Jump to content

Recommended Posts

Guest patrikcaesar
Posted

Ni som känner till Tompa vet att han har haft en fantastisk anläggning och jag kan utan överdrift säga att jag inte hört B&W 802D komma i närheten av det som presenterades i denna otroliga anläggning.

Tompa.jpg

Han kommenterade ett inlägg av en annan kille "HOLY SHIT va fett....." med sitt sköna lugna konstaterande att "Mitt system är ihopsatt efter många års testande å bytande fram å tillbaka, då efter min alldeles personliga smak, så här tycker jag att det ska låta, och jag är mycket nöjd"

Tompa och jag har lärt känna varann bra och har alltid haft en rak kommunikation, vi säger vad vi tycker utan omskrivningar och då man vet att personen är ens vän så kan man ta kritik mycket lättare.

Tompa tyckte att Vivid var så "speciella" (läs in fula) att hur bra de än lät, så skulle de inte komma innanför hans dörrar ens på test.

Ibland låter det dock så bra att man kan ändra sina mest hårdnackade åsikter :)

(Å andra sidan tycker jag att en person som inte erkänna och ändra sin åsikt bara är tragisk)

Saker förändras och förbättras ju faktiskt då och då. Ibland kommer det också nya produkter som är mer innovativa och bättre.

DSC01029.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

Hur kom nu detta sig?

Nedgradering frågar sig kanske någon, men Tompa kommer att berätta när han ser denna tråden, vilken stor uppgradering

jag har fått vara delaktig att hjälpa min vän med.

Vi är ett gäng som ofta träffas hos någon efter lördagens nu traditionella fika i Limhamn och har kul.

Ofta får man njuta av någon ny skiva, eller ta del av någon uppgradering som har skett under veckan.

Jag blir ombedd att beställa just den uppgraderingen och sen måste man ju höra hur det blev, som t.ex den efter Malmö Hifimässa, så omtalade Iso Tek Sirius strömlist och Aquarius ISO TEK information

(det är så hårt tryck på tillverkaren att av de få som kom till Sverige fick jag beställt 3 lister och 2 Aquarius till vännerna. Det kommer dock fler, men man får vara ute i god tid med sina beställningar)

DSC00997.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

Tillbaka till Tompas Hifi-nirvana och hur det kom sig.

Vi ses oftast nere i Limhamn, fikar, pratar och försöker lyssna på en och annan ny skiva eller liknande och det är trevligt för alla är lika välkomna och trots att jag faktiskt säljer Hifi från Limhamn, så är det mötena med alla inputs och erfarenheter vi delar mellan oss som är kittet.

Jag tipsas ofta om saker jag inte säljer, men andra butiker har och jag gläds över att mina kolleger fixar bra prylar till mina vänner, men om det är bra så tar jag också in det naturligtvis ;)

Vi har olika smak, olika ekonomiska möjligheter, men ingens åsikt nedvärderas eller missas och detta leder oss framåt i alla vår strävan att få till ett bättre ljud.

DSC01207.jpg

DSC01099.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

Under dessa mötena har tydligen Tompa börjat vänja sig vid Vivids utseende, men det låter inte speciellt bra pga 3 meter mellan väggarna och akustiska problemen som rummet ställer till, så han har alltid gillat ljudet, men de har aldrig kommit till sin rätt i Limhamn.

Men det var nog på Malmömässan det sa klick ordentligt.

Det var inte speciellt bra med så stora högtalare i ett så litet rum där heller, men han tyckte det var det absolut bästa han hört Vivid prestera, så det börjades att lyssnas seriöst fler och fler gånger.

Svanås mätningar framför högtalaren en annan lördag då han med ett häpet -"de är ju helt raka" vilket han aldrig upplevt förut och berättade ivrigt för vännerna satte igång ännu en diskussion.

Utmärkelserna och testerna som tex "one of the best speakers on the planet" satte även det igång djupare diskussioner och det känns som om det man förstått länge börjar trilla på plats av allt fler.

Vivid har sålt så bra detta året att det krävs minst 8-12 veckor på de mindre modellerna och jag har ju själv väntat snart 8 månader på mina GIYA och jag är så god vän med Philip som äger Vivid att han bjuder mig över till Las Vegas, så jag står långt fram i kön, men de säljer som smör i solsken.

Förmodligen är det pga som killen delaktig i utvecklandet av Muon gratulerade mig i Kista och sa -"you sell a speaker that is a third of the price of ours, but clearly in the same league"

Muon.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

DSC01256.jpg

Carl-Henrik & Pär med slutna ögon njutande av - Daniel Lanois - "For The Beauty Of Wynona" och Tompas fötter :)

Nej, nu märker jag att ögonen skelar för mycket och jag gaggar ännu mer än för mycket, så nu lägger jag mig och låter Tompa berätta mer, då han ser att jag suttit uppe till 04.20 och försökt inleda vad som blev hans uppgradering av sin anläggning.

PS. mössen på fötterna är en produkt som jag förälskat mig i, precis som catfeets, kablarna från Entreq säljes också nu av mig efter att de verkligen imponerat D.S

Jag ska försöka ta lite bilder på CES så ni får se smarriga setups.

Patrik

Posted

Får väl först säga att jag håller med Calle_jr om att flytta tråden från ”Bildforum” till ”Nyhetsforum”, Patriks tråd liknar nog mer en ren reklam tråd än ett ”hemma hos”reportage.

Nog sagt om det.

Ja, denne hifi resan hade jag definitivt inte räknat med......... :o

Ser Ekmans kommentar ” Vad har hänt med all den fina elektroniken på första bilden???”.

Ja Ekman, i dagsläget ser det inte riktigt ut som på blid 2 heller (undrar varför Patrik lagt in den), men elektronik nivån är musikupplevelse mässigt på minst samma nivå som tidigare, men av annan tillverkare, och bla Tim de Paravicini och Philip med sina Vivid Audio K1 tog mig liksom på sängen om man säger så ! :mm:

Som nämns tidigare i tråden så har jag alltid gillat K1:ans ljud presentation, har hört dom vid ett flertal tillfällen i hem miljö, butik samt på mässor, men jag har absolut inte kunnat förlika mig med utseendet, kalla dom fula är väl kanske och ta i, men nära sanningen är det ! :dead:

Men fram till ganska nyligen så hade jag bara sett dom i märkliga färger, typ koppar röd, en högglans super polerad svart pianolack samt en lustig olivgrönljusbrun färg (hittar inget bra namn på den färgen, Vivid Audio kallar den visst för Sahara Metallic) ! :?:

Så för ett tag sedan såg jag dom i en mörkgrå nyans (Enl V-A Oyster Metallic ?!?), och då sa det liksom klick, så dom åkte genast hem för en provlyssning, och dom fick tveklöst bo kvar hos mig !! ;)

Så ut åkte B&W 802D som tveklöst fortfarande är en av mina absoluta favoriter !

Då var jag tillbaks på ruta ett igen, dags att hitta den för mig optimala elektroniken.

Gällande slutsteg så hade jag tidigare hört K1:orna med rör i toppen, inte helt rätt, ett rejält trisse steg, nja….

Men jag drog mig till minnes att jag hört dom lira mysigt med trissor i ren klass A.

Så jag lyssnade runt en del, och av en ren händelse så sprang jag på Tyska Vincent hemma hos ett par kompisar till dottern och svärsonen, och det spann jag vidare på.

Letade runt och fick till slut tag på det jag vill ha, ett par klass A monoblock, Vincent sp-991-Plus.

Och då föll det hela på plats, tillsammans med rätt kablar, rör i riaa steget, försteg samt cd så blev jag riktigt nöjd !! :):app::mm:

//-- Tompa --

Posted

Ja jag kan bara säga att du har kommit rätt i ljudet igen Tompa.Jag o Carl-Henrik vi satt verkligen o njöt av välljudet som din anläggning gav i från sig.

Ps Önskar alla ett gott slut på detta året o Ett Riktigt Gott HiFi År Nästa År

Posted
Inte långt ifrån att jag nu sätter mig i bilen... :mm:

Ja Calle, du är precis som vanligt alltid lika väkommen !! :)

Vi får försöka å sno ihop en av våra alltid lika trevliga hifi/musik/fika träffar a det snaraste !! :):)

//-- Tompa --

Posted
Ja jag kan bara säga att du har kommit rätt i ljudet igen Tompa.Jag o Carl-Henrik vi satt verkligen o njöt av välljudet som din anläggning gav i från sig.

Ps Önskar alla ett gott slut på detta året o Ett Riktigt Gott HiFi År Nästa År

Kappa....

Jag ber att få tacka för komplimangen !! :blush:blush

Grejorna är som vanligt ihopsatta för att passa mig, men jag blir självklart glad när någon annan utrycker sig så positivt som du, Carl-Henrik och Patrik gjorde, det ser jag som en ren bonus !! :):app::)

//-- Tompa --

Posted
Så jag lyssnade runt en del, och av en ren händelse så sprang jag på Tyska Vincent hemma hos ett par kompisar till dottern och svärsonen, och det spann jag vidare på.

Letade runt och fick till slut tag på det jag vill ha, ett par klass A monoblock, Vincent sp-991-Plus.

Det är nog inte så vanligt att man går från Audio Research till Vincent, jag tror det är vanliga andra hållet. Men SP-991 Plus är riktigt bra. Jag hörde dom för drygt 5 år sedan på Hifi-Stället med Dynaudio C4, Von Schweikert VR6 samt Sonus Faber Amati Homage. Det lät mycket bra.

Hann Du lyssna med dina gamla steg innan Du bytte elektroniken?

Posted
Det är nog inte så vanligt att man går från Audio Research till Vincent, jag tror det är vanliga andra hållet. Men SP-991 Plus är riktigt bra. Jag hörde dom för drygt 5 år sedan på Hifi-Stället med Dynaudio C4, Von Schweikert VR6 samt Sonus Faber Amati Homage. Det lät mycket bra.

Hann Du lyssna med dina gamla steg innan Du bytte elektroniken?

Hur vanligt det är vet jag inte, men du har kanske rätt….. :?:

Jag brukar trilla dit på en högtalare som jag får rätt vibbar av, så för min del så är det tämligen ointressant vem som har tillverkat elektroniken, jag är helt fokuserad på att med utgångsläge från de högtalare jag fastnat för, att då få till ett ljud som jag trivs med !

Och vad det då gäller min smak så spelar K1:orna betydligt stabilare och mysigare med ett klass A trisse steg än med rör, och klass A monoblocken Vincent sp-991 Plus passar som handen i handsken !! :mm:

Föresten, är du säker på att det var ”Plus” varianten du lyssnad på för drygt 5 år sedan :?::?:

Enligt den information jag har så tillverkades ”Plus” varianten endast ett år i en begränsad upplaga, och det året var 2006, alltså för 3 år sedan......

Ja jag har lyssnat på K1:orna både med mina ARC REF 210 och YBA Passion 1000, samt en hel del andra, tex. Edge, Octave, Mark Levinson, Audio Valve, Theta, osv.....

Men enligt min smak så matchar ingen dom så bra som klass A monoblocken Vincent sp-991 Plus !!

Det finn ju självklart ett näst intill obegränsat antal elektronik tillverkare som jag inte hört med K1:orna, men med det jag hört så ligger Vincent bäst till !

//-- Tompa --

Posted
Föresten, är du säker på att det var ”Plus” varianten du lyssnad på för drygt 5 år sedan :?::?:

Nej, det visste jag inte. Det var nog "bara" Vincent SP-991 Class A Mono Power Amplifiers. Men de lät bra dom också. :)

Posted
Nej, det visste jag inte. Det var nog "bara" Vincent SP-991 Class A Mono Power Amplifiers. Men de lät bra dom också. :)

Ok, det är en rätt så markant skillnad i uppbyggnad, Plus varianten har bla en betydligt biffigare nätdel.

Förserien utan Pluset är inte riktigt lika stabil vid riktigt besvärliga laster samt att den släpper klass A nivån vid 50W.

Plus varianten är extremt stabil, 300W/8 Ohm, 600W/4 Ohm, 1200W/2 Ohm, 3,6 Kw/0,6 Ohm, samt att den lirar i klass A upp till 100W ! :mm:

Ett par rejäla lådor som drar i sig ca:1 Kw på 230 volts sidan vid tomgång och står och myser med en trivsel temp på 50 grader ! :)

Dottern och svärsonens kompis hade sp-991 utan pluset, och det var ju dom som fick igång mig så att säga, och jag håller med dig, även dom spelade alldeles utomordentligt bra ! :)

//-- Tompa --

Guest patrikcaesar
Posted
Får väl först säga att jag håller med Calle_jr om att flytta tråden från ”Bildforum” till ”Nyhetsforum”, Patriks tråd liknar nog mer en ren reklam tråd än ett ”hemma hos”reportage.

.....

Ja jag har lyssnat på K1:orna både med mina ARC REF 210 och YBA Passion 1000, samt en hel del andra, tex. Edge, Octave, Mark Levinson, Audio Valve, Theta, osv.....

Men enligt min smak så matchar ingen dom så bra som klass A monoblocken Vincent sp-991 Plus !!

Det finn ju självklart ett näst intill obegränsat antal elektronik tillverkare som jag inte hört med K1:orna, men med det jag hört så ligger Vincent bäst till !

//-- Tompa --

Ja, man glömmer ibland att man är importör, speciellt sent på natten i sin iver då man trillat över ett ljud hos en god vän, som man imponeras så mycket över, så tänker man sig inte för, jag är ju tyvärr inte bara en privatperson som vill delge bra prylar man hört, sorry boys. :black:

Det trista är att jag aldrig hört K1 spela på annan bra elektronik som du nämner i ett hyfsat rum som ditt på länge, men V1.5 spelar otroligt bra hemma hos "professorn" med den minsta Octave V40.

Det är även där Göran som sen juldagen också är ägare till ett par V.1.5 och jag hörde Roth´s lilla 12 watts I-POD docka spela så hakorna trillade i golvet. Kanske bestämde han sig där att dessa måste han skaffa sig trots ett nytt inköp av ett par jättebra Reference 3A :)

Roth2.jpg

Jag tänkte först "Vincent" med en lite fisförnäm skepsis, men jag gillar när jag blir överbevisad av relativt "billiga" prylar.

Sen är det inte svårt att få Vivid att spela bra om man ger dem en hyfsad förutsättning, det har ju tyvärr inte Mats eller jag för våra K1, det är lika smalt mellan väggarna.

2.jpg

Jag hade tydligen en bild på anläggningen i sin helhet som jag fick till halvbra.

DSC01236.jpg

Guest patrikcaesar
Posted

DSC01238.jpg

DSC01260.jpg

En bild på K1 från sidan och bakifrån med 3 nöjda vänner.

Nej nu ska jag till Maria, gott nytt alla, för det blir mitt med Vegas GIYA och HALCRO att se fram emot.

Maria1.jpg

Posted

Utan att kunna referera till den gamla anläggningen med B&W802D då jag inte hört den kan jag bara säga att det nu låter fantastiskt trevligt. :app: .

Under den korta tid jag lärt känna Tompa kan jag dock redan konstatera att vi delar både musiksmak och ljudideal.

Även jag har (eller åtminstone har haft...) svårt för utseendet på Vivid, att de låter bra har jag däremot alltid tyckt. Så fantastiskt som de presterar hos Tompa har jag dock aldrig upplevt tidigare... :o

Silkenslen och klar diskant, kroppsligt mellanregister, snabb och (för mig förvånande) djupgående bas.

Skall jag sammanfatta mina intryck i tre ord blir det Musikalitet, Homogenitet och Kontroll!

Grattis Tompa och tack för upplevelsen i torsdags. Jag hoppas på fler lyssningstillfällen under 2010... :mm:

/chg

Posted

Tisdags menar jag naturligtvis. Har under julledigheten tappat kontrollen på veckodagarna vilket kanske skall ses som ett gott tecken :app:

Posted
Tisdags menar jag naturligtvis. Har under julledigheten tappat kontrollen på veckodagarna vilket kanske skall ses som ett gott tecken :app:

Ja det är lätt o tappa vilken dag det är när man är ledig

Posted
Utan att kunna referera till den gamla anläggningen med B&W802D då jag inte hört den kan jag bara säga att det nu låter fantastiskt trevligt. :app: .

Under den korta tid jag lärt känna Tompa kan jag dock redan konstatera att vi delar både musiksmak och ljudideal.

Även jag har (eller åtminstone har haft...) svårt för utseendet på Vivid, att de låter bra har jag däremot alltid tyckt. Så fantastiskt som de presterar hos Tompa har jag dock aldrig upplevt tidigare... :o

Silkenslen och klar diskant, kroppsligt mellanregister, snabb och (för mig förvånande) djupgående bas.

Skall jag sammanfatta mina intryck i tre ord blir det Musikalitet, Homogenitet och Kontroll!

Grattis Tompa och tack för upplevelsen i torsdags. Jag hoppas på fler lyssningstillfällen under 2010... :mm:

/chg

Ja chg, jag ber att få tacka allra mjukast för komplimangen, jag är själv väldigt nöjd med resultatet :blush:blush

Vi har flera gemensamma nämnare du å jag, där musiksmak och ljudideal är några ! :)

Din sammanfattning belyser mer än väl att vi pratar samma språk gällande ljudideal !!

Att vi får ihop fler hifi/musik/fika tillfällen, ja det får jag verkligen hoppas, förutom att vi gillar att lyssna på musik så har vi förbaskat trevligt på våra möten, med en härligt skämtsam nivå med glimten i ögat !! :):D:)

Å tack själv för en trevlig tisdags kväll/natt !

//-- Tompa --

Posted

Absolut ett gott tecken !!! :)^_^:)

//-- Tompa --

Posted
Ja, man glömmer ibland att man är importör, speciellt sent på natten i sin iver då man trillat över ett ljud hos en god vän, som man imponeras så mycket över, så tänker man sig inte för, jag är ju tyvärr inte bara en privatperson som vill delge bra prylar man hört, sorry boys. :black:

Det trista är att jag aldrig hört K1 spela på annan bra elektronik som du nämner i ett hyfsat rum som ditt på länge.

Jag tänkte först "Vincent" med en lite fisförnäm skepsis, men jag gillar när jag blir överbevisad av relativt "billiga" prylar.

Sen är det inte svårt att få Vivid att spela bra om man ger dem en hyfsad förutsättning, det har ju tyvärr inte Mats eller jag för våra K1, det är lika smalt mellan väggarna.

Jag hade tydligen en bild på anläggningen i sin helhet som jag fick till halvbra.

DSC01236.jpg

Ingen ko på isen så att säga, den ende som aldrig gör något fel, det är den som aldrig gör något, ser man bara till att rätta till efter sig så är väl allt i sin ordning tycker jag :)

Ja, det är kanske lätt att köra över elektronik som i vår lite hifi skadade prisbilds uppfattning räknas som billiga, som jag nämnt tidigare så är det för mig helt ointressant vem som skrivit sitt namn på grejorna, lirar det bara så att jag gillar det så kan det stå precis vad det vill :app:

I vår värd så tycker väl de flesta att 3-5000:- för en kabel är billigt, men nämner man det för någon utanför vår sfär, ja då nås man oftast av en tämligen förvånad uppsyn, berättar man i samma veva att det finns kablar som spräcker 100 000:- nivån, ja med ett milt leende på läpparna så ifrågasätts genast IQ nivån :app::o:app:

Ja det här fotot är väl helt okay, den här bilden stämmer ju väl in på verkligheten i dagsläget :)

Hoppas att du hade ett trevligt nyårsfirande med Maria :):D:)

//-- Tompa --

Posted

Som kanske syns på bilden så lirade jag med försteget Tim de Paravicini E.A.R 868 samt riaa steget Tim de Paravicini E.A.R 88PB Studio Master !

De två blev utbytta i förra veckan mot försteg/riaa Tim de Paravicini E.A.R 912 Studio Master :):D:)

Vad det gäller själva förstegs biten så är nog inte skillnaderna så stora, tycker mig kunna notera ett större lugn, något luftigare, ett lite goare ljud helt enkelt :)

Men vad det gäller riaa delen, ja harre jisses, så makalöst gött riaa:n i 912:an lirar :):mm::)

Ett så luftigt, naturligt mång facetterat lirande från vinylsvarven är det frågan om jag har hört tidigare :o

Jag gjorde även en uppgradering på rör sidan, fem rör PCC88 i 912:an, tre till riaa och två till linje delen är utbytta mot NOS rör, Telefunken PCC88 goldpin med diamanten i botten :)

Och det gjorde absolut inte saken sämre, ett gött lyft både i riaa och linje delen :mm:

Ja hela denna uppgradering blev väldigt lyckad, jag är mycket tillfreds med detta, väldigt nöjd :):D:)

//-- Tompa --

Posted
Som kanske syns på bilden så lirade jag med försteget Tim de Paravicini E.A.R 868 samt riaa steget Tim de Paravicini E.A.R 88PB Studio Master !

De två blev utbytta i förra veckan mot försteg/riaa Tim de Paravicini E.A.R 912 Studio Master :):D:)

Vad det gäller själva förstegs biten så är nog inte skillnaderna så stora, tycker mig kunna notera ett större lugn, något luftigare, ett lite goare ljud helt enkelt :)

Men vad det gäller riaa delen, ja harre jisses, så makalöst gött riaa:n i 912:an lirar :):mm::)

Ett så luftigt, naturligt mång facetterat lirande från vinylsvarven är det frågan om jag har hört tidigare :o

Jag gjorde även en uppgradering på rör sidan, fem rör PCC88 i 912:an, tre till riaa och två till linje delen är utbytta mot NOS rör, Telefunken PCC88 goldpin med diamanten i botten :)

Och det gjorde absolut inte saken sämre, ett gött lyft både i riaa och linje delen :mm:

Ja hela denna uppgradering blev väldigt lyckad, jag är mycket tillfreds med detta, väldigt nöjd :):D:)

//-- Tompa --

Hej Tompa.

Ja även denna gången så har du prickat rätt i ljudet.O som du sa så är Tim de Paravicini en mästare o pricka rätt med riaa stegen o en massa andra saker som den Mästeren håller på med.Det är en levande guro.

Posted
Hej Tompa.

Ja även denna gången så har du prickat rätt i ljudet.O som du sa så är Tim de Paravicini en mästare o pricka rätt med riaa stegen o en massa andra saker som den Mästeren håller på med.Det är en levande guro.

Tjena Kappa !

Tack ! :blush

Ja jag är själv väldigt nöjd ! :)

Kan bara hålla med dig, Tim dP har koll på vad han sysslar med, hans ljud filosofi stämmer mycket väl överens med min i alla fall ! :app:

//-- Tompa --