Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag och ett gäng polare går och funderar på om vi inte skulle skaffa "delad vårdnad" av en skivtvätt.

Vilka skivproblem kurerar en tvättning? Finns det några negativa aspekter?

En annan tanke som legat och gnagt är ultraljud! Finns det någon ultraljudstvätt för vinyler eller är det en dålig idé?? Det borde ju inte vara så svårt att bygga en själv med lite Elfa komponenter.

Posted
Jag och ett gäng polare går och funderar på om vi inte skulle skaffa "delad vårdnad" av en skivtvätt.

En annan tanke som legat och gnagt är ultraljud! Finns det någon ultraljudstvätt för vinyler eller är det en dålig idé?? Det borde ju inte vara så svårt att bygga en själv med lite Elfa komponenter.

Här finns lite matnyttigt om att sköta vinyl inklusive DIY-lösningar på både maskin och vätska. Vinyl Cleaning

Här finns en DIY lösning på ultraljudsrening How To Clean Records

Här är ett project om ultrsonic cleaning, bl a behandlas lite kring lämpliga frekvenser. Rapport

Här har Du en en ultraljudsmaskin på marknaden. Vill minnas den kostar ca 20-25,000:- Audiodesk System

Finns rätt mycket på nätet om Ultraljud. Såg också någonstans en liten varning där mikroluftbubblor i vinylen kan spricka upp och orsaka knaster. Handlar väl lite vilken frekvens man kör med kan jag tro.

Posted

Jag har upplevt två nackdelar med en vanligt skivtvätt:

- isopropylalkoholen som skickas med som standard (i alla fall till min VPI) får hårdplast att självspricka. Jag gick över till apoteks-sprit, sedan uppdagades det att en kompis hade en farbror som brände hemma. Jag vet inte om de trodde på mig när jag sa att jag skulle ha det till en skivtvätt :D men jag köpte hans 94-procentiga och blandade ut med destillerat vatten.

- kör inte vacuum-sugen för länge, det blir statiskt och knastrar.

Annars är EN skivtvätt ett måste för en seriös vinyl-användare.

/Kenneth

Posted
Annars är ej skivtvätt ett måste för en seriös vinyl-användare.

Om detta råder inte enighet. Jag har säkert gjort av 3-4 liter av Okki Nokkis tvättlösning (blandas med destilerat vatten) med deras billiga, enkla men funktionella maskin. Gamla skivor har blivit som nya och alla begagnade köp tvättas och blir näst intill knasterfria (undantag finns naturligtvis).

Jag är alltså av den meningen att en seriös vinyl-användare kan inte avhända sig en vinyltvätt. Plattorna är värda det.

Posted
Om detta råder inte enighet. Jag har säkert gjort av 3-4 liter av Okki Nokkis tvättlösning (blandas med destilerat vatten) med deras billiga, enkla men funktionella maskin. Gamla skivor har blivit som nya och alla begagnade köp tvättas och blir näst intill knasterfria (undantag finns naturligtvis).

Jag är alltså av den meningen att en seriös vinyl-användare kan inte avhända sig en vinyltvätt. Plattorna är värda det.

oops, hur galet kan det inte bli med en bokstav på fel ställe. Noterade det inte förrän jag såg Bebops inlägg.

Det skall naturligtvis vara

ANNARS ÄR EN SKIVTVÄTT ETT MÅSTE FÖR EN SERIÖS VINYL-ANVÄNDARE.

/Kenneth