Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag önskar att med denna tråd få reda på hur nöjda vi är med vårt ljud. Vi skall försöka frånkoppla detta från vad vi betalt. Vi kan ju förledas att tro att vi är nöjda bara för att vi tycker att vi betalt förhållandevis lite för vårt ljud och vise versa.

1-Hur nöjd är du med ditt ljud (bortse från kostnader)?

2-Vad kan bli bättre?

3-Har du möjlighet att förbättra ljudet och i så fall hur?

4-Har du vilja att förbättra ljudet?

Calle B

Posted

Jag är såpass nöjd att jag inte tänker på "ljudet", bara på musiken jag har valt att lyssna på.

2-Vad kan bli bättre?

Jag vet inte. Förmodligen allt. Men jag är ju nöjd, så då tänker jag inte så mycket på vad som kan bli bättre heller.

Ja, jag kan nog finjustera högtalarplaceringen lite, Men jag vill inte börja krångla med det.

Jag brukar emellanåt justera fåtöljen någon dm framåt eller bakåt. Men det beror nog mest på att jag dammsugit samma dag...

Nej. Jag orkar inte. Med 'orkar inte' menar jag att jag gjort den helt subjektiva bedömningen att det inte är värt att börja krångla med det just nu.

Posted

2-Vad kan bli bättre?

1- 4 :D (utav 5)

2- Allt

3- Allt från småjusteringar till nyinvesteringar

4- Givetvis ;)

Posted

Jag är såpass nöjd att jag inte tänker på "ljudet", bara på musiken jag har valt att lyssna på.

2-Vad kan bli bättre?

Jag vet inte. Förmodligen allt. Men jag är ju nöjd, så då tänker jag inte så mycket på vad som kan bli bättre heller.

Ja, jag kan nog finjustera högtalarplaceringen lite, Men jag vill inte börja krångla med det.

Jag brukar emellanåt justera fåtöljen någon dm framåt eller bakåt. Men det beror nog mest på att jag dammsugit samma dag...

Nej. Jag orkar inte. Med 'orkar inte' menar jag att jag gjort den helt subjektiva bedömningen att det inte är värt att börja krångla med det just nu.

Bra! Du har kommit mycket längre i denna hobby än de flesta av oss. :)

Jag och säkert några fler hör säkert då och då att det är något mer vi önskar i vår ljud för att uppleva musiken på det sätt vi önskar.

Calle B

Posted

Jag skall naturligtvis svara själv också!

1- ca 4 av 5

2- Lite av allt. Möjligen ännu mer djup i ljudbilden.

3- Jag kan förbättra ljudet och det kommer på sikt att bli ny signalkälla ev lite mer akustikfix. På kort sikt - högtalarplacering och så.

4- Ja, och jag orkar med det. Det är ju det som är en del av det roliga.

Calle B

Posted
Bra! Du har kommit mycket längre i denna hobby än de flesta av oss. :)

Jag och säkert några fler hör säkert då och då att det är något mer vi önskar i vår ljud för att uppleva musiken på det sett vi önskar.

Calle B

Ja, kanske.

Men ta inte det jag skriver som förtäckt skryt över mina pryttlar.

De skall kanske ha en del av äran. Men jag tror att min egen attityd har sansat sej en aning också.

Det där frustrerade, kritiska jagandet som jag minns att jag hade förr är rätt så bortsopat.

Posted
Men jag tror att min egen attityd har sansat sej en aning också.

Det där frustrerade, kritiska jagandet som jag minns att jag hade förr är rätt så bortsopat.

Ja så är det säkert. Och om du upplevt jakten på bättre ljud frustrerande är det ju mycket bra att du inte upplever det längre och har blivit nöjd. Skönt! :)

Kan det vara så att ditt intresse för hifi minskat eller är ditt ljud så nära ditt ideal att det därför inte längre behöver jagas vidare.

Själv upplever jag denna jakt som inspirerande. :D

Calle B

Posted

Jeg er etterhvert veldig fornøyd med lyden her hjemme, leter bare etter de siste marginene, de kan jeg tune/eqé med rør, altså rett rør på rett plass.

Jeg har sier ikke dermed at det er evig stopp, men for en tid fremover, etter at rørene er på plass, javisst :app::D ....

mvh

Posted
Själv upplever jag denna jakt som inspirerande. :D

Samma här, kanske mer ett sökande och en nyfikenhet vilket omfattar mer än hifi. Musiken är nummer ett men ett bra verktyg är också intressant. Jag ser på pengar ungefär som en bekant uttryckte det ..."oroa dig inte för dom, det kommer ju nya hela tiden." ;) Det handlar bara om att hushålla med det man har och kommer att få. Hurvida dom läggs på hifi eller något annat är högst personligt utan rätt eller fel.

Posted

1. Ja, jag är väldigt nöjd. Lite grann i förväg också då jag har en väg utstackad framöver under våren. Det får nog bli en -4 i förhållande till vad jag förväntar mig.

2. Kan sänka disten i mellanregistren en aning med mina nästa högtalare. Integrationen med baslådor kommer jag studera en hel del ytterligare. Kan öka spridningen något i diskanten.

3. Javisst, skall bygga nya lådor till sidohögtalarna, skall testa fler horn till diskanterna, skall testa mycket mer med olika fas- och tidskompenseringar för att integrera mellan subbarna och sidosystemen. En nätverksspelare för video skall också inköpas efter lite utvärdering.

4. Javisst, vill jag förbättra ljudet. Särskilt som det mesta av förbättringarna är gratis och bara kostar eget arbete.

mvh/Harryup

Posted

1: Sådär, en trea kanske systemet känns inte helt färdigt på alla punkter.

2: Allt? skulle vilja se det systemet som det inte gäller för.

3: Ja det hoppas jag, finns många år kvar och massor av saker att göra. Ett slutsteg i lika hög klass som resten ligger närmast till hands.

4: Självklart det kommer jag nog alltid att ha.

Posted

2-Vad kan bli bättre?

Calle B

1: Äntligen är jag fullt nöjd, tidigare har det onekligen låtit bra, men jag har saknat något som jag inte är kapabel att förklara.

2: Känner absolut inget behov att bättra på någonting.

3:Ja, hitta bra inspelad musik

4: Det vet jag när jag hör det.

Posted

kanske 7 av 10, det låter väldigt bra men jag vet att det kan bli bättre

2-Vad kan bli bättre?

Bättre ljudbild och en ledigare mjukhet, nu kan det ibland låta lite vassare än jag förväntar mig

Framför allt elektroniken är eftersatt, har nu mest bang-for-the-buck grejor som inte ger lyxsinnet tillfredsställelse

Absolut men jag vill gå i mål snart för det kostar lite väl mycket och tar för mycket tid från själv musiklyssnadet. Bäst stunderna med musik upplever jag oftast med iPhone och enkla in-ear lurar på bussen när jag lyssnar på musiken mer än utvärderar eventuellt oåtgärdat basbummel och skorriga s-ljud från diskanten :)

Jag har mycket sent i processen insett hur jag fungerar: det måste kännas gött att lyssna! Det ska vara mysigt med prylarna och fjärrkontrollen ska vara solid. Har för tillfället en anläggning som egentligen är grymt presterade men som jag tycker saknar lite av den där sexigheten som rikgtigt fina prylar har.

Posted
Har för tillfället en anläggning som egentligen är grymt presterade men som jag tycker saknar lite av den där sexigheten som rikgtigt fina prylar har.

Hmmm. Hur menar du? Skall du inte bara lyssna på dem. ;)

Posted

2-Vad kan bli bättre?

Calle B

1- Just nu, väldigt nöjd. Har nyligen fått min nya skivspelare, en Nottingham. Så klart kan saker bli bättre men just nu njuter jag bara av alla mina vinylskivor.'

2- Som många sagt, allt!!

3- Så fort plånboken tillåter så... Närmast på tur står nya högtalare.

4- Absolut. Det e ju en hobby!!

Posted

Egentlig havde jeg tænkt mig et indlæg i stil med Strmbrg for jeg er ret tilfreds med mit anlæg og er pt inde i en rolig periode. Men hvis jeg tænker mig lidt om så ved jeg godt at det ikke bliver ved med at være sådan for med jævne mellemrum slår HIFI-djævlen ned i mig og så skal der ske et eller andet. Og så er der jo det at et anlæg bliver jo også slidt med aldren, CD og DVD er nok det der først giver op og så skal det jo skiftes osv. osv. så her kommer et mere sandfærdigt billede. :cool:

1. Jeg er rigtig glad for lyden af mit anlæg og bliver stadig overrasket over nye detaljer eller fed bas, men jeg ved at det kan gøres bedre.

2. Næsten alt kan gøres bedre

3. Akustikken i rummet kan forbedres og der kan invisteres i nyt grej

4. HIFI en en fortløbende proces, nogle gange er der mere fart på udviklingen end andre så når trangen melder sig gør jeg noget ved sagen.

Posted
Jag önskar att med denna tråd få reda på hur nöjda vi är med vårt ljud. Vi skall försöka frånkoppla detta från vad vi betalt. Vi kan ju förledas att tro att vi är nöjda bara för att vi tycker att vi betalt förhållandevis lite för vårt ljud och vise versa.

2-Vad kan bli bättre?

Calle B

Jag är nog inte lika "mogen" i hifivärlden som många av er andra, jag blir fortfarande imponerad av hur bra det låter ibland när jag sätter på en skiva (däremot sitter jag inte o retar mig på saker, vilket kan innebära att jag är ordentligt nöjd)

1, 4,5

2, Är inte säker men har hört extrfemt dyra anläggningar som ännu bättre än min fått en att känna sig "där"

3, Ett Svanårum hade ju säkerligen plockat ut en hel del mer :) Så jag säger akustiken.

4, Inte för tilffället, om jag byter något så är det nog mest för att jag tycker det är kul att prova nya grejer.

Posted

Hej,

Dessa fundamentala frågor måste givetvis besvaras.

I grund och botten måste dom besvaras om och om igen.

2-Vad kan bli bättre?

1) På en skala 1-5 är jag nöjd till ca 3.

2) Allt!

3) Ja. Elektroniken definitivt, nytt försteg på G. Akustiken, kanske.

4) Ja. Det är det denna hobby går ut på för mig. Det och att hitta bra musik att lyssna på.

Tricket är att förbättra ljudet (och utseendet på anledningen, lite är det ju även Eye-Fi) utan att ruinera sig.

Dessutom, som gift måste man ju kompromissa som ni kanske vet...

Mvh Ynnorc

Posted

2-Vad kan bli bättre?

1. Just nu är jag väldigt nöjd med ljudet :D fick till den sista pusselbiten vad det gäller strömförsörjningen

så nu tycker jag det låter fantastiskt.

2. Det blir dom sista akustikprylarna som ska till i rummet.

3.Byte av lite signalkablar.

4. Viljan finns där det är alltid kul att lägga till en ny pusselbit för att det ska låta lite bättre

men den viljan har dämpats något för att jag är väldigt nöjd med ljudet just nu.

Posted

1- 80% nöjd med ljudet i sig. Planerar inga byten av någoting annat än när det kommer nya bild och ljudformat. Bara rummet jag är missnöjd med.

2- Rummet

3- Ja, rummet

4- Ja men inte pengarna som krävs. Öhman får ett samtal så fort jag sparat ihop lite.

Posted

Jag är ganska nöjd, men måste försöka hitta några tavlor att få upp på mina väggar. Sedan jag renoverade vardagsrummet har jag inte en enda tavla på väggen. Döden för ljudet egenligen och jag har lite klapp-eko-effekt. Sombra akustiktaket hjälper till dock men fortfarande lite eko från väggarna som sagt vilka är helt kala. Problemet för mig är att hitta tavlor i rätt storlek och med rätt motiv.

Hitta denna sidan men tycker det är lite saftigt mycket pengar för en tavla, annars skulle jag nog köpa direkt. Jag behöver en stor tavla bakom soffan och två, tre st på långsidorna. Samt någonting som fångar lite bas bakom fronthögtalarna.

Posted

4.5 av 5, med utgångspunkt att jag inte har allt för mycket att jämföra med

2-Vad kan bli bättre?

De vetefan,

Troligen, ska prova lite DIY akustik

Med rimliga medel

Posted

Helnöjd!

2-Vad kan bli bättre?

Det vet jag inte. Jag har ännu inte hört något som presterar en bättre helhet för de krav jag har på min anläggning.

Det går säkert. Det går sannolikt att uppgradera 'rummet' en smula, eller nån komponent kanske. Men se nästa punkt..

Nä, jag finner ingen anledning. :)