Johan H Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Hej! Hittade vid julstädning i källaren två st Stig Carlssons "Kolboxen", plus lite grejer till rörförstärkaren. Jag fick för mig att göra en varsam uppgradering genom att snygga till kabinetten och byta högtalarelement mm. Alla åtgärder ska vara reversibla -- jag kastar inga gamla delar och dokumenterar allt så att man kan återställa till ursprungligt skick om man nån gång skulle vilja det. Försöker nu räkna på "låd"-volym, basreflexrör mm, och då skulle jag ha nytta av nån sorts ritningsmaterial till Kolboxen. Man kan förstås slaskräkna själv genom att betrakta Kolboxen som en stympad kon osv, men funnes bättre underlag vore det enklare. Jag har förstås hittat CarlssonPlanet.com vilken är en guldgruva i sammanhanget, men jag har inte hittat ritningar till just Kolboxen. Såg en diskussion här från 2004 och tänkte att jag kan ju alltid chansa...: Finns det nån här på Euphonia som har material eller kunskap om Kolboxen? /Johan H Quote
Timbre™ Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Det har stått äkta Kolboxar på Helmers Hifi i Göteborg. Där kanske finns information att ta del av... Quote
P-pan Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Kanske Rehifi kan vara dig till hjälp ? Kolla länken så finner du deras mail i 2:a rutan till höger under rubriken ...Har du defekta Hifi produkter... Quote
Johan H Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 Tack för tips Timbre och P-pan! Berättar om det händer nåt av intresse! Kommer nån på nåt mer, så återkom gärna! /Johan H Quote
plundin™ Posted January 4, 2010 Posted January 4, 2010 Det finns ett dedikerat Carlsson-forum på faktiskt.se, där finns det gott om folk som är hemma på Kolboxar och senare Carlssonkonstruktioner! /ptr Quote
Harryup Posted January 21, 2010 Posted January 21, 2010 Skulle ta kontakt med Peter Steindel på faktiskt. Han kände Stig väldigt väl och vet nog vad du bör tänka på och han vet nog också om man kan få tag på reservdelar. Mvh/Harryup Quote
Johan H Posted January 24, 2010 Author Posted January 24, 2010 Tack för tips! Ett tidigare inlägg tipsade om forumet faktiskt.se, i vilket Peter S, faktiskt, självmant kommenterade mitt renoveringsprojekt. Det finns några diskussionsgrupper på nätet som diskuterar t.ex. Carlssonhögtalare, alla med sina vinklingar, perspektiv och deltagarintressen. Tillsammans blir de en rik resurs att hämta kunskap från. ___ I renoveringsprojektet med mina kolboxar har jag ungefär hunnit följande: Fräschat upp faneret: Före... Efter... Bytt diskantelementet från MT20HFC 16 ohm till Obi T22oa 8 ohm... Bytt mellanregisterelementet från Philips 9710 AD 800 ohm till Obi F87 8 ohm... I botten satte jag en SEAS 8" istället för den Sinus 10" 800 som satt där innan. För att få Kolboxen att låta vettigt krävs dock en frekvenskorrigering av signalen. Den gjordes av det inbyggda rörsteget i botten, men måste nu göras på annat sätt. Återkommer i ärendet! /Johan H Quote
conan Posted July 13, 2010 Posted July 13, 2010 Ett par kolboxar skulle man kunna ha bara för stilen på dem. 50-talsdesign är läckert. Quote
Recommended Posts