Bebop Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Bara min syn på det hela och många tycker säkert annorlunda, men man ser mer av "min" attityd hos -80 talisterna. Jag jobbade på bank i slutet av 70-talet och byggde bl a de första kostnadskalkylerna för huslåntagare i ABC 80 och 800. Rätt så revolutionerande då att få en matrisutskrift om hur ekonomin kunde se ut med olika finansieringslösningar vid husköp ... Visst är det delvis en generationsfråga. Banken är på mig och erbjuder lån i tid och otid. Det är ju en del av deras levebröd, så det kan jag förstå. Själv följer jag principen att aldrig låna till ren konsumtion, dvs något som förbrukas samtidigt som den konsumeras, t ex resor. Ens minnen väger ju ganska lätt som pant. Skall man låna så har du helt rätt i att tillgången bör vara omsättningsbar ... En del av generationsfrågan tillhör ju även närheten till pension. Det är gott att vara ganska skuldfri när pensionen kommer. För egen del inom 3-7 år och förmodligen ligger då inte räntan på 1,5 %. Att vara solid känns ganska bra. Skillnaden att avbetala på 8 månader eller spara under 8 månader är ju inte särskilt stor förutom kostnaden och tillfällen dyker alltid upp. Med cash kan man ju dessutom slå till när tillfället yppar sig. För 15-20 år sedan resonerade jag inte på samma sätt. Då hade jag fortfarande betydande studieskulder, utlandsstudier för våra barn, nytt hus, en andra bil ... etc. Att lösa det kontant var en omöjlighet. Livet har olika skeden. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted December 30, 2009 Author Share Posted December 30, 2009 Jag är fortfarande osäker på vilken kategori strmbrg hör till =) Hm, jag också... Jag har hört till "uppgraderarna" i många år. Fast kanske en lite speciell variant, som snarare bör kallas "bytare". Jag har nämligen inte skaffat dyrare och dyrare prylar hela tiden. Kanske inte ens speciellt dyra grejor överhuvudtaget. Det har tom varit så att jag bytt ner mej prismässigt. Inte pga kris i ekonomin, förvisso. Tex gick jag från 10000 kronors Sonus Faber till Carlsson OA 50 för 5000, eller vad de nu kostade. Jag sålde en stor tung Sony 505 EX-CD och köpte en ur-Rega. Jag sålde ett par Tannoy Dual Concentric och köpte ett par Audio Pro A2.42. Jag har med andra ord farit omkring en hel del, men sällan köpt på mej riktigt dyra grejor. Mycket byten har det varit. Jag har aldrig riktigt varit tillfreds med ljudet. Jag har labbat mycket med snik-tweaket högtalarplacering. Väääldigt mycket till och med. Min referens har alltid varit stor symfoniorkester. Det mesta annat jag spelar, tycker jag har funkat nöjaktigt med alla anläggningar jag haft. Men stor orkester har alltid låtit mer eller mindre grötigt och jobbigt. Förra hösten köpte jag Magneplanar M1.6. Sedan dess har jag bara lyssnat, helt utan att fundera på ljudet. Visst, en del plattor låter inte så bra som jag skulle önska, men mitt fokus på anläggningen eller att hasa runt med högtalarna över golvet är som bortblåst. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
new order Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Min senaste stora omvälvande hifi upplevelse och sedermera uppgradering,var när jag fick lyssna på det högtalarmärke och modell som jag nu äger.Var det möjligt att musik kunde låta så bra,så levande,så roligt?I början satt jag bara och häpnade.Ni vet den där ståpäls känslan?Den var där. Min hifi värld rasade ihop.En som tidigare endast (nästan slaviskt)följt Linns doktrin och börjat sin väg där,blev brutalt väckt av något som passade bättre.Kunde det vara möjligt?Efter några veckor ångest och förnekelse så var det bara att bita i det sura äpplet,Linns ideal var inte längre mitt. Så Linn riggen såldes bort,bit för bit.Sedan började en resa med att hitta elektronik som passade.Väldigt spännande och lärorikt.Inte bara skaffa nästa pryl i uppgraderingsstegen som jag gjort om jag varit kvar i Linn´s stall.Utan att hitta bitar som passade.Bara genom att lyssna sig fram.Den resan har lett mig fram till där jag nu är.Och här sitter jag nöjd. Kanske kommer det ett nytt il så småningom.Där jag börjar om igen.Men troligtvis inte.Anläggningen kanske kommer genomgå en långsam evolution,men ej den revolution som inträffade när jag sålde mina Linn prylar. /n.o Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
hellbit Posted December 30, 2009 Share Posted December 30, 2009 Jag jobbade på bank i slutet av 70-talet och byggde bl a de första kostnadskalkylerna för huslåntagare i ABC 80 och 800. Rätt så revolutionerande då att få en matrisutskrift om hur ekonomin kunde se ut med olika finansieringslösningar vid husköp ... Visst är det delvis en generationsfråga. Banken är på mig och erbjuder lån i tid och otid. Det är ju en del av deras levebröd, så det kan jag förstå. Själv följer jag principen att aldrig låna till ren konsumtion, dvs något som förbrukas samtidigt som den konsumeras, t ex resor. Ens minnen väger ju ganska lätt som pant. Skall man låna så har du helt rätt i att tillgången bör vara omsättningsbar ... En del av generationsfrågan tillhör ju även närheten till pension. Det är gott att vara ganska skuldfri när pensionen kommer. För egen del inom 3-7 år och förmodligen ligger då inte räntan på 1,5 %. Att vara solid känns ganska bra. Skillnaden att avbetala på 8 månader eller spara under 8 månader är ju inte särskilt stor förutom kostnaden och tillfällen dyker alltid upp. Med cash kan man ju dessutom slå till när tillfället yppar sig. För 15-20 år sedan resonerade jag inte på samma sätt. Då hade jag fortfarande betydande studieskulder, utlandsstudier för våra barn, nytt hus, en andra bil ... etc. Att lösa det kontant var en omöjlighet. Livet har olika skeden. Håller med dig Bebop man bör ju inte vara lika skuldsatt när man är 60 som när man är 30. Livet har olika skeden. Att jag lånade var av 2 olika anledningar. Börsen gick bra och jag kunde låna till 1% ränta. Dessutom är jag den typen som gärna måste bli tvingad till att "spara" Tar jag ett kort lån så måste jag betala det. Om jag börjar spara tills jag har ett kapital så blir jag lite snål (känns surt att spendera mycket pengar på en gång. Detta märks inte på samma sätt om man lånar en del av köpeskilling. Strmbrg: Jag har gjort ungefär som du, har bytt frama o tillbaka mellan olika prisklasser (ibland i samma prisklass) och bytt en sak i taget det tog 5 år att komma dit jag e nu. O tro det eller ej vissa köp gick tom lite plus, även o det bara rörde sig om ett par hundra. Nu e jag iallafall nöjd och pengarna kan gå till insats på hus samt att resa. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Harryup Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Mina kostsammaste investeringar har jag redan gjort. Satt med den förra stereon i 15 år oförändrad innan jag ville ha något "roligare". Har haft många trevliga högtalare tidigare men någonstans i bakhuvudet så har alltid intresset funnits för horn och rör och den mjuka dynamik som man kan få. Så målet för mig med den uppgradering som började för snart 10 år sedan var att kombinera min stereo med bild och lite multikanal/hembio. Mina blickar gled in på proffs/studio-grunkor så stereon är en blandning av HiFi och studiogrunkor. Jag har inget behov av att vara den första och enda ägaren utan har varit nöjd med grejor som använts. Dessutom så är det snudd på oundvikligt eftersom mycket av det som intresserar mig har slutat att tillverkas, särskilt då det gäller högtalarelement. Idag har jag kvar att bygga sidosystem och center, elementen är redan inköpta. Tyvärr är jag skickligare på att köpa än att sälja saker vilket gör att jag har alldeles för mycket inaktiva grunkor. Och moroten att dom skulle falla i pris finns inte heller då mycket av grejorna snarare behåller sitt värde eller ökar i värde. Borde ta mig i kragen 2010 och sälja lite. Framtida investeringar kommer nog ske mest på nätverksspelareområdet med tillhörande serversystem för både ljud och bild. Den dyraste investeringen är alltså en sådan som jag inte är nöjd med, för annars så vore den inte dyr utan prisvärd trots att den samtidigt är kostsam. Och då blir det riktigt svårt, kanske Meridian 598 CD/DVD som jag betalade 17.000 kr ny för ifrån Spanien då den kostade 59.000 ny i Sverige, inte stulet med väl en generalagent på fallrepet. Jag var egentligen helnöjd med den under några år tills jag fick till mina högtalare några snäpp till, och med ökad upplösning lät den bara för mjäkigt, mörkt och dystert. Så en Teac/Tascam DSD brännare spelar CD-skivor men högre upplösning och en Sony Playstation har överlägsen bild och minst lika bra ljud på DVD'er. Spelaren såldes för 19.000 så den blev ju inte så dyr att använda. :-) Men det är nog den enskilda produkt som jag har ändrat mest åsikt om över åren, hade jag betalt fullpris för den så hade det varit en smula trist. mvh/Harryup Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted December 31, 2009 Share Posted December 31, 2009 Börsen gick bra och jag kunde låna till 1% ränta. Årets Stockholmsbörs gick också bra. Plats åtta på Tio i Topp de senaste hundra åren och exempelvis ett par Wilson Alexandria X2 vid årets början hade lätt kunnat bli tre stycken Alexandria X2 plus högtalarkablar vid årets slut... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Jag tycker diskussionen kring vad vi lagt ner på hifi i kronor inte är så intressant. Det intressanta är hur vi värderar den anläggning vi nu har i upplevelse. Värdet i kronor är så fiktivt och har inget med detta att göra tycker jag. Värdet i kronor kan dock vara intressant för att se hur relationen mellan våra inbördes prylar förhåller sig. Jag skal försöka förklara vad jag menar och varför. För det första tror jag ingen av oss köper hifi som investering. Det är nämligen grymt dålig prognos på den investeringen. Vi handlar hifi för att det är ett intresse och ger oss ett mervärde, livskvalitet och något att pyssla med mm. Vi vill höra musik på ett inspirerande sätt. Kan man värdera livskvalitet, glädje mm i pengar? Jag tror inte det. Det är klart att när man skall göra ett hifi köp, köpa en produkt, är det bra att göra det med så låg kostnad för denna produkt man kan finna, det är självklart. Att inte lägga ner lite tid på det är som jag ser det dumt. För vissa är kanske en del av intresset att handla prisvärt. Men vad är det? Är det att köpa något billigare än det man verkligen vill ha bara för att man värderar det så mellan kostnad och nytta? Men är det ändå inte det man egentligen vill ha så menar jag att det verkligen inte är prisvärt. Då är det ju jättedyrt. Man har köpt något man inte vill ha och ev. inte njuter av det bara för att det inte når dit man vill. Naturligtvis tror jag att kurvan planer ut och man når en nivå där man uppnår det man vill. Det är dit man skall sikta. Då kommer ju ens investering att betala tillbaka på bästa sätt i den upplevelse man söker. Såvida inte en del av intresset är att köpa lite billigare. Då tror jag en del av nöjdheten inte är enbart hifi utan just att man tycker man köpt något billigt. Och det är väl helt ok. Det finns faktiskt de som vill köpa något dyrt också utan att bry sig om den dyra produktens fördelar i ren prestanda, men den ger ägaren en egenupplevd status mot omgivningen. Men det leder till att vi i denna diskussion tar upp det med helt olika agendor och gör denna jämförelse meningslös. Vi har kanske olika mål med denna diskussion. Jag anser att när vi bör fråga oss själva när vi handlar något varför vi gör det. Som jag beskrivit ovan är det inte alltid bara produktens prestanda som styr utan massa underliggande intressen och förväntningar. Jag har vänner söm köpt svindyra BO-anläggningar ohörda och är jättenöjda. Vad de troligen är nöjda med är kompromissen estetik och hifi samt viss portion av status. Jag menar inte att det är fel tvärt om har de antagligen gjort helt rätt utifrån deras behov. Fågar man hur nöjda de är så är de JÄTTE NÖJDA. Perfekt. Jag hoppas att de flesta på detta forum har ett genuint musik och hifi intresse. Detta kan inte värderas i pengar men den enskildes ekonomi styr så klart hur mycket som kan investeras. Se till att ni har ett ljud ni gillar så att ni blir nöjda. Man lever bara en gång och inte alltid så länge man hoppas. Fånga dagen. Startar nu en ny tråd: Hur nöjd är du med din musikåtergivning bortsätt från kostnaderna kring den? Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted January 2, 2010 Author Share Posted January 2, 2010 Jag kan tillägga, att för egen del så skulle jag nog inte köpa ännu dyrare prylar om jag hade högre lön eller vunnit en massa pengar. Jag kan kanske köpa lite dyrare prylar redan nu. Men, varför skall man alltid "leva på kanten"? Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Fergusson förstärkare jag köpte på -70 talet. Den var dyr som attan i förhållande till min inkomst, lång avbetalning. För denna uppoffring leverade denna Fergusson förstärkare dåligt ljud, därav att den var svettigt dyr Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Fergusson förstärkare jag köpte på -70 talet. Den var dyr som attan i förhållande till min inkomst, lång avbetalning. För denna uppoffring leverade denna Fergusson förstärkare dåligt ljud, därav att den var svettigt dyr Aj då! Föresten är inte Furgesson en traktor. Förstår att den lät kass... Jag vill fortsätta en tanke. Hade denna Furgesson varit bättre om du köpt den billigare? Kanske hade du möjligen grämt dig mindre! Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Fergusson förstärkare jag köpte på -70 talet. Den var dyr som attan i förhållande till min inkomst, lång avbetalning. För denna uppoffring leverade denna Fergusson förstärkare dåligt ljud, därav att den var svettigt dyr Då led vi nog tillsammans, Kent. Min kassa var också skral men jag hade en Pentax Spotmatic med ett par objektiv som jag lät gå med i inbytet vilket lindrade. Samtidigt blev jag av med kameran som jag aldrig gillade (skruvfattning). Det dröjde bara några månader så börja den krångla i skjutpotentiometrarna som oxiderade och förde ett fasligt liv så fort man rörde dom. Räddningen kom från Japan och Luxman 1976 som följdes av Kenwood 1982 Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Robin Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 EDIT: Här fanns svammel om vad i Robins kalkyl som var fel. Det är irrelevant så jag tog bort det. Men nu ska vi inte ha snoppmätartävling! Jag tycker att någon sorts kvantifiering av personers hängivenhet till musiklyssnande är mer intressant än att se vem som kan spendera mest, eftersom det visar på olika inställningar snarare än olika inkomster. Jag har en kompis som lägger ALLT på skivor, och har gjort det i 25 år. Varje månadslön sedan mitten av åttiotalet har kramats ur maximalt för skivinköp. Nu tjänar han ganska lite, men sett till just hängivenheten och musikpassionen så tror jag extremt få, om ens någon här på forumet, kan trumfa honom. Därmed inte sagt att han bör koras till någon slags vinnare; Jag höll hans linje under några år, men har medvetet valt att fördela lite mer av inkomsten på annat än skivor, som till exempel anläggningen, ett lite bättre boende, finare kläder och privatimporterad amerikansk hantverksöl (som ju de facto gör musiken bättre!). Som du tyvärr inte riktigt hängde med på så var mitt svar smått ironiskt. Intressant är dock vad i sin anläggning folk lägger mest pengar på (%). Sen vilken siffra i SKR det är, är dock ointressant. Såg att en sådan tråd fanns. Kul läsning. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Kent_n Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 Aj då! Föresten är inte Furgesson en traktor. Förstår att den lät kass... Jag vill fortsätta en tanke. Hade denna Furgesson varit bättre om du köpt den billigare? Kanske hade du möjligen grämt dig mindre! Calle B Hedde den kostat vad den presterade=billig. Antagligen skulle jag då tyckt att den var mer prisvärd nu..Men till dess försvar skall sägas att den fortfarande fungerar i min systers garage.. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Apexorca Posted January 2, 2010 Share Posted January 2, 2010 .Men till dess försvar skall sägas att den fortfarande fungerar i min systers garage.. Haha, så det var en traktor! Calle B Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RobRoy Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Enskilt dyraste komponent är mina Dali Mentor 8, köpte begagnat för 23kkr (nypris 43kkr). Det som dock är intressant, är att höra hur ni resonerar! Själv har jag nog fyra stora intressen: Musik, film, resor och investeringar på börsen. Ett litet problem är att de tre första kräver massa pengar och det fjärde att man spar pengar . Eftersom film och musik är så närbesläktat så har jag lagt en stor del av mina ihop sparade pengar på detta. Jag har verkligen försökt klämma ut det mesta möjliga välljud ur mina pengar, genom att köpa det mesta begagnat eller som demo-ex. Mesta möjliga välljud för mig har inneburit att inte lägga dyra pengar på kablar, cd-spelare osv. Utan jag har en HTPC som feedar mitt försteg med en bitkorrekt signal och jag har inte kunnat höra att det låter sämre alls, än på butiks-demo:s med 20kkr kablar och cd-spelare för det dubbla. Jag har nu efter studiernas slut, jobbat fast i cirka 2 år (med bra lön). Så om jag under denna tidsperiod kunnat lägga undan X kronor så har: 50% av pengarna till sparande på börsen. 25% av pengarna gått till musik & film. 15% av pengarna gått till resande. 10% övrigt Jag är ganska nöjd med den fördelningen. Men eftersom resor och sparande löpande kommer fortsätta och jag räknar med att hifi-uppgraderingarna inte kommer göra det i framtiden. Så kommer det nog om 5 år se ut såhär: 55% sparande 20% resande 15% musik & film 10% övrigt Jag har egentligen redan nu nya högtalare jag skulle vilja köpa. Nämligen Wilson Benesch Curve. Men jag kan inte riktigt motivera att sälja mina Mentor 8 för kanske 20kkr och köpa Curve för 76kkr. Dom är bättre, men mina Mentor 8 låter ruskigt bra och 50kkr är än så länge för mig för mycket pengar. Nyttofunktionen har just nu helt enkelt planat ut för mycket för min del inom högtalare, pga att jag har för lite pengar. Jätteintressant resonemang kring om man är den som gillar att pula med uppgraderingar, eller den som faktiskt bara är intresserad av tekniken, för att få välljud till det man verkligen gillar - lyssna på musik! Jag försöööker, så mycket som det går, att tillhöra kategori två. Men den lilla civilingenjören (den får inte så mycket luft, jobbar i finansbranschen) i en skriker ju att det är så kul med prylarna också! Men det som fått mig hifi-intresserad - det är ju helt klart mitt stora intresse för musiken - som jag haft ända sen jag var barn. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest om.s Posted January 3, 2010 Share Posted January 3, 2010 Jag tycker diskussionen kring vad vi lagt ner på hifi i kronor inte är så intressant. Det intressanta är hur vi värderar den anläggning vi nu har i upplevelse. Veldig godt sagt, presis slik jeg tenker rundt dette, vi har alle forskjellige prioriteringer/forutsetninger for våre valg og da vil også målet bli forskjellig. mvh Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Guest HighEnd-Perra Posted January 12, 2010 Share Posted January 12, 2010 Tjaa, det borde ju vara sovrums högtalarna som ligger på 58k. Ett par Audio Physic Scorpio Mk2 fast nu skall dom snart ut och in skall antingen Sonus Faber Cremona M, Tannoy Kensington eller Martin Logan Spire, vi får helt enkelt se vad det blir när jag har bestämt mig om jag kan bestämma mig, svårt val Det bästa med Tannoy är ju att dom ser ut som om dom kommer från 40talet och det är ju det bästa för man blir ju hela tiden äldre och ju äldre man blir desto mer passar dom in, det är ju helt klart ett par Tannoy med en rörförstärkare man skall ha när man sitter där på hemmet senare och puffar på sin pipa hehe :cool: Mvh Perra Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Almen Posted January 13, 2010 Share Posted January 13, 2010 Jag vill aldrig bli en parameterlyssnare, någon som inte hör musiken för alla ljud, men jag vill heller inte resa genom mitt musikuniversum med smuts på rutorna. Tänk vad man kan missa! Håller med om detta - välformulerat! För min del känns det OK så länge skivsamlingen kostar mer än anläggningen. Jag har skrivit en del om den här uppgraderingsresan (på engelska) på ukiro.com för den som orkar/vill läsa. Kul, började läsa lite där (kunde inte låta bli att lämna en kommentar om en grej... ). Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Sigge Posted February 13, 2010 Share Posted February 13, 2010 Jaha, Jag är ny här. Men problemställningen är enkel. Lyssnar du på din anläggning i snitt 2 timmar per dag i 10 år blir kostnaden för en 200 000 kr anläggning inkl. skivor 27,40 kr per timma. Har du investerat 20 000 kr och lyssnar 1 timma per vecka blir kostnaden 38,50 per timma., och det låter skit., och är det blir dyrare. Men man kan också säga att om man spenderat tiden på att arbeta istället för att lyssna på musik hade du tjänat 730 000 kr mot 52 000 kr med en inkomst på 100 kr per timma. Och för de pengarna hade du kunna köpe en riktigt bra anläggning + massor av bra musik. Eller? Jag har köpt ett par Cremna M, och de var dyrt. Jag letar efter passande elekrtronik, och de kommer också att bli dyrt, men och andra sidan har jag inte för avsikt att arbeta när jag lyssnar på musik, vad f...n än de kostar. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Timbre™ Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Jag är ny här. Men problemställningen är enkel. Lyssnar du på din anläggning i snitt 2 timmar per dag i 10 år blir kostnaden för en 200 000 kr anläggning inkl. skivor 27,40 kr per timma. Har du investerat 20 000 kr och lyssnar 1 timma per vecka blir kostnaden 38,50 per timma., och det låter skit., och är det blir dyrare. Intressant vinkling Sigge! Om vi hade bytt forumstid mot extraknäck - vad hade det då blivit i skivor räknat... Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Bebop Posted February 14, 2010 Share Posted February 14, 2010 Jaha, Jag är ny här. Men problemställningen är enkel. Lyssnar du på din anläggning i snitt 2 timmar per dag i 10 år blir kostnaden för en 200 000 kr anläggning inkl. skivor 27,40 kr per timma. Har du investerat 20 000 kr och lyssnar 1 timma per vecka blir kostnaden 38,50 per timma., och det låter skit., och är det blir dyrare. Kul - sådana övningar kan både stärka beslut men även ifrågasätta... I god avskrivningsanda skall man ju då också avsätta dess penningar och plocka fram för uppgradering om 10 år. En fundering går ju också till hur mycket kostnader som går till övriga verksamheter under dygnet. Cash Flow är förmodligen intressantare i det privata - hur mycket cash skall läggas ut och när samt när fylls kontot på och med hur mycket och med vilken frekvens. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Strmbrg Posted February 14, 2010 Author Share Posted February 14, 2010 Det är kanske inte säkert att den dyra anläggninen ger den där oftare lyssningen? Det får man väl dock hoppas att den gör. Det som (möjligen) stör mej litegrann är allt jag lagt ut på alla prylar som jag inte har kvar. "Resekostnad, liksom". Jag har egentligen aldrig "uppgraderat" till allt dyrare prylar. Jag har snarare bytt inom en hyfsat rimlig prisgräns. Det kostsammaste jag köpt var nog egentligen Bose 901 1983, eftersom det var så svettigt att bli av med avbetalningarna på dem med den lilla ekonomi jag hade då. Rena vansinnet att köpa 9000-kronorshögtalare på 36%-ig avbetalning när man innan amorteringen har en tusenlapp att klara sej på efter skatt och andra räkningar. Och innan makaronerna och ketchupen... Nä, idag har jag en anläggning som slagit rekord i statiskhet. Jag har inte bytt ut en enda pryl på flera år nu. Förr var mitt fokus mer inriktat på apparaterna och att byta prylar och mindre på att lyssna på musik. Det är skönt när man kan koppla bort pryleriet och känna sej lugn och nöjd. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Sonus Faber Guarneri Memento. På andra plats kommer Cremona M och efter det Audio Physic Scorpio 2. Dyraste elektroniken jag köpt är Bladelius Thor Mk3 Novitas Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
RODA Posted February 5, 2013 Share Posted February 5, 2013 Bytter litt saker då og då...... Ofte en våg av byter på en gong og så pause et tag. Fra 2008 til i dag har dette skjedd Dyreste komponenten har vært 24 tusen norske kroner, rundt en halv million svenske kroner? :D Siden høsten 2010 har jeg hatt et mål om at hifi ikke skal koste mer penger, men ha en statisk verdi. Pr i dag er det 6500,- i overskott på budsjettet og jeg er mer nøgd med ljudet! Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted October 23, 2013 Share Posted October 23, 2013 Mina Sonus Faber Guarneri Memento för 89k Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
shaft Posted October 27, 2013 Share Posted October 27, 2013 Mina dyraste köp som också blivit de bästa är min Accuphase E-406 stärkare som jag köpte 1997. Still going strong med oräkneliga timmar av välljud. En Lexicon MC-12 Hembioförsteg har jag också varit fruktansvärt nöjde med samt ett par Stax Lambda och inte att förglömma ett par Magneplanar IIC som jag köpte 1993 och min far spelar på varje dag. Han är så nöjd så det nästan är tråkigt ;-) "Det låter skitbra" är stående kommentaren - och jag kan intyga att de högtalarna med hans rum är synnerligen bra. Priserna har varit under listpris men ändå en hel del pengar såklart. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Fortfarande mina gamla Guarneris. Just nu är det däremot min Bladelius Thor Mk3 Novitas som jag gav 40k för år 2011 och efter den mina Contour S3.4LE som jag gav 36.9k för Sen efter det är det bara en massa prylar för runt 20-25k styck. En hel del faktiskt. Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Hifi_Perrra Posted March 14, 2018 Share Posted March 14, 2018 Nästa blir nog ett par Peak Consult Princess golvare om jag får välja Kanske om ett år eller så Quote Link to comment Share on other sites More sharing options...
Recommended Posts