Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vi besöker alltså Perka (Erik Andersson) pappa till en rad HiFi-händelser i Sverige genom tiderna. Dalaljud, Ljudbutiken, Audio Innovation, och Audion är några namn som förknippas med Perka. Och så förstås The Dream som varit på besök lite här och där.

Vad behöver man om man bygger och designar rörförstärkare?

Jo en riktig verkstad.

_DSC0085.jpg

Sen behöver man rör också. Det har Perka.

_DSC0086.jpg

När man inte designar, bygger eller konstruerar så är det ju kul att lyssna på radio. Bara den inte är för ny.

_DSC0084.jpg

eller ja en, man behöver väl flera?

_DSC0083.jpg

Posted

Oj oj oj :o den rör samlingen skulle man hatt tilgang til :mm: , er det for samling/produktion eller selges det også?

mvh

Posted

Perka är en hygglig människa som även hjälper till att laga gamla apparater och nya i förekommande fall också.

Han finns att nå här som Erik Andersson.

mvh/Harryup

Posted
Helt otroligt vilken samling rör. Med tanke på att besöket görs vid -18 så.....i dessa bistra tider "värmer" ju rören gott på flera sätt. :app:

Välkommen och "fånga dagen" på forumet, Crea Diem.

Posted

Ja, det där är dom rör Perka har framme. ;)

Sen har Perka lite fler radioapparater också.

_DSC0078.jpg

Vi som träffades var förutom mig och Perka också Ola Hesselwall och Ulf.

Ola är Perkas kompanjon i Dream projektet.

_DSC0079.jpg

Nu har Perka inga band så "vi" lastar förstärkaren.

_DSC0088-1.jpg

Posted
Vi som träffades var förutom mig och Perka också Ola Hesselwall och Ulf.

Ola är Perkas kompanjon i Dream projektet.

_DSC0078.jpg

Radion :?: till höger längst ner i bild var fin ... en sån skulle jag kunna tänka mig hemma - men det är förstås bara trevligt att få se den ... :mm:

Posted
Vi besöker alltså Perka (Erik Andersson) pappa till en rad HiFi-händelser i Sverige genom tiderna. Dalaljud, Ljudbutiken, Audio Innovation, och Audion är några namn som förknippas med Perka. Och så förstås The Dream som varit på besök lite här och där.

Vad behöver man om man bygger och designar rörförstärkare?

Jo en riktig verkstad.

http://i468.photobucket.com/albums/rr45/ha...ia/_DSC0085.jpg

Där har jag varit - skall bli kul att följa tråden :mm:

Posted
Nu har Perka inga band så "vi" lastar förstärkaren.

Är det högtalare från Bo Bengtsson som The Dream skall pröva på :?:

- Jag tycker mig känna igen första bilden som en bild på montern när vi besökte BB ;)

Posted

Och nu har det börja hända roliga grejor i Uppsala sen ett tag tillbaka efter en del utflykter bland annat ihop med Mark Levinson i Red Rose

_DSC0122.jpg

Posted

Bosses nya högtalare bygger som tidigare på band i diskanten men nytt numera är Jordan element i bas-mellanregister.

_DSC0128.jpg

_DSC0097.jpg

Dom nya banden sprider diskanten mycket bra och jämt och är inte så riktade som CM3 en gång i tiden var.

Posted

För CM3 ägare där man har problem med att Kef basarna inte längre går att ersätta med nya så håller Bosse på att utveckla ett nytt Jordan element för att kunna ersätta Kef basen. Dock är Jordan helt runt medans Kef var lite utdraget fyrkantigt i hörnen där man skruvade fast elementet, så en viss anpassning kommer krävas men vad jag förstod så var den inte så komplicerad att göra.

Om ni har frågor då det gäller TranmissionAudio eller CM3 så går det ju bra att kontakta Bo Bengtsson direkt eftersom Bosse är aktiv på forumet.

Se gärna hans nyhetsflash.

Nyhet M3

Posted

En iskall dream ska inte avnjutas utan en "het " dream.

Så in bars en iskall The Dream för att möta The Band för att spela ihop med Bosses senaste alster M3.

Men det vet Erik väl om.

MVH

Lech

Posted

Det var ordentligt kallt när vi anlände till Uppsala. C:a 25 grader, BRRRR! Dessutom kom vi för tidigt till mötet, varör vi värmde oss i en närbelägen Elgiganten. Och då blev Drömmen ordentligt frusen. Väl in i värmen tog det över en timme innan den blev lyssningsbar överhuvudtaget, men sedan släppte den mer och mer. Men jag skall inte gå händelserna i förväg här i Harry-up:s tråd.

Posted
Det var ordentligt kallt när vi anlände till Uppsala. C:a 25 grader, BRRRR! Dessutom kom vi för tidigt till mötet, varör vi värmde oss i en närbelägen Elgiganten. Och då blev Drömmen ordentligt frusen. Väl in i värmen tog det över en timme innan den blev lyssningsbar överhuvudtaget, men sedan släppte den mer och mer. Men jag skall inte gå händelserna i förväg här i Harry-up:s tråd.

Jag gillar "heta drömmar" :mm:

men vi ska inte gå .... i förväg :app:

MVh

Lech :)

Posted

Du har helt rätt Lech, det märkte vi efter runt 1 timme då ljudet började stabilisera sig.

Så här kan det se ut när man lyssnar på en kall förstärkare precis nyligen inburen.

_DSC0111.jpg

Efter ett tag så kändes det väldigt trevligt att lyssna på kombinationen. Basen hade tightat till sig väsentligt och det började låta mjukt och mycket dynamiskt.

_DSC0129.jpg

Posted

Bo Bengtsson har lyckats få en otroligt hög finish på sina högtalare.

_DSC0115.jpg

_DSC0114.jpg

Att lacka MDF är inte lätt.

Här ser ni Bo's större högtalare också.

_DSC0099.jpg

M3'orna var de högtalare som spelade Dreamen på medans när vi lyssnade på Bo's referenssystem så användes Rotel förstärkare då man behövde 4 kanaler för att driva systemet.

Posted

Bosse har arbetat en hel del på akustiken i sitt lyssningsrum och det märktes.

_DSC0123.jpg

Många meter sammetsgardiner utmed väggarna och heltäckande matta med en tjock matta ovanpå gjorde att efterklangen var mycket kontrollerad.

Bosse håller även på att dämpa de sista resonanserna i basen med några helmholtzresonatorer.

Personligen tyckte jag att kombinationen lät mycket trevligt massor med pondus, stor och öppen ljudbild. Enda gången man tänkte på de olika registren var då jag medvetet gick runt för att höra hur riktad diskanten var. Det var den inte utan spreds mycket jämt mellan den olika sittplatserna. Om CM3 var lite enmanshögtalare så fungerar de nya M3 på ett helt annat sätt.

Posted

Med denna bild på Ola Hesselvall, Erik Andersson ifrån Hesselvall Audio och Bo Bengtsson ifrån TransmissionAudio så tackar jag för visat intresse för tråden.

Jag tycker att både The Dream och M3 är väl värda en lyssning för intresserade.

_DSC0133.jpg

mvh/Harryup

Posted

Tack själv Harryup.

Trevligt att se detta ,och jag skulle själv gärna varit med på denna session.

BB:s högtalare har jag egentligen ingen erfarnhet av så det skulle varit spännande.

Drömmen har jag haft förmånen att lyssna på hemma i min egen miljö och hos Mårten Design.

"Heta Drömmar" här hemma gillar jag skarpt. :mm: mitt lyssningsrum är inte akustikreglerat övht utan ett vardagsrum med över 50 m2 stengolv :o:o för att leva och lyssna i.

"Iskalla Drömmar" med svåra? högtalare visualiserarar du med din bild. :unsure:

MVH

Lech :)

Posted

Ett varmt tack till hela det supertrevliga gäng som tog sig tiden och besväret att komma till Uppsala denna svinkalla dag. Men det blev varmt och gott inomhus efter fika och The Dream lät bara bättre och bättre och bättre ju längre vi spelade!! :)

En eloge till Erik för en mycket intressant förstärkare! Det var inte så där överväldigande kul att åter koppla in halvledarbuskarna efter den övningen! :)

Mvh//BB

PS. Om någon undrar vad det egentligen var för högtalare vi spelade på så finns lite info här:

http://www.transmissionaudio.com/images/M3_MkII_info.pdf