Jump to content

Recommended Posts

Posted

Jag gillar EST. Åtminstone det lilla jag har hört.

Har bara tre plattor:

"Winter in Venice"

"Seven days of falling"

"Plays Monk"

Det som jag reagerar på är att samtliga känns lite "tiltade" i klangen.

Inte så mycket "luft" och lite för tunga i basen.

Pianot låter lite dämpat i övertonerna.

Inte så farligt på "Monk", mest påtagligt på "Winter in Venice".

Vad tycker ni andra?

Låter övriga plattor likadant, eller har jag fel på anläggningen just när jag spelar EST? :)

Posted

Jag är benägen att hålla med dig när det gäller Winter i Venice men bara i diskantspelet. Basen klarar mitt system galant trots att jag har en dektekterad puckel där så låter det fint.

När det gäller Seven days of falling, tycker jag det är svårt att avgöra mht att pianotonen är distad och elektroniskt förvrängd. Monk även den något neddragen i diskanten.

En annan effekt är att jag tycker att utbredningen av ljudbilden är klen och tenderar att röra sig mot mitten. Kanske en effekt av en mindre distinkt diskant?

Piano kan vara svårt i fråga om mikrofonplacering och olika pianister väljer uppenbart olika tekniker och mikrofoner. Om vi tar Jan Lundgren som exempel så har jag samma uppfattning om honom som om Esbjörn Svensson att tonen är något fördunklad. Bobo Stenson däremot är på gränsen till överstyrning i dikanten och kan vara svår att spela i vissa system som har en allt för upplösande dragning.

Calm

Posted

Jag tycker ljudet på deras skivor överensstämmer bra med hur det lät på deras konserter.

Kom ihåg att Esbjörn Svensson var väldigt exprementiell när det gällde ljud.