Jump to content

SADE


Guest Musicus

Recommended Posts

  • Replies 154
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

En riktig så god sammenfattning, skulle man dra noen slutsats så får det kanskje bli at "Support your local music dealer" :D ...

Local Music Dealer ... det är väl sådana som finns i Göteborg, Malmö och Stockholm antar jag. I Blekinge finns det ingen skivhandlare sedan flera år. (Jag räknar inte med bensinmackarna).

Link to comment
Share on other sites

Local Music Dealer ... det är väl sådana som finns i Göteborg, Malmö och Stockholm antar jag. I Blekinge finns det ingen skivhandlare sedan flera år. (Jag räknar inte med bensinmackarna).

Dessverre tynnes det ut her også, så man får vel stötte de få som klarer snurre hjulene, ellers skal det vel sies at det bestilles mye pr.nett herfra med :) ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

Börjar så smått känna mig hemmastadd med Sade's senaste utspel och en typisk indikator på ett bra album är att favoritspåren efter ett tjog genomlyssningar inte är exakt desamma som efter lyssning nummer två... :)Morning Bird är fortfarande helt okey men andra fåglar har börjat kvittra och öppningsspåret, The Moon And The Sky, fick mig plötsligt att tänka på en blöt gårdsfest i Barcelona med mycket Armagnac och música gitana. Full fart redan vid lunchtid och något i melodislingan/takten fick fart på dessa associationer som varit dränkta i minst femton år... :D

Sannolikt hämtar Folasade mycket inspiration i spansk folkmusik.

Marschtakter har nog aldrig varit min rytm och jag har verkligen försökt att ta till mig titelspåret Soldier of Love men det fungerar inte. Just nu ligger detta singelutsläpp på plats 79 Billboard Hot 100 och utförsåkningen har börjat. Som bäst blev placeringen #52. En tidig favorit med fortsatt hög absorptionskoefficient :) är Long Hard Road och för mig är detta Sade när hon är som allra bäst. Ej att förglömma övriga i kvartetten där Stuart Matthewman, Andrew Hale & Paul S Denman glider mellan olika musikstilar på ett självsäkert och harmoniskt sätt.

Albumets side B lunkar på i avspänd takt, något spår bjuder på countryinfluenser men för tillfället är Bring Me Home den subjektiva favoriten... :mm:

sade065.JPG

Link to comment
Share on other sites

Jag känner mig rätt så inlyssnad på Soldier Of Love nu. Jag ger följande omdömen:

Jag tycker det är en hygglig platta. Ingen höjdare men heller ingen genomklappning. Mitt betyg blir: :):):) fördelat som följer:

:dry::dry:

4) Babyfather

5) Long Hard Road

9) Skin

:):):)

1) The Moon And The Sky

2) Soldier Of Love

6) Be That Easy

7) Morning Bird

10) The Safest Place

:cool: :cool: :cool: :cool:

3) Morning Bird

8) In Another Time

Link to comment
Share on other sites

In Another Time och Skin är ytterligare två pärlor som visade sig vara diamanter och favoriterna fortsätter att växla med humöret. Det är nog helt orealistiskt att försöka ringa in bästa album. Samtliga är unika/bra på sitt sätt och det är kanske inte så vanligt när det gäller listorienterad populärmusik. Sade är Sade och jag vill inte vara utan något steg på denna musikaliska vandring. Framgångarna tycks heller inte ha brutit traditioner då inspelningarna fortfarande äger rum i United Kingdom med utflykter till Spain. Den här gången i sydvästra England och REALWORLD STUDIOS ser ut att vara ett mysigt ställe... :cool:

Frågan är istället vad som händer i framtiden och framförallt när det händer... :?::mm::)

sade066.JPG

Om REALWORLD STUDIOS verkar mysigt så måste ju El Cortijo i södra Spanien vara något i hästväg... :o:mm: :cool: :)

Edited by Timbre™
El Cortijo
Link to comment
Share on other sites

  • 1 year later...
Frågan är istället vad som händer i framtiden och framförallt när det händer... :?::mm::)

Nästa vecka händer det i Stockholm och tyvärr på en tisdag när påskledigheten är över... :icon_smile_angry:

Är det någon som skall besöka Globen... :?:

Aftonbladet ger en topprecension från premiären i Nice.

Link to comment
Share on other sites

Hade möjlighet att köpa biljetter via jobbet men redan där var biljettpriset lite för högt för min smak. Jag tror jag sparar mig tills Patricia Barber kommer till stan eller jag åker till henne. Har lovat mig själv att se henne live! :)

Calm

Link to comment
Share on other sites

Hade möjlighet att köpa biljetter via jobbet men redan där var biljettpriset lite för högt för min smak. Jag tror jag sparar mig tills Patricia Barber kommer till stan eller jag åker till henne. Har lovat mig själv att se henne live! :)

Calm

Har precis tröstat mig med love deluxe på "180 gram audiophile vinyl pressing"... :mm::icon_smile_cool:

Kom från en skolutflykt och sprang på den hos Akkelis Audio vid Munkebäckstorget.

Link to comment
Share on other sites

Nästa vecka händer det i Stockholm och tyvärr på en tisdag när påskledigheten är över... :icon_smile_angry:

Är det någon som skall besöka Globen... :?:

Aftonbladet ger en topprecension från premiären i Nice.

Jepp, har ordnat biljett trots rätt saftiga priser. Men det var tydligen 17 år sedan sist :o som de turnerade i Europa så det är väl lika bra att passa på.... :)

Det verkar finnas en del biljetter kvar även på hyfsade platser.

Edited by Amadei
Link to comment
Share on other sites

Jepp, har ordnat biljett trots rätt saftiga priser. Men det var tydligen 17 år sedan sist :o som de turnerade i Europa så det är väl lika bra att passa på.... :)

Det verkar finnas en del biljetter kvar även på hyfsade platser.

Spellistan innehåller åtta av mina absoluta Sade-favoriter.

Det här kan aldrig gå fel... :icon_smile_cool:

Alla låtar som Sade spelade:

Soldier of love

Your love is king

Skin

Kiss of love

Love is found

In another time

Smooth operator

Jezebel

Bring me home

Is it a crime

Still in love with you

All about our love

Paradise

Morning bird

King of sorrow

The sweetest taboo

The moon and the sky

Pearls

No ordinary love

By your side

Extranummer:

Cherish the day

The safest place

Aftonbladet

Link to comment
Share on other sites

Det var en fantastisk konsert, både musikaliskt och visuellt. De ändrade ljussättning/dekor/video för i princip varje låt på ett oerhört snyggt sätt.

Jag förbannar mig själv att jag glömde kameran, min mobilkamera är värdelös.

Det var en fullpoängare med ett ½ minus för Globen som arena.

Jag instämmer helt i det som Aftonbladet och Expressen skriver idag.

Tillägg: En tidning klagade på ett gitarrsolo men jag tyckte nog att det bröt av från det coola soundet på ett bra sätt. Sade sjunger bra och ser fantastisk ut, svårt att tro att hon är 52 år nu. Ny samlingsskiva med 3 nya låtar samt 2 ommixade låtar finns ute nu från 6/5, finns även på vinyl.

Edited by Amadei
Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Sommarledigheten startade med en stillsam vinylrunda i egen takt och vad kan för min del bli en bättre sommarstart än lite Inka-minnen tillsammans med en man som verkligen har varit med... :?::) Till slut hamnade minnena bland skivbackarna och plötsligt håller jag mitt kanske mest efterlängtade vinylalbum mellan tummen och pekfingret. Skivan kändes helt ny trots att det handlar om 1984 års utgåva och prislappen viskade 35 svenska kronor... ;):o:mm:

sade076.JPG

Link to comment
Share on other sites

Till slut hamnade minnena bland skivbackarna och plötsligt håller jag mitt kanske mest efterlängtade vinylalbum mellan tummen och pekfingret. Skivan kändes helt ny trots att det handlar om 1984 års utgåva och prislappen viskade 35 svenska kronor... ;):o:mm:

Då ökar pulsen ;)

Link to comment
Share on other sites

Music on Vinyl har ännu inte kommit till Sade's debutalbum (man kan inte begära allt men jag hoppas verkligen att det finns med i planeringen) och därmed är det fortfarande tidiga utgåvor som gäller. När albumet kom ut fanns både CD:n och vinylen i Bengans första butik och efter att ha levt 27 år med digitalvarianten kan jag bara konstatera att det här blev ännu en omtumlande upplevelse... :o Lacket har snurrat fler gånger denna helg än vad kanske CD:n har gjort de senaste åren. Vinylen är helt överlägsen vad gäller utklingningsförlopp och perspektiv. Percussions (t.ex. hi-hats) och Stuart Matthewman's saxofon får en helt annan verklighetskänsla än vad jag blivit van vid under alla dessa år.

För att inte tala om Sade's alla röstpålägg som ingår i produktionen... :o

Diamond Life tar tillbaka tätpositionen bland mina Sade-favoriter och den återstående frågan blir då hur den skulle göra sig på 180 g Music on Vinyl... :?::mm::)

sade079.JPG

Link to comment
Share on other sites

Mmmmm underbar känsla! :app: Jägaren och sitt villebråd!

Hittade själv Promise på vinyl för ett par helger sedan.

Ramlade även på Promise och Stronger Than Pride men kan inte slita mig från Diamond Life... :33::) Skicket på dessa två konvolut/vinyllack ser ut att vara bra men inte lika exemplariskt perfekta som diamantpaketet.

Link to comment
Share on other sites

Trevligt med lite förslag på musik att lyssna till...

tänkte jag när jag såg tråden.

Diamond Life var det länge sedan jag hörde och har nu letat febrilt efter skivan utan att finna den.

Minnet sviker mig kanske men jag var smått övertygad om att den stått i hyllan bland de övriga av

hennes album men åldern börjar kanske ta ut sin rätt :black::D

Ett litet smakprov fann jag dock via det lite mindre lackformatet...

e19d6c1d.jpg

Fast å andra sidan så är det alltid trevligt att ha en anledning till att besöka diverse

loppisar där lådorna med skivor förhoppningsvis står tätt ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...