tweeter Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Jag undrar vad folk har för erfarenheter när de har handlat vinyl på Acoustic Sounds. Hur mycket brukar transporten kosta?? Den summan skrivs ju inte ut när man går till kassan. Undrar i första hand om vanlig snigelpost då andra alternativ brukar bli så dyrt, kan ju ibland bli mer än man betalar för skivorna. Övriga upplevelser?? Positiva och negativa. Tack på förhand, Magnus Quote
calle_jr Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Kolla instruktion under FAQ; We advise placing your order online and in the "Special Shipping Instructions" asking to have the shipping amounts emailed PRIOR to charging your card. This is the easiest and most effective way to learn the shipping amount. Senast köpte jag två enkla och två dubbla LP till en kostnad av $116, och då blev fraktkostnaden $58 med Express Mail Intl. Därtill kommer tull & moms på gissningsvis 400SEK. Min erfarenhet av snigelpost är att uttrycket stämmer bra. Och fraktbolagets åtagande gäller fram till tullen, exvis 3-7 dagar. Tullen har mig veterligen inga krav på max handläggningstid. kolla även här; http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...?showtopic=6546 http://www.euphonia-audioforum.se/forums/i...&hl=elusive > Tråd flyttad till Musikforum. Quote
eliot Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Det finns också utförlig information här (flera inlägg!) där vi visar vad det verkligen kostar att köpa skivor från Elusivedisc och där vi köper många skivor (vinyl) för att få ner transportkostnaden/skiva //Eliot Quote
Bebop Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Jag har Acoustic Sounds som en av mina huvudleverantörer av ny vinyl. Jag handlar även en del från Soundstage Direct och Elusive Disc. Jag menar att de är lika bra men jag har längst och bäst relation med Acoustic Sounds. Började handla med dem kring 2003 och aldrig haft några problem. Det har jag i och för sig inte haft med de andra två heller. Acoustic Sounds använder FedEx. Jag har inte kollat, men det bör ju gå att få en tariff från dom. Anledningen till att Acoustic Sounds inte anger fraktpriset är att de inte vill ta risker eftersom frakter går upp och ner och skiljer sig mellan länder till Europa, så de sätter priset när de får det bekräftat för varje försändelse till Europa. (När jag bodde i Nordamerika visste man alltid vad det kostade). Du får 2 e-brev. Det första bekräftar ordern. Det andra bekräftar att ordern har skickats inklusive ett tracknig number. Min senaste order la jag 18/12 och fick levererat 23/12. Så här ser ser det ut när jag går in och följer ordern: Ordervärdet på denna var 214,98 $ (5 album = 8 LP) plus frakt 45 $ = 259,98. På detta kommer jag att få betala moms (alltså även på frakten) plus en administrationsavgift. Den kommer som en separat faktura från Fedex inom 1-2 månader. Jag har lagt en ny order till Soundstage Direct på 10 LP. Där har jag fått följande rate: Shipping(Includes Insurance): Priority Mail® International $77.67 Frakt är alltså ett dyrt kapitel från samtliga dessa. Det är betydligt billigare frakt med CD-plattor från Amazon.com, t ex. Senast köpte jag 13 CD vilket också tog ca 5 dagar och kostade 35 $ i frakt. Quote
Guest Peo Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Jag har själv dålig erfarenhet av Acoustic Sounds. Visst, de har suveränt utbud osv, men i princip obefintlig kundservice. Det här var ett tag sedan och jag kanske hade otur, men men.. Jag köper alla skivor hos Elusive Disc och de är en frisk fläkt. Snabba och rejäla i alla avseenden, och grym paketering. Quote
eliot Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Har precis samma erfarenhet som Peo - Skickade min sista beställning nyårsafton kl 16.11 och fick svar av Jason kl 19.01 Quote
Leif Eriksson Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Jag har provat både AS och Elusive, Elusive och Jason, är enligt min mening outstanding. Quote
Bebop Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Har precis samma erfarenhet som Peo - Skickade min sista beställning nyårsafton kl 16.11 och fick svar av Jason kl 19.01 Det har jag också men av Acoustic Sounds. Jag föredrar dock Acoustic av samma skäl som ni anger. Snabba svar - bekräftelse inom någon timme och bekräftelse på att försändelsen är skickad i regel samma dag, lätta att få kontakt med även per telefon, bra utbud, bra packeterat, bra nyhetsbrev en gång per vecka ... De har också begagnade plattor. Har råkat illa ut en gång och det var på Elusive Disc. Beställde en Mobile Fidelity platta med Neil Young (Old Ways) 2005 . Den var prissatt till 35-40 $ men jag flög på 2,000:- SEK Utdrag ur min databas 4670 YOUNG, Neil Old Ways 1985 country sång 2005 Elusive Disc, USA 2 000,00 kr Geffen/Orig M MFSL-1-252 Dom hävdade att de hade 2 ex där det ena var oöppnat och det var det som var kvar. Detta var inget jag informerades om. På nätet visades bara plattan och ett ordinarie pris. Så trots att min order angav det pris jag köpt den för drog de helt sonika motsvarande 2,000:- (minus frakt och moms) på mitt kort och dom gav sig inte. Då gick jag över till Acoustic Sounds. Så vi har alla våra skäl för de val vi gör. I praktiken spelar det förmodligen ingen roll vilken man tar. Det finns ju också Music Direct, ungefär samma utbud som de andra två men troligen den dyraste av de tre. Quote
eliot Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Det är helt klart att Acoustic Sounds har större utbud än Elusive Disc och då det är samma bolag som Analogue Productions får man lägre serie-nummer när man går med och prenumererar på 45rpm återutgåvor från AP. De använder Federal Express och det gillar jag definitivt inte då jag föredrar USPS (United States Postal Service). USPS leverar till närmaste postutlämningsställe eller till postens företagscenter där man själv lätt kan hämta det medan Federal Express förväntar sig att du är hemma och tar emot - Då när jag köpte från Acoustic Sounds var det många som var missnöjda med deras service men det kan tänkas att de numera svarar på mejl - det gjorde de inte då... Quote
tweeter Posted January 3, 2010 Author Posted January 3, 2010 Tack för utmärkta och snabba svar, man kan lita på Euphonia Eliot, jag följde din länk men hittade inget om gemensamma beställningar för att få ner transportkostnaden? Finns ett sånt system? Skulle ju kunna vara intressant. Ingen som har beställt via snigelpost? E kanske lite snål men det blir ju så dyrt med transport och skatt, men det kanske man bara får tugga i sig Gillar inte heller FedEx, blir bara massa krångel när man inte e hemma, går inte att betala med kort heller. Quote
eliot Posted January 3, 2010 Posted January 3, 2010 Läs kommentar #6&7 (från mig) och kommentar #8 (från Mikael2) i bloggen så ser du hur vi beställde och vad den slutliga kostnaden blev //Eliot PS. Kanske skall göra en liten beställning hos Acoustic Sounds och se om jag kan få dom att skicka med USPS eftersom det finns några skivor som jag vill ha som är slut på Elusive Disc Quote
tweeter Posted January 4, 2010 Author Posted January 4, 2010 Ok, läste lite för slarvigt!! Nu blev det en liten (nåja) beställning från elusive så får jag egna erfarenheter. Tack för all hjälp!! Mvh Quote
Bebop Posted January 4, 2010 Posted January 4, 2010 Gillar inte heller FedEx, blir bara massa krångel när man inte e hemma, går inte att betala med kort heller. Det är en nackdel, men det går ju att kommunicera med dom om hur det passar. Där jag bor levereras UPS också till dörren. Några kort eller kontanter behövs inte, det kommer alltid en faktura på införselmomsen - åtminstone till mig. Kanske beror på att jag handlar ofta Quote
tweeter Posted January 4, 2010 Author Posted January 4, 2010 Jo det e sant. Får kolla lite vad det finns för alternativ här. Jag får beställa från båda helt enkelt så får man sina egna erfarenheter. Ett bra sätt att lära sig. Gillar ju Acoustics hemsida mycket mer. E mer intuitiv och lättöverskådlig. Men båda har säkert sina för och nackdelar. Kan passa på och tipsa om en sida jag brukar använda. Cduniverse, har trots namnet ganska mycket vinyl från t.ex classic records. De har inte så stort lager dock så titlar kan ganska snabbt stå som "backorder". Men de har det mesta och bra service. Quote
Timbre™ Posted January 6, 2010 Posted January 6, 2010 Senast köpte jag två enkla och två dubbla LP till en kostnad av $116, och då blev fraktkostnaden $58 med Express Mail Intl. Därtill kommer tull & moms på gissningsvis 400SEK. Min erfarenhet av snigelpost är att uttrycket stämmer bra. Om snigelpost omfattar Standard Air Mail tillkommer spänningsmomentet tull/moms eller inte tull/moms. Har ingen erfarenhet av global vinylhandel men har handlat diverse från Elusive Disc, Musicdirect och STAX Soulsville. Alla tre tycks använda FedEx, UPS eller Schenker och då behöver man aldrig oroa sig för uteblivna avgifter... Quote
Recommended Posts