Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hallå alla,

Jag har tidigare skrivit och ställt frågor kring squeezebox nätverkslyssning mm. funderat och forskat och nu tror jag att jag funnit lösningen för mig, den heter Music streamer. Flera av er har säkert kommit i kontakt med annonser och tester som beskriver denna lilla trekantiga Dac. (som ett Toblerone chocklad till sin form). Eftersom squeezebox touch inte lär komma tidigare än Februari kunde jag inte hålla mig, dessutom är mitt CD katalogprogram från Collectorz.com numera uppdaterat och genom ett klick spelas rätt album eller mapp upp om det är länkat till audiofilen. Sagt o gjort, jag kontaktade min lokala dealer på audioprylar och frågade om han hade en sådan här Audiostreamer hemma och det hade han, både Audiostreamer+ och den dyrare modellen Pro fick med mig dessa två hem samt tre olika usb kablar en no-name a 29:- en från Monster cable med 300 på prislappen samt en från Svenska Enteq för 1 800:-

Jag har idag lyssnat och jämfört ljudet från min laptop med CD's rippat till wav filer och samma platta från CD spelaren, synkat ljudet från båda källorna volym mässigt och tidsmässigt. Det låter fantastiskt jag kan faktiskt inte skilja de olika källorna åt. Eftersom jag jobbat som hantverkare större delen av mitt liv och öronen säkert tagit stryk, brukar sambon få utstå "blindtester" och lyssna utan att veta vad hon lyssnar på, hon gav samma besked, jag hör ingen skillnad skojar du med mig eller, blev hennes svar.

Nu har jag inte världens bästa eller dyraste system mina prylar består av HK Stärkare 970 och CD spelare i samma serie, högtalarna är XTZ 99.36.

Tyvärr kan jag inte lyssna på pro modellen här hemma då den har balanserade utgångar och adaptrar som konventerar från balanserat till vanliga RCA fanns inte hemma hos min handlare. Men redan nu kan jag säga att + modellen låter väldigt bra hos mig. I morgon blir det att åka hem till en kompis med betydligt bättre utrustning än min och testa pro modellen hos honom. Kan nämna att kompisen är riktigt hårdnackad och tror inte på sådant här även om han börjar mjukna något, ska bli kul att få höra dels dessa prylar hos honom och hans åsikter.

Beträffande kablarna....tja svårt att säga, tyckte att ljudet blev något mer kontrollerat med Enteq kabeln, men vill inte säga för mycket ännu, jag gjorde nämnligen även en test med att lira fråm Windows media player och Windows media center och tyckte att Mediacenter låter betydligt bättre, någon som kan bekräfta detta? Eller spelar alla mediaspelare lika? Man blir lätt lite skitzofren när man testar till slut vet man inte vad man hör och inte hör.........och vad man tycker låter bäst...hmmm känns detta igen?

Själv är det första gången jag spelar från en dator eller rättare sagt från annan källa än min CD spelare okey hade en minidisk ett tag, men använde denna sällan.

Min musiksamling består av ca 45 000 låtar på CD de flesta glömms bort i CD hyllorna och jag tror detta är det bekvämaste sättet att njuta av sin musik det vill säga från en rejält stor hårddisk. Ni som har erfarenheter av Audiostreamern för gärna lämna era synpunkter och naturligtvis vill jag höra era åsikter om mediaspelare. Vill ni veta mer om Musicstreamer så kolla här: www.highresolutiontechnologies.com

Återkommer med rapport i morgon då jag avlyssnat hemma hos min polare.

Conny T

Posted

Det där tror jag är en klockren lösning! :)

Jag funderade på samma sak.... men jag köpte en dac med fler ingångar eftersom jag vill fortfarande kunna spela mina cd-skivor via en bra dac.

Spännande att höra fortsättningen...

Posted

Så har jag testat hemma hos min goda vän med betydligt bättre grejor än mina, hans prylar består av: Primare CD, Classe för och slutsteg, högtalare av legendariska Viik. Tyvärr kunde vi inte köra Pro modellen med balanserade kontakter, men väl plus varianten av Musicstreamer.

det "kritiska" lyssnandet har både för min del här hemma och hos polaren utgått från två plattor:

Eva Cassidy´s Live at Blues Alley samt Diana Krall Best Of, valda för att vi båda är väl förtrogna med dessa plattor. Helt klart fanns det skillnader ljudmässigt, men i mitt tycke väldigt små, vi pratar inte om ett tapp ner till kasettdäcknivå utan snarare som skillnaden mellan två olika pressningar av samma platta, låt säga en väldigt bra pressad CD mot en "normal" pressad CD. Hoppas ni förstår hur jag menar..........och jag är seriös när jag påstår att två olika pressningar av CD kan låta olika (Beatles ala 86 VS 09 är inte ens jämförbara här).

Jag berättade ju att kompisen inte trodde på HDD uppspelning, han ansåg att det fanns STORA skillnader, men....han sade sig också bli väldigt positivt överraskad av att detta kunde låta så pass bra och för de tillfällen han bara vill lyssna och koppla av till bra musik skulle han mycket väl kunna tänka sig den här lösningen....inte illa av en som hårdnackat förkastat allt som inte behöver drivas av en kärnreaktor.

Har mailat till killarna som utvecklat de här produkterna och frågat lite nu tidigare i kväll och fick faktiskt svar, det visar sig att plus modellen är ute i uppgraderad form och heter musicstreamer II+, har ännu inte fått svar på mitt senaste mail om distributionen nått Sverige ännu. Väntar med spänning på svar....

Till sist, jag ser inte detta som en lösning där man slänger ut CD-spelaren utan som ett väldigt bra komplement till den vanliga vardaglyssningen då själva musiken är viktigast, och en väldigt mycket bättre lösning än Ipod dockor, olika lösningar av boxar typ Popcorn, Tvix med flera, telefoner hur bra dessa ändå påstår sig vara Erickson, Apple eller Nokia spelar ingen roll, man slipper sätta upp ett nätverk med risk för avbrott i anslutningen. kort och gott en liten pryl som är dedikerad att göra en endaste sak, överföra music från en dator så bra som möjligt. Allt sagt i all välmening med den kunskapsnivå jag besitter och med de behoven jag har.

Conny T

Posted

det visar sig att plus modellen är ute i uppgraderad form och heter musicstreamer II+, har ännu inte fått svar på mitt senaste mail om distributionen nått Sverige ännu.

Conny T

Hej,

Såg också detta om uppdateringen - dagen efter jag fått besked om att min nyss beställda Musicstreamer+ skickats till mig...

Ser dock med spänning fram emot att testa den. Detta särskillt som min relativt nyinköpta Marantz CD är inne för reparation av cd-släden (för andra gången) - och då musiksamlinen på dator stadigt växer vartefter jag ids lägga in dem (puh).

Skall försöka återkomma med rapport om hur det låter i jämförelse med CD direkt (om jag nu lyckas få den fixad)

Posted

Kanon, har ännu inte fått besked från killarna i Staterna men du kanske har någon info om version 2 vad som skiljer den från den förra modellen och var man får tag i denna, helt klart ska det bli intressant att få höra dina åsikter, själv är jag om ni nu inte redan märkt det helsåld på denna pryl.

Conny T

Posted

Så har det kommit info om uppgraderingar av Music streamer och Music streamer+ Som alla säkert fattat gillar jag konceptet och tänker vänta på Music streamer II +, här har ni svaret från killerna som står bakom på min fråga om uppgradering och release.

Nu blir nästa fråga vem har agenturen i Sverige så att man kan få reda på närmare datum...........

Thank you for your follow up email. In answer to your question, yes, the Swedish importer has placed an order for the new models and they will be there in a few weeks.

The differences between the older (Music Streamer and Music Streamer +) versions and the new products (Music Streamer II and Music Streamer II+) is higher sample rate (up to 96 kHz) and bit depth (up to 24 bit) support as well as asynchronous transfer mode. In the case of the Music Streamer + it also has an improved DAC compared to the Music Streamer.

I really appreciate your "winning concept" comment. We too are very excited by the new products.

Best,

Kevin

Posted
Så har det kommit info om uppgraderingar av Music streamer och Music streamer+ Som alla säkert fattat gillar jag konceptet och tänker vänta på Music streamer II +,

Tja,

Jag kan väl sägas ha tillämpat extremt dålig tajming här :angry: Dock ids jag inte hålla på och trassla med returer och sånt. Jag kör bara Redbook-CD, och känner dessutom att jag inte kan hålla på att hetsa upp mig över att det finns några procent till att hämta. Nu jäklar skall det lysnas på musik. Har rätt mycket som bara finns i "burken" och som jag nödtorftigt har klarat mig med att lyssna på via I-poden.

Första intrycket av Streamern är i alla fall mycket positivt (satt uppe till halv ett för att hinna köra några skivor)

Körde Ben Harpers "Lifeline", Kurt Ellings "Messenger" och Cecilia Bartolis "Opera Prohibita". Det omedelbara intrycket är ett köttigare, fylligare ljud än med min Marantz 6002. Gitarrerna och sången på Harper-skivan blev en mer intensiv lyssningsupplevelse. På Messenger kunde jag bara konstatera att det ju lät bra utan att utifrån hörselminnet direkt kunna peka på några skillnader (möjligen att pianot lät lite annorlunda, men inte hur) På Bartoli-skivan blev det uppenbart att fiolerna lät mer harts och låda sas, och att ljudbilden blev något mörkare. Här förstärktes illusionen av faktiska, från varandra avgränsade, instrument i ett "rum". Dessutom fanns diskantdetaljerna där när dom dök upp, men mot en mörkare bakgrund. Väldigt spännande upplevelse. Mer "riktigt" på något sätt.

Känns som om Streamern är en klockren vinnare. Eftersom CD:n fortfarande är på reparation har jag inte kunnat göra någon direkt jämförelse, men känslan säger mig att CD:n nog kommer att hamna i sommarstugan - och alla CD-skivorna också i takt med att jag rippat dom.

Posted

Det här med elektronik är ju bara som så, vad man är köper idag så kommer det nya billigare och som i regel bättre produkter inom ett halvår, så känner du dig nöjd (och jag förstår dig) så är det väl bara att köra, nästa gång så är det kanske DAC,en som åker till sommarstugan när du uppgraderar hemma.

Din uppevelse stämmer väl med min, jag upplevde sällan någon skillnad vid A-B lyssning och i de fall jag tyckte jag gjorde det så kunda jag inte säga om det var bättre eller sämre, bara annorlunda. Jag tänker köra med Wav. filer och söker nu en mediaspelare som tillåter mig lägga till dessa och mina egenhändigt scannade bilder, någon som har ett förslag på en sådan?