Jump to content

Recommended Posts

Posted

Månen vandrar sin tysta ban, snön lyser vit på fur och gran,

snön lyser vit på taken. Endast tomten är vaken.

peppar1.jpg

Det var dagen då julen tog slut för denna gång, i det Zalve'iska hemmet.

(även om årets julkyssen fortfarande står kvar)

Posted

Ja, det var innan advent, men långt i från början :)

K-Man "passerade förbi" en helg i november och hade med sig en klart annorlunda skiva (i alla fall om vi ska kolla endast på julskivor)

Jag har ännu inte kommit mig för att införskaffa den, men det ska göras.

Det handlar om en solo skiva från en av västkusten giganter.

4101EGGVCQL._SS500_.jpg

Udda arr kommer knappt i närheten. Fantasifullt är nog det närmaste man kan säga, med ett stort leende efter :D

Posted

När Jan Malmsjös röst har uttalat de klassiska orden, som har en historia sen innan 1900talet, "Ring klocka ring" så inser man att denna säsongs skivor nog är färdigspelade. Även om små återfall kan ske, men de är inte så många.

peppar2.jpg

Isen i årets julkreation får mig att tänka på "Blank is" med Irma Schultz Keller & Uno Svenningsson (Sånger för december)

Fast den skivan har nog inte alls spelats i år i alla fall inte på svenska.

Julskivor bör säga något för att passa mig. Antingen en spegling om hur juletiden var som barn, vilka sånger man sjön då eller något som anspelar på känslorna som jag har kring jul.

För en gång skulle så är texten rätt viktig för mig, för att få stycket/skivan att fastna och få godkännt.

I år blev det nog bara 2-3 skivor som inhandlades, även om skivlistan över det som SKA införskaffas bara växer, år för år.

Så när det gäller de nya skivorna så blir det inte så många inlägg,, dock blev jag mer förvånad över innehåller på skivorna, då det blev helt tvärt om mot vad jag trodde,,,

Posted

En skiva som alltid snurrar i hemmet kring jul är den med en STOR smula IRONI.

sack.jpg

Lars Vegas är en samling killar som spelat ihop länge. Julskivan är långt ifrån ny, det är snarare en klassiker.

Här hittat allt från 4 underbara skoterljud till sjömansjul på hawaii till hur man enklast tänder 1000 juleljus (Eldkastare)

Posted

Tiden från att kyrkans kalender börjar (1a advent)

Istället för att ta vara på helgerna och göra en enkel planering, så stressar svenskarna sönder den delen av året

som som man borde sakta ner på.

Så enklast borde väl vara att göra en lista över vad som ska göras. Dessa listor kommer nog lite i skymundan från den mest vanliga listan i december,,,

lista.jpg

Posted
En skiva som alltid snurrar i hemmet kring jul är den med en STOR smula IRONI.

Lars Vegas är en samling killar som spelat ihop länge. Julskivan är långt ifrån ny, det är snarare en klassiker.

Här hittat allt från 4 underbara skoterljud till sjömansjul på hawaii till hur man enklast tänder 1000 juleljus (Eldkastare)

Ja...en härlig skiva...som är kul både för pappa och barnen.... :)

\\K-man

Posted

Så det smög sig in en liten nyhet bland samma miljö som tidigare kort.

emd.jpg

Kring jul finns det många tomtar och jag var rätt säker på att tomtarna i bakgrunden skulle leverera en av året julkalkoner.

Speciellt sen jag läste press-releasen som var nåt i stilen

"Ingen av oss ville göra en poppig julskiva, vi drog åt samma håll allihop och det blev en klassisk julskiva.

Julen är väldigt förknippad med musik och det känns kul att vi får vara med och sätta lite prägel på svenskarnas jul i år. "

Wow tänkte jag,, speciellt med tanke på vilka traditionella julsånger de hade valt att ta med på skivan.

Jul, jul. strålande jul, Julvisa och Härlig Är Jorden - Detta och MED känns inte direkt som att det skulle gå hand i hand,

utan med White Christmas och Last Christmas. Denna skiva är dock så långt ifrån tonårspop man kan komma.

Posted
Ja...en härlig skiva...som är kul både för pappa och barnen.... :)

\\K-man

Minst sagt,,, mest rolig för pappa,, som citerar sönder alla spår. Även om man inte hör skivan mer än några ggr om året,

sitter alla repliker fast som tatueringar.

Posted
Måste bara få kommentera dessa underbara tomtar och figurer! Helt underbara!!!

\\K-man

Hälften köpte, hälften hemmagjorda.

Ja det var väl en galen som som den skivan spred :mm:

Posted

"Välkommen Hem" består av 11 spår och är inspelad i Grünewaldsalen på Konserthuset i Stockholm.

Detär trevliga arragemang som finns på skivan och denna skiva ger mig verkligen lugn och ro i själen.

Precis som jag tycker att seriösa skivor göra, tycker jag.

Posted
Du är helt seriös i din promotion av EMD :?::)

Kommer jag hem med den här skivan blir jag hjälten hela dagen... två döttrar i 5&6års åldern.

Men jag måste erkänna att det tar emot, en smula :o

Jag hade ganska låga förhoppningar om de tre "snygg" IDOLkillarna,, men tyckte att 79:- som gick till Childhood kunde det vara värt, om inte annat för att pengarna gick till välgörenhet.

Jodå,, Jag är HELT seriös i min promotion.

Finstämt, lugnt, avskalat, mycket bra orkester. Det var som sagt ALLT annat än jag förväntat mig,,,

Så skulle det bli betyg, vilket jag inte tänker sätta ut, så skulle det bli 4 starka smällkarameller av 5 möjliga.

Kan sakna en liten humoristisk sak,, fast på ett snyggt sätt.

Posted

Nästa inslag är även det från en artist som är folkkär, har hållt på med mycket inom musik. Dessutom är

hon musikaliskt utbildad och med absolutgehör,,, Förutsättningarna fanns alltså för att det skulle kunna blir RIKTIGT bra,,,

lotta.jpg

Posted
Och julen varar väl till påska...

Om tanken var bättre sent än aldrig, så var det en jäkla snygg tanke som t.o.m blev till handling.

För denna odyssé brukar du väl hinna med före jul?

Posted
Så enklast borde väl vara att göra en lista över vad som ska göras. Dessa listor kommer nog lite i skymundan från den mest vanliga listan i december,,,

http://www.zalve.com/hifi/euphonia/jul/lista.jpg

Men vad önskade sig ungarna, för detta är väll din önskelista Zalve?!!! :clown: ;);)

Man saknade julmusikträffen på HiFiConsult förra året, vi får hoppas att det bättrar sig detta!

/ptr

Posted
Om tanken var bättre sent än aldrig, så var det en jäkla snygg tanke som t.o.m blev till handling.

För denna odyssé brukar du väl hinna med före jul?

Ja, eller tom Påsk :D

Posted

Men vad önskade sig ungarna, för detta är väll din önskelista Zalve?!!! :clown: ;);)

Man saknade julmusikträffen på HiFiConsult förra året, vi får hoppas att det bättrar sig detta!

/ptr

Egnas barn och andras ungar, tror jag man brukar säga ;)

Lillan hade korta listor iår,, Det var så att vi fick fråga för att få fram saker till de anhöriga som ville ha ideer.

Listan är från årets julkort och jag tyckte den passade bra här som rekvisita. Det var förövrigt frun som skrev den,

då den är läsbar för alla :blush

Posted

Tidigare Anna Charlotte Pedersen, nu mera Lotta Engberg, har samlat goda vänner (och stora artister) för att göra

ett gång julsånger. En duett med Sven Wollter (som på slutet även läser "Tomten")

För de allra flesta som inte har Julmusik som sjukdom så är detta säkert bra och trevligt. Passar mor, mormor och stor släkten.

Dock inte Zalve.

Posted

Nästa skiva är en skiva som har varit mer några år, och jag kan ha skrivitom den tidigare, men det gör inget.

I år så växte den fram ordentligt. Spelades flera gånger under pepparkakehusbygget. Här finns en blandning av allt.

Stor orkester och kör. Annorlunda arr, både roliga och skickligt gjorda.

Att den sen finns en "lokal" förankring gör det bara roligare.

krubba.jpg

Posted

Kollar man lite mera på skivan, så är den inspelad i Västerås konserthus, som är en trevlig lokal.

Medverkande:

Västerås Sinfonietta.

Västerås Musikklasser vid Fryxellska skolan.

Dirigenter: Stefan Parkman, Anna-Karin Annmo och Ingela Johnsdotter.

Sen står det även P.Lundin på baksidan...

Även om skvian har några år på nacken så är den riktigt trevlig.

Vad sägs om att hela (?) ensamblen gör "Raketen!"

Posted
Sen står det även P.Lundin på baksidan...

Detta var tillräckligt för att den skall upp på beställningslistan! :D

Även om skvian har några år på nacken så är den riktigt trevlig.

Vad sägs om att hela (?) ensamblen gör "Raketen!"

Gör det ju beslutet ännu enklare!

\\K-man

Posted

Kul med lite udda plattor och att dom får uppskattning!

/ptr

Det tog nåt år, men du gillar jag den starkt.

Det finns det mesta i blandning och en hyfsad inspelning.

Posted

Oslo gospel Choir har jag en del skivor med sen innan, men aldrig gillat dem som "solo" kör, men när de backar upp en artist så brukar resultatet bli riktigt bra.

Så även om det är en princessa med under inspelningen.

"Det Skedde" är en känslofull inspelning där princessan Märtha Louise medverkar. Detta är ett riktigt bra köp,

den finns till bra pris på CDON.se nu

oslo.jpg

En skiva som borde finnas hos de flesta,,, Och det är inte så påtagligt som det brukar vara, att den är inspelad hos KKV

Posted

När vi då har Oslo Gospel Choir i inlägget innan, så är det väl lika bra att fortsätta med det som de är bäst på.

Köra till andra artister.

tommy.jpg

Denna svenska gigantiskt artist har gjort flera julskivor, men jag nöjer mig med att beröra denna.

Här är vi tillbaka till STORT, Stillsamt och känslomässiga julsånger.

Det är inte ovanligt att denna skiva är en av de första som spelas när det börjar bege sig,,,i Oktober,,, :blush

Jag avslutar med en liten bild av en del av skivorna och låter er hitta eran egen favorit.

Till nästa "säsong" är tanken att allt ska ligga på hårddisk och dessa ska få en egen avdelning i bokhyllan.

samling.jpg

Väl mött igen i Oktober :blush:D

Posted
Till nästa "säsong" är tanken att allt ska ligga på hårddisk och dessa ska få en egen avdelning i bokhyllan.

Väl mött igen i Oktober :blush:D

japp...och det är väl den viktigaste taggningen! "julmusik" :)

\\K-man