P-pan Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Många tips om var man köper vinylskivor har ju den senaste tiden passerat vårat forum. Jag blev lite nyfiken på vad en "vanlig" butik på området hade att erbjuda. Är borta bäst och hemma bara bra ? Quote
P-pan Posted January 6, 2010 Author Posted January 6, 2010 Man kanske inte kan säga att Vinylbutiken på östermalm i Stockholm är en "vanlig" butik för man kan även erbjuda handel över sin hemsida på nätet. Moderna tider till trots så har man ändå en liten butikslokal på Skeppargatan 53 i vår kungliga huvudstad. Calm har ju tidigre nämnt butikens existens i sin eminenta tråd Stockholms Musikmecka men jag tänkte vi skulle hälsa på lite mer ... innanför dörren s.a.s Quote
Guest om.s Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Ahh, spennende, her har man handlet litt, via nettet, noen ganger tidligere, skal bli spennende å se de "real life" ... mvh Quote
calle_jr Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P...rsttsblad-2.jpg Prokofiev på MLP... Han har bra sortiment på Classic Records också. Jag är på jakt efter soundtracket till "Masked And Anonymous"... Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Ahhh, Vinyldoft och ospårad mjukvara De flesta skivmärkena finns och det som för dagen är slut eller inte finns i sortimentet tas naturligtvis hem på beställning. Utbudet har en betoning på mestadels jazz/blues, klassiskt, rock/pop, soul & world musik. Även filmmusik och reggae såg jag passera i backarna. I runda tal finns här c:a 4000 titlar. Quote
calm Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Hade jag haft en adekvat vinylutrustning så hade detta varit ett av mina vattenhål garanterat. När jag var i vinyltankar för något år sedan gjorde jag faktiskt några inköp här. Bl.a Patrica Barbers Live A Fortnight in Paris. En trevlig butik med en trevlig innehavare som var ytterst hjälpsam. Calm Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Det är en liten och intim lokal och jag känner mig genast hemmastadd eftersom mycket av känslan från mitt eget lyssningsrum infinner sig Quote
Timbre™ Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Det är en liten och intim lokal och jag känner mig genast hemmastadd eftersom mycket av känslan från mitt eget lyssningsrum infinner sig http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P.../Vinylb1139.jpg Nu måste jag tänka lite... På stativen sitter ett par högtalare iförda välbekant dress och ovanpå dessa står ett par klassiker av samma tillverkare. Är det dagens stämning eller musik eller bådadera som avgör högtalarvalet... Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Nu måste jag tänka lite... På stativen sitter ett par högtalare iförda välbekant dress och ovanpå dessa står ett par klassiker av samma tillverkare. Är det dagens stämning eller musik eller bådadera som avgör högtalarvalet... Jag törs nog nästan säga att det är helt och hållet pga platsbrist. Här var det inte lätt att svinga kamerastativet mellan skivhyllor och uppställd elektronik. Detta är nog undertecknads hittills svettigaste fotoäventyr sett till risken för att vissa drulledelar i hemförsäkringen kunnat fällt ut. Jag kan meddela att allt slutade väl Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Hade jag haft en adekvat vinylutrustning så hade detta varit ett av mina vattenhål garanterat. När jag var i vinyltankar för något år sedan gjorde jag faktiskt några inköp här. Bl.a Patrica Barbers Live A Fortnight in Paris. En trevlig butik med en trevlig innehavare som var ytterst hjälpsam. Calm Än är det inte för sent att hoppa på tåget Som sagt en trevlig butik med en hjälpsam och trevlig innehavare. Bengt som förestår och startade butiken är verkligen en musikälskare av högsta rang. När han inte säljer, lyssnar eller pratar musik så står han själv för musikframförandet. Huvudinstrumentet är slagverk och musiken hans band spelar är av lite "Bossigare" toner från Sydamerika ... Bossanova.nu Quote
iroise Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Bra att få veta att det finns en fysisk affär att besöka synd är att jag inte visste det häromdagen då jag var i S-holm. Får göra ett besök i maj då jag vet at jag åter är i hufvudstaden. Har du nämnt adress P-pan? Quote
K-man Posted January 7, 2010 Posted January 7, 2010 Moderna tider till trots så har man ändå en liten butikslokal på Skeppargatan 53 i vår kungliga huvudstad. ....jupp... \\K-man Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Bra att få veta att det finns en fysisk affär att besöka synd är att jag inte visste det häromdagen då jag var i S-holm. Får göra ett besök i maj då jag vet at jag åter är i hufvudstaden. Har du nämnt adress P-pan? Glöm bara inte att ringa före ditt besök för öppettiderna kan variera. Hör av dig till mig med förresten så kanske vi kan göra sällskap Quote
P-pan Posted January 7, 2010 Author Posted January 7, 2010 Nu måste jag tänka lite... På stativen sitter ett par högtalare iförda välbekant dress och ovanpå dessa står ett par klassiker av samma tillverkare. Är det dagens stämning eller musik eller bådadera som avgör högtalarvalet... Hm, man kanske ska läsa ordentligt innan man svarar på frågor Glöm mitt svammel om små utrymmen, stativ och hemförsäkringar. Ibland är det "trångt" på närmare håll än vad man tror ... Jag ska försöka ta reda på vad som kan ligga bakom valet av högtalare och ber därför att få återkomma. Quote
iroise Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 Glöm bara inte att ringa före ditt besök för öppettiderna kan variera. Hör av dig till mig med förresten så kanske vi kan göra sällskap Om det funkar iom arbetet så gör jag gärna det. -->Tack K-man Quote
calle_jr Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 http://i240.photobucket.com/albums/ff234/P.../Vinylb1139.jpg Ingen dum idé att ha skivspelaren vid lyssningsplatsen. Fjärr är inte direkt förenligt med vinyl. Quote
plundin™ Posted January 8, 2010 Posted January 8, 2010 En lite pendag till tråden, ett inslag från P1 Morgon : Vinyl - vinnare! /ptr Quote
P-pan Posted January 8, 2010 Author Posted January 8, 2010 En lite pendag till tråden, ett inslag från P1 Morgon : Vinyl - vinnare! /ptr Tja, vad ska man säga ... Vinyl det stora varma formatet ... som räcker åt alla :cool: Härligt inslag och riktigt kul att höra om den yngre generationen som hittat vinylen som ett, förhoppningsvis, substitut till mp3. Vinylbutiken såg sitt ljus 1999 och det var till en början en ganska blyg verksamhet som bedrevs hemifrån. Efter ett par år blev det dock ont om utrymme och lokalen på Skeppargatan blev lösningen. Jag frågade Bengt hur det kom sig att han började sälja vinyl vid en tidpunkt då nästan ingen vinyl tillverkades. Han fick en speciell blick och såg ganska drömmande ut. -Jo du vet på 90-talet när man var yngre och flackade runt i staterna för att vara rockmusiker så var det svårt att undgå all vinyl som trots allt fanns, eller rättare sagt den försvann nog aldrig där borta. Cd-formatet var ju stort men vinylen överlevde på något sätt. Så jag tog helt enkelt med mig idén hem och på den vägen blev det. Tur var väl det för sådana som mig som bara älskar att bläddra i vinylbackar Quote
P-pan Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Även om det mesta i butiken kretsar runt vinylskivor, och alla dess tillbehör, så finns här även lite elektronik och högtalare. Jag ser förstärkare från Karan, högtalare från Sonus Faber och t.o.m en cd ... ... av märket Rega. Lite akustikfix har också funnit sin plats för att främja välljudet vid demonstrationer Det kan inte vara lätt att få ihop sortimentet på de 20 kvm som butiken består av, lager tillkommer med 10-15 kvm Quote
Bebop Posted January 10, 2010 Posted January 10, 2010 Jag ser förstärkare från Karan, högtalare från Sonus Faber och t.o.m en cd ... ... av märket Rega. Jag ser även VPI, Clearaudio och Nottingham Analogue skivspelare ... Quote
P-pan Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Jag ser även VPI, Clearaudio och Nottingham Analogue skivspelare ... Precis, och Project. Här i form av en Ferrariröd RPM 1.3 Genie. Med en så central placering som denna VPI Classic hade så var den ju svår att undgå. Riktigt snygg Quote
P-pan Posted January 10, 2010 Author Posted January 10, 2010 Detaljstudie ... Mer info finner man ... Här . Quote
P-pan Posted January 11, 2010 Author Posted January 11, 2010 Jag visar en bild till på Classic spelaren och efter det kan vi kika lite på ett par vinyler jag tyckte var riktigt trevliga. Här finns ett bra urval av klassisk musik så varför inte slå till tänkte jag. Med hem kom det en reissue av Speakers Corner - Prokofiev's 5:e symfoni, med Antal Dorati bakom pinnen, som man kan se skymten av i första inlägget. Lite Jazz kanske... Det som är lite roligt med Boxen här ovan är att inspelningarna är gjorda i Stockholms konserthus 1960 Quote
eliot Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Det som är lite roligt med Boxen här ovan är att inspelningarna är gjorda i Stockholms konserthus 1960 http://www.euphonia-audioforum.se/P-pan/9a40bbd9.jpg Den boxen är precis släppt och är lite av svensk Jazzhistoria - Jag har själv originalet (förstautgåva, DG) av V6-8541.... Quote
Guest om.s Posted January 11, 2010 Posted January 11, 2010 Riktig lekker og interessant den VPI Classicén, en av de som skal sjekkes ut når det er dags for vinyl spiller igjen ... mvh Quote
P-pan Posted January 15, 2010 Author Posted January 15, 2010 Jaha ja, det blev ett litet uppehåll i tråden men ibland måste man ju arbeta med avlönade jobb också Att här finns allt en vinylfantast behöver är det säkert ingen som tvivlar på och varför inte införskaffa en ordentlig skivtvätt Vi pratar om det mesta som har med vinylmediet att göra och jag frågar även hur Bengt reklamför butikens existens. Det är nog den biten som är svårast att hinna med, erkänner han. Och det kan man ju kanske förstå för är man "alla i en" på sitt eget företag så ska ju allt annat hinnas med också. Stockholms High End mässa är min bästa exponeringsplats och där har jag ju varit med några ggr nu, tillägger han. Och så här såg det ut vid bordet förra året. Tiden går fort när man har roligt så även vid detta besök och när jag väl insåg vad klockan slagit så var jag redan sen ... väldigt sen ... ... men vad gör man som sagt inte för sin hobby och jag ska väl kanske tillägga att jag trots allt klarade mig från P-böter. Vill någon fördjupa sig i Vinylbutikens utbud så finns hemmsidan Här Planerar man att besöka butiken på Skeppargatan 53 (Östermalm i Stockholm) så rekommenderar jag att ni ringer före så att ni slipper möta en låst dörr av olika anledningar. Det var allt från mig för stunden. Ett stort tack till Bengt som säppte in mig så att detta lilla reportage blev möjligt. Morsning... Quote
Absolute Audio Posted January 15, 2010 Posted January 15, 2010 Tackar för ett spännande repotage! Jag har varit där ett par gånger och de har spelats Reggae varje gång, var det samma sak när du var där?? Tyvär så blir det inte så tätt mellan besöken, butikerna kring St. Eriksplan brukar tömma min energi och visa-kort innan jag hinner till Östermalm. Men det är ett imponerande utbud och en trevlig butik! Som alltid, förjäkla snygga bilder Quote
P-pan Posted January 15, 2010 Author Posted January 15, 2010 Tackar för ett spännande repotage! Jag har varit där ett par gånger och de har spelats Reggae varje gång, var det samma sak när du var där?? Inte äns ett litet oljefat slank iväg. Jag tror faktiskt att det enda som spelades var en stillsam radiosändning Jag hade ju fullt sjå med att inventera både vinyl och "nålisar" så det blev inte så mycket koncentration över till annat. Quote
Recommended Posts