Jump to content

Rockport Technologies har landat i Skandinavien.

Timbre™

Recommended Posts

Mmm :) Snacka om seriös inpackning.

Hm,

kan bara hålla med.

Skulle nog säga att det blir 10 av 10 möjliga poäng.

Skönt och se att de finns högtalarproducenter som insett att frigolit inte har de förpackningstekniska egenskaper som många verkar tro är bra.

Nu väntar vi väl bara på det "nakna" resultatet :)

• Replies 72
  • Created
  • Last Reply

Top Posters In This Topic

Var nära att dra till med den men vill helst inte referera till dagens skräpkanaler... :clown: Fick snabbt snappat åt mig Ankaas fötter när förpackningen bröts och detta är absolut ingenting att leka med... :)

rockport106.JPG

Nu snackar vi FÖTTER!!! :o:D

De ser ut som något som man stoppar in i

en granatkastare, dvs granater...

Mina SSC-fötter ser ut som knallpulver i jäm-

förelse!! :D

Det ska bli mycket intressant att se resten av

uppackningen! Förhoppningsvis så dyker det INTE

upp en Gatling-kanon med typ 6 pipor... :D

Mvh Anders

Dom verkar gilla att tejpa hos Rockport!

Ja, det var minst sagt vältejpat och jag bokade genast avtejpning som min uppgift... :) En mycket speciell känsla att se dessa byggen träda fram i ljuset och nio lager pianolack kan ju fascinera men här fick jag tillfälle att närstudera en ytfinish som applicerats i tolv skilda processer. Kabinetten är uppbyggda av glasfiber omgärdat av ett specialframtaget kompositmaterial vilket betyder såväl in- som utsida. Dataprogrammet för framtagning av högtalarlådans form skall jag inte ens ge mig in på men helt klart finns här inget utrymme för slumpmässiga beslut.

rockport149.JPG

Det ska bli mycket intressant att se resten av

uppackningen! Förhoppningsvis så dyker det INTE

upp en Gatling-kanon med typ 6 pipor... :D

Inte en enda knall och det gick ganska lugnt tillväga trots en skenande klocka och tidsbristinsikten som växte sig allt starkare för varje minut... :D Solen låter sig inte mutas och därför kommer denna rapport att delas upp i två avsnitt.

rockport148.JPG

Jag känner bara märket indirekt från företagskontakterna i USA.

Riktigt bra spridning och bra balanserad högtalare, är det jag förstått och läst mig till.

Avtejpad front öppnar ju upp för drivers :) och tweetern känns bekant och är dansk. Ingenting är nytt under solen och Rockport Technologies samarbetar med ScanSpeak/AudioTechnologies, tillverkningen äger rum i Rockport, Maine, USA och det geografiska avståndet till Quebec är därmed inte speciellt stort apropå en pågående parallelltråd... :)

rockport151.JPG

Rockport Technologies har ett tidigare samarbete med bl.a. Transparent Audio i bagaget och internkablaget som förbinder ingående delar kommer inte oväntat från just Transparent Audio. Baffelns två AudioTechnology-woofers bär på koner av kompositmaterial och till mellanregistret används en fem-och-kvart-tummare medan den övre basregionen hanteras av en åttatumswoofer. Konstruktion och materialval tycks vara gemensamt för samtliga tre woofers vilket på detta spekulationsstadium :) talar för en homogen ljudbild.

Midrange...

rockport154.JPG

Midbass...

rockport159.JPG

Vilka seriösa pjäser!Dom ser verkligen gedigna ut.Och detta av ett märke jag knappt hört talas om.Skoj med positiva överraskningar.

Rockport har alltid hållt en lite lägre profil och om jag förstått dom rätt så har ambitionen aldrig varit att bli en gigant vad gäller volym. Det är mycket potenta högtalare där största utmaningen är att tygla deras potenta bas, som det kan bli för mycket av i fel miljö och sammanhang. Men när det stämmer ... :app: De kräver också en del utrymme för de har rätt stort djupmått.

Vilka seriösa pjäser!Dom ser verkligen gedigna ut.Och detta av ett märke jag knappt hört talas om.Skoj med positiva överraskningar.

Hade själv en mycket vag kännedom om Rockport's produkter men ju mer jag läser, ju tydligare framstår konsekvensen bakom deras högtalarkonstruktioner.

rockport162.JPG

Rockport har alltid hållt en lite lägre profil och om jag förstått dom rätt så har ambitionen aldrig varit att bli en gigant vad gäller volym. Det är mycket potenta högtalare där största utmaningen är att tygla deras potenta bas, som det kan bli för mycket av i fel miljö och sammanhang. Men när det stämmer ... :app: De kräver också en del utrymme för de har rätt stort djupmått.

Maine ligger ju close to the Canadian border så jag kan tänka mig att det dök upp en och annan Rockporthögtalare i Montreal... :?: :cool: :)

rockport181.JPG

Maine ligger ju close to the Canadian border så jag kan tänka mig att det dök upp en och annan Rockporthögtalare i Montreal... :?: :cool: :)

En och annan - i själva verket 3 in "real life". Butiken som jag höll till i Cdf-Audio distribuerade Rockport till hela Kanada. I butiken fanns Mira Monitor (stativarna vid sidan om Avalons minsta golvare) och Mira Grand.

MiraMonitor.jpg

Rockport2.jpg

Cdf-Audio visade också upp Mira på mässan i Montreal 2008:

Rockport.jpg

Däremot fick jag aldrig se och höra de största Arrakis som Graem Humfries, ägare av Cdf-Audio, stoltserar med här. De levererades till en fantast i Montreal som skulle ha dom till fronthögtalar i ett 5.1 systemt tillsammans med andra Rockport-högtalare. De levererades 1 månad innan jag flyttade till Montreal. (Bilden hämtad från CDF-archive på nätet).

gharrakis2.jpg

Hade själv en mycket vag kännedom om Rockport's produkter men ju mer jag läser, ju tydligare framstår konsekvensen bakom deras högtalarkonstruktioner.

rockport162.JPG

Upplever ditt språk härligt och det får mig att tänka till en och två gånger. Berikande!

Valet av diskant känns genomtänkt (sett till spridning) och en ockulärbaserad gissning blir Scan Speak's 6000-serie, inte omöjligt 660000. Länk.

Det här ser spännande ut! :) Har tyvärr aldrig fått höra Rockports högtalare, men hoppas det blir dags någon gång.

Rockport är tidigare mest kända för sina skivspelare, modell jättedyra.. De stoltserade länge med att vara Michael Fremer's (Stereophile) referensmodell med sin Sirius III:

me_6.jpg

(bild: okänd, via Google)

Ser ut att vara en spelare i den tyngre skolan. ;) Har tyvärr inte sett eller hört den i verkligheten.

Men detta var bara ett sidospår, vi ska inte störa den fina tråden här nu. :)

Det berättades för mig att Rockport drog tillbaka satsningarna på skivspelarna eftersom vinylen var på utdöende. Däremot kommer det alltid att behövas högtalare. Möjligen kommer dom få rätt om skivspelarna en dag, men de tog fel när det gäller timingen. De missade därmed vinylboomen som skjöljts över oss de senaste åren. Långsiktigt är det nog klokare att satsa på högtalrna. De står oberoende av framtida distributionsform.

Andy Payor verkar ha en enorm material kännedom, kan slå vad om att Sirius III snurrar längre än många tunga cd spelare(iaf dags dato), de lär skänka glädje till dess ägare läääänge till.

Minuset är väl då att den är inte helt billig :black:

Valet av diskant känns genomtänkt (sett till spridning) och en ockulärbaserad gissning blir Scan Speak's 6000-serie, inte omöjligt 660000. Länk.

Länken leder oss förmodligen direkt på rätt spår för nu får vi inte glömma bort att det även står ett par Ankaa och gömmer sig i var sin låda... :) Trots avtagande synskärpa (eller kanske tack vare... :?::)) upplevde jag Altairs och Ankaas tweeters vara identiska både på plats och via datorskärmen. Enligt specifikationerna sitter det en ScanSpeak D30 i Ankaa och det får nog t.v. även gälla Altair. Snacka om att ha blivit tweeterfixerad :D trots stigande ålder men hörseln har blivit allt känsligare för diskantelement som ej integrerar med övrig omvandling.

Ankaa...

rockport197.JPG

Altair...

rockport167.JPG

Snön håller Skandinavien i fortsatt järngrepp och i väntan på bättre tider kan man ju alltid avnjuta Fourplay

i hemmets lugna vrå... :)

fourplay002.JPG

Här finns en helt underbar version av Amazing Grace, en titel som passar bra in i sammanhanget och det räcker att hantera denna kanadensiska CD-spelare för att rätt känsla skall infinna sig. Toppmatad, manuell lucka med ett glid som rivstartar alla teknikrelaterade habegär... :)

Simaudio MOON Andromeda Reference CD Player & Power Supply... :cool:

rockport216.JPG

Passar på att tacka för trådberikande bildbidrag från Montreal samt framgooglad vinylsvarv. Rockporttråden tar härmed en liten snöpaus :) i väntan på vidare uppackning och installation. Återkommer när tiden är inne.

rockport183.JPG

Vilken härlig kvällsläsning! Ser väldigt rena ut dessa talare...och självklart skall de avnjutas med frontskydd på...eller hur? ;)

\\K-man

Svaret på den frågan har framtiden i sin hand :) ty vintermörkret omslöt alltför snabbt alla fortsatta fotoaktiviteter och uppackningen lades tills vidare i vintermalpåse... :cool:

rockport076.JPG

Uppenbarligen behövs ytterligare en vinterbild för att övertyga... :D

Vänta här nu ...

.. är det någon som någonsin hört talas om en " Hi-Fi björn " som lagt sig i malpåse för att vila :?::o:D

Det är långt till våren och så länge kan vi inte vänta ...

MER BILDER .... :mm:

(vad hände med alla dina fina blixtar ;) )