Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag var nyfiken på att höra hur den ekonomiska fördelningen ser ut i era system. Hur stor del av kostnaden utgörs av högtalare, förstärkeri, cd/skivspelare och kablage? Är det så att det finns en tumregel för detta som går att applicera på såväl billigare som dyrare system? Självklart så finns inga strama "regler" för detta, men jag har ändå på känn att de finns vissa likheter i hur slantarna har spenderats bland medlemmarna här :).

I det system som jag troligtvis kommer att köpa står högtalarna för ganska precis 50 %, cd 16 %, förstärkare 21 % och sladdar 13 %. Hur är det med procenten för din del – så här i mellandagarna...

Posted

Högtalare 37%

Skivspelare 28%

Förstärkare 21%

Ljudkort 8%

CD 4%

Kablar 2%

Jag borde nog köpa ny CD ... :shy:

Korrektion: I högtalarna ingår två förstärkare för subbarna. Jag lägger över säg 7%-enheter till förstärkarposten.

Posted

Högtalare 61%

Slutsteg 16%

Rumfix 11%

Försteg/Tuner 7%

Spelare 3%

Sladd 2%

(Fonogram ca 115% av ovanstående)

Känns som en rätt så bra fördelning. Möjligtvis en uppgradering på slutsteg.

Tillägg: Kommer nog att lägga mer på spelare/hårddisk/D/A-omvandlare framöver.

Posted

Vissa pryttlar har jag köpt till priser betydlgt under listpriserna. Andra inte.

Därför kanske det inte blir så relevant att ange. Men det skall ju inte jag avgöra utan frågeställaren.

Om jag minns rätt...

Högtalare 39 Kraftigt under listpris

Slutsteg 28 Något under

Dac/försteg 28 Listpris

CD-spelare 5 Listpris

Sladdar 0, typ.

Procent alltså, inte kkr.

Posted

På en höft..

Högtalare 15%

Förstärkare 20%

Tuner 10%

Skivspelare 25%

Digital avspelning 20%

Kablar och tweeks 10%

/ptr

p/s : allt utom Tunern köpt begagnat...

Posted

På ett ungefär.

Högtalare: 35%

Cd: 19%

Försteg: 19%

Slutsteg: 7%

Kablar: 17%

Rack och tweaks: 2%

Tydligt är ju att slutsteget är nästa sak som måste upp ett par nivåer.

Posted

Hej

Mitt är följande:

Högtalare 26%

Cd 21%

Försteg 16%

Slutsteg 8%

Kablar 28%

Det käns som man får byta ut slutsteg, men kontot får nog hämta sig lite först :D

Posted

Just nu, ca:

Förstärkare: 86% (McIntosh:en)

Högtalare: 3% (DIY-högtalare, räknar ej med i SFCA eftersom de säljs om 2 veckor och de är ej inkopplade)

Signal: 9% (AirPort Express, Rega P3)

Kablar: 0% (har 0,5m sladd som tagit från LTU och lakrissnöre)

Akustik: 2%

Men annars är väl mitt "mål" att ca ha:

Förstärkare: 30-40%

Högtalare: 40-50%

Signal: 20-30%

Kablar: 1-5%

Akustik: 10%

Posted
Jag var nyfiken på att höra hur den ekonomiska fördelningen ser ut i era system. Hur stor del av kostnaden utgörs av högtalare, förstärkeri, cd/skivspelare och kablage? Är det så att det finns en tumregel för detta som går att applicera på såväl billigare som dyrare system? Självklart så finns inga strama "regler" för detta, men jag har ändå på känn att de finns vissa likheter i hur slantarna har spenderats bland medlemmarna här :).

I det system som jag troligtvis kommer att köpa står högtalarna för ganska precis 50 %, cd 16 %, förstärkare 21 % och sladdar 13 %. Hur är det med procenten för din del – så här i mellandagarna...

Högtalare 36%

Subwoofer 15%

Förstärkare 12% :blush

Cd 12%

Tuner 9%

Skivspelare 5%

Kablar 11%

Nästa uppgradering blir rejäl och det är

förstärkeriet som är vinnare! :D

Posted

Nypris på anläggningen ca 325 000kr

Pris betalt 135 000kr (allt ca 3 år gammalt när jag köpte det)

fördelat

Högtalare 35%

Slutsteg 34%

Försteg/cd (använder försteget som finns i cd spelaren) 21%

Kablar 8%

Nu har jag ju integrerat stereon i ett bio system men det har jag lämnat utanför då jag antar att de flesta här kör stereo?

Posted

Mitt mål är egentligen att betala så lite som möjligt. Inte en viss fördelning.

Fördelningen av kostnaden kanske inte säger så mycket?

Åtminstone inte om man INTE ser något adekvat samband mellan pris och ljud. Och det gör inte jag.

Det stora problemet, åtminstone för min del, är att jag slösat bort en förskräcklig massa pengar på saker under resans gång. Saker som jag inte längre har kvar och kanske bara fått igen hälften för när de sålts vidare.,

Posted
Det stora problemet, åtminstone för min del, är att jag slösat bort en förskräcklig massa pengar på saker under resans gång. Saker som jag inte längre har kvar och kanske bara fått igen hälften för när de sålts vidare.,

Frågan är kanske om du slösat bort pengar eller om du köpt dig erfarenheter, utan vilka du inte hade varit där du är idag??

Erfarenheter är ju inget man köper billigt på mellandags-REA!

Det är i alla fall min syn på att ha gjort av med för mycket pengar över dom 35-år jag kastat bort årslöner på att pröva mej fram i HiFi-hobbyn... ;);)

/ptr

Posted

Om jag inte tar med akustikfixet kommer följande lista, hembioprylar är inte heller med!

Högtalare: 35%

Slutsteg: 21%

Försteg: 12%

Cd: 14%

Kablar och strömrenare: 18%

bigblue! Ser ut som om du har högtalare att växa med. Tycker jag är sunt. Högtalaren skattar jag som det roligaste och viktigaste i systemet.

Jag har köpt mycket begagnat ofta för ca 50% av nypris men redovisar % av nypris. Jag tycker man skall redovisa nypris annars får man inget bra mått på relationen hur systemet är matchat.

Säg att du gjort ett superklipp på högtalarna som du betalt 30 % av nypris på. Det säger ju då, i detta sammanhang, inget alls om man bara jämför vad man betalt! Har du fått allt utom kablarna blir det 100% på kablar och vad säger det? :dead:

Calle B

Posted
Mitt mål är egentligen att betala så lite som möjligt. Inte en viss fördelning.

Fördelningen av kostnaden kanske inte säger så mycket?

Åtminstone inte om man INTE ser något adekvat samband mellan pris och ljud. Och det gör inte jag.

Jag håller med dig att det finns prylar som är mer prisvärda än andra och att man för väldigt rimliga pengar kan nå sina mål. Dock har MINA PERSONLIGA favoritögonblick varit på kompromisslösa system tex Burmester/TAD. Krell/Wilson. Vivid Audio/(tilsammans med för mig okänt rörsytem). Revel Ultima/Mark Levinson. Pathos Logos/Focal. Osv Osv.

Visst har man hört många mer rimliga system som låter bra (och ibland dyra som låtit sådär) men tyvärr för min del så har de riktiga hårresnings ögonblicken kommit på dyra anläggningar :(

Sen är ju såklart inte pris/ljud konstant på något vis utan när man kommit upp en bit så krävs det enorma summor för att få det lilla extra.

Hur var det nu Bebop? Betala 90% mer för att få 10% mer hehe..

Posted
Räknat på nypriserna eller på vad jag faktiskt har betalt?

:D

... om man köper en slutsteg för 30 som kostade 150 hur räknar man då?

Posted
:D

... om man köper en slutsteg för 30 som kostade 150 hur räknar man då?

Det rimliga (som jag räknade) är ju nypriset. Då kommer inte faktorer som ett bra/dålig begagnatköp in. Dessutom brukar ju tex digitalteknik som cd spelare osv sjunka snabbare än tex högtalare. Sen kanske man får ta med i beräkningarna om man köpt ett 30 år gammalt slutsteg och har en cd spelare som är 1 år gammal, då blir det ju ganska fel. Men i mitt fall så var hela riggen ungefär lika gammal när jag köpte.

Posted
Jag har köpt mycket begagnat ofta för ca 50% av nypris men redovisar % av nypris. Jag tycker man skall redovisa nypris annars får man inget bra mått på relationen hur systemet är matchat.

Säg att du gjort ett superklipp på högtalarna som du betalt 30 % av nypris på. Det säger ju då, i detta sammanhang, inget alls om man bara jämför vad man betalt! Har du fått allt utom kablarna blir det 100% på kablar och vad säger det? icon_smile_dead.gif

Hur redovisar man DIY och egenimport? Mitt system går inte att redovisa rättvist då allt är egenimporterat till mycket lägre priser än listpris Sverige eller DIY(liknande orginal) av rätt kostsamma slaget.

Posted
Hur redovisar man DIY och egenimport? Mitt system går inte att redovisa rättvist då allt är egenimporterat till mycket lägre priser än listpris Sverige eller DIY(liknande orginal) av rätt kostsamma slaget.

Ja, då blir det ju svårare men om allt är egenimporterat med liknande förmånliga pris så kanske relationen i vad de kostade ändå stämmer så att %-talet ändå blir rätt. :)

Calle B

Posted

Högtalare 22%

Förstärkare 22%

Skivspelare + Riia 29%

Cd 16%

Kablar 11%

Skivspelare va det jag införskaffade senast därav den höga procentdelen, högtalarna ska nog bytas ut när ekonomin tillåter.

Posted
Ja, då blir det ju svårare men om allt är egenimporterat med liknande förmånliga pris så kanske relationen i vad de kostade ändå stämmer så att %-talet ändå blir rätt. icon_smile.gif

Nja, i mitt fall skiljer det ändå ganska mycket. Svårast blir ändå högtalarna som är ganska kostsamma pris och tidsmässigt. I relationen vad material kostat så är de ungefär 40% av anläggningen men ska jag räkna med de orginal som de efterliknar och samtidigt jämföra svenska listpriser på övrigt blir de ungefär 80%. Detta är problemet då man ska jämföra anläggningar och värdera dem, DIY och i vissa fall egenimport slår väldigt fel.

Posted

cd 48%

förstärkare 27%

högtalare 22%

kablar 3%

Ojdå vad skevt det blev, fick en smärre chock när jag räknade ut nypriset på systemet, tur att det finns en begagnatmarknad :shy:

Posted

Frågan är kanske om du slösat bort pengar eller om du köpt dig erfarenheter, utan vilka du inte hade varit där du är idag??

Erfarenheter är ju inget man köper billigt på mellandags-REA!

Det är i alla fall min syn på att ha gjort av med för mycket pengar över dom 35-år jag kastat bort årslöner på att pröva mej fram i HiFi-hobbyn... ;);)

/ptr

Ja, ditt sätt att se det känns ju lite trevligare.

Jag tycker dock såhär i efterhand att jag borde ha funderat lite mer och inte bara "rusat iväg".

Några årslöner har det kanske inte handlat om förvisso.

Den dyraste grunka jag nånsin köpt är de nuvarande Magneplanar MG1.6, som jag fick loss för 17 000 förra året.

En jävla massa pengar... Men det beror på vad/vem man jämför med förståss.

Posted

Hej,

Om jag viktar en aning för att kompensera för beg-köp och att vissa komponenter köptes för 10 år sedan ser min %-sats ut så här;

Högtalare 35%

Försteg 25%

Slutsteg 20%

Cd 10%

Kablar mm 10%

Kompletteringar på högtalarsidan planeras.

mvh Ynnorc