Jump to content

SADE

Guest Musicus

Recommended Posts

Albumet till vänster, The Best of Sade, är lite av en exklusivvariant med två stycken 180 gram audiophile vinyl pressings och givetvis låter det bra - allt annat skulle vara en katastrof. Det är holländska bolaget Music On Vinyl som har slagit till igen och jämför man med deras utgåvor av de ordinarie albumen Love Deluxe och Lovers Rock kan jag inte upptäcka några som helst ljudmässiga skillnader. Det är annars ingen självklarhet när det gäller samlingsalbum på vare sig CD eller vinyl. Det andra paketet, Sade, The Ultimate Collection, är utgivet av Sony Entertainment UK och är tillverkat i EU. Här handlar det om tre lack standardvinyl som innehåller valda spår från Sade's samtliga studioalbum. Det förekommer dessutom några alternativtagningar & remixes av klassiska spår, vilket kan vara kul om man redan har samlat på sig Sades album. Originalen brukar dock ofta vara bäst... :)

sade145.JPG

• Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Skulle man försöka sig på en jämförelse mellan de två samlingarna tycker jag mig uppfatta en aning fylligare klang på The Best of Sade när det gäller spåren från åttiotalets album Diamond Life och Promise. Därefter är det same same. The Ultimate Collection har ett starkt kort i bakfickan och det är den otroliga bakgrundssvärtan som gjorde att jag upprepade gånger kollade upp ingångsväljaren innan musiken drog igång. Fullständig tystnad och jag vet inte om detta gäller hela serien eller att jag har haft tur med rätt exemplar... :) Sony-utgåvan täcker upp mer Sade-historia då det handlar om tre skivor och här finns även några spår från Soldier of Love, dock inte min favorit. Vill man ha det mesta på ett ställe blir detta min rekommendation och kvaliten är som sagt alldeles utmärkt. Spåren från t.ex. Diamond Life låter väldigt likt originalutgåvan.

sade124.JPG

Musikurval, The Best of Sade:

Your Love Is King

Hang On To Your Love

Smooth Operator

Jezebel

The Sweetest Taboo

Is It a Crime

Never As Good As The First Time

Love Is Stronger Than Pride

Paradise

Nothing Can Come Between Us

No Ordinary Love

Like a Tattoo

Kiss of Life

Please Send Me Someone to Love

Cherish the Day

Pearls

The Ultimate Collection:

Your Love Is King

Smooth Operator

Hang On To Your Love

The Sweetest Taboo

Is It a Crime

Never As Good As The First Time

Jezebel

Love Is Stronger Than Pride

Paradise

Nothing Can Come Between Us

No Ordinary Love

Kiss of Life

Feel No Pain

Bullet Proof Soul

Cherish the Day

Pearls

By Your Side

Immigrant

Flow

King of Sorrow

The Sweetest Gift

Soldier of Love

The Moon and The Sky

Babyfather

(Så har vi slutligen bonusavdelningen, Side 6... :mm::))

Still In Love With You

Love is Found

I Would Never Have Guessed

The Moon and The Sky (Remix featuring Jay-Z)

By Your Side (Neptunes Remix)

Då mina absoluta favoriter Bullet Proof Soul, King of Sorrow och By Your Side finns med på Ultimate Collection, men inte på Best Of, skulle det här bli lätt om jag tvingades välja. Saknar dock fortfarande Morning Bird... :)

• 3 months later...
Vem behöver vinyl när man hittat ZET Sade, en alldeles egen radiokanal som kör bara Sade hela tiden. Gäller förståss bara om man har internet-radio :D

Radiokanaler och live-framträdanden har en gemensam nämnare.

Som lyssnare har du ingen kontroll över spelordningen... :icon_smile_cool::)