Jump to content

En djupdykning i Huntingdon, England


conan

Recommended Posts

The Acoustical Mfg. Co. Ltd. and others

esl57a.jpg

Det är dags att utforska en del av de tidiga hifiprylarna och det ljud som kunde återges redan på 50-talet. När jag har tid och andan faller på kommer här lite iakttagelser, idéer och annat intressant att dyka upp - men det är med hjälp från alla på forumet som kunskaperna om ESL:er kan nå lite längre. Det finns mängder med information på internet och lite av den länkar vi in här.

Bilden ovan får representera det som åstadkommer ljudet från en ESL - en del av diskantpanelen med två resonansdämpare.

esl57k.jpg

Skriv gärna om dina erfarenheter av ESL:er (inte bara Quad ESL-57)! Hur kom du på att skaffa sådana? Vad krävde de i form av elektronik hos dig? Hur placerade du dem? Vad är kritiskt för ett bra ljud även långsiktigt? Vilka köpte ESL:er på 50-, 60- och 70-talen? Vilka köper dem idag och varför?

Men först - nu är det nyårsafton! :)

Edited by conan
Link to comment
Share on other sites

Quad ligger väl där?

Är det en ESL 57?

Det är riktigt. Ett stereopar ropade jag in på eBay för en tid sedan - och vägen till att få dem i åtminstone bruksskick tog ett tag men det var egentligen inte så stora fel på dem - så här initialt i alla fall.

Link to comment
Share on other sites

esl57b.jpg

Ursäkta för att jag håller er på halstret vad gäller bilder på hela högtalaren ... men Gott Nytt År med en bild på halstret om man kan säga så. :)

Det är alltså så här högtalargallret ser i närbild. Det är aluminium pressad till detta mönster och sedan målad i bronsfärg.

Link to comment
Share on other sites

esl57d.jpg

Det är inte alltid så lätt att få tag i det man söker och det var nog riktigt svårt förr i tiden - fast å andra sidan kunde man då köpa ett par nya ESL:er ...

Nu är det betydligt lättare med internet att åtminstone hitta ett exemplar, så jag tänkte börja med att berätta kort om hur det gick till.

På internet råkar man ibland på webbsidor som skriver om äldre prylar och det är den här bilden ovan som blev startskottet, faktiskt inte alls en tanke på bra ljud utan bara ren estetik. Gillar man som jag det mesta mellan 1930 och 1960 så fanns ingen återvändo. :mm:

Link to comment
Share on other sites

esl57c.jpg

En sökning på eBay visade ett tiotal högtalare i varierande skick. Det verkar vara lite tunnare just nu - men det kanske dyker upp fler vad det lider.

Nu är nummer ett att kolla vad som kan vara trasigt på en sådan högtalare och vad man kan laga själv utan större besvär. Det visade sig att en hel del kan jag laga själv med mer eller mindre arbetsinsats. Nu gäller kanske inte det alla eftersom vi talar om högspänning, transformatorer, tunn plastfilm, isolation osv.

Det jag inte är så bra på är att fixa en trasig grill, hitta upp sig på en ny audiotrafo eller för den delen hitta gamla Bulginkontakter som sedan länge inte tillverkas.

Jag studerade bilderna noga för att se om grillen hade skador och jag ringde upp resp. säljare av högtalarna för att få en bild av skicket och hur de fungerar samt vad som medföljer (kablar, kontakter etc).

Sedan var det bara att bjuda på :D ...

Link to comment
Share on other sites

esl57e.jpg

Quad ESL-57 är som sagt en elektrostatisk högtalare. Med det menas att det är elektriska fält som ser till att ett plastfilmsmembran rör sig och alstrar ljudvågor. Just ESL-57 tillverkades mellan 1957 och 1985, totalt 54000 exemplar. Man kan vidare läsa på Wikipedia att de fortsatte att tillverkas fram till 1996 då Quad Musikwiedergabe tog över produktionsutrustningen. Mina högtalare har serienummer 12553 och 12568 vilket betyder att de är byggda i princip samtidigt och någon gång under 1964. De har också varit inne på service 1979 och 1990.

Man kan hitta en hel del kul läsning på nätet, bl a att en ingenjör som varit på Martin Logan berättade att de hade ett par ESL-57 bredvid Martin Logan i referenslyssningsrummet ...

Hifi-News UK och Record Review avslutade år 2000 en serie artiklar om klassiska apparater och gav just ESL-57 "The Greatest hi-fi design of all time".

Link to comment
Share on other sites

ESL-63 har jag hört en gång hos Hifi Art, men jag har inget ljudminne av dem.

Låter de lika?

Jag vet faktiskt inte hur ett par ESL-57/63 egentligen ska låta. Dock kan jag konstatera att det är ganska märkliga högtalare. Röster är väldigt klara och mellanregistret är varmt och skönt att "vila på". Det är inte så mycket till lågbas eller de högsta frekvenserna i diskanten, men det är tillräckligt. s-ljud låter väldigt naturliga.

Med hjälp av REL-subbarna kommer även lågbasen med. Dock har jag inte velat möblera om för optimalt ljud ännu - men det kommer nog.

Link to comment
Share on other sites

Min granne hade sina upphängda i taket ca 1 meter från bakvägg.Drev dem med QUAD 22 och en Thorens 125 som signalkälla.

Tyvärr tyckte inte alla delar av familjen det var estetiskt så nu står de i källaren och han har lånat ett par av mina överblivna högtalare i stället(Carlsson ODII)på obestämd tid

Link to comment
Share on other sites

esl57f.jpg

Paret jag fick tag på ser riktigt bra ut trots åldern - men det finns några skrapmärken och en skada på en av baspanelerna. Mer om det senare.

Att få hem dem från England visade sig vara lite knepigare än jag tänkt mig eftersom högtalarna är ganska ömtåliga för tryck mot grillen. Konstruktionen är inte heller så stabil som kanske skulle önska. Tittar man på Magnepan är det lika illa egentligen - men de är så tunna att många har sparat emballaget - som tur är.

Jag hade hoppats att en transportfirma i England kunde ta på sig det hela - men det var inte så enkelt sa killen som sålde högtalarna. Jag använde då Schenker i Sverige och lät dem hämta upp högtalarna.

Väl hemma var paketen så stora att det gick åt en V70 kombi för att få hem grejorna från godsterminalen. Inte konstigt då all plastfolie och kartong bokstavligt talat fyllde ett helt rum innan jag kom åt godbitarna. Bra det. Emballage är viktigt.

Innehållet var förstås högtalarna samt de sex träfötterna med skruvar. I och med att originalnätuttagen fortfarande satt monterade i varje högtalare medföljde också två Bulginproppar med kabel. Det räckte alltså att montera svenska nätproppar i andra änden på varje kabel för att få det hela att fungera.

Link to comment
Share on other sites

Wow, vilken beskrivning ... kanske jag kan använda till något av våra golv ... :D

Tror inte den beskrivningen skulle vara så säljande kanske :D

Jag hörde förresten stackade 57:or hos en kompis i början av 80-talet, lät fantastiskt......som jag minns det :)

Link to comment
Share on other sites

Det kan ha varit Levinsons HQD-system.

Levinson HQD system consisted of Dual Quad ESL's stacked bottom to bottom (forming an arc) with one Decca Ribbon Tweeter located in a space between the stacked units. The system also included two separate, app x 3' x 3' x 6', sealed cabinets housing 24" or 30" Hartley woofers. Usually, back then, it was purchased as a 'system' consisting of the speakers, Levinson electronics including Pre-amp, electronic crossovers and Poweramplifiers.

Se länk

MLSSA mätningar på Quad 57

Link to comment
Share on other sites

Ser fina ut :)

Färgen är på frontyget är väl vad de kallade Bronze om jag inte minns fel??

Ja, BRONZE eller på svenska BRONS (tant-brunt??? Va! :clown: )

Sedan trodde jag nog att det skulle vara ett tyg - men det är en aluminiumplåt som man kört i något pressverktyg. Sedan har man förmodligen dragit ut den perforerade plåten en aning för att skapa hål så att luft kan passera nära nog obehindrat.

Link to comment
Share on other sites

esl57h.jpg

När man tagit bort den bronsfärgade aluminiumgrillen ser man tre paneler där den i mitten är för högre frekvenser och de två på sidorna är båda för mellanregistret.

Vid första anblicken ser det skitigt och dammigt ut men det är inte så illa som man kan tro. Panelerna sprayades med grå färg för att de skulle döljas lite bättre. Man kan annars se dem genom grillen. Sedan har jag en misstanke om att plastfilmen får en aning förändrad karaktär - kanske förhindras vissa resonanser?

Det man ser är inte själva elementet i panelen utan det dammskydd man måste ha för att hindra just damm, fukt och annat otrevligt från att komma in i panelen. Det är höga spänningar som lätt gör överslag - 6kV i baspanelerna och 1.5kV i diskantpanelen.

Själva ramen är gjord av trä - typ vanligt trä och plywood.

Om man ska ta bort panelerna lossar man U-beslagen i aluminium längst ner och högst upp vid diskantpanelen.

Link to comment
Share on other sites

Spennede tråd! om man en dag får plass og tid så kunne ett slikt prosjekt blitt til anlegg #2 og/eller #3, har en liten rørbasert drøm om ett fullt Quad oppsett engang i fremtiden :):mm: ...

mvh

Link to comment
Share on other sites

esl57g.jpg

Vi tar väl baksidan också. Här har jag tagit loss audiotransformatorn (vänster på bordet) och högspänningsdelen (höger på bordet). Kablagen kan man också se - där högspända kablar, 6kV-ledningarna har extra tjock isolering för att förhindra överslag. Märk väl att 6kV ger som tumregel ett isolationsavstånd på minst 6mm i luft.

Till vänster med två blå anslutningskablar kan man se ett kretskort som kommit till i efterhand. Diskantpanelen är särskilt känslig för överslag och kan lätt brännas ut. Därför har en räcka zenerdioder placerats över statorerna på diskantpanelen där denna "skyddsdiod" helt enkelt "äter upp" energier över en viss nivå. Bättre det än att få överslag. Så, har man inte detta kort så bygger man ett relativt enkelt och sätter dit.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...