Jump to content

Recommended Posts

Posted

GAMMAL BILD

DSC00435.jpg

Jag köpte en skiljetrafo av märket Terminator DT för 6-7 år sen och vid köptillfället fick jag rådet att för att få ut mesta möjliga ur trafon

så skulle jag koppla om den så den drevs med trefas ström. Sagt och gjort ringde elektrikern så han fick göra jobbet det jobbet gick riktigt bra

jag hade en ledig grupp i centralen så det var inte så krångligt.Kopplade upp riggen och resultatet lät inte vänta på sig jag fick allt det där som man kan

förvänta sig av en sådan åtgärd rent ljudmässigt. Men sen efter några veckor började problemen just då kopplade jag inte ihop det med skiljetrafon

utan trodde det var ett fel i anläggningen jag fick ett ljud som var hårt och dissat och som var riktigt otrevligt att lyssna på :dead: :angry: .

Så här höll det på vissa veckor lät det riktigt bra och man var nöjd med ljudet och helt plötsligt så förändrade sig ljudet igen och blev dåligt.

Ett tag innan jag köpte trafon så hade jag köpt en begagnad cd-spelare och låtit Stridbäck bygga om den till ett drivverk+att jag köpte hans dac.

Jag trodde felet låg här så Matias fick gå igenom apparaterna igen utan att hitta något fel så då fick jag gå vidare i felletandet i resten av anläggningen.

För att göra en lång historia kort och med många byten av apparater och flera år senare satt jag och pratade med Christer på forumet så tyckte han efter

mina långa förklaringar på problemet att jag skulle kolla det här med strömförsörjningen han frågade hur jorden var kopplad i centralen och det visste jag ju inte

men jag förmodade att det var riktigt kopplat.Den natten låg jag och funderade på det här och var nästan övertygad om att det var här problemet låg allt annat

var ju redan provat så på morgonen tog jag på mig arbetskläderna och gick ner i torpargrunden under huset helt sonika klippte jag jordkabeln och körde ner

ett kopparspett i backen och kopplade på jorden här, fort upp i lyssnings-rummet och startade igång anläggningen och satte mig att lyssna.

Haksläpp jag satt helt förtrollad kan detta vara möjligt nu hade jag allt och det hårda och dissade ljudet var som bortblåst.Nu har jag lyssnat på musik

i en vecka och bara plöjt igenom alla mina skivor och som har blivit som nya alla låter annorlunda med ett ljud som man bara får välbehag av.

Behöver jag säga att jag är väldigt lycklig just nu. :) :) :)

Posted

Jorden var kopplad till en plint som var sammankopplad med flera andra jordkablar så jag fick

antagligen lite besynnerliga jordslingor och störningar från resten av huset. Konstigt nog så trodde jag

att skiljetrafon skulle ta bort detta men så verkar inte fallet.

Posted

Ibland kan det hjälpa att koppla ur jorden och istället ha en "lokal jord" i sitt system, dvs välja en jord som är särskilt viktig. Ofta är det jorden som går mellan signalkällan och förstärkaren. Koppla ihop dem så hårt som möjligt, bokstavligt talat. Låt de båda apparaterna vara "i samma chassi" fast ändå åtskilda. Det man åstadkommer är en vettig magnetisk avskiljning så att transformatorbrum och annat induktivt begränsas - medans elektriska potentialskillnader utjämnas via den hårda elektriska kopplingen mellan apparaterna.

Om man har problem med stora störfält och inte känner till källan så får man prova vilken jord som är bäst - skyddsjorden eller markjorden - ingen extern jord eller jorda i ett element osv.

Dock måste man vara försiktig! All annan jord än skyddsjord är elsäkerhetsmässigt fel.

Men, grattis till ett bättre ljud! :)

Posted
Hade du en separat jordkabel skild från inkommande kabel? Kan du förklara närmare vad det vad du gjorde?

Nä någon separat jord hade jag inte utan det var kopplat som man ska göra trefas+jord till el-centralen

men det jag gjorde var att klippa jorden innan centralen och koppla den på ett kraftigt kopparspett som var

ner-slagen i marken under huset. Det är så att den här slingan är dragen separat nere i torpargrunden

så den är enkel att komma åt för sådana här ingrepp.

Posted
Ibland kan det hjälpa att koppla ur jorden och istället ha en "lokal jord" i sitt system, dvs välja en jord som är särskilt viktig. Ofta är det jorden som går mellan signalkällan och förstärkaren. Koppla ihop dem så hårt som möjligt, bokstavligt talat. Låt de båda apparaterna vara "i samma chassi" fast ändå åtskilda. Det man åstadkommer är en vettig magnetisk avskiljning så att transformatorbrum och annat induktivt begränsas - medans elektriska potentialskillnader utjämnas via den hårda elektriska kopplingen mellan apparaterna.

Om man har problem med stora störfält och inte känner till källan så får man prova vilken jord som är bäst - skyddsjorden eller markjorden - ingen extern jord eller jorda i ett element osv.

Dock måste man vara försiktig! All annan jord än skyddsjord är elsäkerhetsmässigt fel.

Men, grattis till ett bättre ljud! :)

Det du skriver här är nog lite överkurs för mig förstår inte riktigt vad du menar. Men jag tackar för ditt grattis till min ljudförbättring.

Posted
Det du skriver här är nog lite överkurs för mig förstår inte riktigt vad du menar. Men jag tackar för ditt grattis till min ljudförbättring.

Hehe, kanske mina röriga tankar ... jag bara menar att man ibland måste koppla ur jorden helt eller bara byta jordpunkt som du gjorde.

Posted
Behöver jag säga att jag är väldigt lycklig just nu. :) :) :)

Delad glädje är dubbel glädje :) och därför drog det ihop sig till måndagslyssning i dessa julledighetens sista skälvande timmar. Alla församlade var dock inte i samma situation :D men ur vintermörkret steg ljuset och ljuset bestod inte minst av välåtergiven musik.

awing124.JPG

Posted

Förutsägbart musikval :) men det skulle bli både det ena och det andra medan utemörkret föll på denna januariafton.

Eftersom jag var vägvisare lyckades vi även köra vilse i dimman... :D

awing092.JPG

Posted

Det började med fokus på tweeters och även om bakgrundssignalen talar ett annat språk :) är den senaste generationen kejsarinnor inte längre heldanskt bestyckade. Diskanten kommer från Morel och är en 1" soft dome, Hexatech. Morel har drygt 30 olika diskantmodeller i hemsidans sortiment.

awing050.JPG

Posted

Aftonen innebar även finslipning av högtalaruppställningen och K-man har ju varit med förr... :) Alltid lika överraskande att få uppleva centimetrarnas betydelse, inte minst för diskantåtergivning och tonal balans.

awing039.JPG

Posted
Förvilland lika Dynaudios element. Uppenbarligen finns inte mönsterskydd inom högtalarvärlden ...

Tycker även att det är förvillande likt en del ScanSpeak-tweeters men den volymmässigt största konstruktionsdelen

sitter ju på insidan.

awing059.JPG

Posted
Förutsägbart musikval :) men det skulle bli både det ena och det andra medan utemörkret föll på denna januariafton.

Eftersom jag var vägvisare lyckades vi även köra vilse i dimman... :D

awing092.JPG

Du nämnde aldrig när du kom att du lyckades köra vilse det är ju lite roligt för du har ju varit ute på villovägar

förut när du varit här :)

Du nämner det här med högtalaruppställning jag trodde jag var så nära en perfekt uppställning jag kunde

komma men k-man visade att det behövs inte mycket för att få till det där extra

Jag tror att jag vinklade in bakändan 1-2 centimeter och vips så har man lite mer kropp i röster och instrument :mm: :mm:

Posted
Förvilland lika Dynaudios element. Uppenbarligen finns inte mönsterskydd inom högtalarvärlden ...

Det stämmer väl det som Timbre säger, annars är det väl fråga vem som liknar vem. Tittar man på resp. hemsida startade Morel 1975 och Dynaudio 1977 :)

Likheter går väl knappast att undvika eftersom ramarna är ganska snäva.....

Jag kan inte Morels historia, någon annan kanske kan flika in, men var det inte så att även där var det en 'splittring inom familjen' och ursprungsmorel'en tillverkas idag i Israel.

/Kenneth

Posted
Du nämnde aldrig när du kom att du lyckades köra vilse det är ju lite roligt för du har ju varit ute på villovägar

förut när du varit här :)

Du nämner det här med högtalaruppställning jag trodde jag var så nära en perfekt uppställning jag kunde

Jag tror att jag vinklade in bakändan 1-2 centimeter och vips så har man lite mer kropp i röster och instrument :mm: :mm:

Nä, men det var lika bra att förekomma än att förekommas :D i den här tråden så jag tog upp det direkt.

Vi åkte lite väl långt och det var kraftig dimma på sina ställen... :)

awing099.JPG

Posted

Det är ju tur att du hittar fram tillslut för det är alltid lika trevligt när du hälsar på.

Och som vanligt lika fina bilder.

När Bengt dyker in genom dörren så frågar han alltid lite försynt om han kan ta någon bild.

Det vet ju ni alla att det blir ett antal bilder men det är tur att vi har dom här duktiga fotograferna på forumet. :D :D

Posted
När Bengt dyker in genom dörren så frågar han alltid lite försynt om han kan ta någon bild.

Det blir ju oftast ett tjog bilder på samma objekt :D men här har vi åtminstone kommit fram till kvällens första CD.

awing046.JPG

Det var på just Lisa Ono jag hörde skillnaderna tydligast efter andra lyssningsomgångens högtalarutvinkling.

awing041.JPG

Posted
Nä, men det var lika bra att förekomma än att förekommas :D i den här tråden så jag tog upp det direkt.

Vi åkte lite väl långt och det var kraftig dimma på sina ställen... :)

Vi har ju ett antal resor tillsammans jag och Timbre, och det blir alltid lika härliga samtal och en avfart är lätt att missa....men förr eller senare hittar vi alltid fram... :D

Det skulle inte fotas alls denna kväll.....utan enbart en enda bild på diskanten....det hörde jag såväl när Timbre klev in i bilen som när vi kom fram till A/Wing....men det blir alltid mer...och det hör till! :)

\\K-man

Posted

Jag tror att jag vinklade in bakändan 1-2 centimeter och vips så har man lite mer kropp i röster och instrument :mm::mm:

Ja, det är ju de små små detaljerna som gör det... :D Ett par centimer kan göra skillnad mellan bra och underbart!

\\K-man

Posted
Ja det är ju det som är så bra med ett forum så man kan få hjälp med att komma till musik-Nirvana :):)

Jupp...och att man får vara med och uppleva det! :)

...och bra blev/lät det...verkligen enligt min smak! Det var bara att sitta och njuta av musiken...låt för låt! ...och när du dessutom har så mycket bra musik i hyllan så är det ju en fröjd att komma och ha en gemensam musikstund!!!

\\K-man

Posted

Tackar det var ju första gången du var hemma hos mig men det du tillförde gör att du gärna får komma tillbaka.

Och då menar jag inte bara hjälpen jag fick med högtalarna utan även den sociala biten. :D :D

Posted
Tackar det var ju första gången du var hemma hos mig men det du tillförde gör att du gärna får komma tillbaka.

Och då menar jag inte bara hjälpen jag fick med högtalarna utan även den sociala biten. :D:D

Tackar jag för, och kommer gärna fler gånger!!!

:)

\\K-man

Posted
Det skulle inte fotas alls denna kväll.....utan enbart en enda bild på diskanten....det hörde jag såväl när Timbre klev in i bilen som när vi kom fram till A/Wing....men det blir alltid mer...och det hör till! :)

Det ena fotorycket ger det andra :) men vi lyssnade ändå på väldigt mycket och blandad musik vilket gjorde att tiden som vanligt rusade iväg. Alla kunde ju inte ligga och dra sig morgonen därpå... :) Hade däremot planerat att försöka bedöma brusgolvet och här kommer ju diskanterna åter in i bilden. Då vi spelar med samma slutstegsmodell och A/Wing. upplevde en observerbar förbättring i samband med jordomdragningen var det med viss spänning örat placerades framför mellanregister och diskant. Totalt sett ett tystare utgångsläge men det har ju också med kejsarinnornas verkningsgrad att göra som ligger på 89 dB @ 1W/1m jämfört med Sf Amati på 92 dB.

awing038.JPG

Posted

Nästa album passar för tillfället bra även i Västra Götaland. Snön ligger vit på taken och mitt eget lyssningsrum är extremt snökänsligt vilket medför minskat stadsbrus och utdämpat plåttak. De få gånger vi har haft liknande snömängder de senaste tjugo åren har ljudkaraktären tagit samma steg mot en torrare, mer återhållen karaktär i mina öron. Glömmer av det från gång till gång så det handlar nog inte bara om inbillning och förväntningar.

Vädersituationen bidrar dessutom till att musikkonsumtionen ökar... :)

awing075.JPG

Det var Fourplay's instrumentalversion av Amazing Grace som gällde men här finns förutom titelspåret Snowbound även en hel del julmusik i typisk smooth contemporary jazz style.

awing080.JPG

Posted

Sista CD:n innan vi började bläddra i A/Wing.s skivhyllor... :mm: Här finns hur mycket bra musik som helst, varav många album har blivit en förstagångsupplevelse och står utanför min kontroll. Mycket blues, jazz & soul.

awing055.JPG

Har lite bättre koll på Diana Krall och det skall bli mycket spännande att höra vad som blir nästa utspel efter Quiet Nights.

Musikresan med Tommy LiPuma blir bara bättre och bättre i mina öron.

awing065.JPG

The Boy From Ipanema är kanske ingen bossanovahöjdare då konkurrensen är stenhård :) men I've Grown Accustomed To His Face, Burt Bacharach's Walk On By och inte minst Krallversionen av Jobim's Quiet Nights är tre riktiga godbitar.

awing062.JPG