är mer rätt än det andra, det gäller bara att få ihop en helhet man som lyssnare är nöjd med.

Slutligen får man inte glömma inspelningen, kvaliteten på materialet man spelar - som också är ytterst viktigt för helhetsupplevelsen.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Det är - tror jag - därför som diskussionerna "tvingas" att handla mer om apparater, högtalare och kablar. Trots att dessa har en enormt mycket mindre påverkan på slutresultatet.

Då har jag rätt så bra rum eftersom jag fortfarande hör uppgraderingar jag gjort :)

Dessutom är väl habegäret och intresset för en fysisk sak och dess prestanda, mer lockande än ett rum och dess disposition?

Rummet är väl så viktigt, tycker jag också men inte enbart till ljud. Det finns andra saker i ett rum som påverkar njutningen och även ljudet i positiv mening, t ex mattor, tavlor, blommor, statyer, tyger, gardiner, jalusier etc. Jag tror att det är rätt så många trots allt som gillar sitt rum och som lägger både tid pengar på detta och t o m mer än på hifi. Däremot tror jag att kunskapen och kanske intresset för att tänka rum som en del av hifi-lösningen är inte lika stor.

Link to comment
Share on other sites

Det är - tror jag - därför som diskussionerna "tvingas" att handla mer om apparater, högtalare och kablar. Trots att dessa har en enormt mycket mindre påverkan på slutresultatet.

Jag kan hålla med om att rummet spelar en stor roll för slutresultatet men det gör i högsta grad även högtalarna och hur de spelar ihop med rummet, och inte minst inspelningskvaliteten på skivorna. Kablar däremot har väl, som du skriver, kanske en mindre inverkan och det gäller enligt mina erfarenheter även CD-spelare när man kommit upp bland de lite bättre maskinerna.

Link to comment
Share on other sites

Hasse nämner en faktor som jag tycker har mycket stor betydelse, nämligen ljudkvaliten på CD-skivorna (eller Lp etc.). Jag har massor av skivor som jag knappt kan lyssna på i "finstereon". Skivor med klassisk musik eller jazz låter oftast helt okay, men skivor med t ex Iron Maiden och liknande musik låter förskräckligt ljudmässigt. Detta är ett problem som jag uppfattar som svårlöst. Hur får man till ett ljud som är okay på allt och samtidigt låter riktigt bra på fina inspelningar?

//Bo I

Link to comment
Share on other sites

Hasse nämner en faktor som jag tycker har mycket stor betydelse, nämligen ljudkvaliten på CD-skivorna (eller Lp etc.). Jag har massor av skivor som jag knappt kan lyssna på i "finstereon". Skivor med klassisk musik eller jazz låter oftast helt okay, men skivor med t ex Iron Maiden och liknande musik låter förskräckligt ljudmässigt. Detta är ett problem som jag uppfattar som svårlöst. Hur får man till ett ljud som är okay på allt och samtidigt låter riktigt bra på fina inspelningar?

//Bo I

Ibland kan jag börja tänka på att ljudet inte känns som det borde. Det kanske låter lite tjockt i basen, eller lågupplöst, eller att djupet saknas.

Så sitter man där och funderar...

Tills jag byter till en annan platta.

Först då inser jag att det var plattan som var felet, inte återgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Ibland kan jag börja tänka på att ljudet inte känns som det borde. Det kanske låter lite tjockt i basen, eller lågupplöst, eller att djupet saknas.

Så sitter man där och funderar...

Tills jag byter till en annan platta.

Först då inser jag att det var plattan som var felet, inte återgivningen.

Det kan också vara anläggningen ... en viss platta kan vara så "tät" eller "energirik" att förstärkaren inte klarar av att förse högtalarna med effekt. Jag har upplevt detta själv - och trott att det var inspelningen men när jag skaffat kraftigare förstärkare låter plattan ok.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara anläggningen ... en viss platta kan vara så "tät" eller "energirik" att förstärkaren inte klarar av att förse högtalarna med effekt. Jag har upplevt detta själv - och trott att det var inspelningen men när jag skaffat kraftigare förstärkare låter plattan ok.

Så kan det nog vara emellanåt.

Men kanske inte alltid.

Nyss satt jag och lyssnade på Tyrone Browns jazz-sextet på en Naxos-platta.

Det störde mej att ståbasen var lite resonant. Ljudet kändes lite "tjockt" och ljudbilden var grund och kompakt.

Bytte nu till Rachmaninovs pianokonsert med Jablonski.

Högupplöst, fantastiskt djup och en mäktig bas som "andas långt bakom högtalarna".

Vad jag ville komma till är att jag kan sitta och få för mej att det är någon brist i anläggning/rum, fast det egentligen handlar om att jag råkat sätta på en platta med sådana fel som lätt kan tolkas som fel i återgivningen.

Link to comment
Share on other sites

Det kan också vara anläggningen ... en viss platta kan vara så "tät" eller "energirik" att förstärkaren inte klarar av att förse högtalarna med effekt. Jag har upplevt detta själv - och trott att det var inspelningen men när jag skaffat kraftigare förstärkare låter plattan ok.

Jag har upplevt detta på baskraftigt material där ett tidigare slutsteg inte orkade hålla grepp om panelerna med slö, oartikulerad bas som följd. Magneplanarerna kräver en hel del av förstärkeriet i basen och är en anledning till att många kör ett kraftigt transistorsteg till basen och rör uppåt.

Link to comment
Share on other sites

Jag har massor av skivor som jag knappt kan lyssna på i "finstereon". Skivor med klassisk musik eller jazz låter oftast helt okay, men skivor med t ex Iron Maiden och liknande musik låter förskräckligt ljudmässigt. Detta är ett problem som jag uppfattar som svårlöst.

Sådana skivor spelas i bilen :D

Link to comment
Share on other sites

Vad jag ville komma till är att jag kan sitta och få för mej att det är någon brist i anläggning/rum, fast det egentligen handlar om att jag råkat sätta på en platta med sådana fel som lätt kan tolkas som fel i återgivningen.

Ja, det så klart. Man får se till att ha sin låta-bra-platta nära till hands. :D (kan bli en egen tråd kan jag tro ...)

Link to comment
Share on other sites

Så kan det nog vara emellanåt.

Men kanske inte alltid.

Nyss satt jag och lyssnade på Tyrone Browns jazz-sextet på en Naxos-platta.

Det störde mej att ståbasen var lite resonant. Ljudet kändes lite "tjockt" och ljudbilden var grund och kompakt.

Bytte nu till Rachmaninovs pianokonsert med Jablonski.

Högupplöst, fantastiskt djup och en mäktig bas som "andas långt bakom högtalarna".

Vad jag ville komma till är att jag kan sitta och få för mej att det är någon brist i anläggning/rum, fast det egentligen handlar om att jag råkat sätta på en platta med sådana fel som lätt kan tolkas som fel i återgivningen.

Ja så är det ibland.

Därför är det ju viktigt när man utvärderar att man har musik som man känner väl och har lyssnat på på flera anläggningar gärna både bra och mindre bra inspelningar för att se hur det beter sig.

Jag har hittills aldrig hittat en anläggning som gör U2´s tidiga plattor rättvisa, tyvärr. Dock har jag ofta med den på demos för att se när jag skall bli överraskad. Oj sidospår...

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Hejsan Strmbrg,

Intressant ämne då jag tidigare idag beställde följande litteratur;

- Master Handbook of Acoustics av F. Alton Everest

- Sound Reproduction: The Acoustics and Psychoacoustics of Loudspeakers and Rooms av Floyd Toole

- Acoustic Absorbers and Diffusers: Theory, Design and Application av Trevor Cox

Jag uppfattar inte lyssningsrummets påverkan som en "icke diskuterbar" faktor utan tror i likhet med dig att orsaken till att ämnet diskuteras så sällan är för att det är "komplext, och väldigt svårt att generalisera och utbyta erfarenheter kring". I ett försök att redogöra för vad jag tror kan vara bidragande orsaker till ämnets "komplexitet" utgår jag här nedan till del från mina tidigare inlägg i ämnet.

Den tillgängliga lyssningsmiljön

Det är få förunnat att ha ett dedikerat lyssningsrum, än färre tror jag har haft möjligheten att bestämma dess fysiska beskaffenhet. Då olika högtalarna "spelar rummet" på olika sätt skiljer sig troligtvis även behovet av passiv akustikbehandling för varje enskild anläggning och lyssnare.

Trots att många utövare av vår hobby har kunskap om lyssningsrummets påverkan och kanske även har en önskan om att minimera dess negativa effekter, kan social situation, platsutrymme, estetiska krav etc utgöra faktorer som begränsar den enskildes möjligheter.

Jag tror därför att den tillgängliga lyssningsmiljön begränsar många nog så initierade entusiasters vilja att fördjupa sig i ämnet då det inte är möjligt att gå "vidare". Kanske medför detta även att "kunskapsbasen" runt hifi-akustik är begränsad.

Tillgång till kompetens & produkter

För de som har fria händer i lyssningsrummet och som efter att ha gjort vad som är möjligt runt placering, möblemang mm. ser behov av akustiktilltag utgör tillgång till kompetens och lämpliga prefabricerade produkter kanske en annan svårighet.

I min lyssningsmiljö uppfattar jag för närvarande flera "fel" men för att framgångsrikt kunna applicera passiva akustikbehandlingsprodukter bör jag först veta vad det är jag önskar behandla för att sedan identifiera vilka produkter som är lämpliga att introducera i rummet för avhjälpa "felen". Med begränsad kunskap och bristande tillgång till lämpliga produkter ser jag det själv svårt att finna självklara lösningar för att åtgärda eller korrigera "felen", än svårare är det att få möjlighet att testa dessa i hemmiljö.

Att få min lyssningsmiljö mätt av en etablerad "musik-akustiker" skulle kosta mig runt 5000 kr. Troligtvis ingår förslag till åtgärder i priset. Trots att detta torde vara den mest "kostnadseffektiva" vägen att gå här uppstår här ändå en känslomässig tveksamhet hos mig att engagera en dylik "musik-akustiker". Detta beror till del på den initiala investeringen, som jag inte kan utvärdera effekter av före dess anpassade produkter är på plats, till del av att jag tror att föreslagna remedier utgår från en "egen produktkatalog" som kanske inte är i linje med mina estetiska krav.

Det är enklare att bära hem den intressanta cd-spelaren från din lokala butik än att dra hem några kubikmeter med akustikbehandlingsprodukter för utvärdering.

Ovan faktorer kanske erbjuder förklaring till varför många väljer bort att investera i akustik, vare det egentid, extern kompetens eller dedikerade produkter, och hellre köper sig lite ny musik eller annat? För mig själv återstår att se om den inledande litteraturförteckningen, som för övrigt finns att köpa från adlibris.com, kommer att visa mig vägen till en bättre musikupplevelse här hemma.

/Suomela

Link to comment
Share on other sites

...

Det är enklare att bära hem den intressanta cd-spelaren från din lokala butik än att dra hem några kubikmeter med akustikbehandlingsprodukter för utvärdering.

Ovan faktorer kanske erbjuder förklaring till varför många väljer bort att investera i akustik, vare det egentid, extern kompetens eller dedikerade produkter, och hellre köper sig lite ny musik eller annat? För mig själv återstår att se om den inledande litteraturförteckningen, som för övrigt finns att köpa från adlibris.com, kommer att visa mig vägen till en bättre musikupplevelse här hemma.

/Suomela

Välformulerat inlägg.

Återkom gärna med kommentarer om böckerna.

Det jag emellanåt funderar lite över är att när det talas om akustikförbättrande åtgärder, så talas det om att köpa akustikförbättrande produkter.

Och att dessa produkter dessvärre kan göra rummet ganska fult, emellanåt.

Jag har på sistone läst en del här: http://www.linkwitzlab.com/ och här: http://www.enjoythemusic.com/

Linkwitz skriver att med "lämplig högtalare" på "lämplig plats" så behövs inget annat än ett normalt inrett rum.

Alla kan ju inte placera dipoler eller äkta rundstrålare långt ut från väggarna, förvisso.

Men det är intressant att läsa att det går att åstadkomma mycket välljud utan att komplicera det hela så mycket.

Ett komplext problem behöver ju inte kräva en komplex lösning.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...