Jump to content

Subwoofer funderingar


new order

Recommended Posts

17 hours ago, LPL said:

Att först förstärka en fin signal från försteget till högnivå i slutsteget för att sedan dämpa den igen i subwoofern för justering av volym, fas, brytfrekvens och sedan förstärka den ännu en gång känns helt galet i min värld.

Man ska ju inte belasta slutstegen i huvudsystemet, utan helst koppla substeg med hög ingångimpedans på högtalarterminalerna.

Men det finns en poäng i dagens avancerade signalbehandling att koppla på lågnivå eftersom det blir både enklare och billigare komponenter, och substegen behöver inte förstärka mer än det som basarna ska spela.

 

Jag har ju fått sätta buffertförstärkare i mitt filter för att inte påverka frekvensgången till mina huvudhögtalare.

Flera jag pratat med har inte koll på att de kan påverka försteget när de hänger på subbar på lågnivå. En del försteg har ju separata drivkretsar, men vet folk om vilket? Handuppräckning :unsure:

 

Link to comment
Share on other sites

19 hours ago, Double A said:

Jag vill slå ett slag för en annan lösning 😊

Se bortom all reklam om alla företag som uppfunnit en ultimata sub lösningen.
 

Du har ju ”Pre out” på din förstärkare👍 Handla ett Lab-Gruppen Ipd 1200 slutsteg. Detta slutsteg har en inbyggd DSP (digital signal processor). I den kan du: 

1.  Justera brytfrekvensen för din / dina subbar i steg om 1 Hz

2. Ställa in brantheten för din delningsfrekvens. 
3. Du har ett antal parametrarna EQ punkter i steget så OM DU ViLL kan du göra något åt rums problemen. 

och har du tillgång till en IPad och nätverksanslutning så kan du sitta i lyssningsposition och justera alltihop i realtid😍

Detta går jag igång på…till en början iallafall.

 

Det blir inte så kostnadseffektivt som jag hoppats på dock - ett IPD-1200 ser ut att kosta 12000kr(antar att ett räcker till 2st baslådor?) och vad kostar kvalitativa 12” element?

 

I min teoretiska värld så killgissar jag på att den DIY-lösningen skulle kosta runt 20tkr och det blir för mycket för mig med tanke på hur velig jag är. Om 6 månader får jag kanske för mig att testa något annat och då tänker jag mig att det blir omöjligt att sälja mina hemmasnickrade basar.

 

Svenska XTZ och deras 12.17 Edge är ett alternativ som dyker upp mest i den prisklass jag nämnt:

https://www.fyndborsen.se/hogtalare/subwoofer/xtz-sub-12-17-edge-mattsvart

 

REL har höjt priset kraftigt på sina senaste instegsubbar och en får nu ge ca 15tkr för att få 1st sub med 12” element.

 

Jätteintressant med alla svar, lär mig en hel del!

 

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

påverka försteget när de hänger på subbar på lågnivå

Menar du att det skulle ha en påtaglig påverkan? Visst, att parallellkoppla ytterligare en last på nånstans mellan 10K och kanske 50K impedans har väl givetvis någon påverkan, men är detta hörbart menar du?

Förhoppningsvis har väl försteget den drivkraft som krävs för att mata dessa? (Och förmodligen ganska låg internimpedans)

Link to comment
Share on other sites

Kika på BK electronics istället för REL. Det var de som tillverkade RELs ST-serie. Tyvärr är jag ju partisk i målet med mina subbar, men bara för att klargöra att REL gått på sitt spår och ST-seriens vidareutveckling med BK är ett annat. Kanhända är det en evolution som delat upp sig i RELs nyare serier som kostar mycket pengar, och BKs proffssegment (bio) men med en serie lite enklare subbar för hemmabiobruk.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Man ska ju inte belasta slutstegen i huvudsystemet, utan helst koppla substeg med hög ingångimpedans på högtalarterminalerna.

Belastningen av slutstegen ser jag inte som något problem, blir väl eventuellt en form av konjugatlänk, det är mer signalbehandlingen innan nyttosignalen når högtalarelementen i subwoofern som jag tänker på.

 

1 hour ago, calle_jr said:

Men det finns en poäng i dagens avancerade signalbehandling att koppla på lågnivå eftersom det blir både enklare och billigare komponenter, och substegen behöver inte förstärka mer än det som basarna ska spela.

Det bör väl inte bli någon skillnad oavsett lågnivå eller högnivå. Den signal som når slutsteget i subwofern bör vara likadan även om den är "renare" om den kommer direkt från förstegets lågnivåutgång.

Link to comment
Share on other sites

16 minutes ago, AlfaGTV said:

Menar du att det skulle ha en påtaglig påverkan? Visst, att parallellkoppla ytterligare en last på nånstans mellan 10K och kanske 50K impedans har väl givetvis någon påverkan, men är detta hörbart menar du?

Förhoppningsvis har väl försteget den drivkraft som krävs för att mata dessa? (Och förmodligen ganska låg internimpedans)

Jag tycker inte att det bör vara något problem om man ligger på rätt sida av marginalerna. Däremot om man inte har ett kapabelt försteg och slutsteg, subwoofers med låga inimpedanser blir det inget vidare. Gäller som vanligt att kolla upp hur det förhåller sig. Bäst är det givetvis om man har flera utgångar på försteget med separata drivkretsar.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, AlfaGTV said:

Menar du att det skulle ha en påtaglig påverkan? Visst, att parallellkoppla ytterligare en last på nånstans mellan 10K och kanske 50K impedans har väl givetvis någon påverkan, men är detta hörbart menar du?

Förhoppningsvis har väl försteget den drivkraft som krävs för att mata dessa? (Och förmodligen ganska låg internimpedans)

Ja, ytterst påtagligt.

Även om många försteg klarar driva så innebär ett filter en reaktiv last så att man påverkar signalens frekvensgång till huvudsystemet.

 

Se exempel här baserat på min elektronik;

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13636-bashantering-med-öppen-baffel/&do=findComment&comment=273977

https://www.euphonia-audioforum.se/forums/index.php?/forums/topic/13636-bashantering-med-öppen-baffel/&do=findComment&comment=275094

 

Utan buffertkrets skulle jag alltså undertryckt basen med 7dB (just i mitt exempel). Det kallar jag påtagligt.

 

 

 

1 hour ago, LPL said:

Det bör väl inte bli någon skillnad oavsett lågnivå eller högnivå

Hmm.

Skulle du kunna visa ett jämförande exempel mellan låg- och högnivå?

Antag 2Vrms ut från försteget.

 

Link to comment
Share on other sites

23 minutes ago, calle_jr said:

Det kallar jag påtagligt.

Jag kanske inte fattar hela grejen, men du visar i din simulering en "ingångsimpedans" i dina filter om 43 Ohm...

I det läget kan jag köpa en markant påverkan men jag kan inte påstå att jag någonsin sett en subwoofer stoltsera med en ingångsimpedans om mindre än 10KOhm?, oavsett hög- eller lågnivåingångar?

Jag utgår ifrån att aktiva subwoofers har buffertkretsar inbyggda för att inte påverka frekvemsgången.

Men, jag kanske är helt fel ute:question:

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Skulle du kunna visa ett jämförande exempel mellan låg- och högnivå?

Antag 2Vrms ut från försteget.

Som @AlfaGTV skriver så utgår även jag från att en subwoofer av rimlig kvalitet har en ingångsbuffert. Högnivåingången består sannolikt av en spänningsdelare före ingångsbufferten om man inte har löst det med transformator.

 

2 hours ago, AlfaGTV said:

Jag kanske inte fattar hela grejen, men du visar i din simulering en "ingångsimpedans" i dina filter om 43 Ohm...

@calle_jr vi kanske får kanske kalla din konstruktion för något annat än subwoofer:) Då den på många sätt är en mer avancerad och anpassad konstruktion är den inte direkt jämförbar med en "vanlig" subbas:)

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, AlfaGTV said:

Jag utgår ifrån att aktiva subwoofers har buffertkretsar inbyggda

 

1 hour ago, LPL said:

utgår även jag från att en subwoofer av rimlig kvalitet har en ingångsbuffert.

Absolut. Färdiga aktiva subbar har normalt en ingångsimpedans min 20kohm.

 

Jag hade i åtanke om man köper typ halv- eller helfabrikat basar som kopplas på lågnivå och där man vill sätta reaktiva komponenter innan subslutstegen.

 

Link to comment
Share on other sites

Det tycks finnas en åsikt eller mening om att högtalartillverkare inte kan tillverka en välljudande sub oavsett vilken typ av anslutning de förordar. Om det skall vara riktigt bra skall det vara DIY. Kanske blir tydligare för alla om vi får till en tabell på bristerna i t ex följan de subbar på marknaden

 

JL Audio

REL

B&W

Dynaudio

Velodyne

KEF

SVS

Yamaha (som bygger på Audio Pro)

Martin Logan

 

Min erfarenhet av DIY rent generellt är att det mesta låter skit i förhållande till professionella tillverkare. Som alltid finns undantag. Observera att i detta avseende räknar jag inte tillverkare som t ex @Double A som DIY. Hos honom har jag hört några av de bästa baslösningarna.

Link to comment
Share on other sites

13 minutes ago, Bebop said:

Kanske blir tydligare för alla om vi får till en tabell på bristerna

Jag har provat flera av ovanstående märken och förr eller senare gett upp för musik.

Jag gissar att man av någon anledning inte är beredd att satsa lika mycket på en sub som på huvudhögtalare.

Det var först när jag valde Audiodata subbar och en jävla massa jobb som jag kunde få ihop en integrerad lösning.

Flera av märkena ovan har också fina subbar.

 

Det är allt annat än gratis att bygga bra basar själv.

 

Link to comment
Share on other sites

Bebop: Du kommer inte få någon tabell, men flera av de där tillverkarna har några av de värsta basåtergivarna jag stött på. Inte alla modeller och inte alla märken, men flera av dem har modeller med verkligt skrämmande låg prestanda. Att många sedan endast skaffar en (1) förvärrar så klart ett redan dåligt läge, då det säkert skulle gå att uppnå hyggliga resultat om folk skaffade ett vettigt antal om 2–6.

 

 

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, shifts said:

Att många sedan endast skaffar en (1) förvärrar så klart ett redan dåligt läge, då det säkert skulle gå att uppnå hyggliga resultat om folk skaffade ett vettigt antal om 2–6.

Hur många kör egentligen med 3 eller fler? Jag har använt två under ca fem år och fler har alltid känt väldigt avlägset givet rummets layout och användning. 

Link to comment
Share on other sites

9 hours ago, j_bloom said:

Det blir inte så kostnadseffektivt som jag hoppats på dock - ett IPD-1200 ser ut att kosta 12000kr(antar att ett räcker till 2st baslådor?) och vad kostar kvalitativa 12” element?

 

I min teoretiska värld så killgissar jag på att den DIY-lösningen skulle kosta runt 20tkr och det blir för mycket för mig med tanke på hur velig jag är. Om 6 månader får jag kanske för mig att testa något annat och då tänker jag mig att det blir omöjligt att sälja mina hemmasnickrade basar.


Inte så kostnadseffektivt…

Mmm, Ett nytt IPD-1200 kostar ca12000:-, men ibland kan man hitta dom begagnade 👍

Ett vettigt 12” element från strax över 2000:- och uppåt. Så din uppskattning på 20tkr är nog korrekt. 

Men vad får du för subbar för 10tkr / st med samma inställningsmöjligheter och effekt?

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, Terminator said:
29 minutes ago, shifts said:

 

Hur många kör egentligen med 3 eller fler? Jag har använt två under ca fem år och fler har alltid känt väldigt avlägset givet rummets layout och användning. 


Jag försöker dela upp subbasarna på fler än två. Kan se ut så här tex. 
dubbla 12” uppe och nere, kommer att drivas med ett  Lab IPD-2400😊

image.jpeg.f91f186965e998539318fbea0372c685.jpeg

Link to comment
Share on other sites

Det börjar bli lite intressant i denna tråd:)

 

Håller med om att dåliga subwoofers finns det i överflöd. Som jag ser det är det bara bortkastad tid och pengar att försöka få till någon bra integrerad lösning för musik om subbarna inte verkligen levererar kvalitativ bas. Håller även med om att det går att bygga egna subbasar som levererar riktigt bra om man har tid och intresse. Det går att ta ut svängarna på ett helt annat sätt inte minst med lådkonstruktionen än en massproducerad subwoofer där tillverkningskostnaderna prioriteras.

 

@calle_jrnämner Audiodata, men det skulle vara intressant att veta vilka andra tillverkare och modeller som fungerar över förväntan för musikreproduktion med sömlös integration med någorlunda normala golvhögtalare.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, LPL said:

det skulle vara intressant att veta vilka andra tillverkare och modeller som fungerar över förväntan för musikreproduktion med sömlös integration med någorlunda normala golvhögtalare.

Mycket bra. Precis så.

 

Jag har själv hört Dynaudio + 2 x Dynaudio Sub 6 (?) hemma hos Bebop och det fungerar mycket bra.

Men jag har också hjälpt till med stativare och Dynaudio sub som inte gick att få till med belåtenhet.

Flera andra system med både B&W, REL, Velodyne och SVS har jag testat själv eller hört och resultatet är inte helt smickrande.

Min egen analys är att man ofta måste dela på tok för lågt, så att det blir ett gap och ett jack mellan subbar och huvudhögtalare.

 

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

Min egen analys är att man ofta måste dela på tok för lågt, så att det blir ett gap och ett jack mellan subbar och huvudhögtalare.

(Nedan skrivet är mina åsikter och erfarenheter från ett långt HiFi-liv med mycket DIY)

Om man betraktar en subbas just som en sub så lär man få svårt att integrera djupbasen med resten.

Själv så betraktar jag elementet för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren.

Jag menar, att om du har ett två-vägssystem och lägger till ett kapabelt baselement i korrekt låda/baffel, så ska du betrakta detta som ett tre-vägssystem, inte tvåvägs + sub.

Själv så bygger jag efter principen att elementen ska spela i området de är konstruerade för och inte låta olika element spela samma frekvenser, vilket ofta sker när man försöker integrera en subbas utan att skära bort de lägsta registren i huvudhögtalaren. De ”krockar” med ofta en blöt bas ur fas, och att de slår ann rumsnoderna med full kraft. Hur många har inte en kraftig peak eller dipp kring 40-50Hz och 80-100Hz? Typiskt rumsnoder i ett normalstort vardagsrum och väldigt svåra att komma tillrätta med.

Det är en av anledningarna till att jag förespråkar en aktiv delning med EQ-möjlighet och faskorrigering, en DSP.

Så hur många lågbasar ska man ha? Well, en under varje huvudhögtalare och om man kan faskorrigera, gärna en efter varje sidovägg.

Så trots att jag har ett kompetent hembioförsteg så använder jag inte subutgångarna, utan låter lågbasen bli en del av huvudhögtalaren genom integration med hjälp av DSP, mätmikrofon och REW.

Inte ens i min bio-anläggning med 21” bas i 1/4-vågs pipa så använder jag subutgångarna utan har integrerat även dessa med huvudhögtalarna, som bl.a. är bestyckade med dubbla 18” JBL i en U-dipol.

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, Double A said:

Jag försöker dela upp subbasarna på fler än två. Kan se ut så här tex. 
dubbla 12” uppe och nere, kommer att drivas med ett  Lab IPD-2400

Aha, jag tänkte inte på den möjligheten utan då jag hör det talas om subbasar så tänker jag alltid på högtalarlådor som är helt fristående från ”huvudhögtalarna”. Nu får jag inse att det finns fler alternativ och möjligheter. :smile:

Link to comment
Share on other sites

7 hours ago, Terminator said:

Hur många kör egentligen med 3 eller fler? Jag har använt två under ca fem år och fler har alltid känt väldigt avlägset givet rummets layout och användning. 


Rätt många. Udda antal ser jag sällan, men 2–4–6–8 osv är hyfsat vanligt. Jag har sex stycken. Steget från två till fyra har gjort mest positiv skillnad hos mig. 

Link to comment
Share on other sites

6 hours ago, Amatören said:

(Nedan skrivet är mina åsikter och erfarenheter från ett långt HiFi-liv med mycket DIY)

Om man betraktar en subbas just som en sub så lär man få svårt att integrera djupbasen med resten.

Själv så betraktar jag elementet för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren.

Jag menar, att om du har ett två-vägssystem och lägger till ett kapabelt baselement i korrekt låda/baffel, så ska du betrakta detta som ett tre-vägssystem, inte tvåvägs + sub.

Själv så bygger jag efter principen att elementen ska spela i området de är konstruerade för och inte låta olika element spela samma frekvenser, vilket ofta sker när man försöker integrera en subbas utan att skära bort de lägsta registren i huvudhögtalaren. De ”krockar” med ofta en blöt bas ur fas, och att de slår ann rumsnoderna med full kraft. Hur många har inte en kraftig peak eller dipp kring 40-50Hz och 80-100Hz? Typiskt rumsnoder i ett normalstort vardagsrum och väldigt svåra att komma tillrätta med.

Det är en av anledningarna till att jag förespråkar en aktiv delning med EQ-möjlighet och faskorrigering, en DSP.

Så hur många lågbasar ska man ha? Well, en under varje huvudhögtalare och om man kan faskorrigera, gärna en efter varje sidovägg.

Så trots att jag har ett kompetent hembioförsteg så använder jag inte subutgångarna, utan låter lågbasen bli en del av huvudhögtalaren genom integration med hjälp av DSP, mätmikrofon och REW.

Inte ens i min bio-anläggning med 21” bas i 1/4-vågs pipa så använder jag subutgångarna utan har integrerat även dessa med huvudhögtalarna, som bl.a. är bestyckade med dubbla 18” JBL i en U-dipol.

Det är en tekniskt sett bra metod och möjliggör obegränsad kontroll.

The Sound Of The Future, som Moroder skulle sagt.

 

Men det finns flera sätt att flå en katt.

Jag gör personligen lite andra prioriteringar och andra metodval.

 

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Flera andra system med både B&W, REL, Velodyne och SVS har jag testat själv eller hört och resultatet är inte helt smickrande.

Frågan är hur stor orsak bakom detta handlar om subben i sig eller misslyckad/felaktig implementering. SVS hörde vi i Nűrnberg tillsammans med Fischer & Fischer högtalare och det lät mycket bra där men kunde säkert bli mycket bättre. REL har jag också hört med väldigt bra resultat men också låta direkt illa.

 

Jag tror att de flesta dåliga resultat beror på misslyckad integration. Allt för många, anser jag, ställer upp subbarna jämte huvudhögtalarna eller på en plats som mer styrts av estetiska skäl än av ljudmässiga. Många letar också bara efter mer bas och missar då de största poängerna med subbar, tycker jag typ djup och bredd, renare ljud, inte minst bättre bas. En subs prestanda är också kopplad till hur väl de samspelar med huvudhögtalarna. Jag inbillar mig att ett par B&W subbar är en bättre lösning till B&W huvudhögtalare än att välja t ex Dynaudios subbar. Åtminstone skull jag provat det. Jag tror inte det är annorlunda med subbar som med annat. Kedjan måste spela bra tillsammans. Att något inte passar din setup och rum behöver ju inte betyda att produkten är dålig.

 

Även subbar är beroende av god akustik i rummet. Min rekommendation är att först mäta upp rummet och först fixa till eller mildra eventuella brister och först därefter titta på subbar. Ett alternativ är att använda subbar för att fixa rummet. Då krävs det normalt fler än två, snarare minst fyra. I ett mindre bra rum kan subbar istället få det att låta sämre med bumpig bas.

 

Ett annat tips är att läsa på. Det finns en hel del att läsa. Problemet är att hitta de bästa. Följande länk tycker jag har en del bra synpunkter.

https://www.soundonsound.com/sound-advice/all-you-wanted-know-about-subwoofers

 

Sedan finns det en massa synpunkter på hur man skall dela mellan huvudhögtalare och hur lågt man skall dela på subben. Mitt tipps är att inte låsa er till tvärsäkra påståenden på t ex forum. Det finns alternativa sanningar, som Trump säger, åtminstone inom detta området. Själv har jag haft flera diskussioner via mejl och på mässor med Dynaudios expert Roland Hoffmann hur jag skulle göra. Med de högtalare och rum jag har så menade han att jag inte skull dela mellan huvudhögtalarna och subbarna då jag skulle tappa mycket av Temtations ljudpresentation. Han tyckte inte heller att jag skulle dela för lågt på subbarna. Han rekommenderade mig att prova mellan 100-125 Hz för att inte få en dipp. Då faller ljudtrycket till från ca 80 Hz med 3-4 dB till den ställda brytfrekvensen. 

Jag har utgått från hans grundråd och sedan testat fram och tillbaka hit och dit för hitta detta "rätta" hos mig i mitt rum imin smak. Mätni gar visar också att det ser rätt OK ut. En ny mätning är beställd och skall göras under sommaren.

 

Om jag hade ett par Contour så skulle de troligen vara bättre att dela, menar Dynaudio. Jag är inbjuden att besöka Dynaudio i höst  Då får jag själv höra i deras labb.

4 hours ago, calle_jr said:

Men det finns flera sätt att flå en katt.

 Precis så är det. Om jag skulle satsa på din lösning så är jag ganska säker på att lösningen inte hade varit helt identisk annat än själva principen.

 

Link to comment
Share on other sites

11 hours ago, Amatören said:

Om man betraktar en subbas just som en sub så lär man få svårt att integrera djupbasen med resten.

Själv så betraktar jag elementet för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren.

Försöker förstå vad det praktiskt/tekniskt betyder och det jag kan utläsa är att man ska högpassfiltrera huvudhögtalarna. Är det "det enda" som det kokar ner till när man "betraktar elementen för de lägsta frekvenserna som en del av huvudhögtalaren"?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, j_bloom said:

Vilken lådtyp är att föredra vid enbart musiklyssnande - sluten eller portad?

 

Ett element eller två?

För att tekniskt kunna svara på det, så behöver man packa upp mer tekniskt orienterade krav utifrån kravet "att föredra vid enbart musiklyssnande". Vad är det som ska uppnås genom att komplettera med (extra) basar? Nå djupare i bas? Kunna spela högre (SPL/dB)? Adressera rumsproblem medelst fler (bas) ljudkällor? Hur/vem ska integrera lösningen?

 

Men på din generella fråga kan man svara generellt: det går att få väldigt bra resultat med båda lådtyperna. :) Och givet designkraven kan det bli mer eller mindre tydligt vilket som passar lösningen bäst.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, calle_jr said:

Mycket bra. Precis så.

 

Jag har själv hört Dynaudio + 2 x Dynaudio Sub 6 (?) hemma hos Bebop och det fungerar mycket bra.

Men jag har också hjälpt till med stativare och Dynaudio sub som inte gick att få till med belåtenhet.

Flera andra system med både B&W, REL, Velodyne och SVS har jag testat själv eller hört och resultatet är inte helt smickrande.

Min egen analys är att man ofta måste dela på tok för lågt, så att det blir ett gap och ett jack mellan subbar och huvudhögtalare.

Det finns många "problemkällor".

 

Jag tror också att man vill spela och dema på "muskler", när man stoltserar med t.ex. dubbla 12'or. Det kan appellera vissa, men sällan (?) inbitna hifi/musikentusiaster.

Link to comment
Share on other sites

Jag misstänker att alltför många frestas att ställa in en sub efter den djupa bastonen. Man blir lätt förförd. Detta är helt fel. Det finns säkert flera sätt att komma fram till en bra integration men när man väl lyckats så hörs inte subben, lika lite som att huvudhögtalarna inte hörs, dvs ljudet inne i hjärnan verkar inte komma från respektive högtalare, utan kommer från en sorts fantombild mellan högtalarna.

 

När man kopplar ur subben låter det som att något saknas, men när den är inkopplad låter det inget extra, så att säga.

Link to comment
Share on other sites

Om jag spelat djävulen advokat en stund så borde vi också ta i beräknande vår egen prestanda. Inte bara systemets. Att leta en linjär återgivning är kanske överdrivet om vi inte hör de frekvenser som det pratas om? Men det handlar om en fysisk upplevelse också. Att man känner musiken genom kroppen. Att det är mer sinnen än öronen som är involverade.

 

Jag tror att basar går att integrera och få att lira med anläggningen. Dock så blev jag blev aningen överrumplad över hur lågt mina högtalare gick i mitt rum när jag mätte. Trodde inte de skulle göra det, även om jag tycker det låter bra även lägre ner i registren.

 

Är fortfarande övertygad om att det inte behöver vara subbor av samma märke heller. Men om man har baselement av samma märke och modell som huvudhögtalarna borde det vara lättare att integrera, kanske? De skulle ju dela samma egenskaper.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...