Jump to content

Recommended Posts

Posted

Snyggt kollage!

Kan inte minnas fler fotoblixtar än dessa här, men hoppas på någon bild från tidigare under dagen.

Vilket gäng i skivaffären :) Den upplevelsen lever jag länge på.

Aaargh,

du kan inte lägga upp bilder på mat så här dags på dygnet.

:evil:

Efter en svensk digestive hos Roger blev det;

- helstekt fläskfilé, paprikakorv och rökt sida

- gratinerade cannellonibönor med hela tomater och olivolja

- papardelle med pesto och spenat

- sallad med ost, bröd och lite andra tillbehör

Posted
Kan inte minnas fler fotoblixtar än dessa här, men hoppas på någon bild från tidigare under dagen.

Vilket gäng i skivaffären :) Den upplevelsen lever jag länge på.

Ditt minne är i god trim, Calle_Jr - både jag och Eliot hade kameran med oss men det blev inte så mycket bilder. Vi valde istället att koppla av i gott gemyt, men en och annan bild fastnade ändå på den virtuella silverbromiden ... :)

Vi inledde dagen med att träffas på en av Malmös mest prominenta skivbutiker för begagnad vinyl - Repeat Records. Det är inte det billigaste stället att fynda begagnad jazz, men sortimentet har hög kvalitet och skivorna ser ut att vara i utsökt skick.

RepeatRecords.jpg

Eliot hade kameran uppe så förhoppningsvis kommer det någon interiör från honom. Själv fokuserade jag på plattorna. Det blev 4 fina kap för min del. Särskilt nöjd blev jag över en av Monica Zetterlunds bästa plattor.

MonicaZ.jpg

MonicaZdetalj.jpg

Ahh! Monica! släpptes första gången 1962 på Philips. Detta är en jubileumsutgåva ur Röda Serien från 1964 på Sonoras etikett. Ett par år senare kom ytterligare ett släpp på Philips etikett men då med titeln "Sakta vi går genom stan". Sonora var en betydande etikett under stenkakeperioden. Ni har kanske hört deras slogan Melodier som bedåra komma först på Sonora :)

MonicaZSonora.jpg

Posted

Jag kom också över ett tyskpressad förstautgåva (i Europa) med Billy Cobham - fusion klassikern "Spectrum" från 1973.

BillyCobham.jpg

Som meddelats i andra trådar, är jag fantast på Stereo Records/Contemporarys plattor. Stereo Records blev sedemera Contemporary fullt ut inklusive nypressningar av tidigare Stereo Records. Red Norvo var en härlig speleman - här på YouTube tillsamman med Benny Goodman 1960. Han kallades även Mr Swing och var nog den som först lanserade vibrafon och marimba som ett soloinstrument inom jazzen.

RedNorvo.jpg

För någon vecka sedan var jag med på Tradera och tampades om denna läckerhet men fick till slut sträcka vapen. Norge har inte bara bidragit med Grubbstad, Om.S och RODA - ännu intressantare var Radka Toneff som gjorde en plattan "Fairytales" tillsammans med Amerikafödde Steve Dobrogosz 1982. Fantastisk musik och ett enastående ljud har gjort denna platta till ett av jazzens världsarv. Under ytan var dock inte allt så bra. Radka beslutade att lämna jordelivet senare samma år, endast 30 år gammal.

RadkaToneff.jpg

Posted

Även om vi är som rovdjur när det gäller skivor så gick det städat till :)

repeat2.jpg

Vi ser Iroise slicka sig om munnen för den skivan som Bebop hittat :D

Posted

För min del blev det "Ben Webster - See You At The Fair" på Impulse som ligger framför mig på eliots bild, "John Coltrane Quartet - Ballads" På Impulse och "Portrait Of Art Farmer" på Contemporary.

När Micke som har Repeat Records i Malmö och Lund tog fram ett par hundra rariteter jazz, prog, soul mm blev det sorl i lokalen. Någon lyfte upp ett album, en sa' nå't om musikens inriktning och kvaliteter, en annan kommenterade pressningen kontra andra utgåvor, en tredje någon anekdot om musikerna osv osv. Den samlade kunskapen i detta gäng var minst sagt förbluffande :o

Posted

Jag fick med mig Monica Zetterlund with Bill Evans Trio "Waltz for Debby"

MONICA20ZETTERLUND20Waltz20For20Deb.jpg

Det är andrapressningen från ´72 (förstautgåvan har annat omslag!).

Miles Davis: Bags Groove

davis_miles_bagsgroov_101b.jpg

och Coleman Hawkins: Soul. Båda på Metronome men med original stamper (RVG i Deadwax!)

soul.jpg

Den sistnämnda låg i den dyra högen (hade skivomslag som det amerikanska originalet) och det var Bebop som såg den och kallade på mig :app:

+ några ECM som rekommenderades av bl.a. Bebop :app:

Posted
och det var Bebop som såg den och kallade på mig :app:

Vi gav och vi tog ... :) Red Norvo plattan hittade Eliot först - pumpen steg några slag tills det stod klart att jag fick ta hand om den ... Lite nervigt är det när vi är några stycken som i stort delar samma smak inom jazzen. Då kan det hetta till, men inte i detta sällskapet. Där fanns något till alla :app:

Posted

Vi fick höra Kuzma XL med deras 4 Pointarm (13 tumsarm) som var utrustad med en potent ZYX pickup.

Kuzma hemsida

4Pointarmen.jpg

Det är en imponerande skapelse med inbyggt tjuvlarm, d v s tyngden är dess bästa skydd. Finns även i helsvart numer.

Är den vacker? Jag har inte bestämt mig :unsure: , men den är i vart fall skulptural :)

KuzmaXLb2.jpg

Spelaren hade 2 st "armtorn". På den andra satt en Kuzmas luftlagrade arm "Air Line" utrustad med Benz LP. Vi fick dock

inte höra den kombinationen p g a något problem, vad det nu var.

KuzmaXL.jpg

Själv är jag lite skeptisk till luftlagrade armar, inte för ljudkvaliteten men för att det där runt omkring (kompressor,

risk för läckor och liknande). Det bygger jag dock inte på egna erfarenheter, endast en känsla. Här är vad jag antar är

tryckutjämningskärl som krävs till armen.

Luftmojnger.jpg

Posted

Vi fick höra på elektronik som jag vare sig sett eller hört talas om tidigare, i vart fall inte slutstegen.

Cadenzerrmonoblock.jpg

Cadenzerrmonoblockb2.jpg

Det är indiska hybridmonoblock från Cadenze Audio som går under beteckningen Canasya. De anger 200 W vid 6 ohms

belastning och drivs bl a av 4 stycken 845-trioder per kanal. De första watten går i klass A och resten AB.

Från Cadenze Audio kom också högtalarna som är deras flaggskepp Arca med elektrostatpanel i övre registren som tar hand om allt över 1090 hz.

Cadenze.jpg

Elektrostatdiskant.jpg

Det blev en rätt kort visit så vi hann inte med så mycket musik men vi mådde bra av det vi hörde ...

Lyssningspanel.jpg

Posted
Vi fick höra på elektronik som jag vare sig sett eller hört talas om tidigare, i vart fall inte slutstegen.

Cadence monoblock med 4st 845 per kanal håller vinterkylan i schack.

Basen Calle fått till är avundsvärd! :mm:

Jaja, jag tweakar vidare. Det går ju inte bara lyssna på bas :)

Kom igen om ett år :evil:

Posted

Jag avslutar tråden med en ett par översiktsbilder där en av dom också är en test av att skruva upp kameran till 3200 ASA. Det blir lite grynigt.

versiktb2.jpg

versikt.jpg

Jag vill samtidigt tacka Roger för glögg och demo av sin anläggning innan det bar iväg till Calle_Jr med känt resultat. Ett stort tack även till Calle_Jr

Posted
Spelades det möjligen någon SACD denna gastronomins och vinylens dag... :?::)

Digitalkällan ser helt klart ut att vara en Accuphase DP-78 SACD Player.

Nej, det var svårt att flytta blicken och intresset från den imposanta Kuzman ... fanns det en Accuphase också i racket ;):D

Posted
För någon vecka sedan var jag med på Tradera och tampades om denna läckerhet men fick till slut sträcka vapen. Norge har inte bara bidragit med Grubbstad, Om.S och RODA - ännu intressantare var Radka Toneff som gjorde en plattan "Fairytales" tillsammans med Amerikafödde Steve Dobrogosz 1982. Fantastisk musik och ett enastående ljud har gjort denna platta till ett av jazzens världsarv. Under ytan var dock inte allt så bra. Radka beslutade att lämna jordelivet senare samma år, endast 30 år gammal.

RadkaToneff.jpg

För några år sen så kom jag över 2 ex på tradera av denna skiva,, för småpengar.

'Gav bort det ena exemplaret till en Hifibekant.

Posted
Nej, det var svårt att flytta blicken och intresset från den imposanta Kuzman ... fanns det en Accuphase också i racket ;):D

DP-78 om jag inte har fel för mig men nej inga sacd spelades, däremot fick den mig att vattnas i munnen, drömspelaren för mig.

• 1 month later...
Posted

Mkt kul att få se Rogers anläggning, mycket fint där. Roger är en hyvens prick!

Du får ursäkta Timbre, men Stabi XL med airline arm äter vilken SACD som helst till frukost :):mm:

Posted

Ni ser ut att ha haft det trevligt. Synd man inte visste om detta då.