Jump to content

Recommended Posts

Posted

Vad säger du?

Eller snarare, vad säger dej en demo av en högtalare i ett främmande rum?

Eller en demo i ett förvisso bekant rum, men inte ditt eget?

Kan man - kanske baserat på stor erfarenhet - avgöra om en högtalare har goda eller sämre egenskaper, trots att man inte lyssnar på den hemma?

Kan man sas "lyssna bort" att högtalaren är kopplad till en annan förstärkare än ens egen, och att den står i ett rum med helt andra förutsättningar?

Har du köpt/lånat hem högtalare som du tyckt varit riktigt bra, för att hemma bli verkligt besviken?

Eller hör du potentialen även i en ganska dålig/annorlunda miljö?

Vad får du ut lyssningsmässigt av en mässa?

Då menar jag kanske inte midnattsmässor eller dödsmässor i första hand.

Eller tycker du kanske att mässor är rena döden lyssningsmässigt?

Posted

Om en demonstration låter bra så säger ju det vad högtalaren är kapabel till under bra förhållanden.

Och jag försöker vara försiktig med att döma ut produkter som inte låter något vidare bra på t.ex mässor. Dock är det ju svårt med första intryck. Men det finns ju inget roligare än att bli positivt överaskad av en produkt jag hört låta illa tidigare. Det kan oxå göra ett stort intryck.

Men att avgöra vilken del i kedjan som påverkar: "Källan - signalkablar - försteg - signalkablar - slutsteg - ht kablar - högtalarna" plus rummet och högtalarplacering i detta rum.... jag skulle stämpla det som omöjligt att sortera ut ljudpåverkan av varje del.

Posted
Vad säger du?

Eller snarare, vad säger dej en demo av en högtalare i ett främmande rum?

Eller en demo i ett förvisso bekant rum, men inte ditt eget?

Kan man - kanske baserat på stor erfarenhet - avgöra om en högtalare har goda eller sämre egenskaper, trots att man inte lyssnar på den hemma?

Kan man sas "lyssna bort" att högtalaren är kopplad till en annan förstärkare än ens egen, och att den står i ett rum med helt andra förutsättningar?

Har du köpt/lånat hem högtalare som du tyckt varit riktigt bra, för att hemma bli verkligt besviken?

Eller hör du potentialen även i en ganska dålig/annorlunda miljö?

Vad får du ut lyssningsmässigt av en mässa?

Då menar jag kanske inte midnattsmässor eller dödsmässor i första hand.

Eller tycker du kanske att mässor är rena döden lyssningsmässigt?

Vilken komponent som helst (inklusive högtalare) är svår att enskild bedöma när resten av kedjan är okänd.

Posted

Skulle nog säga att efter en viss träning och erfarenhet så kan man ganska klart få en uppfattning av en högtalares karaktär utan att för den sakens skull behöva testa i hemmiljö. Med i bedömningen är naturligtvis det aktuella lyssningsrummets förutsättningar och kringutrustningen. Låter det bra så kan man i vart fall utgå från att högtalaren inte är begränsningen i sammanhanget. En riskfaktor idag är naturligtvis att allt fler lyssningsrum är akustikbehandlade på ett sådant sätt att frekvenskurvan och efterklang i princip är sådana som du inte kan uppnå själv utan vidare åtgärder.

Att höra en högtalare gång efter gång leverera bra ljud i "svåra" miljöer är en stark indikation på att det är en bra produkt. Om den dessutom är testad i olika sammanhang med bra betyg så kan man utgå från att det du hört inte är en tillfällighet utan handlar om att produkten har positiva egenskaper som du kan nyttja vid val av kringutrustning.

Sen är det en annan sak att jag aldrig skulle köpa med mindre än att jag testat en produkt hemma. Ett högtalarval utan hänsyn till det egna rummets förutsättningar är för mig otänkbart. Att en och samma högtalare kan låta olika i olika rum är en självklarhet.

Calm

Posted

Rimligtvis kan man ganska lätt höra om en högtalare låter riktigt illa.

Jag tänker då på tex kraftig distorsion eller kraftiga lådresonanser.

Kanske även i viss mån om den grötar till komplexa ljud, såsom stor orkester. Men här kan kanske rummet bidra med en hel del fel.

Klangkaraktären är nog bland det svåraste att bedöma i en obekant miljö.

Detta med mässor.

Jag kanske är lite onödigt negativ, eftersom jag inte varit på någon hifimässa på kanske femton år.

Sist var det på Norra Latins skola i Stockholm. Jag tyckte att det lät "illa" i alla rum.

Jo! Jag var på en specialdemo av Canton Digital några år senare.

Den demon var förlagd till ett hotell. Om det var ett hotellrum eller ett konferensrum minns jag inte.

Men det var samma där. Det lät inget vidare.

Förmodligen var hela grejen feltänkt, för det är väl bara korrigerat i en speciell punkt?

Mässor blir alldeles för pryl-aktiga för mej.

Det är fokus på de fysiska prylarna (av förståeliga skäl) och på tekniken bakom.

Det är alldeles för rörigt för att det skall ge något, rent lyssningsmässigt.

Posted
Jag kanske är lite onödigt negativ, eftersom jag inte varit på någon hifimässa på kanske femton år.

Eftersom jag gått på hifimässor sedan 1976 så kan jag försäkra att dra slutsatser från en mässa för 15 år sedan är knappast relevant för att säga hur det presenteras eller låter idag. En del lägger vinn om att det skall låta så bra som möjligt, andra satsar på att torrdema och andra fokuserar på vissa detaljer, design och teknik eller rent av bara att synas och visa att man finns och bli omnämnda. En del sätter mer konsumentfokus medan andra satsar på sina besökande handlare.

Sedan finns det dom som sticker huvudet i sanden och inte visar sig alls, t ex Classic Design i Tingsryd som säljer både Spendo, Musical Fidelity och Luxman men det har dom bestämt sig för att bespara svenska mässbesökare.

Jag tror man har fel förväntning om man tror sig hitta en slutlig ljudlösning på en mässa. För det saknas förutsättningar i flertalet rum och leverantörer har heller inte samtliga lösningar. Däremot kan man både se och höra potentialer som man kan gå vidare med och man kan följa upp via andra media. Man blir också uppdaterad om vad som händer i branschen.

Utöver det som ställs ut är det också en social tillställning. Massor av trevliga människor med samma intresse från hela Norden och både Euphonia, HiFiforum och Faktiskt brukar arrangera eftersittningar och middagar som också är en höjdpunkt.

Posted

Mässor som e pryl-aktiga e såna mässor i alla fall jag vill ha :mm: Lyssnandet får man ibland ta med en nypa salt beroende på rummen och tid osv.

Men ibland blir man ju positivt överrasskad. Tror nog också att det hänt en del på 15 år.

Tycker att lyssnande i butik kan ge en bra fingervisning. Man kan ju berätta vad man har för grejor hemma så brukar en bra säljare matcha med sånt som liknar det man har hemma.

Posted

Jag tycker nog jag kan höra vilken karaktär en högtalare (värre är det med förstärkare och annan elektronik) har i ett obekant rum, förutsatt att det inte är ett extremt underligt sådant. Jag skulle dock aldrig köpa en högtalare utan att testa hemma. En högtalare som kanske låter bra i ett större, akustikbehandlat, lyssningsrum i butik/mässa kan låta hemsk, kanske framförallt i basen, när man ställer in dessa i ett mer normalt vardagsrum. Jag håller verkligen med AC som brukar framhålla att man skall vara försiktig med att köpa för stora, baskapabla högtalare till ett för litet rum vilket är ganska vanligt bland oss audiofiler ;)

Mässljud kan vara allt från fantastiskt till sissådär. Väldigt kul att träffa likasinnade och lyssna på sådant den lokala butiken kanske saknar. Alltid hittar man något man blir intresserad av ;)

Posted

Jag vill påstå att jag under de flesta förutsättningar kan höra vad en högtalare går för även om akustik inte är som det jag är van vid, eller på obekant elektronik jag inte är van vid. Jag tycker mig kunna höra vad som är akustikfel och vad som är högtalarfel till en vis gräns iallafall.

Jag drar mig också nyligen mig till minnes en högtalare jag nästan dömde ut men vid senare demo under bättre förhållanden fick en mycket mer positiv bild. Vid 1a lyssningstilfället på denna högtalare var det vedervärdig miljö. Jag blev akut lyssningstrött efter 10 sek. I en mer kontrollerad miljö blev det bra.

Min uppfattning är också att om du lyssnar på en högtalare hos en hifi handlare är ofta akustiken ok. Har man sedan ok akustik hemma blir det bra även där. En bra högtalare är en bra högtalare oavsett akustik. men naturligtvis blir den oerhört mycket bättre med bra förutsättningar för att prestera vad den kan.

Calle B

Posted
Kan du bedöma en högtalares karaktär i ett obekant rum?

Över lag nej, men man kan ofta avgöra en del egenskaper i en specifik uppkoppling genom närfältslyssning.

Och även om rummet skulle vara bekant så kan man utifrån lyssning egentligen bara avgöra om en enskild komponent är bra, inte dålig.

Som exempel var jag under flera år ganska svalt inställd till Marten-högtalare. Jag hade hört dem i många olika sammanhang och ihopsnörade på många olika vis.

Plötsligt en dag sa' det klick, och sedan dess har jag bara positiva erfarenheter.

Detsamma gäller de modeller jag har lite erfarenhet av från Vivid, Focal, Avalon, Dynaudio, Acapella, B&W, Silverline, JBL, Infinity osv.

En högtalare som klarar spela allt med allt, alltid och överallt tror jag innebär för mycket kompromisser.

Posted

En annan intressant aspekt är vad agenten "prismässigt" valt att spela på under demon - i jämförelse med vad högtalarna kostar. Var på mässa i Malmö i höstas för att sondera terrängen inför mitt första inköp av hifi. Fokus låg på högtalare i klassen 10-20 tkr. När jag så slår mig ner i ett rum för att lyssna på de som jag hade som favoriter var allt frid och fröjd tills jag frågade vad de var upp kopplade med. Det visade sig att bara högtalarkablarna kostade ungefär lika mycket som själva högtalarna. Resultatet blev att jag, istället för att njuta av stunden, började oroa mig för hur mycket jag skulle behöva investera för att få ut samma ljudupplevelse i mitt hem. Intentionerna var säkert de bästa (att maximera högtalarnas prestanda) men det slutade med att jag strök dem från min önskelista. Mig veterligen finns det ingen som lägger lika mycket pengar på högtalarkablar som på själva lådorna – då ska man inte göra det på en demo heller.

Posted
Resultatet blev att jag, istället för att njuta av stunden, började oroa mig för hur mycket jag skulle behöva investera för att få ut samma ljudupplevelse i mitt hem.

... det slutade med att jag strök dem från min önskelista. Mig veterligen finns det ingen som lägger lika mycket pengar på högtalarkablar som på själva lådorna – då ska man inte göra det på en demo heller.

Sund reaktion men jag menar att Du kan plocka tillbaka högtalarna på din lista. Så enorm är inte skillnaden att en superdyr hötalarkabel förvandlar en högtalare till superlösning. Om en högtalare låter bra med en lika dyr kabel så är jag övertygad om att den låter bra med ett par slangar för några tusenlappar. Det är också så att dyr kabel inte alltid är lika med den bästa lösningen.

Transparent, Nordost, Kimber, Audience, Supra, Siltech med flera, har kablar där man redan i instegsmodellerna får mycket av grundkaraktären. Det som sedan händer när man går upp till de dyraste lösningarna innebär inte några revolutionerande förbättringar ... visst, det kan bli lite mer lugn, lite mer balans mellan registren och mer finess i ljudet men inte på ett sådant avgörande sätt att en högtalare plötsligt blir dålig eller ett sämre val med en billigare kabel.

Posted
Sund reaktion men jag menar att Du kan plocka tillbaka högtalarna på din lista.

Håller med. Jag gjorde sedan en kontrollerad session och körde dem parallellt med ett annat märke och där föll de bort av ljudmässiga skäl. Som en novis tar det också en stund att lära sig hur mycket som kan "skyllas" på elektonik och kablar, vad som är akustik och vad som är högtalare. För mig personligen blir därför mässorna en nöjespark – man går mest runt och njuter av omgivningen och låter sig inspireras. "Hårdlyssningen" får man ta senare.

Posted

Om det låter bra så finns möjligheten att det kan låta bra om jag skulle ta hem högtalarna.

Om det låter dåligt så finns möjligheten att det kan låta bra om jag skulle ta hem högtalarna.

Om det låter illa så finns möjligheten att det kan låta bra om jag skulle ta hem högtalarna.

Allt detta beroende på erfarenheter av att både besökt mässor och varit med och ställt ut på mässor under ett antal år.

Om detsamma däremot gäller en demo i en butik så skulle tänka några gånger extra innan jag bar hem högtalare för test om det lät dåligt men att det möjligen fanns en förklaring till det som skulle gå att lösa hemma.

Om det låter illa så skulle jag inte vara intresserad oavsett anledning.

mvh/Harryup

Posted

Jag har haft lika dyra högtalarkablar som högtalare tidigare, just kablar kan man ofta hitta begagnat till 20-30% av nypris och göra riktiga fynd, det gäller inte i lika hög grad för begagnade högtalare.

Posted
En annan intressant aspekt är vad agenten "prismässigt" valt att spela på under demon - i jämförelse med vad högtalarna kostar. Var på mässa i Malmö i höstas för att sondera terrängen inför mitt första inköp av hifi. Fokus låg på högtalare i klassen 10-20 tkr. När jag så slår mig ner i ett rum för att lyssna på de som jag hade som favoriter var allt frid och fröjd tills jag frågade vad de var upp kopplade med. Det visade sig att bara högtalarkablarna kostade ungefär lika mycket som själva högtalarna. Resultatet blev att jag, istället för att njuta av stunden, började oroa mig för hur mycket jag skulle behöva investera för att få ut samma ljudupplevelse i mitt hem. Intentionerna var säkert de bästa (att maximera högtalarnas prestanda) men det slutade med att jag strök dem från min önskelista. Mig veterligen finns det ingen som lägger lika mycket pengar på högtalarkablar som på själva lådorna – då ska man inte göra det på en demo heller.

Om högtalarkablarna kostade lika mycket som högtalarna gissar jag att elektroniken var än mycket dyrare och jag håller med om att det blir en lite konstig fördelning, även om jag håller med Bebop att just högtalarkablarna inte gör en enormt stor skillnad.

Ibland kan man också se recensioner där man använder kablar och elektronik i den absoluta eliten, både prestanda och prismässigt, till högtalare för kanske 20k.

Posted
Om högtalarkablarna kostade lika mycket som högtalarna gissar jag att elektroniken var än mycket dyrare och jag håller med om att det blir en lite konstig fördelning, även om jag håller med Bebop att just högtalarkablarna inte gör en enormt stor skillnad.

Ibland kan man också se recensioner där man använder kablar och elektronik i den absoluta eliten, både prestanda och prismässigt, till högtalare för kanske 20k.

På Arken 2006 erbjöd jag ett fullt NordOst-kabel-set där man skulle få Mino på köpet! :blush:D