marbrink Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Ett kanske inte så välkänt märke i Sverige är Rudistor. De tillverkar hörlursförstärkare i den högre skolan. I sortimentet har de sju hörlursförstärkare varav tre är för elektrostatiska lurar. Priserna på deras dynamiska hörlursförstärkare är 350-1200 euro och för deras elektrostatiska hörlursförstärkare är priserna 1500-5000 euro. Man köper via deras hemsida och frakt läggs givetvis till på priserna. Rudistor tillverkar även ett par RIAA-steg och lite billigare signalkablar. För mer info och bilder: http://www.rudistor.com/soundsystems/ Här är ett par dåliga bilder på Rudistor EGMONT Signature som kostar 5000 euro. Det är en förstärkare för elektrostatlurar. Quote
marbrink Posted August 15, 2004 Author Posted August 15, 2004 De är byggda för Stax tror jag. Speciellt Stax Omega II. Quote
Neodynium Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Hoppla... oj.. nu blev jag extra nyfiken!! Quote
Neodynium Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Kollade deras hemsida igen.. visst stämmer det.. Funkar fint fint till Stax Omega II.. Synd bara att deras hemsida är så dålig! Bilderna är fruktansvärda.. Någon som vet mer om dessa stärkare? Jag hoppas de låter bättre än vad hemsidan ser ut!! Quote
sampix Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Riktigt tjusiga Man blir nästan sugen på att skaffa sig ett hörlurskit. Tyvärr var inte förstärkarna till de dynamiska hörlurarna lika snygga. Quote
marbrink Posted August 15, 2004 Author Posted August 15, 2004 Neo: Jag vet inte så mycket mer men en sökning på head-fi brukar ge lite resultat. Det finns en medlem som heter Nic på head-fi och han har haft de allra värsta luranläggningarna som finns, totalt kompromisslösa. Han hade bl.a. Sony MDR-R10 med en "custom made" hörlursförstärkare som kostade över 150000 kr innan... Här kan du se hans profil http://www4.head-fi.org/forums/member.php?userid=2390 Han har inte bara egmont reference till sina Stax Omega II utan också en rudistor förstärkare för dynamiska lurar(HD650).... Hans signalkälla är en Linn CD12... Quote
EAR Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Ja och bara Telefunkenrören som han kör med kostar nästan 4000 kr styck.(Ecc803s)Verkar mycket seriöst Quote
marbrink Posted August 15, 2004 Author Posted August 15, 2004 EAR! Det är inte en snubbe som kompromissar direkt... Quote
Mattias Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Jösses! Själv har man bara lyckats lyssna till de billigare Staxarna med driver men är ändå imponerad. Hur skall då detta låta.... /Mattias Quote
sveli Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Jag har en Rudistor RP5 Reference till mina HD650 med Zu Mobius. Förstärkaren matas via en Benchmark Media DAC-1. Mycket nöjd. Spelar otroligt bra. Inte mycket att klaga på här! RP5 är perfekt till HD650. Det är en hybrid förstärkare med rör i ingångssteget och trissor i drivsteget. Helt i klass A och "zero feedback". HD650 behöver mycket ström för att blomma ut och denna förstärkare levererar. Blir riktigt varm efter någon timme då ljudet också är som bäst!! Mvh /Sven Quote
Neodynium Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Detta får man allt kolla upp mer om! Tack för infon! Quote
marbrink Posted August 16, 2004 Author Posted August 16, 2004 Neo: Ett annat företag som gör Stax drivers är ju headamp.com eller om man ska kalla det gilmore. Dom kan du läsa mer om här: http://personalhifi.2.forumer.com/index.php?showtopic=35 Quote
Neodynium Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Den har jag läst om förrut.. förmodligen från din sida! Skall det vara intressant dock så måste ju stärkarna vara mycket bättre än Stax egna toppmodell. Att få testa en sådan här är nog inte lätt heller... finns det någon som säljer märkena i Sverige? Quote
marbrink Posted August 16, 2004 Author Posted August 16, 2004 De säljs bara genom nätet. Enligt "Nic" så var det dock dag och natt skillnad mellan Stax egna förstärkare och Rudistor. Stax Omega är ju också väldigt transparenta så minsta skillnad lär ju märkas... Quote
Neodynium Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Oj.. låter ju sannerligen intressant om det stämmer.. Quote
marbrink Posted August 16, 2004 Author Posted August 16, 2004 Neo: Nik som han heter och inte Nic som jag skrev innan har faktiskt inte Egmont signature utan en som kallas Egmont reference och ska vara ännu en bit värre... Den finns inte med på Rudistors hemsida....vet inte om det är något slags custombygge... Jag skulle råda dig till att bli medlem på head-fi om du inte redan är det och göra lite sökningar och skicka ett PM till Nik och höra om hans erfarenheter. Han har nog erfarenhet av de flesta Rudistor förstärkarna. Quote
Neodynium Posted August 16, 2004 Posted August 16, 2004 Jag är medlem där men glömmer att kolla där.. hehe... Quote
Recommended Posts