Apexorca Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Jag tycker senaste Kent plattan har en konstig ljudbild. Skränig och otydlig. Låtarna är bra men det något som fattas i inspelningen för att det skall bli riktigt bra och jag kan inte höra vad han sjunger. Gjorde ett test mellan Kent och Red hot chili peppers och det visade vilken oerhörd skillnad det var ffa i tydlighet i sången men även generellt gitarr, trummor etc. Varför kan inte ett av Sveriges mest framgångsrika band få till en ok inspelningskvalitet? Många utländska band ffa från USA har en helt annan produktion som mina öron ger mer. Har man producerat Kent så här med en avsikt eller är det något annat? Vad anser ni om ljudet på senast Kent plattan? Calle B Quote
Ekman Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Det finns många amerikanska band vars plattor låter för djävligt också så det är nog mer en fråga om ambitionsnivå än om kunnande. Vet dock inte om Knet förtjänar så mkt mer än en kass inspelning Quote
minesota Posted December 28, 2009 Posted December 28, 2009 Hej Anledning är inte att dom inte "kan" få till ljudet. Finns många duktiga tekniker i Sverige. Anledningen är snarare att det inte är en egenskap pririterar i produktionen. Iaf inte bra ljud i den bemärkelsen vi på detta forum önskar. Man är nog primärt intresserade av att få en shysst radio/tv-mix men slät dynamik. Tyvärr är det nog också så att den nya tillgängliga och billiga inspelningstekniken är döden för fina inspelningar vad gäller pop/rock osv. /P Quote
Vox Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Jag tycker att det är bra ljud på den senaste kentskivan. I alla fall när det gäller vinylvarianten. Digitalt har jag lyssnat väldigt lite på den. Quote
Tinnitus_08 Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 Jag var tvungen att lyssna igenom plattan innan jag kunde bidra med något i tråden. För det första så tror jag Kents senaste sound är medvetet valt. Om inte annat är det lätt att följa förändring från ”vapen och ammunition” till ”röd” med de senaste plattorna 2,5 plattorna. jag tror att det som ställer till det är Jocke Bergs övarambitiösa ljudkuliss Hur svårt/lätt man urskiljer texten från den elektroniska ljudkullisen beror nog sedan lika mycket på inspelningen som anläggningen den återges på. Har man en ”varm” anläggning kan nog texten drunkna i alla ljud. Har man, enligt hifi-termer, en ”analytisk” anläggning är det inga problem att urskilja texten (med undantag av spår 3 och 6 som är något sämre mixade). Off topic: kan det kanske vara lite utav en arbetsskada hos oss ”euphonier” att lyssna för intensivt på våra plattor. Ibland kanske det är meningen att texten ska vara underställd de övriga instrumenten och att man istället ska släppa loss på en svartklubb i en ombyggd lagerlokal i Hannover istället för att sitta i en fåtölj framför en alltför bra anläggning omgiven av strömrenare och akustikbehandling? Quote
calle_jr Posted December 29, 2009 Posted December 29, 2009 släppa loss på en svartklubb i en ombyggd lagerlokal i Hannover istället för att sitta i en fåtölj framför en alltför bra anläggning omgiven av strömrenare och akustikbehandling? Känns som trevliga sysselsättningar båda två! Quote
Apexorca Posted December 29, 2009 Author Posted December 29, 2009 Jag var tvungen att lyssna igenom plattan innan jag kunde bidra med något i tråden. För det första så tror jag Kents senaste sound är medvetet valt. Om inte annat är det lätt att följa förändring från ”vapen och ammunition” till ”röd” med de senaste plattorna 2,5 plattorna. jag tror att det som ställer till det är Jocke Bergs övarambitiösa ljudkuliss Hur svårt/lätt man urskiljer texten från den elektroniska ljudkullisen beror nog sedan lika mycket på inspelningen som anläggningen den återges på. Har man en ”varm” anläggning kan nog texten drunkna i alla ljud. Har man, enligt hifi-termer, en ”analytisk” anläggning är det inga problem att urskilja texten (med undantag av spår 3 och 6 som är något sämre mixade). Off topic: kan det kanske vara lite utav en arbetsskada hos oss ”euphonier” att lyssna för intensivt på våra plattor. Ibland kanske det är meningen att texten ska vara underställd de övriga instrumenten och att man istället ska släppa loss på en svartklubb i en ombyggd lagerlokal i Hannover istället för att sitta i en fåtölj framför en alltför bra anläggning omgiven av strömrenare och akustikbehandling? Mitt i prick! Det var faktiskt spår 6 som jag tyckte var sämst och surnade till på och det var den som var orsaken till att tråden blev till. Sedan tycker jag att med en relativt noga vald anläggning som iallafall enligt mitt tycke låter bra bör man begära att kunna följa texten utan att betraktas som för kräsen. Om det nu är så att det är något konstnärligt i det hela, att texten inte skall vara tydligare än så, är det inte i min smak. Respekt för om det är medvetet, annars tycker jag det är slarvigt och tråkigt att de inte tar musikkonsumenten på allvar. (skämtsamt men med visst allvar) Calle B Quote
Recommended Posts