Jump to content

Recommended Posts

Posted

Audiotop Connect-Workstation

DSC_7040-.gif

Schweiziska Audiotop och Alexander tillverkar och marknadsför en rad olika produkter för cleaning and tuning av hifi.

En av deras populära produkter är trestegsraketen Connect-Workstation.

Jag har testat den!

:)

Posted

Den här mannen känner ni igen, även om han är oftare bakom än framför linsen;

DSC_8717.JPG

Det var eliot som introducerade Audiotop för mig i form av Digital Professional Cleaner, och jag tror det finns en relation dem emellan som går ganska många år bakåt i tiden. Vid hans senaste Europa Tour bad jag honom därför om hjälp att förmedla kontakt.

Posted

Med utgångspunkt från de små borstarna som ingår i "kitet" verkar det vara en tandläkare som varit med i utvecklingen.

Posted
en tandläkare som varit med i utvecklingen

Vad gör man när man ligger och våndas i tandläkarstolen? Alexander funderar på rengöringskit till hifi, och det här är säkert ett fall av steal-with-pride :)

Jag är livrädd för vätskor till pick uper

Pickup-nålar är en helt annan femma, men de fyra stiften och litz-kontakterna är med i denna elektriska storstädning.

Man börjar med Audiotop Connect 1, som är förstasteget rengöring. Det finns små filar, spiralborstar i olika storlekar och tops för grovrengöring av alla elektriska kontaktytor till kablar, rca- och xlr-kontakter, socklar, rörpiggar, säkringshållare mm. Vätskan appliceras enkelt med tops eller borstar, och den våta ytan skall därefter låtas torka;

DSC_7119.JPG

DSC_7121.JPG

Posted

Nästa steg är Audiotop Connect 2, och här är det samma förfarande med tops och spiralborstar. Connect 2 är en slutrengöring, eller Topreiniger som är en mer distinkt benämning.

Slutresultatet är analytiskt rengjorda kontaktytor.

Både spadar och wbt-kontakter får naturligtvis behandling;

DSC_7041.JPG

Posted

Rörpiggar slipas lätt med finslipstavar (påminner om så'na som damer har till sina naglar)

DSC_7130.JPG

...och kontaktytorna i rörsocklar rengörs med spiralborste;

DSC_7116.JPG

Posted

Det sista steget är Audiotop Connect 3, som är en betydligt mer högviskös vätska och appliceras med en mjuk pensel. Endast ett tunt lager ska penslas på.

Det största tricket ligger enligt Audiotop i Connect 3, och baserat på en analytiskt ren guldyta reduceras motståndet mellan kontaktytor som behandlas med Connect 3 med en faktor 3.

Vitsen är alltså att förbättra strömflödet och impulsbetéendet hos elektroniken.

Pinnarna på effektrören penslas;

DSC_7132.JPG

...liksom stiften och litz-kontakterna till Lyra Skala;

DSC_7128.JPG

Posted
Om du luktar på innehållet i flaskorna - vad luktar det?

Det där var hard-nose the highway som jag inte själv funderat på.

Connect 1 luktar Desivon, Connect 2 luktar Vodka och Connect 3 är luktlös.

Posted

Tittade på en youtube klipp om rörbyten. Herren som demonstrerade rekommenderade att du duschade allt i 5-56 och sedan juckade de gamla rören våldsamt i hållaren... Det här verkar ju något skonsammare behandling.

Nu är jag nyfiken på om det blev en hörbar förbättring :mm:

Posted
Nu är jag nyfiken på om det blev en hörbar förbättring :mm:

Det får jag nog säga!

När jag igår hade behandlat de flesta kontakter i systemet (pust!) samlade jag ihop en packe välkända album, och inledde med lite glesare musik. Jag trodde det skulle vara enklare med lugn triojazz, Radka Toneff eller Satchmo, men med denna musik kunde jag inte sätta fingret på någon tydlig förändring åt något håll förutom att jag tyckte tystnad var tystare.

Med mer komplex och bitig musik, som Scythian Suite eller Witches Brew, märkte jag en tydligare skillnad med naturligare stråkar och blås, framför allt alltså i de bråkigaste partierna. En oväntad sak var ett extremt lågfrekvent instrument på Witches Brew som jag aldrig hört tidigare.

DSC_0412.JPGDSC_7137.JPGDSC_7140.JPG

DSC_7138.JPGDSC_1925.JPGDSC_4329.JPG

Det kom en del smuts på topsen, men mitt system är nog inte bland de skitigare. Jag kan dock inte tänka mig att denna städoperation är onödig för någon (sumpiga kontakter --> sumpig återgivning), om än ganska tidskrävande. Man förhindrar oxidation och skyddar tunna pläteringar från slitage. Jag minns också att Robert Harley på TAS tipsar om rengöring av kontakter regelbundet, och han brukar ha förnuftiga rekommendationer.

http://www.audiotop.ch/

Posted
Säljer inte Svalander något liknande

Jag har sett att Svalander har liknande produkter från Furutech och Deoxit, men jag har aldrig testat dem.

Vad ligger kitet på prismässigt? och är det möjligt att köpa i Sverige?

Jag har inte sett det i Sverige, och enligt hemsidan kostar det med dagens kurs 2.380 SEK.

Posted
Jag brukar rengöra med rödsprit.

Men det där kanske jag skulle höra skillnad med dessutom.

Mitt sista tips är att gå ihop med någon annan. Av tre skäl;

• Splitta kostnaden
  • Två 2-timmarspass känns kortare än ett 4-timmars
  • Fyra öron hör bättre än två

DSC_7148.JPG

DSC_7149.JPG

DSC_7150.JPG