Jump to content

Recommended Posts

Posted

Genom åren har musik från denna tid attraherat med sin enkelhet och elegans. Det finns mycket bra barockmusik, dessutom mycket man inte känner till. Just därför söker jag era bästa tips. Dels på kompositörer, verk men också på direkta skivtips. Eller har du något annat att berätta om Barock, kör... :) Varsågod, ordet är fritt :mm:

Barocktiden utspelade sig ~1600-1750. Följande lista representerar de flesta kompositörerna, dock inte alla.

• Albinoli
  • Allegri
  • Arne
  • Bach
  • Carrisimi
  • Charpentier
  • Corelli
  • Couperin
  • Händel
  • Lully
  • Monteverdi
  • Pachelbel
  • Purcell
  • Rameau
  • Scarlitti
  • Schutz
  • Telemann
  • Vivaldi

Listan hämtad från boken: Klassisk musik av John Stanley.

Hittade nyligen barockmusik av Locatelli, en kompositör jag inte känner till sedan tidigare. Locatelli växte upp i Bergamo som ligger i norra Italien. Skivan som impat på mig, bra sugen på att skaffa den ;)

66721.jpg

Peitro Antonio Locatelli - L'Arte del Violino

Elisabeth Wallfisch violin

The Raglan Baroque Players

Nicholas Kreamer dirigent

Hyperion Records CDA66721/3, Inspelad 1992

Det blir inga lyssningsintryck nu, kanske senare. Skivan är en cdbox med tre skivor innehållande 12st violinkonserter. Synd att omslagsbilden är av lite taskig kvalitet, nåväl musikinnehållet är desto bättre ;)

/Mattias

Posted

:) Locatelli är en i raden av trevliga, och nästan bortglömda, barockkopositörer som står att finna, om man bara orkar leta.

Dock hörde jag musik av denne mästare redan skiftet 70/80-tal