K-man Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 …det började med att jag fick ett telefonsamtal… ”jag skall låna hem den nya stärkaren för att jämföra mot min till helgen”. Jasså det är dags för det nu var min första tanke, vad kul! Så kom då Lördagen då det var dags att ge sig av för att hämta jämförelseobjektet. Himlen var klarblå och termometern hade redan tidigt på förmiddagen letat sig över 25gradersstrecket… Då det bara är några kilometer till havet så var våra fruar var helt inne på havet och bada…men det var inte vi…det fanns klart viktigare saker att sysselsätta sig med för hifimänniskor! Efter att ha lämnat av familjerna vid havet så vände kosan in mot skogen…var skall man annars vara en klarblå dag? Man åker och åker…länge och rakt mitt i skogen Vart kan då denna väg leda? Quote
FBK Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Vart kan då denna väg leda? Till Hifi-paradiset Quote
sampix Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Vi får hoppas att denna bild inte är tagen medan du kör,..då lär vi enbart hamna i skogen Quote
sladd Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Lätt, Kilandavägen, stora mossen mellan Skepplanda och Sjövik... mvh , Quote
Mattias Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Skall bli kul att följa. Sladd verkar vara säker på sin sak /Mattias Quote
K-man Posted August 14, 2004 Author Posted August 14, 2004 Sampix, ingen fara…jag var bara passagerare…men kortet är taget utanför bilen med stativ……hehee…folk körde ovanligt sakta på denna rakan just då, en raka som annars många testar sina fartresurser på. Åter…Jo, lämnar man västkusten och åker österut genom skogen, passerar Kilandarakan (som Sladd helt riktigt hade koll på…fast det inte var hifi… ) , så kommer man efter lite svängar till Alingsås. Där ligger som många vet en butik med två trattar i loggan. Den butiken var resans mål. När vi väl kommit fram steg vi in i butiken och blev som vanligt här genast väl omhändertagna. Butiken håller under sommaren på att byta lite skepnad, så det ingick en liten husesyn i introduktionen. Verkligen kul att se att satsas och händer saker i Sveriges hifibutiker!!! Då vårt låneobjekt tjänstgjorde för fulla muggar i ett av lyssningsrummen, så fick vi snällt vänta på stängningsdax…vilket vi gärna gjorde. Vi erbjöds sjunka ned i de nya lyssningsfåtöljerna i det största lyssningsrummet och där njuta av en anläggning av saftig kaliber. Mitt i allt lyssnande serverades det kaffe, och det är ju alltid lika gott! …även om det bara var en utav oss som är kaffedrickare… Quote
K-man Posted August 14, 2004 Author Posted August 14, 2004 …efter ett par timmars lyssning, kaffedrickande och trevligt samtalande så var det dags för stängningsdax, och objektet blev fritt för avhämtning. Dags att lasta ut, men då man ändå är på gång och prova grejer så kan man lika väl ta med lite annat också…och som de flesta säkert redan förstått så var vi på HifiConsult (www.hificonsult.se)och då ligger ju kablage ifrån Transparent nära till hands. Sagt och gjort. Då min chaufför( ), som skall prova stärkaren, efter läsning på forumet blivit sugen på att prova nätkablar åkte blandannat en sådan med. ....passar på att vara med på bild själv oxå Quote
K-man Posted August 14, 2004 Author Posted August 14, 2004 Väl utpackat så är det bara att åka hem! Så fort vi kom hem till vår värd så sattes förstärkaren i nätet och fick bli riktigt varm igen innan jämförelsen kunde starta. Under tiden passade vi på att lyssna lite på de skivor som vi nyttjade som testskivor. Vi började ifrån noll… Efter denna bild förstår nog alla att det inte bara var fbk och hans kompis som satte SAT Amplifix och Advantage Thor mot varandra den helgen…men kom vi fram till samma slutsats??? PS Ni lägger väl märke till IR-mottagaren? DS Quote
FBK Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Efter denna bild förstår nog alla att det inte bara var fbk och hans kompis som satte SAT Amplifix och Advantage Thor mot varandra den helgen…men kom vi fram till samma slutsats??? Nu blir jag sjukt nyfiken K-man mer bilder och intryck, åsikter osv, ösa på nu.... jag ser verkligen framemot era intryck mellan dessa två syskon. Mvh Per Quote
K-man Posted August 15, 2004 Author Posted August 15, 2004 Syftet med detta hemlån var egentligen inte att detektera skillnader mellan de bägge, utan snarare att se om det var rätt väg att gå för att lyfta anläggningen åt önskat håll. Det finns vissa parametrar i anläggningen som vår värd vill bättra på från dagens setup, men är osäker på vad och hur långt han behöver gå för att ”få till” det. Så lyssningen från hans sida riktar sig så klart extra mot de parametrarna. Rummet som det spelas i är ganska stort och öppet, med sparsam möblering. ….börjar väl bli dags att skifta över? Quote
K-man Posted August 15, 2004 Author Posted August 15, 2004 Till slut kunde vi inte hålla oss längre och det var dags för Thor att göra entré Urkoppling av Amplifixen och inkoppling utav Thor…in med en skiva och…dags för fika, eller …naturligtvis skall stärkaren få spela lite på plats innan vi lyssnar vidare! Vad skiljer då visuellt vid första ögonkastet? Förutom den lite förändrade aluminiumfinishen så har Thor en kraftigare frontplatta med rundade kanter mot Amplifixens skarpa. Vidare så har nykomlingen silverfärgat lock där gamlingen är svart. Lite mindre volymratt på Thor…men istället större display som visar lite olika information beroende på inställning. Bland annat så kan den visa namnet på den ingång som är vald, och man kan där namnge ingången enligt eget tycke och smak. Amplifixen visar vald ingång genom en rad med lysdioder till vänster om volymratten. Här ser vi vänstersidan av Thor. Extraknappen som tillkommit ger ingen extra funktion mot Amplifixen, utan funktionerna "standby" och "dim"(som släcker ned displayen) styrdes tidigare av en och samma knapp. Quote
Roq Posted August 15, 2004 Posted August 15, 2004 Snygga närbilder framför allt. Nå, intryck?? Vi är nyfikna. Quote
K-man Posted August 17, 2004 Author Posted August 17, 2004 Ösa på nu… …man måste ju jobba oxå! Så lyssnades det då ett tag på Thor… Jag var bara med några timmar, medans vår värd levde med den några dagar. Och då det är han som känner sin anläggning så blir det mestadels hans intryck och värderingar som speglas. Det lyssnades på en del olika musik, men inget klassiskt. Tungpunkten på musikvalet som spelas på denna anläggning dagligen ligger på rock och pop, så också nu…men jag hade med mig ett par skivor, så det blev lite annat. Det första vi lade märke till var att Thor har en klart högre utstyrning av signalen i förhållande till volymvärdet, vilket jag lite förvånades över då Thor går längre på sin volymskala…100 steg mot Amplifixens 80. Nåväl, spelar väl mindre roll vad det står i fönstret iofs Första lyssningen genomfördes på en ljudnivå där bägge förstärkarna har en bra bit kvar till taket. Detta för att inte intrycken skulle störas av pressade kretsar. Det var väl framförallt två delar som utmärkte sig i början. Det ena som då tydligt slog oss var att den var mer kontrollerad och fast i basen. Just basen är ett av de områden som inte helt sitter i dagens setup. Denna förbättring märktes framförallt vid små nyanskillnader t.ex. då det var djupbas med frekvensvridningar i, dessa vridningar kom fram med en klart bättre differens. På köpet får man ju då också en torrare bas som inte lika lätt rullar iväg i rummet. Den andra som utmärkte sig var att den spelade lite lugnare eller kanske bättre att skriva renare och med en större/djupare ljudbild i toppen. Alltid lika skönt när de olika delarna i anläggningen lugnar ned sig utan att för den delen tappa upplösning osv. Efter en stund var vi naturligtvis sugna på att höra vad det hela tar vägen då det vrids upp… Nu vred vi väl kanske inte upp till värde enligt denna bild…men ändå (…jo jag vet att det är namnet som visas och inte volymen…) PS. är det någon som ser vad det är för kabel? I detta stora rum så upplevs inte ljudnivån speciellt högt där Amplifixen går i taket och börjar aggressivt streta emot. Här hade naturligtvis Thor ett stort övertag! De specade 35 extra watten och den klart större trafon visade upp sig galant! Den höll ett helt annat grepp på hela presentationen klart högre upp i volymen. Frågan är ju då om och hur ofta man spelar på dessa nivåer…det när upp till var och en, men å andra sidan tycker jag att det känns bra att ha långt kvar innan stegen börjar krokna. Quote
K-man Posted August 17, 2004 Author Posted August 17, 2004 Lyssningen gick vidare och dagarna vandrade…intrycken smältes. Vilka blir då de bestående intrycken? Vi upplever båda att den ”totala” upplevelsen med Thor är klar förbättring, olika mycket på olika parametrar och även noll skillnad på någon, men i alla fall ingen som vi upplevde som sämre. För att citera vår värd ”det blev allt lite bättre”. De två iaktagelser som vi noterade direkt enligt ovan är fortfarande de som utmärkte sig mest i denna setup. (och naturligtvis effektövertaget) Blir det då ett byte till Thor för vår värd? …nej, det blir det inte. Om vi leker med tanken att bägge stärkarna hade funnits att köpa nya och han hade stått inför valet att köpa Amplifix eller Thor med de tusingar i priskillnad som skiljer dem åt så hade han valt Thor alla dagar i veckan. Men nu upplever han inte att skillnaden lyfter hans anläggning så mycket som han önskar, och kommer således inte sitta nöjd med Thoren heller…så det blir till att leta vidare efter DET lyftet… …och några dagar efter tillbakalämnandet fick vi möjlighet att jämföra mot några andra grejer, och då dök plötsligt det där ”detta skall jag ha” flinet upp…och som vanligt så åkte prislappen också upp……men vem vet…vi kanske får anledning att återkomma… Quote
FBK Posted August 17, 2004 Posted August 17, 2004 K-man Blir det då ett byte till Thor för vår värd? …nej, det blir det inte. Om vi leker med tanken att bägge stärkarna hade funnits att köpa nya och han hade stått inför valet att köpa Amplifix eller Thor med de tusingar i priskillnad som skiljer dem åt så hade han valt Thor alla dagar i veckan. Men nu upplever han inte att skillnaden lyfter hans anläggning så mycket som han önskar, och kommer således inte sitta nöjd med Thoren heller…så det blir till att leta vidare efter DET lyftet… Mycket roligt att läsa era intryck, kusligt likt mina också Drar exakt samma slutsats, hade båda funnits att köpa i butik idag, så hade jag valt Thoren alla dagar i veckan. Men skillnaderna är inte jätte stora, så jag har valt en beg SAT istället. Och jag kommer att göra samma sak som din kompis, inhandla det stora lyftet i framtiden i stället. Tack för en era intryck, alltid kul att läsa. Mvh Per Quote
EAR Posted September 2, 2004 Posted September 2, 2004 Antagligen har jag missat något nånstans men vad spelas det på för högtalare Quote
K-man Posted September 2, 2004 Author Posted September 2, 2004 Ekman, det är inte klart vad/att det blir byte för vår värd just nu...även om han hittat ett alternativ som han skarpt gillade, men vi kanske får möjighet att återkomma i ämnet.... EAR, nej, du har nog inte missat det ....det står helt enkelt inte... Det spelas i det hemmet på QRS Tellus, som matas via Transparent MusicWave Plus. \\K-man Quote
Recommended Posts