Merkurius Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Tja, Nu sitter jag i sthlm och skriver detta. Jag har just åkt drygt 80 mil ända från piteå (anläggningen har klarat sig från skador än så länge). Imorgon bär det av till Kalmar för besiktning av min gamla lägenhet och sedan vidare till Göteborg där jag kommer att få mitt nya hem :cool: Nåväl.... fasfel. En jobbbekant i piteå håller på med hemmabio och kom hem till mig för några veckor sedan för att lyssna på min anläggning. Det slutade med att han bestämde sig för att skaffa likadana högtalare som mig!!! (fast modellen mindre dvs. en JMlab electra 915.1). Han blev så tagen av ljudet (han spelar mest fourplay, steely dan och lite lugnare musik och då passar högtalarna, enligt mig jättebra) att bestämde sig för att köpa ett par. Eftersom han sysslar med hemmabio så hittade han en kille som skulle sälja JMlab 915.1 med center- och surroundhögtalare i samma serie. Jag rådde han att slå till på detta system eftersom jag har för mig att det är en fördel om alla högtalare är så identiska som möjligt (åtminstione från samma tillverkare). Dessutom fick han ett bra pris. Sagt och gjort bestämde han sig för detta system och skulle genomföra affären med den här killen. I sista sekund drog säljaren sig ut och ville bara sälja frontarna eftersom han var "nöjd med ljudet från övriga högtalare". Dock sänkte han priset rejält på frontarna (lååångt lägre än någon sålt dem på hifimagasinet.com). Min polare gick med på detta och fick tillslut hem högtalarna. Efter några dagar kom jag över och lyssnade och redan från början lät det dåligt. Rösterna gick inte att placera och basen flöt ut...hmmm fasfel tänkte jag. Vi kollade igenom alla anslutningar, kollade fasen på stärkaren och DVD:en samt flyttade vi om placeringen av högtalarna. Inget hjälpte. Jag såg att min polare blev lite snopen när jag inte alls tyckte att det lät bra, men jag var ju ärlig som jag tror att han vill att jag ska vara. Några dagar efter ringde han och sa: "du måste komma hit". Jag kom på stört och nu vara alla fasproblem som bortblåsta. Lösningen vara att han att flyttat om plus och minus på ena högtalaren. Ahh haa..... då måste det vara något fel inuti högtalaren. Vi skruvade upp och tittade, jämförde sedan med mina och såg tre (!!!) förbryllande "konstigheter". För det första så var ju fasen olika på mellan/diskant jämfört med basen. Problemet skulle väl egentligen vara löst där. Men vi såg att de ena paret kablar (inuti högtalaren) var mycket grövre än den andra (något DIY liknande projekt?!). När vi jämförde med mina högtalare så hade jag identiska kablar till både mellan/diskant och basen. Ingen nackdel med grövre kablar tror jag, om inte klangmatchning blir en helt annan, så det lämnade vi därhän. För det tredje så såg jag på mina högtalaren att den svarta kabeln gick till det röda bläcket och den röda kabeln till det svarta bläcket, detsamma på båda anslutningarna. Eftersom det var samma, konstiga koppling på båda anslutningarna (på mina högtalare) så spelar detta givetvis ingen roll men det är bara konstigt att Jmlab har gjort på det viset. Så nu låter allt bra hos min kompis (hade dock inte tid att lyssna så mycket pga. flytten). Han ringde till killen han köpte högtalarna ifrån och frågade om han visste något om detta. Säljaren var dock uppriktigt ovetande om detta enär han oxå köpt högtalarna beggade. Anledningen till att jag skrev lyckat fasfel i rubriken var att säljaren säkert bara sålt av fronthögtalarna eftersom han tyckte dessa lät "sämst" Klart som f-n att det lät dåligt, han hade troligen spelat med fasfel hela tiden!!!!! Priset för högtalarna? det räcker inte ens med 1/3 av nypriset..... pga. det låga priset hade han råd att köpa nya center- och surroundhögtalare från hemmabiobutiken..... Nu kommer jag som sagt till gbg, hälsa mig gärna välkommen. Jag kommer dock inte ha tillgång till internet under den närmasta veckan så vänta er inga posts från mig på ett tag. Ha det bäst! Quote
Guest Jorma Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Välkommen till Göteborg, Merkurius. Det är bara att höra av sig när du får tid över för en lyssning här hos mig. Quote
Matrixen Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 Som sagt, Välkommen till GBG! Det är bara att höra av sig om du vill tjôta eller testa lite centrum hifi. /Matrixen Quote
Merkurius Posted August 24, 2004 Author Posted August 24, 2004 Tack för alla invitationer Ahhhh... nu har jag äntligen landat i Göteborg, Internet har just börjat fungera och Anläggning står och puttrar, kan livet blir bättre :cool: Quote
K-man Posted August 24, 2004 Posted August 24, 2004 Ahhh....ett stycke ny euphoniagöteborgare! Välkommen ned! \\K-man Quote
Mangenord Posted August 28, 2004 Posted August 28, 2004 Var lägenheten bra ur Hifi synpunkt? / "stadsbon i Pite" Quote
Merkurius Posted August 29, 2004 Author Posted August 29, 2004 Hejsan Mange och välkommen till forumet, Igår fick jag bort alla kartonger och skräp så det kanske är för tidigt att säga något definitivt om ljudet i lägenheten. Jag har än så länge bara testat en uppställning så möjligheten finns att flytta anläggning mot en annan vägg i rummet. Nu låter basen bummlig för, minst sagt. Jämfört med i pite så är det verkligen natt och dag. Hade dock inga större förväntningar på den här betongbunkern Har ingen nån kommentar ang. min lilla notis?? Quote
Akeg Posted August 29, 2004 Posted August 29, 2004 Klart att skillnaden mellan Gbg och Piteå är som natt och dag, Däruppe har ni väl midnattssol? Skämt åsido, har Du färdigmöblerat eller skall det möbler, tavlor och mattor på sina rätta plats också? Sånt brukar ju dämpa och diffusera en hel del. Jag var på väg att få betongbunkerproblem också,( gillestuga i källaren) , men som framgår av tråden om snedtak slutade det troligen med att jag får ett allrum att lyssna i istället. Men i det här gänget av erfarna audiofiler måste väl flera ha stött på betongbunketproblemet?? Börja om inte annat på en ny tråd så att flera uppmärksammar Ditt problem. Jag kan inte gärna välkomna Dig till Göteborg eftersom jag bor i Sydskåne men välkommen till Södra Sverige i alla fall. Mvh Akeg Quote
Merkurius Posted August 30, 2004 Author Posted August 30, 2004 Akeg: Det är så gott som färdigmöblerat, några tavlor ska dock upp. Det är inget som hjälper basproblemen direkt.... Jag har ju som sagt inte hunnit testa mer än en uppställning så innan jag gör några drastiska åtgärder ska jag testa att flytta runt grejorna lite. För Er som lyssnade uppe i pite så kan jag säga att diskantproblemen är så gott som bortblåsta :cool: Det är förvisso fortfarande mycket detaljer men jag tycker inte att det tippar över och blir ansträngande. Quote
Recommended Posts