Jump to content

Recommended Posts

Posted

Har funderat ett tag över att komplettera men anläggning med en kompetent subwoofer.Jag är inte missnöjd över hur mina högtalare producerar bas,det är bara det att en bra sub bör göra det ännu bättre.Tycker man.Men jag är medveten om baksidorna.Att få den att lira med de andra högtalarna och det går säkert att räkna upp en mängd med andra dilemman.

Jag minns en rätt rolig demo av där fördelarna med en bra sub kan tillföra som ägde rum hos min gamla Linn handlare.Där spelade han musik med bara röster,med och utan sub inkopplad.Det var faktiskt rätt skoj att höra vad en sub kunde tillföra även med sådan relativt basfattig musik.Nästan haksläpp! ;)

Vad är era åsikter.Tycker ni att jag är ute och cyklar?En bra lättintegrerad sub borde vara godo,även om man kör med golvstående fullregisterhögtalare?

/n.o

Posted

Jag håller med Harryup angående två subbar.... eller rättare sagt minst två subbar. ;)

I ärlighetens namn så har jag hört system med en subb som låter jättebra, t.ex gcs här på forumet, men då är det rätt grymma woofers.

Jag kör med två öppna subbar alá Linkwitz, och skulle inte kunna tänka mej att gå tillbaka till subblöst. Jag har inte så stort lyssningsrum och behöver därför inte mycket basstöd och då är öppen baffel perfekt då det ger mycket nyanser och detaljer men inte värst mycket fysik. Provade nyligen att byta ut mitt Threshold 100w klass A slutsteg till Musical Fidelity 750k och det blev ett riktigt lyft med bra mycket mer information som pressas fram, t.ex hur bassträngar dämpas och mer nyans i tillslagen. Trots att de bara spelar från 90hz och ned till ca 25hz så gav det ett rejält lyft i återgivningen. Hemma hos mej är bas viktiga grejer :)

Posted

Kan man koppla två subbar i högnivå, alltså med högtalarkablar (givet att subbarna stöder högnivå förstås), eller måste man ha sub-utgång på stärkaren? Och splittar man i så fall signalen med en split-sladd av något slag?

Posted
Kan man koppla två subbar i högnivå, alltså med högtalarkablar (givet att subbarna stöder högnivå förstås), eller måste man ha sub-utgång på stärkaren? Och splittar man i så fall signalen med en split-sladd av något slag?

Jag tror att REL t.o.m rekommenderar att man kopplar via högnivå.åtminstone för musiklyssnandet.

De basar jag hittintills funderat lite kring är S.F Cremona subben (självklart från en S.F-fan),men även Velodyne DD och någon av REL´s större modeller.Och även om det skulle vara skoj att ha ett par av dessa så tror jag att jag nöjer mig med en. :) Och gärna begagnat.

Posted
Jag tror att REL t.o.m rekommenderar att man kopplar via högnivå.åtminstone för musiklyssnandet.

Ja, REL menar att subben då får samma signal som högtalaren. Det är ju tänkbart att förstärkaren fasvrider signalen och introducerar viss distortion (rörsteg). Man vill antagligen ha med detta till subben också. Dock kan det ju vara så att förstärkaren är dålig på basregistren 10-40Hz och då kanske man vill köra lågnivå.

Posted

Jag instämmer med de flesta ovan.

Minst 2 subbar.

Jag skulle titta på modeller där det finns parametriska filter och många inställningar.

Posted
Jag instämmer med de flesta ovan.

Minst 2 subbar.

Jag skulle titta på modeller där det finns parametriska filter och många inställningar.

Ja då finns alla möjligheter i världen - även att gå bort sig helt bland inställningarna! :D:blush

Posted

Och splittar man i så fall signalen med en split-sladd av något slag?

Precis vad jag funderar över: Jag kör nu subben inkopplad högnivå från både vänster och höger högtalarterminaler till vänster och höger in på subben (xtz). Skulle man då koppla en sub på höger och en på vänster terminal, dvs stereokopplat (och hur kopplar man då i sub-änden?) eller skall man köra båda vänster/höger, dvs monokoplat?

Har för mig att jag läst någonstans att mixning av subregistret sker till bara den ena sidan. Är jag ute och cyklar?

Posted

Visst kan 1 bra subwoofer låta "bra". Det är bara det att två distribuerar bättre och 4 kan bli en sweetspot med en i varje hörn t.ex.

Dock kommer fler subwoofers att behöva lika mycket setup vardera som en subwoofer så räkna med jobb när det gäller fasen på varje subwoofer vs frontar t.ex.

På min shortlist står förmodligen:

Infinite Baffle subwoofer lösning (mycket effektiv och går djuupt och är kraftfull).

Revel (kommersiella välljudande slutna subwoofers)

Meridian (kommersiella välljudande slutna subwoofers)

Ino Infra (Kan beställa endast materialet för att hålla kostnad nere)

Posted

Hej!

I tidningen Fidelity nummer 38 finns en artikel om subwooferuppställning. Där står det att man kan koppla endast vänster kanal till högnivå in på subben.

Jag har anslutit min subwooferförstärkare så och hos mig fungerade det mycket bättre än att ta signal från båda kanalerna. Jag har en 2.1 uppställning med passiv subwoofer som drivs av XTZ subamp1. Man får prova sig fram, det finns ingen universallösning för uppställning.

Jag har ägnat säkert 50 timmar över 3 månader bara till att lyssna på olika skivor och justera in volymen på subben.

Man ska ta gott om tid på sig och gärna spela en vecka mellan justeringarna.

Helt klart är det bra om man kan ha flera inställningar att välja mellan helst med fjärrkontroll.

Ett exempel är denna: Quads nya L2 sub. Länk till brochyr (PDF)

MVH Jonas

Posted

Många svar.Skoj!Men vad menas med parametriska filter?Följdfråga.Blir det bättre med 2st subbar av lite billigare slag än 1 dyr.T.ex 2 st Rel strata ist för 1 st stentor?

Posted

Parametriska filter = du kan justera mer än bara nivån.

Ofta kan du justera frekvensen (ska filtret ta 50Hz eller 100Hz) och Q-värdet (ska filtret höja mellan 45 och 55 Hz eller 30 och 70 Hz).

Mer rattar att skruva på ... :D

Sedan tycker jag personligen att man bör satsa på EN bra sub. Tycker man det blir kanonbra integration så köper man en till.

Delningsfrekvensen tycker jag också man ska kunna ställa in i mycket täta steg, 20, 25, 30, 35 Hz osv. Det är enklare att få ihop "sömmen" med huvudhögtalaren då.

Posted

Men man bör ta i aktning att ju mer kraftfull subwoofer ju mer svårplaceerad, är en bra tumregel att gå efter. Att t ex möblera två JL audio Gotham eller liknade måste vara en mindre mardröm (eller dröm för vissa :mm: ) Men Två subwoofers eller gärna mer är eftersträvansvärt.

Posted

Det bästa jag hört i basväg i hemmiljö, åtminstone vad jag kan komma ihåg och som är min referens, är basen hemma hos Calle_Jr. Elektronik, tweak och hans Silverline högtalare gör sitt till men de nedersta registrens renhet och auktoritet har definitivt hans Audiodata Soutien bidragit med. Den går att ställa in på alla upptänkliga sätt.

Calle_Jr's Artikel rekommenderas en genomläsning.

För närvarande finns ingen svensk distributör, men det går att handla direkt (jag har varit i kontakt med dom) - För oss i söder är det inte särskilt långt till vare sig Berlin (47 mil) eller Hamburg (37 mil) alltså 15-25 mil kortare än till Stockholm. :dead: Ölen finansierar diverse avgifter :)

Posted

Min erfarenhet av basmoduler och elktroniska filter säger mig att många gånger är anpassningen viktigare än fabrikatet.

Köper inte riktigt att basar är svårplacerade för att dom är kraftfulla. Vilken sub som helst som går till 20Hz med bibehållen nivå har samma styrka, dock kan dom ha olika spridning eller olika mycket/lite distorsion och förstås egenresonanser.

Jag för min del ser det snarare som ett fall för placering och filterjustering med hjälp av frekvens, filterkaraktäristik, fas och tidjustering och inte minst spridning.

Ju mer möjligheter man har ju svårare är det att justera in och ju bättre blir resultatet då det är gjort. XTZ-analyzer är utmärkt för ändamålet, men man kan behöva läsa på hur man skall tolka kurvor. En dip vid delningsfrekvensen betyder att subben spelar ur fas med sidosystemen över ett område. Justera fas, justera tid om möjligt och mät igen och igen och igen.

Sen att jämföra ljudet ifrån subbar som står i olika rum skulle jag inte göra. Låter det bra säger det att det kan låta bra, låter det dåligt säger det att den kanske låter bättre/bra i ett annat rum eller men en annan placering/justering.

mvh/Harryup

Posted

man kan nog inte spela så högt på Calle_Jr's bas

man behöver nog ett tiotal sådana moduler innan man kann brassa på med lite lagom volum

Posted
man kan nog inte spela så högt på Calle_Jr's bas

man behöver nog ett tiotal sådana moduler innan man kann brassa på med lite lagom volum

Hur kom Du fram till det?

Audiodata Soutien 2 största förtjänst är att släcka ut oönskade toppar så att den djupa basen tränger fram, ungefär som att hålla en häck tuktad så att man ser vad som finns där bakom. Basen levereras i huvudsak från de vanliga högtalarna (Silverline Grandeur) vars båda 9,5-tummare från Dynaudio har bas så det räcker. Problemet är baspucklarna. Blir man av med dom så upplever man djupare bas från huvudsystemet. Det är det Calle_Jr fått till så bra och där spelar Soutien 2 en avgörande roll.

Posted

om man ser på mätningen fyller ju subban på rejält där nere

hade han använt en till hade det säkert blivit mycket bättre

bla den där dippen hade säkert nästan försvunnit

Posted

Calle_Jr vill nog ha en till också, men jag är inte så säker på att det tillför ytterligare kvalitet. Djupare bas än vad han har kan vända njutningen åt det andra hållet. Balansen mellan registren är kalas idag. Jag och min kompis har satt referensnivå på basen hos Calle_Jr.

Undrar vad Calle_Jr tycker själv?

Posted
Calle_Jr vill nog ha en till också, men jag är inte så säker på att det tillför ytterligare kvalitet. Djupare bas än vad han har kan vända njutningen åt det andra hållet. Balansen mellan registren är kalas idag. Jag och min kompis har satt referensnivå på basen hos Calle_Jr.

Jag tror inte man kan ha nog djup bas egentligen. Ifall alla komponenter i ljudkedjan hanterar djup bas "gracefully" eller "klingar av snyggt" ner mot 0Hz - så måste det bli bra - förutsatt att inspelningen inte har en massa skräp i basregionerna. Sedan kanske rummet ställer till det så att det ändå inte går att tillgodogöra sig djupbasen. Jag har själv en del problem vid låga frekvenser - men det får vara bra som det är just nu.

Två subbar ska man nog ändå ha ... det är fullt möjligt att uppfatta stereobilden i låga toner också ... även om det spelar lite mindre roll än vid högre toner.

Guest justaudiomagic
Posted

Visst går det att få bra ljud med 1 bas. Oftast är det dock att föredra 2

Very Large Array!

135 kg baslåda

4 st 30 cm aktiva, 2 passiva, en 38 cm side-firing och en 30 cm down-firing

1830 H x 370 W x 480 D mm

VLARosewood1.jpg-for-web-LARGE.jpg

• 4 weeks later...
Posted

Jag bumpar denna tråd för att höra om någon på forumet har en REL-sub? Intryck? Jag funderar på en 505:a som kan kopplas både via högnivå och LFE samtidigt.

Posted
Jag bumpar denna tråd för att höra om någon på forumet har en REL-sub? Intryck? Jag funderar på en 505:a som kan kopplas både via högnivå och LFE samtidigt.

Jag har en Rel Storm III sedan många år. Den är kopplad högnivå parallellt med frontarna JMLab MiniUtopia på LavardinIT:s högtalarutgång och lågnivå till .1-utgången på hemmabioreceivern. Samtidigt!! Rels system funkar väldigt bra både vad gäller både att tillföra lågbas och att hjälpa till att släcka ut rummets mest oönskade baspuckel. Jag har brytpunkten uppåt ställd på ca 30 Hz.

/ :) Ulf

Posted
Tack Ulf, hur har du den placerad. Jag har förstått att de trivs bäst i hörn. Vad är dina erfarenheter?

Jo, Rels rekommendation och min möblering sammanfaller fint. Den har alltså hamnat inklämd bredvid bokhyllan i rumshörnet snett bakom högra stativhögtalaren. Och där har den alltid stått, så jag vet inte hur den skulle låta någonannanstans ;) .

/ Ulf

Posted

Jag har testat andra subbar tidigare, och visst fungerar det bra men inget har varit i närheten av Audiodata Soutien i form av "spackeleffekt" på rumsfel och integration med huvudhögtalarna. Mycket av den musik jag spelar mår bättre av en liten förhöjning i basregistret.

Jo, jag söker efter en till.

Anledningen till det är att trots att subbens volym är måttligt ställd tycker jag mig kunna riktningsbestämma de högre tonerna från basen. Det ger ett något skevt perspektiv.

Jag har ju den föregående modellen till Soutien 2, och det är inte helt lätt att hitta en sådan i svart.

Alternativet är att köpa två nya och sälja den jag har.