Jump to content

Subwoofer funderingar


new order

Recommended Posts

  • 11 years later...

Väcker liv i denna tråden…

 

Tänkte bli med subwoofer(2st) och eftersom min förstärkare inte har Sub-ingång så antar jag att jag är förpassad till subbar med högnivåkoppling?

 

Då min förstärkare är en fullt balanserad konstruktion så innebär det att mina högtalarterminaler enl. tillverkaren är ”voltage live”(spänningsatta?) och att jag då måste vara noggrann med att inte koppla fel.

 

Jag tänker mig en budget på ca 8tkr per enhet.

 

Någon som har några tips eller input?

 

Och juste, mina intentioner med detta är inte att åtgärda någon problematik i rummet eller så, jag är bara nyfiken på att prova… 

 

 

Link to comment
Share on other sites

48 minutes ago, j_bloom said:

Tänkte bli med subwoofer(2st) och eftersom min förstärkare inte har Sub-ingång så antar jag att jag är förpassad till subbar med högnivåkoppling?

Visst har du en integrerad Pass Labs, varför inte använda Preout, RCA eller XLR beroende på sub?

Link to comment
Share on other sites

9 minutes ago, LPL said:

Visst har du en integrerad Pass Labs, varför inte använda Preout, RCA eller XLR beroende på sub?

Jo det stämmer… 

image.jpeg.ccd520e0b58eb560fa03b875ec4f37df.jpeg

 

Okunskap från min sida. Jag hade ingen aning om att en kan koppla subben/subbarna på dessa, trodde att det endast var en dedikerad ”subport” som gällde eller på högtalarterminalerna.

Link to comment
Share on other sites

39 minutes ago, j_bloom said:

Okunskap från min sida. Jag hade ingen aning om att en kan koppla subben/subbarna på dessa,

Så gör jag. Jag har två RCA-utgångar per kanal och en XLR. Den sistnämnde går till slutstegen. Sedan vänster + höger RCA till den ena subwoofern där kanalerna blandas. Den subben blir sedan master och från den går en kabel till den andra subben (se bild). Jag ställer mao bara in värden på ena subben (mastern) så blir det samma i båda.

 

I mitt fall går jag in med höger/vänster som visas till vänster (LFE/SUB) och ut till nästa sub som visas nederst till höger.

 

602FAEE9-F015-4A66-AF9D-C4E678663C13.png


 

 

 

Jag ser ingen anledning att köra vänster och höger bas separat. I de frekvensområden det handlar gör det ingen skillnad att hålla kanalerna separerade. Du hör ingen riktningsskillnad mellan vänster och höger lågbas. Bättre då att ha samma nivåer trycksättning  av rummet från båda. 
 

Även vid inspelning brukar lågbasen vara mer eller mindre som mono. På förstärkare med särskild subutgång gör man på samma sätt. Basen slås ihop till en kanal. Jag gör det i själva subben. Det beror också lite på hur man delar subben. Över ca 100 Hz börjar man kunna höra skillnad mellan höger och vänster. Jag har provat både stereo och mono. Jag föredrar att få samma ljudtryck från båda istället för att eventuellt höra ett litet ”plopp” mer till höger eller vänster. Eventuella skillnader är ytterst marginella.
 

AD965711-6F34-480E-8322-6195C11A17E4.jpeg

Link to comment
Share on other sites

22 minutes ago, Bebop said:

Jag ser ingen anledning att köra vänster och höger bas separat. I de frekvensområden det handlar gör det ingen skillnad att hålla kanalerna separerade. Du hör ingen riktningsskillnad mellan vänster och höger lågbas. Bättre då att ha samma nivåer trycksättning  av rummet från båda.

Man kan också vända på det. Råkar man ha förstärkaren mitt emellan subbarna finns det väl ingen anledning att dra signalkablar kors och tvärs? Jag har alltid kört höger/höger och vänster/vänster och istället försökt att hålla isär signalkablarna från övriga kablar.

 

Det är ju lätt att prova vad man tycker är smidigast och fungerar bäst.

Link to comment
Share on other sites

27 minutes ago, LPL said:

finns det väl ingen anledning att dra signalkablar kors och tvärs?

Antal kablar bryr jag mig inte om. Om det är målet skall man inte ha separata enheter. Anledningen är att säkerställa att få samma ljudtryck på allt under ca 100 Hz från båda subbarna. Hade jag haft ett försteg med subutgång hade det fixats där och jag hade sparat en kabel men det har jag inte så då blandar jag i subben. Det är så tanken är. Hade jag haft en sub hade vänster och höger också blandats i subben.

 

Anledning till att jag har två subbar har inget att göra med stereo, typ höra höger och vänster bas. Det handlar inte om mer bas utan att förbättra rumsakustiken för att ge bättre förutsättningar bra basåtergivning, större rymd och bättre presentation, eller som Dynaudio uttrycker det (de tycker jag skall sätta in en till bakom mig där rummet går i rät vinkel mot en öppen rumslösning):

 

By using carefully positioned multiple subwoofers it is possible to even out the different 
room-modes and thus create a more coherent overall bass response in the room. It is 
worth experimenting with different locations around the room for the additional 
subwoofers, even using the rear of the room. As adding subwoofers will not increase the 
effect of room-modes, even adding a subwoofer without much care or thought to 
positioning is likely to help even out room-modes.

Link to comment
Share on other sites

Tack @Bebop för din beskrivning om hur du kopplar dina subbar. Det låter logiskt att säkerställa lika ljudtryck genom att använda en och samma utsignal. Jag tror att det för min del blir billigare/ finns ett större utbud om jag väljer att koppla ena subben till höger respektive vänster. Eller är det vanligt med att subbar har funktionen att kunna agera master?  När du väl skaffat subbarna, mätte du då ut var de skulle stå i rummet eller kunde du använda öronen?

 

Vad skönt att få det klargjort att jag kan använda min preout, det öppnar också  upp urvalet av subbar betydligt.

 

Det verkar som att ni som skrivit här i tråden inte använder er av högnivåanslutning alls - har ni valt lågnivå för  ljudkvaliteten eller handlar det om kompatibilitet?

 

 

 

 

 

 

Link to comment
Share on other sites

30 minutes ago, j_bloom said:

Det verkar som att ni som skrivit här i tråden inte använder er av högnivåanslutning alls - har ni valt lågnivå för  ljudkvaliteten eller handlar det om kompatibilitet?

För mig handlar det om att inte sätta in något mellansteg mellan försteg och slutsteg. Jag vill ha en direktlina från försteg till slutsteg och därifrån till högtalarna. Om jag kör med högnivå skall först signalen gå igenom subbarna och sedan till slutstegen. Det känns fel för mig. Om det är bra eller dåligt vet jag inte. Eftersom jag har extra utgångar på försteget ser jag ingen anledning att krångla till det. Därför köpte jag subbar med lågnivåingång. Dessutom av samma märke som huvudhögtalarna vilket för mig känns viktigt. Jag har också fått hjälp av Dynaudio för att få ut max. Det är svårare om man har olika tillverkare.

 

Hur vanligt det är att en sub agerar master vet jag inte. Det går ju också att köra vänster/höger. Det funkar det också men är lite klurigare om rummet inte symmetriskt (vilket det är hos mig). Olika placering kan ju förstärka signalen olika om de t ex står på olika avstånd från vägg/hörn. Då kan det vara bättre att köra stereokoppling så att du kan anpassa volymen på varje sub.

 

När det gäller placering så finns det lite olika rekomendationer. Jag har använt mig av krypmetoden som är en praktisk lösning och fungerar utmärkt. Se 

 

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, Bebop said:

Antal kablar bryr jag mig inte om. Om det är målet skall man inte ha separata enheter.

Där har vi olika uppfattning. Det handler inte om antalet kablar eller separata och integrerade enheter. De kablar som behövs måste naturligtvis finnas men de som inte är absolut nödvändiga ser jag till att minimera. En best practise från labbarbete är att plocka bort allt ovidkommande från bänken som kan störa, jag gör på samma sätt med stereoanläggningen att plocka bort de kablar som är onödiga för att undvika ett ormbo.

 

4 hours ago, Bebop said:

Anledning till att jag har två subbar har inget att göra med stereo, typ höra höger och vänster bas.

Givetvis inte, menar bara att det enklaste sättet är att koppla höger/höger och vänster/vänster vilket fungerar fint och det jag skulle rekommendera i första hand. Vill man nödvändigtvis koppla subbasarna i mono skulle jag summera kanalerna vid försteget, inte dra extra kablar runt rummet.

Link to comment
Share on other sites

47 minutes ago, Bebop said:

Om jag kör med högnivå skall först signalen gå igenom subbarna och sedan till slutstegen.

 

Jag tror ni pratar om varandra här @Bebop och @j_bloom , jag antar att med högnivå menas alltså högtalarsignal och den kan man hämta parallellt med anslutningarna på högtalaren eller förstärkaren och gå till subben inget som ska in om och vända i nått (om nu ens subwoofer har högnivå in tex REL) vad du menar @Bebop är att låta lågnivåsignalen gå in om subben och använda ett "hi-pass" filter i den för att filtera signalen innan förstärkaren till huvudhögtalaren alltså nått helt annat.

Link to comment
Share on other sites

REL har på sina klassiska subbar, högnivå, lågnivå och balancerat.

 

De menar att högnivå är bättre än pre-out för det blir mer korrekt för musikåtergivning. Dessvärre har jag inte argumenten men kanske det stod i manualen ...

 

För video menar de att lågnivå är bättre för att specifikt plocka subbaskanalen. Både hög och låg kan vara inkopplade samtidigt.

 

Link to comment
Share on other sites

19 minutes ago, calle_jr said:

Man får ju med sig ev färgning och timing från slutstegen, så det håller jag med om.

Vad finns det för "peer review" att den färgen för lågbas är bättre. Jag tror faktiskt att signalen som kommer från försteget är bättre och mer naturlig att utgå ifrån men det är bara en tro. Skulle det vara skillnad så kan det gå åt vilket håll som men förmodligen i storlek som en sjua i Atlanten.

Link to comment
Share on other sites

Jag letade upp manualen till REL Stadium III, den sk ST serien. De hade i alla fall då en övertygelse i sin marknadsföring att det man köper är ingen subwoofer i vanlig mening, dvs som spelar långt upp i frekvens, utan det handlar bara om att sträcka ut nedåt där huvudhögtalarna inte hänger med.

 

Det man köper är ett subbassystem som trycksätter rummet och de menar att det görs bäst genom att ta signalen från högtalarterminalerna där hela kedjan är med. Man kan tänka sig att de gjort sin design efter den principen.

 

Däremot är LFE ingången en annan sak där man ska dra lågnivå från den utgången på biodekodern.

 

Jag kollade på ingångarna och det finns högnivå och lågnivå, balanserat och obalanserat i alla kombinationer samtidigt, om man vill. Det låter som de lagt in summerande OPamp på ingångarna. Tämligen elegant och enkelt.

 

Link to comment
Share on other sites

Man får väl prova om man kan. JL Audio skriver om sina subbar The use of this feature (high level) is only recommended when no suitable line-level signal is available. (Enligt manual på Steve Hoffman)

 

De med REL skriver som du och relaterar till deras manual men få tycks höra någon skillnad.

 

Jag tror det är sånt där som hifivärlden tjafsar som inte betyder något i praktiken.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, Bebop said:

förmodligen i storlek som en sjua i Atlanten.

Ja, eftersom det för de flesta handlar om registret under 100Hz så är det definitivt så.

 

Men man skulle ju inte få för sig att blanda slutsteg mellan vä och hö kanal, och helt generellt kan man väl se det på samma sätt i registret.

Link to comment
Share on other sites

15 minutes ago, calle_jr said:

Men man skulle ju inte få för sig att blanda slutsteg mellan vä och hö kanal, och helt generellt kan man väl se det på samma sätt i registret.

Med andra ord bör man ha en passiv subwoofer och tre identiska monoblocks varav den ena driver subwoofern, om jag tolkar dig korrekt :sunglasses:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, calle_jr said:

Men man skulle ju inte få för sig att blanda slutsteg mellan vä och hö kanal

Det tror jag är mindre känsligt för lågbas. Även om man kör high pass så används ju både förstärkning och förmodligen ett fasfilter i subben. Du själv använder ju nu Yamaha-steg till dina öppna subbar.
 

För mig känns det viktigare att ha subbar av samma tillverkare som huvudsystemet. Jag inbillar mig att det finns något gemensamt som är av godo. Jag tror inte betydelsen av det skall överdrivas men det känns rätt för mig. Om inte annat för att få tillgång till råd och tips från tillverkaren vilket jag utnyttjat.

Link to comment
Share on other sites

12 hours ago, triomio said:

Med andra ord bör man ha en passiv subwoofer och tre identiska monoblocks varav den ena driver subwoofern, om jag tolkar dig korrekt

 

9 hours ago, Bebop said:

Jag tror inte betydelsen av det skall överdrivas

 

Jag menar bara att det finns olika saker att beakta innan man kan svara och som vanligt inte en lösning för alla.

Det blir en mix av lämpliga lösningar och kompromisser beroende på ett helt batteri frågor; antal kanaler, register för huvudhögtalare, register för subbar, typ av förstärkare, aktivt/passivt, signalbehandling etc.

 

För mina öppen baffel skulle det inte vara möjligt att driva med Pass. Inte en chans. Jag kunde dock kopplat väldigt neutrala slutsteg på Pass med högnivå och fått med signaturen eftersom jag vill använda basarna ganska högt i registret. Men en klar fördel med lågnivå är att man kan göra signalbehandlingen för lågnivå, och jag hade lite lurig signalbehandling med hög integrerande förstärkning + delningsfilter. Så att göra detta med vanliga "dsp-subslutsteg" hade inte varit möjligt.

Bara ett exempel på att en rad andra beslut avgör...

 

Link to comment
Share on other sites

@j_bloom

Jag vill slå ett slag för en annan lösning 😊

Se bortom all reklam om alla företag som uppfunnit en ultimata sub lösningen.
 

Du har ju ”Pre out” på din förstärkare👍 Handla ett Lab-Gruppen Ipd 1200 slutsteg. Detta slutsteg har en inbyggd DSP (digital signal processor). I den kan du: 

1.  Justera brytfrekvensen för din / dina subbar i steg om 1 Hz

2. Ställa in brantheten för din delningsfrekvens. 
3. Du har ett antal parametrarna EQ punkter i steget så OM DU ViLL kan du göra något åt rums problemen. 

och har du tillgång till en IPad och nätverksanslutning så kan du sitta i lyssningsposition och justera alltihop i realtid😍

 

Till detta behövs gärna två baslådor, om du inte vill/ kan bygga själv så finns det säkert något litet snickeri som kan hjälpa dig slå ihop två mdf lådor😊. Till dessa behövs ett par vettiga element, beroende på tycke o smak, ekonomi och hur stor plats det får ta så är det svårt att säga vad du ska ha, men jag kan tipsa om trevliga element från 8” till 18”. 
 

Nej, detta blir kanske inte så blankt eller har något fint märke på sig som en köpt sub, men jag är rätt övertygad om att du kan få ihop en lösning som du kan integrera i din rigg och justera efter dina önskemål👌
 

Bara mina 5 cent (eller vad det heter🤣)

Link to comment
Share on other sites

8 minutes ago, conan said:

Är det inte bara olika "problem" man vill fixa till? Det finns ju de som vill ha fyra subbar i rummet - OK det med. Bara en sub som lyfter 15Hz +3dB - OK. Dipoler som fixar till rumsklangen - OK. Trycksätta rummet för en enorm scenkänsla - OK.


Jo, vi har alla olika tycke o smak, så är det😊


När det gäller antalet subbar i rummet säger man att fler än en gör så att man får mindre toppar/ dalar problematik, dessutom så behöver varje subb inte spela så högt (i volym) så disten  blir ju även den lägre. 

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, calle_jr said:
On 2021-07-07 at 21:44, conan said:

De menar att högnivå är bättre än pre-out för det blir mer korrekt för musikåtergivning.

Man får ju med sig ev färgning och timing från slutstegen, så det håller jag med om.

Här är jag däremot kluven. Kluvenheten måste komma från bilstereotiden, när det fanns att köpa s.k boosters som man kopplade på en bandare via högtalarutgångarna och som i regel brusade som f-n.

 

REL talar sig varm om deras högnivå anslutning, att det ska integreras på ett bättre sätt. Men att döda en gammal fördom är inte lätt. Och att dubbelkoppla från slutsteg till högtalare och sub känns inte rätt. Även om de garanterar att ljudkvaliteten inte påverkas.

 

Att det ska få samma karaktär är för mig en liten tröst, med alla andra tabun som det bryter i min värld.

 

REL respekterar jag och de är verkligen ett alternativ. Men via högnivåutgången? Nä. Glöm det.

Link to comment
Share on other sites

Tycker Double A kommer med bra råd. De flesta på marknaden tillgängliga subbasar är verkligen dåliga. (För) små lådor som bullrar och dånar helt utan nyanser. 

 

Om det är någonstans inom hifispektrat DIY lättare håller hög klass än vad som är kommersiellt tillgängligt (inom rimliga prisklasser) på marknaden är det här.

Link to comment
Share on other sites

35 minutes ago, new order said:

REL respekterar jag och de är verkligen ett alternativ. Men via högnivåutgången? Nä. Glöm det.

Håller med. Att först förstärka en fin signal från försteget till högnivå i slutsteget för att sedan dämpa den igen i subwoofern för justering av volym, fas, brytfrekvens och sedan förstärka den ännu en gång känns helt galet i min värld.

 

Sedan kan man fundera på varför REL alltid har rekommenderar att använda högnivå. Det behöver inte vara krångligare än att det är svårare att misslyckas att koppla in subbasarna på befintliga högtalarkontakter som alltid ser likadant ut. Lågnivå och signalkablar kommer i olika former vilket gör att det lättare kan bli galet eller mindre bra. REL kan ju inte heller plötsligt ändra sig efter alla dessa år och hävda att lågnivå är bättre.

Link to comment
Share on other sites

Kollade precis på RELs hemsida och de har mjukat upp skrivningen så de säger "in most cases" för högnivå. Det är inte lika kategoriskt som det var förr.

 

Bastornen i referensserien ser annars rätt häftiga ut.

 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...