Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Kammarorkestern är välkänd bla för sina framföranden och inspelningar av Kraus. Man inledde med ett verk av honom. Vilket minns jag inte /Mattias Quote
Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Nästa verk, Pianokonsert nr 17 av Mozart Musik skall höras live! Nu fanns det iofs förstärkning, men detta är bara Francisca Skoogh på piano imponerade stort på mig. Den tösen kan lira /Mattias Quote
Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Kammarorkestern har en driven och erkänt duktig dirigent. Chefsdirigent Thomas Dausgaard och Francisca Skoogh. /Mattias Quote
Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Programmet avslutades med Symfoni 7 av Beethoven. Hela stycket är oerhört bra och speciellt gillar jag andra satsen. Fick rysningar längs hela ryggraden. Kammarorkestern får med beröm godkänt! /Mattias Quote
Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Tar denna en gång till. Tack Kammarorkester och Örebro för detta fria, trevliga och energigivande program. Mvh Mattias Quote
K-man Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Denna typ av musik/framförande i friluftsmiljö kan framkalla rysningar hos den bästa! Snacka om luft i presentationen! Förstår att du hade en trevlig stund!!! \\K-man Quote
Timbre™ Posted August 18, 2004 Posted August 18, 2004 Red Rose Music har ju slagit igen. Fråga Jorma... Quote
Mattias Posted August 18, 2004 Author Posted August 18, 2004 Neo, detta är roligt. Märks att det inte är många som går på konsert av detta slag. Gregor, killen i rött förklarade tydligt detta med klappa händerna, typ vi tar det efter varje verk, när dirigenten vänder sig mot publiken. Dessutom förklarades detta med styckeindelning samt hur många det var per verk som spelades. Vad tror ni hände? Det blev jätteapplåder efter första satsen..... Appropå Red Rose, inga gissningar på ros-sorten än /Mattias Quote
Akeg Posted August 19, 2004 Posted August 19, 2004 Hej Mattias, tack för ett trevligt reportage. Jag hade gärna varit där och lyssnat på konserten. Det är nått visst med friluftskonserter. Apropå rosen så är jag inte helt säker men det skulle kunna vara en Maria Callas, vilket ju vore väldigt lämpligt i det här forumet. Du får väl höra av Dig om jag har rätt. Mvh Akeg Quote
Mattias Posted August 22, 2004 Author Posted August 22, 2004 Akeg är först ut i Euphonias rostävlig, Maria Callas är ett bra förslag på ros, men detta är en annan ros. Tror jag får hjälpa er lite, det rör sig om ett namn, som en mycket känd person inom kulturlivet. Nu får ni gissa vidare Mvh Mattias Quote
Akeg Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Om inte Maria Callas är rätt så kanske Queen Elisabeth kan duga. Alternativt vår egen Drottning Silvia. Jag vet att hon fått en ros uppkallad efter sig men har inte koll på om den är rosa. Ingrid Bergman är en fylligt klarröd ros så den kan det inte vara. Nu har både jag och trädgårdsböckerna slut på uppslag så jag får nöja mig så här. Ingen annan som har någn idé?? Mvh Akeg Quote
perra_e Posted August 22, 2004 Posted August 22, 2004 Nyss hemkommen från alperna (vad nu det har med detta att göra) röstar jag på Ingrid Bergman, även fast Akeg tycker att den skall vara fylligare röd än rosen på bilden Quote
Akeg Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Hej, tala om slumpens skördar. Idag var jag i Pildammsparken i Malmö och besökte då Drottning Silvias rosenträdgård. Någon ros döpt efter henne hittade jag inte men däremot en förtjusande rosa ros vid namn Astrid Lindgren!! Så Det får bli mitt sista förslag. Mvh Akeg Quote
Mattias Posted August 23, 2004 Author Posted August 23, 2004 Forummedlemmar, då har jag äran att gratulera två forummedlemmar. Forumets egna rospojkar Akeg och Perra_e. Båda svarade Ingrid Bergman vilket är helt rätt. Detta belönas med en gåva i musikalisk form. Grattis till er båda! Ni har PM /Mattias Quote
Guest Zalve Posted August 23, 2004 Posted August 23, 2004 Kan tillägga att parken som Mattias besökte (intill Konsert platsen) blev framröstad som Sveriges finaste park. Både av svenska folken och av "Expert"Juryn. http://www.nerikes.se/artikel.asp?intId=786735 Quote
Mattias Posted August 23, 2004 Author Posted August 23, 2004 Där ser man och det förstår man Det är vackert nere i Stadsparken. Måste erkänna också att det gått många år innan jag ens satt min fot i parken. Har mest hållit till lite längre ner i Svartån med ett spö i ena handen med förhoppning om napp Lite skoj för det är fritt Ädelfiske i ån. Örebro stad planterar in fisk regelbundet under sommarn och nu gled jag iväg ifrån ämnet igen :clown: /Mattias Quote
Akeg Posted August 27, 2004 Posted August 27, 2004 Det kom ett paket idag! Det visade sig innehålla en CD-skiva med en spännande blanding av klassisk musik. Passade mig alldeles utmärkt. Avsändaren var förstås Mattias som skickade rostävlingens pris. Hjärtligt tack Mattias. Mvh Akeg Quote
Mattias Posted August 27, 2004 Author Posted August 27, 2004 Japp den är lite intressant, speciellt några låtar in i den klassiska avdelningen. Grattis till vinsten Akeg och Perra_e Baksida Glossa, som är skivbolaget är av spanskt ursprung. Inspelningarna gillar jag Som vanligt blir man nu påminnd, man borde ha mer musik inspelat från bolaget. Mvh Mattias Quote
Recommended Posts