Bebop Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Trendskapande hififotografering men frågan är hur många av oss som vågar upp på höjder med kamera, blixtar, reflektorer och allt som kan dyka upp under resans gång... Perspektiven vrider runt våra huvuden. Calle_Jr behövde inte klättra en cm för denna bild. Stativet på golvet med fullt utdrag ... that's it. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 10, 2010 Share Posted January 10, 2010 Finns det även fjärrstyrda stativkulleder... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 11, 2010 Author Share Posted January 11, 2010 Diskussioner som kretsar kring Hifi & Fysik; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 11, 2010 Author Share Posted January 11, 2010 Det lönar sig att (inom systemet) skilja på signaljord, chassijord och strömförsörjningsjord, och här beskriver Per-Olof hur jordningen av Entreqs signalkablar utförts; Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 11, 2010 Author Share Posted January 11, 2010 Några produktbilder, och min fotobank från denna halvmysiga dag tar därmed slut; Vad kan vara en bättre dag än en dag med en lagom mix av lyssning, hifi- och skitsnack? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Du glömde mackorna, Calle ... Härliga frallor med skånskt pålägg Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Tompa Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Vad kan vara en bättre dag än en dag med en lagom mix av lyssning, hifi- och skitsnack? Inte mycket !! Ett i vanlig ordning trevligt reportage med många goa bilder !! //-- Tompa -- Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 11, 2010 Author Share Posted January 11, 2010 Du glömde mackorna, Calle ... Härliga frallor med skånskt pålägg http://i106.photobucket.com/albums/m271/Ro...treq/Mackor.jpg Man blir lätt kräsen, och förra gången fick vi se ett kollage Det var jädrans goa mackor, och kaffet är ju tillverkat med det lokala vattnet som referens... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
eliot Posted January 11, 2010 Share Posted January 11, 2010 Diskussioner som kretsar kring Hifi & Fysik; Vi kan väl säga att vi diskuterade enligt Erik Axel Karlfeldts måtto "Tala med bönder på bönders vis, och med de lärde på latin" - Jag kunde inte hålla mig Mackorna var fantastiska Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 11, 2010 Author Share Posted January 11, 2010 Vi kan väl säga att vi diskuterade enligt Erik Axel Karlfeldts måtto Då uppfattade du kanske att det var en Panthera tigris tigris på väggen Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
minesota Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Hur lät detta mäktiga system ?Har aldrig bekantat mig med Von S högtalare. Såg ju onekligen storlaget ut ! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Hur lät detta mäktiga system ?Har aldrig bekantat mig med Von S högtalare. Såg ju onekligen storlaget ut ! Det lät storslaget och oerhört dynamiskt. Ett ljud som jag gillar skarpt. Inte på något sätt bulligt eller basigt som man skulle kunna tro när man ser dessa enorma pjäser till högtalare. Vi spelade bl a symfonisk musik, både lågmälda violinstycket, symfonisk musik och klassisk gitarrkvartett. De spelade sprött när så krävdes och snabb dynamisk bas grävdes fram. Rummet var väl anpassat för musik - möjligen var inte lyssningspositionen fullt optimal då det tenderade bli ett hål i mitten, men det blev bättre när vi flyttade bak sweet spoten något. Jag har aldrig riktigt gillat små stativare. Jag föredrar större golvhögtalare eftersom man får en helt annan ljudbild som är betydligt större än vad en liten högtalare kan förmedla, men det ställer också större krav på högtalarens kvaliteter och det fanns det gott om här. Symfonisk musik tarvar stora högtalare i min värld. När jag kom hem spelade jag samma skivor över mina Dynaudio C4:or som också är rätt stora men i jämförelse låter de nästan som ett par stativare. Jag måste också framhålla elektroniken som var väl anpassad till högtalarna. Jag har tidigare fnyst lite åt dCS som lite överspel men det gör jag inte längre. De där mössen har jag också sett som lite överspel, men skillnaden var mycket påtaglig när Per-Olof tog bort en av dom röda överst på diskanten. Vi bara tittade på varandra och skakade på huvudet. Vad det sen förklaringen är kan vi naturligtvis tvista om. Per-Olof har sina teorier både om möss och kablar, men om det är den rätta vet jag inte. Intressantare är om det hörs skillnader och till det bättre och det kunde vi höra i vart fall vad de röda mössen anbelangar. Här finns mer info om VR-8 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 Storslaget och dynamiskt är rätt ord. Med tanke på högtalarnas size, hur vi satt och de volymer vi spelade på, så var det imponerande små rumsproblem som hördes. Jag har tidigare fnyst lite åt dCS som lite överspel men det gör jag inte längre. Trots det måste jag säga att jag satt och ville höra en vinylspelare i detta system De där mössen Om man kollar på helhetsbilderna kan det se ut som det satts möss och wraps lite på måfå, men det ligger en hel del lyssningstimmar bakom nuvarande placering. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Hur lät detta mäktiga system ?Har aldrig bekantat mig med Von S högtalare. Såg ju onekligen storlaget ut ! Så långt tillbaka som 2002 körde vi ett par VR-8 på en Halmstadsträff med två slutsteg på 2X30W klass A vardera och det blev en mäktig upplevelse. Hade faktiskt aldrig hört dessa slutsteg leverera någonting liknande vid tidigare användning. Bilderna har gått i graven men här ligger tråden på HiFiForum.nu. Det fanns ju även ett något mer lättburet men lika attraktivt alternativ med beteckningen VR-6. Så nära har jag nog aldrig varit ett högtalarköp utan att det blev av :angry: och med facit i hand hade det säkert också fungerat med trettiowattarna. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted January 16, 2010 Share Posted January 16, 2010 Är jordningarna några företagshemligheter eller kan nån som var med redogöra för dom? mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
calle_jr Posted January 16, 2010 Author Share Posted January 16, 2010 ett något mer lättburet men lika attraktivt alternativ med beteckningen VR-6 Jag har aldrig hört dem, tyvärr, men med tanke på hur potenta redan VR-4 är så tror jag VR-6 skulle vara en modell som passar mig. Är jordningarna några företagshemligheter eller kan nån som var med redogöra för dom? Jag kan bara redogöra i princip och signaljorden är loopad från den ena kabeländen till den andra. En annan eftersträvad egenskap är att ledningsarea och -material ska vara konstant för kabel inkl kontakter. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Niclas Posted January 17, 2010 Share Posted January 17, 2010 Fina bilder Med lite insyn i PerOlofs kablar kan jag säga att det är principiellt att han jordar en sk.drainwire, som ligger parallellt med ledarna och övergår i nästa kabel via en liten kontakt. M.a.o är drainwiren helt separerad från både +ledare och – ledare. Med fördel kopplas drainwiren till samma jordpunkt om man har flera kablage från Entreq ex. ht-kablage och signalkablage. Vilken jordpunkt som används är också av betydelse. Några kunder har ett jordspett, andra använder nätjorden. Angående Wraps-placeringen är den också ganska bestämd. Det är olika innehåll för Wraps ”mitt på kabeln” som vid anslutningarna. Sen hur långt in på kablarna dom sitter, är det provlyssning som gäller. Förhoppningsvis kommer P-O kunna demonstrera skillnaderna under Stockholmsmässan i februari. Ambitionen är att sätta upp en eller två mindre anläggningar och tweaka dom med fötter, möss och Wraps under demon. En vanlig missuppfattning är att många tror att dom måste ha en värsting-rigg för att höra skillnader, när det faktiskt kan gå att få bra förbättringar på enkla anläggningar. Vi får se hur det blir och vilka grannar det blir på Sheraton, men ambitionen är där. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts