Mattias Posted August 13, 2004 Posted August 13, 2004 Genom åren har musik från denna tid attraherat med sin enkelhet och elegans. Det finns mycket bra barockmusik, dessutom mycket man inte känner till. Just därför söker jag era bästa tips. Dels på kompositörer, verk men också på direkta skivtips. Eller har du något annat att berätta om Barock, kör... Varsågod, ordet är fritt Barocktiden utspelade sig ~1600-1750. Följande lista representerar de flesta kompositörerna, dock inte alla. Albinoli Allegri Arne Bach Carrisimi Charpentier Corelli Couperin Händel Lully Monteverdi Pachelbel Purcell Rameau Scarlitti Schutz Telemann Vivaldi Listan hämtad från boken: Klassisk musik av John Stanley. Hittade nyligen barockmusik av Locatelli, en kompositör jag inte känner till sedan tidigare. Locatelli växte upp i Bergamo som ligger i norra Italien. Skivan som impat på mig, bra sugen på att skaffa den Peitro Antonio Locatelli - L'Arte del Violino Elisabeth Wallfisch violin The Raglan Baroque Players Nicholas Kreamer dirigent Hyperion Records CDA66721/3, Inspelad 1992 Det blir inga lyssningsintryck nu, kanske senare. Skivan är en cdbox med tre skivor innehållande 12st violinkonserter. Synd att omslagsbilden är av lite taskig kvalitet, nåväl musikinnehållet är desto bättre /Mattias Quote
Bravo Posted August 14, 2004 Posted August 14, 2004 Locatelli är en i raden av trevliga, och nästan bortglömda, barockkopositörer som står att finna, om man bara orkar leta. Dock hörde jag musik av denne mästare redan skiftet 70/80-tal Quote
Recommended Posts