Jump to content

Vad ser ni i kristall-kulan detta årtionde??


Absolute Audio

Recommended Posts

Det första årtiondet på det nya milleniet bjöd på ett par nyheter.

Men vad skådar ni i kristall-kulan för detta årtionde??

Kommer vi få någon ny fysisk ljudbärare??

Kommer någon komma ihåg Spotify år2019??

Kommer vinylboomen avta eller öka??

Våra audiofilformat DVDA & SACD??

Man kan väl rationallisera och säga att högkonjungturen vi såg medförda att "high-end" blev bra mycket mera "high" i storlek och på prislappen. Var detta bara första andetaget och kommer nya mycket djärvare satsningar till nästa uppgång?? Eller har luften gått ur??

Hur skulle ni vilja att det blir till 2019??

Hur tror ni det blir??

Både för stora massan och oss med ett brinnande intresse....

Link to comment
Share on other sites

Tror att intresset för vinyl kommer att öka något för att sen plana ut. Tror inte vinylspelaren kommer dyka upp i designade moderna hem.

Hårddiskbaserad musik kommer nog bli melodin för den stora massan och även för audiofiler. Spotify kan nog hänga kvar, bli den nya ipoden.

Tror att listmusiken bara kommer att bli sämre och sämre, både ljudkvaliten och musiken. Men hoppas så klart att det kanske kan vända men känns inte särskilt troligt.

Kvaliten på hårdvaran vi köper (högtalare mm) som redan e hög tror jag kommer bli ännu bättre. Framförallt i mellansegmentet.

För övrigt hoppas jag bilar drivs av el.

Link to comment
Share on other sites

Mera nätverksspelare , många leverantörer som slutar att tillverka CD-spelare. Fler fjärrstyrda DAC-ar med flera ingångar dvs i princip digitala försteg.

Bilstereo utan CD-spelare men med bara radio,USB och iPod ingång.

Inga skivaffärer. Inga DVD-spelare.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Kommer vi få någon ny fysisk ljudbärare??

- Mobiltelefonen (flashminne). iPod:en kommer att dö ut.

Kommer någon komma ihåg Spotify år2019??

- Ja, fast det kommer sannolikt att heta något annat.

Kommer vinylboomen avta eller öka??

- Den kommer att öka för att sedan plana ut och minska på sikt, men alltid finnas som nisch.

Våra audiofilformat DVDA & SACD??

- Kommer att försvinna. CD försvinner. Blue-ray försvinner. Formaten är helt ointressanta i sig.

Lösa DAC:ar kommer att vara helt meningslösa eftersom de kommer att vara inbyggda i förstärkarna eller kompaktstereon. DAC:en finns förstås kvar som nisch för att kunna koppla äldre förstärkare till de nya källorna. Likaså kommer ADC:er finnas för att koppla gamla källor till nya förstärkare.

CD-spelare, DVD osv ersätts av små portabla nätverksanslutna apparater - troligen mobiltelefonen. All trafik sker digitalt till förstärkaren där man kan lägga mycket krut på den analoga delen.

Idag är de större minneskorten kring 32GB - dvs nära fyra DVD-filmer och 40 CD-skivor. Räknar man lite konservativt med en fördubbling av minnesstorlekarna varje 18 månader fram till 2019 blir det 32*2^6=2TB. Ett sådant kort skulle rymma 60 inspelningar om vardera 60 minuter i 24/96 ... och nära 900 inspelningar i 320kBit/s MP3.

Fast kanske har den trådlösa överföringstekniken tagit över behovet att lagra lokalt. Allt streamas ...

Link to comment
Share on other sites

Hujedamig.Domedagsprofetior! :black::) Tror som de ovanstående att det kommer att gå mot nätverksbaserat musik å ena sidan och vinyl åt andra.

Åerigen ytterligheter.Men jag tror inte att cd-skivan eller cd-spelaren är död.Vinylskivan har ju dödförklarats otaliga gånger genom åren.Vi såg vad som hände med den.Vinylen kom tillbaka och lever och har hälsan.

Det är nog lite av en generationsfråga.De yngre musik och ljudintresserade har nog lite lättare att ta till sig de nyare lösningarna än de äldre.En grov generalisering ,javisst.Men tror dock att det finns sanning i den.

För min egen del är jag kluven.Vill i största möjligaste mån slippa allt vad data heter i min musikanläggning.Vill jag krångla med datorer sitter jag som nu framför min windows baserade pc och svär.Känner ingen lust att börja reboota eller felsöka något när jag vill lyssna på min musik.Min musikanläggning är till för att man ska kunna slå sig ner och varva ner.Glömma allt annat.

Men samtidigt förstår jag hur smidigt det måste vara.Hela skivsamlingen är en knapptryckning bort.Troligen kommer jag att skaffa mig någon slags musik/film server lösning så småningom,men jag lämnar till andra att gå i bräschen och ta allt meckande.

Jag ser att mikael2 profetior kommer allt närmre,med streaming och musik upplagd på servrar.Det var ganska länge sedan han snackade om det.Dags för ett nick byte kanske?Nostradamus2? :)

Länk till Mikael.förlåt Nostradamus2 profetia

Link to comment
Share on other sites

Hujedamig.Domedagsprofetior! :black::) Tror som de ovanstående att det kommer att gå mot nätverksbaserat musik å ena sidan och vinyl åt andra.

Åerigen ytterligheter.Men jag tror inte att cd-skivan eller cd-spelaren är död.Vinylskivan har ju dödförklarats otaliga gånger genom åren.Vi såg vad som hände med den.Vinylen kom tillbaka och lever och har hälsan.

Det är nog lite av en generationsfråga.De yngre musik och ljudintresserade har nog lite lättare att ta till sig de nyare lösningarna än de äldre.En grov generalisering ,javisst.Men tror dock att det finns sanning i den.

För min egen del är jag kluven.Vill i största möjligaste mån slippa allt vad data heter i min musikanläggning.Vill jag krångla med datorer sitter jag som nu framför min windows baserade pc och svär.Känner ingen lust att börja reboota eller felsöka något när jag vill lyssna på min musik.Min musikanläggning är till för att man ska kunna slå sig ner och varva ner.Glömma allt annat.

Men samtidigt förstår jag hur smidigt det måste vara.Hela skivsamlingen är en knapptryckning bort.Troligen kommer jag att skaffa mig någon slags musik/film server lösning så småningom,men jag lämnar till andra att gå i bräschen och ta allt meckande.

Jag ser att mikael2 profetior kommer allt närmre,med streaming och musik upplagd på servrar.Det var ganska länge sedan han snackade om det.Dags för ett nick byte kanske?Nostradamus2? :)

Länk till Mikael.förlåt Nostradamus2 profetia

Tror vi får se mer o mer hårddisk baserade lösningar samt nya bättre typer av spotify. Var förresten o såg Avatar i 3d, 3d hade jag lätt kunnat tänka mig o kunna projicera hemma:) kanske inom de närmsta åren?

Link to comment
Share on other sites

Tror vi får se mer o mer hårddisk baserade lösningar samt nya bättre typer av spotify. Var förresten o såg Avatar i 3d, 3d hade jag lätt kunnat tänka mig o kunna projicera hemma:) kanske inom de närmsta åren?

Uj ja, det kommer.

Var på Panasonics 3D demo på CES 2009. Det är sånt som kommer till hemmet om en inte alltför avlägsen framtid. Och det var hur tufft som helst :P

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det blir ungegär som nu dvs:

A) Ett gäng som tittar framåt och är intresserad av ny teknik där förmodligen massorna kommer att hämta sin musik. Denna grupp bryr sig överhuvud taget inte om pressningar, förstagångsutgåvor, album, albumtexter, albumdesign och dofter av ett musikbibliotek. Här är det fråga om att spela hits - låtkonsumenter.

B) Ett gäng som vill det skall låta "tillräckligt" bra men där design också betyder en hel. Vackra prylar med tomma skivhyllor s a s.

C) Sen har vi stofilerna som är intresserad av beprövad teknik som CD och vinyl och som kommer fortsätta att gräva ut det bästa av dessa medel. Denna grupp är inte ens intresserad av att rippa och streama oavsett ljud och praktikalitet. Själv tillhör jag den gruppen. Det som är glädjande är att jag tror denna gruppen kommer att växa, en grupp som som också oftare har ett djupare intresse för album, dess historia, pressning och som är stolta av att äga ett album och spelar album snarare än låtar.

På musiksidan tror jag att 40-50-talets populärmusik får en renessance liksom latininfluenser typ bossa nova. Överhuvudtaget tror jag på en nostalgitripp inom musik plus att afrikanska och arabiska influenser ökar i västerlandets musik samtidigt som den patetsika schlagermusiken understryker sin otillräcklighet vilket kompenseras med mer make up och pråliga scensättningar till massornas förtjusning vars musiksmak fortsätter att urlakas. Avsaknad av skivbutiker, fattiga skivbolag som endast kommer att gå på volym, innehållslösa TV- och radiokanaler som mer är inriktade på att "ta sig i brasan" och otidigheter förstärker denna utveckling.

Kvaliteten kommer att finnas kvar men vårdas av en mindre grupp, t ex Euphonias medlemmar. :)

Link to comment
Share on other sites

Jag ska ge mig på lite tekniska spådomar:

Tvåkanal lever vidare, helt enkelt för att enkelhet och bekvämlighet är så starka drivkrafter. Hörlurslyssning fortsätter vara stort och allt fler spenderar större delen av sitt musiklyssnande i ett par hörlurar, vilket också befäster tvåkanalsljud. Hörlurstekniken tror jag går starkt framåt, främst för portabelt bruk. Nya listiga brusreduceringssystem, en vettig trådlös standard efter bluetooth, bättre magneter osv.

Jag tycker Conan har en god poäng om att digitala förstärkare kommer på bred front; Inte bara klass D utan alla möjliga nya konstruktioner. Audio Research DSi-200 ska visst vara ganska nyskapande (lite klent med info ännu), NAD M2 likaså, plus veteraner som Lyngdorf (tidigare TacT) som har hållit på ett tag, ICEpower-anhängare som Bel Canto, m fl. Det kommer vara en del olika filosofier att bena ut gällande var i kedjan D/A respektive A/D bör ligga, samt analogfolk som ogillar tanken på A/D-D/A i signalkedjan (jag sållar mig nog till dem). Separata enheter kommer fortfarande existera, om än i nya former (digitala slutsteg? phono-DAC?) men jag håller med Conan om att integrerade fortsätter vinna mark. Se till exempel Esoterics helt splitternya RZ-1 som är USB-DAC, CD/transport, phono-steg och förstärkare i ett. Mer sånt från tunga tillverkare, gissar jag.

För CD-spelare anar jag ett skifte i marknadsföringsfokus; De kommer allt mer säljas som "DAC med inbyggd transport". De få helhetslösningar för hårddiskbaserad musiklyssning som finns i dag (sooloos, naim, m fl) är fortfarande väldigt primitiva och här kommer det gå fruktansvärt fort redan i år. Var vi är om 10 törs jag inte gissa över huvud taget, men bittransparens, ultraprecis signalklockning och isolering av alla former av störsignaler är problem som lär avverkas i rask takt. Tekniskt och mätmässigt fulländade lösningar kommer mycket snabbt att sjunka i pris. Har jag rätt i den spådomen kommer fokus inom bara några år skifta enormt från teknik till användarvänlighet, även om det alltid kommer finnas saker att utveckla på tekniksidan. Dedikerade musikservrar försvinner nog snart då generella medieservrar tar över, för att sedan ganska omgående ge vika för internetbaserad lagring precis som Conan och Mikael2 tror. För oss som fortfarande gillar fysiska medium lever dock de egna servrarna kvar under överskådlig framtid.

För högtalare tror jag att aluminium och kanske även andra material kommer vinna mark. Märken som Yg har varit förespråkare länge, Magico släpper sin Q5 i dagarna och det skulle förvåna mig mycket om inte nästa Utopia-serie från Focal gått över till metall eller kompositmaterial. Men utöver dessa ultradyra fantasiskapelser tror jag aluminiumtekniken kommer bli billigare och nå allt fler. Berylliumdiskanter kommer börja tillverkas av allt fler (igen, se Magico Q5) och även krypa nedåt i prisklasserna, plus att vi kanske även får ett genombrott för banddiskanter i beryllium. Tekniska framsteg hoppas jag också ska ge mindre högtalare utan avkall på ljudet, något som också torde ligga i tiden då musikanläggningen ska samsas med allt större TV-apparater och andra nöjen. Om inte MBL verkat vara nöjda med att vara ensamma om sin patenterade membranteknik hade jag förutspått ett bredare genombrott för rundstrålande högtalare också.

Men rör kommer leva vidare. Vinyl, CD och kassett (!) likaså, om än i skymundan. Precis som musiken så kommer hårdvaran att diversifieras mer och mer, med en konstant förgrenande flora av tekniker, teorier, tillverkare och prisnivåer. Det blir allt lättare att hitta musik som passar den personliga smaken fullt ut till 100% tack vare alla mikroförgreningar och sub-sub-sub-genrer. Samma utveckling finns och kommer fortsätta på hårdvarusidan, så vill jag har en USB och firewire-DAC med inbyggt passivt försteg i en viss prisklass - eller vilken nichad skapelse som helst - så kommer jag kunna hitta den de närmsta åren.

Förståelsen för rummets inverkan och kunskap om hur det ska hanteras kommer öka kraftigt, tillsammans med allt elegantare och heltäckande lösningar. I dag sitter världens främsta highend-recenscenter inte sällan i rum med +/- 10dB i frekvenskurvan och uttalar sig om nyansskillnader mellan digitalkablar för tio tusen kronor, men jag tror och hoppas att den eran lider mot sitt slut.

På minuskontot finns att audiofil vidskepelse med mikroskopiska resonanskoppar och kabelhöjare i ädelträ tyvärr inte lär utrotas under nästa decennium heller.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att det blir ungegär som nu dvs:

(redigerat en smula)

A) Ett gäng som tittar framåt och är intresserad av ny teknik - låtkonsumenter.

B) Ett gäng som vill det skall låta "tillräckligt" - design - Vackra prylar med tomma skivhyllor s a s.

C) Sen har vi stofilerna - beprövad teknik som CD och vinyl - intresse för album, dess historia, pressning och som är stolta av att äga ett album och spelar album snarare än låtar.

Bakar man ihop texterna lite så finns det ju bara ett val för alla på Euphonia - eller hur? :)

Det finns ett gäng D) också där vi har alla som inte känner till hur bra det kan låta och som skulle få upp ett större intresse för musik om de bara upplystes.

Ett E) gäng är de som har musiken i främsta rummet och ignorerar formaten - de vill ha bästa ljud till varje pris. De har säkert en HD-TV där artisten presenteras medan skivan spelas.

Jag är nog själv en C-typ - åtminstone under överskådlig framtid ... :app:

Link to comment
Share on other sites

För CD-spelare anar jag ett skifte i marknadsföringsfokus; De kommer allt mer säljas som "DAC med inbyggd transport". De få helhetslösningar för hårddiskbaserad musiklyssning som finns i dag (sooloos, naim, m fl) är fortfarande väldigt primitiva och här kommer det gå fruktansvärt fort redan i år. Var vi är om 10 törs jag inte gissa över huvud taget, men bittransparens, ultraprecis signalklockning och isolering av alla former av störsignaler är problem som lär avverkas i rask takt. Tekniskt och mätmässigt fulländade lösningar kommer mycket snabbt att sjunka i pris. Har jag rätt i den spådomen kommer fokus inom bara några år skifta enormt från teknik till användarvänlighet, även om det alltid kommer finnas saker att utveckla på tekniksidan. Dedikerade musikservrar försvinner nog snart då generella medieservrar tar över, för att sedan ganska omgående ge vika för internetbaserad lagring precis som Conan och Mikael2 tror. För oss som fortfarande gillar fysiska medium lever dock de egna servrarna kvar under överskådlig framtid.

Man brottas vidare med dilemmat hållbarhet kontra kvalitet. Det är det första jag tänker på vad gäller exvis en transport.

Om det är slit-och-släng vill jag inte ha det, och om det är en kvalitetsprodukt är jag bekymrad för hur apparaten står sig om 6 månader.

Detta dilemma kommer man beakta så att kvalitetsprodukter skiljer sig från slit-och-släng genom öppnare och mer dynamisk arkitektur.

I övrigt spår jag mer av helt digitala system all-the-way. Vi kommer besvara frågor här om hur man åtgärdar virus i högtalare och pickuper.

"Mobilen" är en fjärrkontroll, telefon, kreditkort, kalender, gps, streamer o transport, webläsare och blodtrycksmätare. Applikationer som Spotify, YouTube och F-Secure är förinstallerade, och den är programmerbar. Musikutbudet fortsätter internationaliseras med nya influenser från Kina, Indien, Afrika och Mellanöstern.

Försteg och receivers med fler integrerade funktioner; in- och utgångar för D/A- och A/D-omvandling, anslutning av minneskort och hårddiskar, nätverk, bättre OSD.

Mer batteridrift.

Miljöskatt på vinyl kommer begränsa efterfrågan.

Hursomhelst, en del av detta kommer spilla på oss, och om det blir bra så hänger även jag på.

Det ska bli kul att läsa denna tråd 2019...

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att fler kommer att vilja hitta njutningar utanför den digitala domänen som kommer att invadera våra liv allt mer och mer. Och då ligger ju vinylen bra till hands. Vinylboomen kommer att fortsätta hoppas jag.

Men mediaspelare kommer öka väldigt kraftigt, som de flesta verkar var överens om.

CD-skivan tror jag kommer överleva men inte plast-asken. Mer påkostade entusiastutgåvor. För som digital mediabärare kommer den ses som helt onödig av de flesta. (Mediamarkt har redan minskat antalet cd-hyllor i Kungeskurva)

Blu-Ray tror inte jag kommer att klara sej.

Vintagetrenden inom hifi kommer öka. Mycket!

Tror oxå att fler high-end tillverkare kommer att ta fram produkter för de moderna fin-salongerna. Där en, även om dyr, produkt inte kan ta hela rummet i anspråk utan måste kunna ställas upp enligt inredningsarkitektens öga och ändå låta okej. (vilket vi hifinördar inte kommer att gilla)

Vad det gäller musiken så tror jag som Bebop. Mer spännande musik kommer från andra land än USA & England som dominerat väldigt länge. Mellanöstern, Sydamerika & Asien kommer att ta allt större plats. Roligare att lyssna till någon som gnäller om riktiga problem än västvärldens lyxproblem. Skiftet har redan börjat så smått inom hårdrocken, men säkert andra genres oxå.

Link to comment
Share on other sites

Kommer vi få någon ny fysisk ljudbärare??

Min gissning är att det inte kommar bli så.

Jag tror inte att det finns något positivt ekonomiskt intresse i att kosta på vare sej material eller transporter.

För ett antal år sedan laddade jag ju telefonen genom att:

Ta på mej skorna, gå till närbutiken, lägga upp kontanter, få det ditfraktade paketet i handen, knappa in koden, kasta bort paketet och gå hem igen.

Kommer någon komma ihåg Spotify år2019??

Öh, ja 2019 kanske jag sitter och minns att jag först 2012 förstod vad Spotify var för något. :unsure:

Kommer vinylboomen avta eller öka??

Vinyl är nog ett format som i liten skala kommer finnas kvar länge. Som ett fysiskt och väldigt konkret och tekniskt begripligt sätt att lagra musik. Gamla skivor kommer att gå i arv och letas fram i förråden. Nya generationer kommer att tilltalas av detta, som en rejäl kontrast till dagens och morgondagens allt rationellare och "själlösare" tekniker.

Våra audiofilformat DVDA & SACD??

Kan man inte lägga även "audiofilformat" direkt i datorminnen?

Hur skulle ni vilja att det blir till 2019??

Åtminstone samma ljud som idag. Gärna utan synliga och dyrbara apparater.

Helt osynliga högtalare, utan krav på krånglig vägginstallation etc.

Det skall alltså vara något betydligt smartare!

Hur tror ni det blir??

Den sociala biten kanske kräver bakgrundsmusik och dansmusik fysikt i rummet? I övrigt lär väl den portabla utvecklingen vara det som gäller.

Hm, förresten: Ett tyst disco, där alla får musiken i sina egna mobiler...

...och oss med ett brinnande intresse....

Ja, jag är 59 bast då...

Jag själv har egentligen inget behov av nåt nytt. Mitt syfte med anläggningen är att få musikupplevelser. Det får jag idag och det får jag imorgon, Om inget pajar.

Jag tror att många audiofiler dessutom är apparatofiler och teknikofiler. Det lär finnas ett intresse hos tillverkare att tillgodose audiofilernas efterfrågan på attraktiva fysiska prylar.

Högtalare är väl det som egentligen utveklats minst under årens lopp. Säger inte att de inte utvecklats alls.

Trots ett antal totala förändringar i tekniken i övrigt, så är det fortfarande dynamiska element i en låda som göller till 99,9%.

Det kommer alltid finnas ett intresse för tekniken bakom musikupplevelsen också. Om inte annat så kommer samtalsämnet teknik alltid att finnas, så länge gemene man fortfarande kan förstå sej på den någorlunda.

Link to comment
Share on other sites

En sak som jag hoppas på är att leverantörer skall sluta göra transporter med inbyggda hårddiskar i. Man vill inte ha grunkor som över tiden kan börja låta i vardagsrummet. Man vill heller inte ha en "dator" med information som man skall gå till en HiFi-handlare för att få räddad. Skulle tro att dom HiFi-handlare som sköter all sin datasupport själva är lätt räknade så varför skall dom sköta HiFi-kundernas. Nä, en central server där allt ligger på i form av bilder musik och filmer finns redan och jag gillar att man supportar redan etablerade standarder. Helst öppna sådana.

HiFi-produkter av bättre sort har kanske en avskrivningstid på 10-15 år ofta även om den har sålts en eller ett par gånger. En dator är rimligt att "kasta" efter 3-4 år för att den är oanvändbar. Det är inte penningförstöring för att det "är så". Vill man kasta en hårddiskspelare som kanske kostar 50-60Kkr efter 3-4 år för att den är svårlagad eller omodern, nja misstänker att folk kan känna olust inför det. Så standard servrar som går att uppgradera och nätverksspelare som stödjer öppna standarder är vägen att gå för mig.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Trenderna ser vi redan idag.

Streaming av musik från internet kommer att ha slagit igenom.

Förhoppningsvis även i högupplöst format vilket gör cd-skivan meningslös då vi upptäcker att det låter bättre med musiken från internet.

TV-on-demand kommer att slå ut de traditionella schemalagda TV-programmen. Spel och kanske nya typer av interaktiva filmer kommer att ta mer tid från passivt TV-tittande.

Trådlös komunikation i hemmen tillsammans med att folk inte vill ha en massa boxar kommer att leda till aktiva högtalare med all elektronik inbyggd för streaming, kontroll av ljudet m.m.

Detta kan leda till ljudmässiga lyft då elektronik anpassad till högtalarna tillsamans med aktiv rumskorrigering kan optimera ljudet.

Kommunikationen med systemet kommer att ske via mobilen som alltmer är en kraftfull miniatyrdator.

Dyr ström och miniatyrisering leder till fortsatt utveckling av klass D-förstärkare.

Allt färre företag tillverkar traditionell hifi-utrustning men det kommer fortfarande att finnas kvar. Så snabbt slår inte nya trender igenom.

Inga iPods, musiken streamas via mobiltelefonerna.

Läsplattor har kanske slagit igenom? Den traditionella bokhandelns död? Vi har ju sett vad som skett med skivbutiker.

Tidningar via läsplattor? Nedgång för pappersindustrin? Äntligen kanske det papperslösa sammhället slagit igenom istället för det papper-slösa-samhälle vi har idag. (En bilburen reklambladsutdelare stoppar en massa onödigt papper i min brevlåda. Jag kanske äntligen skulle ta och sätta upp nej tack-skylten.)

Musiken får mindre betydelse för ungdomskulturerna. Är det inte så redan idag? Finns det idag någon ungdomskultur inom musiken?

Fortfarande verkar det dock som all musikrapportering i nöjessidorna riktar sig till ungdomar, vilket irriterar mig då det inte är ungdomar som köper och läser tidningarna. (Farsan säger att han får tillräckligt med motion av att hoppa över sportsidorna i tidningarna. Då kan jag säga att nöjessidorna ger mig en massa motion.)

Det stora utbudet av musik och film på internet kommer att leda till ett minskat intresse.

Det blir för enkelt. Jag tycker mig märka detta på mitt filmintresse som minskat radikalt efter att jag fått tillgång till så många filmkanaler.

Det krävs lite ansträngning för att man ska värdesätta något.

Link to comment
Share on other sites

  • 11 months later...

Streamad musik och inga skivaffärer, läsplattor istället för papperstidningar och inga bokhandlare, minst sagt dystra profetior som även jag dessvärre tror kommer att bli besannade :( . Har mycket svårt för tanken på att blanda in mäckiga dataprylar i anläggningen då jag känner en stark tillhörighet till grupp C ;)

Link to comment
Share on other sites

Jag tror ni fortfarande är för prylfixerade gubbar!

Till 2019 är prylarna på museum eftersom alla ingående komponenter är förbjudna av miljöskäl och därför får alla ett par wifi-chip inmonterade på hypofysen så att man kan strömma all slags underhållning direkt in i hjärnan! :Sing:

/ptr

Link to comment
Share on other sites

Som den stofil jag är syns inget nytt i min kristallkula utan jag biter mig fast i CD mediet och

köper mer musik än någonsin. Nya avspelningsformat är helt ointressant för mig och dator

i anläggningen kan inte ens anas i det yttersta av min galax. :icon_smile_cool:

Link to comment
Share on other sites

Som den stofil jag är syns inget nytt i min kristallkula utan jag biter mig fast i CD mediet och

köper mer musik än någonsin. Nya avspelningsformat är helt ointressant för mig och dator

i anläggningen kan inte ens anas i det yttersta av min galax. :icon_smile_cool:

Dito.

Link to comment
Share on other sites

Som den stofil jag är syns inget nytt i min kristallkula utan jag biter mig fast i CD mediet och

köper mer musik än någonsin. Nya avspelningsformat är helt ointressant för mig och dator

i anläggningen kan inte ens anas i det yttersta av min galax. :icon_smile_cool:

Om man nu har organiserat sina CD, vinyllack, rullband & dylikt ser jag mest ett praktiskt motstånd till att ta sig igenom det hela en gång till. Känsligheten för förändringar får kanske heller inte glömmas bort... :?::D

Link to comment
Share on other sites

"Musiken får mindre betydelse för ungdomskulturerna. Är det inte så redan idag? Finns det idag någon ungdomskultur inom musiken?

Fortfarande verkar det dock som all musikrapportering i nöjessidorna riktar sig till ungdomar, vilket irriterar mig då det inte är ungdomar som köper och läser tidningarna. (Farsan säger att han får tillräckligt med motion av att hoppa över sportsidorna i tidningarna. Då kan jag säga att nöjessidorna ger mig en massa motion.)"

Klart att musiken spelar roll och kommer med all säkerhet att spela roll för ungdomskulturen i framtiden. Det finns idag betydligt fler musikstilar än vad som fanns på "vår" tid. Jag är 54 bast och var med

om popmusikens explosion som barn, en del kom genom min syster som är några år äldre. Vår generation längtade efter tio i topp och kvällstoppen, medan dagens kids hittar sin musik på nätet.

Vi hade kanske två LP och åtta singlar och när kassetbandspelarna dök upp så kunde detta utökas till det tredubbla då vi spelade in kompisarnas skivor. Idag har man 2 000 låtar i sin Ipod eller telefon.

Varenda unge lyssnar på musik i sina hörlurar när det åks bil, buss eller cyklas. Tio minuter i en kö ger tio minuters lyssning på musik. Gavs det ut 200 plattor worldwide i månaden på min tid så ges det

ut 10 000 idag på samma globala marknad.

Vad jag upplever som trist är att musiken inte har speciellt lång livstid, en hit är en hit den här veckan för att sedan glömmas bort, skivbolagen "manipulerar" marknaden genom att hela

tiden kontrollera radions spel listor, promota eller dra undan promotion för sina artister. I dag gäller mer sex och utseende i dagens musikaliska undomskultur än någonsin eller läs: Mama Cass hade inte haft en chans idag gentemot Shakira. Janne Malmsjö kommer inte längre att trängas med Rolling Stones på samma lista då man idag har nischade listor för varje stil. Men med all säkerhet, musik kommer alltid ha en stor plats för unga, i den musiken bärs fram allt om kärlek i alla dess former, politiska budskap eller hur just den generationens kids bör tänka och vara. Precis som vi uppfattade vår tids musik. Rätta mig om jag har fel vi kan ju se 2019 vad som hänt.

Link to comment
Share on other sites

Om spåkulan ställs in på mig själv och mitt företag så ser det verkligen spännande ut! Rejäla satsningar har gjorts under 2010 och fortsätter in i 2011. Satsningarna visar redan på stort gensvar vilket sporrar rejält!

Tune'ar vi in spåkulan på 2011 och hifi i allmänhet tror jag inte att vi får se några paradigmskiften, snarare nyansskillnader (till Aftonbladets förtret).

:)

Link to comment
Share on other sites

Om man nu har organiserat sina CD, vinyllack, rullband & dylikt ser jag mest ett praktiskt motstånd till att ta sig igenom det hela en gång till. Känsligheten för förändringar får kanske heller inte glömmas bort... :?::D

För min del innebar datoriseringen att jag upptäckte "ny" musik i min skivsamling. Vet inte hur det är för er andra men jag undrar om jag spelade mer än 30-40% högt räknat av musiken för att man tog säkra kort man gillade. Smaken utvecklas och plötsligt hittar man något man inte gillade förut och som plötsligt är roligt att lyssna på. Faktiskt så mycket så att jag köper mer skivor än någonsin för att jag spelar mer olika musik.

Som bakgrundsmusik och även ibland då jag sätter mig ner och lyssnar så slumpar jag musik ifrån servern och då hittar den ibland gobitar.

God fortsättning

Harryup

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...