Jump to content

En djupdykning i Huntingdon, England


conan
 Share

Recommended Posts

Nej, skada lär dom inte göra, de sitter ju inte i någon signalväg. En verkar sitta på 5V (315 mA) till likriktarröret och en på 340V (100 mA) innan drosseln., den tredje (6A) sitter som du gissade inblandad med ingångssteget.

Hmm, låter som avsäkring av 6.3V spänningen kanske? Det låter mycket med 6A för nätspänningen.

Jo, har sätt att din nätsäkring sitter i egen hållare som kan bytas utifrån. På min sitter den på insidan till höger om trafon. Hålet där din sitter är täckt med en platta och där sitter det gamla fina S-märket. Nåja, sätter nog in en nätbrunn med inbyggd säkring i stället.

Försök hålla chassiet intakt ifall du vill få ut maximalt betalt om du skulle sälja dem.

Gissar att dina inte har sitt ursprung från Svensk importör utan är köpta direkt från UK(?)

Ja, köpta direkt from England.

Du rensade ju dina chassien helt och hållet. Kabelstammarna, tog du ut dem som de sitter? Såg nån bild på ingångssteget som tyder på det. Hur höll du isär/reda på alla kablar? Tejpmärkning?

Behövs inte om man är försiktig - kablarna är ganska stela och behåller formen när man löder loss dem.

Link to comment
Share on other sites

Stämmer. Det är 6.3V ut som är avsäkrad med 6A. Så den går bort ändå. Skall försöka att inte våldföra mig för mycket på chassiet ;). Har dock inga som helst planer på att sälja dessa. Har ju dessutom fått dem helt gratis.

Misstänkte att dina kom från UK, speciellt med tanke på nätanslutningen. Mina är som sagt sålda av Harry Thellmod och troligen modifierade i samband med S-märkning.

Link to comment
Share on other sites

Första steget taget på den ena burken. Har plockat bort nätintaget, högtalarkontakter och Joneskontakten. Passade på att rensa bort kablarna för 340V och 6.3V från Joneskontakten och bakåt. Tog också bort kondensatorburken för åtkomstens skull. Skall flytta nätintaget till 240V-pinnen.

https://dav-sth-se.diino.com/dav/tomano/for..._first_step.jpg

Fråga om fas: Bör man koppla fasen till 240V och nollan till COM på trafon? Och nätbrunnen, hittade denna rekommendation som verkar vara det som gäller.

https://dav-sth-se.diino.com/dav/tomano/for...IEC%2060320.jpg

Edit: Det verkar som man måste logga in på "dav-sth-se.diino.com" för att se bilderna. Tar därför bort bild-taggarna // Calle_jr

Link to comment
Share on other sites

Fråga om fas: Bör man koppla fasen till 240V och nollan till COM på trafon? Och nätbrunnen, hittade denna rekommendation som verkar vara det som gäller.

En god start! Jo, koppla fasen till 240V och nollan till 0V. Skyddsjord kopplas till E.

Link to comment
Share on other sites

En god start! Jo, koppla fasen till 240V och nollan till 0V. Skyddsjord kopplas till E.

OK, skyddsjord från brunnen till chassie och även till E? Men då bör man väl koppla bort den jord som redan sitter till E annars riskerar man väl brum/jordslinga?

Min tanke var nog att jorda chassiet med skyddsjorden och sedan låta all signaljord hänga ihop och koppla den med 10 ohm till chassiepunkten.

Link to comment
Share on other sites

OK, skyddsjord från brunnen till chassie och även till E? Men då bör man väl koppla bort den jord som redan sitter till E annars riskerar man väl brum/jordslinga?

Min tanke var nog att jorda chassiet med skyddsjorden och sedan låta all signaljord hänga ihop och koppla den med 10 ohm till chassiepunkten.

Ja, E är kopplad till chassiet någonstans. Bäst brukar vara att koppla skyddsjorden till chassiet i den punkten.

Link to comment
Share on other sites

  • 7 months later...
  • 9 months later...
  • 8 years later...

En gammal tråd men fick återigen lite bekymmer med två resistorer så jag tänker att det kan hjälpa andra som har liknande problem.

 

Symptomen är ett knastrande, sprakande och väsande ljud från högtalarna.

 

Det är R5 och R6 som går till anod på EF86. De är på 180k men går sönder med tiden. Jag har bytt dem två gånger nu på ca 10 år.

 

Jag har satt dit dessa MFR5-180KFI från TT electronics, men värdena ökar till kanske 230k för att så småningom gå mot öppen krets. Jag skulle tro de inte klarar värmen, men vore tacksam för rörkompetens på forumet vet några alternativ som håller längre?

 

Link to comment
Share on other sites

Temperaturen på R5 och R6 ligger på 50 grader medan de andra är ca 30 grader. Biasresistorn ligger på 120 grader. Den behöver jag kolla om den gillar det. 

 

Bra tips Mats att öka på effekten något. Jag ser i datablad att de testat den för 1000 timmar i 70 grader med en dR på ca 0.8. Köra den i 50 grader är lite snällare, men tydligen ändå stressande. Den behöver minst 200V i arbetspunkten DC, så jag tänker runt 500V vore bra.

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...

Ja, R5 och R6 tänkte jag inte på att de är nära effektangivelsen när jag renoverade senast. Man måste räkna med att temperaturen i den nästan slutna metallådan blir hög. Hela förstärkaren blir ju ganska varm.

 

Jag har också tänkt placera en analog voltmeter för att hålla koll på biasen, men inte kommit så långt än. 

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

 Share

×
×
  • Create New...