Jump to content

Recommended Posts

Posted

Hej

Sitter och funderar på att köpa en billig laptop att ha som uppspelare för musikfiler från usb hårdisk till dac.

En aspekt att fundera på är ju att maskinen skall vara tyst. Men hur är det med CPU mm?

Hur Skulle en Acer Aspire One D250-0D - 1,6GHz 1GB 160GB 10 exempelvis fungera? Rent praktiskt skulle den ju vara smidig. Hur mycket minne/cpu behövs egentligen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499015

/Peter

Posted

Min erfarenhet är att om du "bara" ska ha den som drive...alltså inte utföra rippning osv på den, så krävs det ingen jättemaskin alls...det viktiga är dock att du ser till att banta alla "services" som rullar på den...och håller dig ifrån t.ex. realtidsantivirus osv som ligger och tar resurs med jämna mellanrum. Dessa tar tidviss mycket resurs och kan orsaka "hack".

Jag kör med en liten Asus Netbook...med atomprocessor och SD-disk...knäpptyst...har aldrig ett enda hack...och när jag köra analys på den realtid så ligger den inte ens och joggar....batteritiden när jag spelar ligger på ca 8h...

Jag nyttjar Jrivers Media Jukebox, som är en freeware...och vidare till ASIO-drivers...vidare till extern USB=>AES/EBU-converter

Alla filer ligger på externa diskar...

\\K-man

Posted
Hej

Sitter och funderar på att köpa en billig laptop att ha som uppspelare för musikfiler från usb hårdisk till dac.

En aspekt att fundera på är ju att maskinen skall vara tyst. Men hur är det med CPU mm?

Hur Skulle en Acer Aspire One D250-0D - 1,6GHz 1GB 160GB 10 exempelvis fungera? Rent praktiskt skulle den ju vara smidig. Hur mycket minne/cpu behövs egentligen?

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=499015

/Peter

Köp en Squeezebox så spelar det ingen roll om prestandan på datorn är bra. Då skickas bara filen helt digitalt till din squeezebox, som du sen kopplar digitalt till din dac.

Bästa lösningen jag kan tänka mig (har gjort många jämförelser fram o tillbaka med min Audio Aero och så länge dacen i AA används så hör jag ingen skillnad på Flac och cd)

Dessutom är slimserver väldigt bra med bilder osv...

Posted

Hello.

Jag har en ACER Laptop med Vista 3Gb minne dubbel kärna.

Använder Foobar med WASAPI tillägg http://www.foobar2000.org/components/view/foo_out_wasapi

Sen via AQVOX USB kabel till en Audio Research DAC7.

DAC7 ska arbeta i något som kallas asynchronous-mode dvs DACen kontrollerar Pc´n

Jag tror att det bör vara bra med en dator som inte är för slö i alla fall.

I min sitter det Intel processor som jag fattat det så går dom inte lika varma som AMD processorer mindre fläkt ljud.

Hoppas det är till någon hjälp.

Mvh

Duck

Posted

Jag köpte en bärbar Fujitsu Siemens för ett tag sedan med syftet att spela musik på, men den väsnas alldeles för mycket använda :dead: Den har en silent-mode men det hjälper inte. Vet inte om de överklockat processorn för att få till prestandan men varm blir den och fläkten går hela tiden.

Jag klurar på någon annan lösning, kanske med Linux istället. Men det är bara i tankestadiet ännu. Mac är ju ett enkelt alternativ men jag upplever systemet alldeles för låst, och så fort du vill utanför ramarna så blir det instabilt.

Min bärbara har super-prestanda men det hjälper föga för musiklyssning :black:

Posted

...oljudet från maskinerna är ju ett aber...men min lilla netbook med SD-disk (för er som ev inte är bekant med detta så är det mer eller mindre ett minneskort och alltså inga rörliga delar...ingen snurrande hårdisk) och Atomprocessor är knäpptyst...och med den lilla aktivitet som är i maskinen så har jag inte ens hört ngn fläkt i den...den är alltså HELT tyst.

\\K-man

Posted

...utifrån att min ännu lägre specade maskin gör det galant så vill jag svara ja på den frågan...sedan finns det ju alltid massa "men". Jag vet dock inte vad WIN7 kräver för resurser....på netbooken kör man XP för att Vista är för tungt...så där kan vara en "issue".

Notera också att det är en vanlig HD i den...så den kommer låta en del....

\\K-man

Posted

Hej,

En liten varning för prestandan då extern disk ansluts via USB.

Jag tyckte då jag använde min laptop som Squeezebox-server att det var väldigt segt med USB-HD.

Jag tror begränsningen ligger i USB-protokollet, det här kan säkert ngn bättre än mig. :blush

/Micke

Posted

Hej!

Har själv funderat lite som dig, en liten nätt pc att ha dels skivregistret i samt som spelare, men kom fram till att Logitech snart släpper en ny variant av Squeezebox som inte ens behöver kopplas in via dator.

Dessutom kan den spela direkt från USB HDD, och spelar i stort sett de flesta populära format så den som inte vill köra komprimerat kan lyssna i WAV.

Spelaren skulle varit här nu i December, men är fördröjd till Februari.Namnet är Squeezebox Touch. Det finns en del läsning om den på nätet och såhär ser teknisk data på den ut. läs mer på www.logitech.com

Technical Specifications

General

■USB host connector for accessing music and photos via USB drive or USB key

■SD card slot for music and photos

■Supports sampling rates up to 24 bit / 96 kHz

■Stereo analog (RCA), headphone jack, digital optical, and digital coax output

■4.3-inch 24-bit color LCD with capacitive touch screen

■Ambient light sensor to adjust display brightness according to environment

■Infrared proximity sensor to detect presence

Part of the Squeezebox family

■Works with all Squeezebox products for whole home audio

■Can be syncrhonized with any Squeezebox or Transporter

■Works with Squeezebox Controller

Audio

Audio formats

■MP3, FLAC, WAV, AIFF, WMA, Ogg Vorbis, AAC, Apple Lossless

■WMA Lossless, APE, MPC and WavPack supported through transcoding

■Some formats may require additional software installation

Conny T

Posted

En Mac Mini skulle vara grymt bra att ha, finns säkert någon på beg-marknaden för en mindre summa som klarar av all möjlig musikhantering, har varit optiskt utgång väldigt länge på mac:arna. Går ju att installera windows på dem hur lätt som helst också, xp och vista funkar... inte win7 än så länge (åtminstone via BootCamp).

PS! hittade denna på blocket som verkar mycket trevlig: http://www.blocket.se/lund/Apple_Mac_Mini_...?ca=1_9&w=3