Haydn Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Hej! Jag har ett Prima Luna "prolouge 3" försteg som jag är väldigt nöjd med. Efter att ha läst ett antal recensioner av deras nya slutsteg "Dialouge 7", så känns det som om att mina ICE-power steg kanske skall pensioneras!? Frågan är om det finns någon i Sverige som säljer dessa i dagsläget? Audionord hade agenturen tidigare (?). Vänligen, Wilhelm Quote
Bebop Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Frågan är om det finns någon i Sverige som säljer dessa i dagsläget? Audionord hade agenturen tidigare (?). Kollade deras hemsida. Enligt den finns det inga distributörer för Prima Luna i Norden för närvarande. Jag hade skrivit några rader direkt till dom och frågat hur situationen är för Sverige. En del tillverkare säljer direkt om de inte har någon distributör på plats. Kontakta Prima Luna Quote
toobs Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Hej! Jag har ett Prima Luna "prolouge 3" försteg som jag är väldigt nöjd med. Efter att ha läst ett antal recensioner av deras nya slutsteg "Dialouge 7", så känns det som om att mina ICE-power steg kanske skall pensioneras!? Frågan är om det finns någon i Sverige som säljer dessa i dagsläget? Audionord hade agenturen tidigare (?). Vänligen, Wilhelm Kolla med denna kille om du vill prova prologuerna : Primaluna monoslutsteg EL34 rör 70W - sänkt pris Primaluna Prologue Six, 11 månader gamla, silver front, kvitto och emballage finns. Pris 9500:- + e v frakt Namn: Göran Tillqvist E-post: goran.tillqvist@ericsson.com Telefon: 076-1005211 Quote
stargazer Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Jag är också en PL-kund som är mycket nöjd (Prologue Two), men vill gärna uppgradera till Dialougue Two pga fjärrkontrollen... Har mailat PL på deras hemsida och de sa då (ifjol) att det inte fanns någon svensk distributör. Konstigt, detta borde ju vara ett kalasmärke att ta in? Det finns förstås webbutiker att köpa från, t.ex. i england, men det känns sådär ärligt talat. Upprop; nån som vet nåt om PL i Sverige? Nåt på gång? Quote
Tompa Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Jag kanske misstar mig, men någonstans i bakhuvudet så har jag för mig att Ljudprodukter i Malmö förmedlade en Prima Luna affär i fjol Jag kan ha fel, men det är ju bara att ringa å kolla med Ljudprodukter, med lite flyt så har jag rätt Ljudprodukter – 040 / 910390 //-- Tompa -- Quote
Haydn Posted January 8, 2010 Author Posted January 8, 2010 Tack för all hjälp! Jag får se hur jag går vidare. Dialouge 7 får ju oförskämt bra recensioner bla.: www.stereophile.com/tubepoweramps/primaluna_dialogue_seven_power_amplifier men de betingar ett helt annat pris än de i annonsen ovan...hmm, svårt! Trevlig Helg! Mvh, Wilhelm Quote
Almen Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Efter att ha läst ett antal recensioner av deras nya slutsteg "Dialouge 7", så känns det som om att mina ICE-power steg kanske skall pensioneras!? Kan tänka mig att det är rätt så stor skillnad på hur ICE-power och PL låter. Det är nog bra att provlyssna först, så att du vet att du gillar det PL:en gör med ljudet. Vad har du för högtalare? Med så extremt hög utgångsimpedans på ett slutsteg så blir det ju extra känsligt för lasten, och är mycket viktigare att högtalarna passar ihop med förstärkaren. Den svarta kurvan nedan visar hur utsignalen varierar med en högtalarlast (en simulerad tvåvägs sluten låda, mycket enkel last). Quote
Haydn Posted January 8, 2010 Author Posted January 8, 2010 Tack för tipset! Jag har ett par Usher CP-6381. Vad gäller laster, watt, m.m har jag mycket dålig koll. Jag tycker att det låter bra idag, men har inget annat att jämföra med! Anledningen till ett byte är att jag går igång på rör... Jag tror det beror på att jag spelar lite elgitarr och har, förutom Roland JC-120 (rent ljud), aldrig hört en transistorförstärkare komma i närheten av en helrörs förstärkare. Dock är det ju disten jag gillar mest och frågan är om jag vill ha det i stereon!? Skämt åsido så torde ovanstående monosteg för 9500kr vara ett klipp då jag redan har förförstärkaren i samma serie. Passar det inte till Usher kanske de passar till högtalarna i vardagsrummet (Larsen 4)!? Fastnade på www.hotstuff.se och ordervärdet drog iväg, så jag kanske får avvakta lite... Trevlig Helg! Mvh, Wilhelm Quote
toobs Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 men de betingar ett helt annat pris än de i annonsen ovan...hmm, svårt! Wilhelm De begade kunde då kanske vara en inkörsport till tyngre rörmissbruk..... Vill även passa på att slå ett slag för Audio Space som jag själv har (då integrerad i och för sig). Det finns monoblock och effektsteg att lyssna på hos Akkelis i Göteborg. Även de har fått lysande recensioner. Quote
stargazer Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Apropå Larsen och Primaluna: Jag kör min Prologue Two med Larsen 6. Fungerar alldeles förträffligt! Quote
stargazer Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Förresten: Om det inte finns någon distributör i Sverige, borde man väl kunna köpa från upscaleaudio.com? Quote
Almen Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Jag har ett par Usher CP-6381. Vad gäller laster, watt, m.m har jag mycket dålig koll. Jag tycker att det låter bra idag, men har inget annat att jämföra med! Kollade upp lite på stereophiles mätningar, och även om jag inte hittade just din modell så verkar Usher generellt ha en väldigt snäll impedanskurva. Däremot är känsligheten generellt lite låg, så går du ned i effekt kanske du tappar mer kräm än du önskar. Anledningen till ett byte är att jag går igång på rör... Rör är coolt! :cool: Dock är det ju disten jag gillar mest och frågan är om jag vill ha det i stereon!? Ay, there's the rub! De distar ju ganska friskt, de där. Men provlyssna, som sagt; tycker du det låter bra så är det ju bra, eller hur? Quote
ynnorc Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Hej. Kolla länken. Han har vissa PL modeller och kanske kan ta hem övriga? Finns under 'övriga produkter'. Quote
ynnorc Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Hej igen, Nu med länken... http://diamen.no-ip.org/www.creative-audio.se/ Quote
Porta Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Tycker också att det är märkligt att de försvann från den svenska marknaden och nästan ännu mer märkligt att det inte har dykt upp någon ny distributör. Med tanke på publiciteten och priset så verkar det onekligen intressant och värt att kolla upp. Och jag är också väldigt nyfiken på de där Dialogue 7 monoblocken. Quote
Bebop Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Tycker också att det är märkligt att de försvann från den svenska marknaden och nästan ännu mer märkligt att det inte har dykt upp någon ny distributör. Det är inte så märkligt. En butik som tidigare haft Prima Luna fick beskedet från Audionord att den inte gick att sälja trots all internationell uppmärksamhet. Quote
Porta Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Det är inte så märkligt. En butik som tidigare haft Prima Luna fick beskedet från Audionord att den inte gick att sälja trots all internationell uppmärksamhet. Man kan ju undra varför. Finns det någon hake jag har missat månntro. Quote
stargazer Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Man kan ju undra varför. Finns det någon hake jag har missat månntro. Ja, nog undrar man alltid. Den går ju att sälja överallt annars? I USA säljer PL som smör i solsken, vad jag kan läsa mig till iaf. England är väl oxå PL rätt hett. Och i beneluxländerna säljs det säkert OK eftersom det är del-holländskt??!? Så varför inte sverige???!?? Quote
Anders45 Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Hej. Jag har handlat av Hallvar på http://www.maxwelldrammen.no/ och har varit väldigt nöjd med bemötandet och servicen som jag fick när jag köpte ett par Spendor A6 i höstas. Han säljer PrimaLuna, hela serien, så gå in på hemsidan och titta. Maila honom för diskussion, han svarar snabbt. En nackdel är naturligtvis att den norska kronan står lite högt i kursen men eftersom Norge delvis står utanför EU slipper du den norska momsen, i alla fall hos Hallvar, så den kompenserar kanske en del. MVH Anders Quote
Vox Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 En nackdel är naturligtvis att den norska kronan står lite högt i kursen men eftersom Norge delvis står utanför EU slipper du den norska momsen, i alla fall hos Hallvar, så den kompenserar kanske en del. MVH Anders Till det norska priset ska läggas svensk tullavgift och moms om du inte väljer att "smuggla". Quote
Anders45 Posted January 13, 2010 Posted January 13, 2010 Det är riktigt som du säger så det får väl bli en samvetsfråga. Men att lura staten på pengar är det absolut värsta brott man kan begå... Jag ville dock bara peka på att PrimaLuna är representerat i Norden inom ett inte alltför långt avstånd (beror i och för sig var man bor, jag bor nära). MVH Anders Quote
Porta Posted July 9, 2010 Posted July 9, 2010 Väcker liv i den här tråden eftersom det har hänt en del. För de som inte känner till det så har Ljudupplevelser i Ystad tagit över distributionen av PrimaLuna. Var nere i lördags och blev övertalad att låna hem ett par Dialogue 7. Mot bättre vetande följde de med hem och kopplades in i anläggningen. Det tog inte många minuter att komma underfund med att det här var riktigt trevligt. Så, vad gör man. De stannar. Quote
Porta Posted July 11, 2010 Posted July 11, 2010 Lite solsting är det nog med ett par rörslutsteg i den här värmen. Men det går inte att låta bli att spela trots att det redan är bortåt 30 grader i rummet. Det känns verkligen som musik. Quote
Recommended Posts