Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Sådär, då har man besök ytterligare ett legendariskt rum dedikerat till god återgivning. Det första som slog mig i rummet var hur nära man sitter högtalarna i jämförelse mot vad jag är van vid. Trodde att detta skulle begränsa återgivningen och att högtalarna skulle avslöja sin placering. Efter genomgång av kaffe och esspressomaskin supergott!

Blev det lyssning på alvar. Alla mina ev farhågor kom omedelbart på skam. En fantastisk scen och ljudbild uppenbarade sig ca fem m bort! Jag öppnade ögonen, för det gick inte att förstå, högtalarna försvann totalt. Mycket fin integration mellan toppar o bas. Återigen visade DIRAC att den är berättigad. Utan DIRAC blev det lite mer ansträngande för hjärnan att separera och analysera. Med DIRAC klarnade alla register upp och det var en fröjd att lyssna.

Vi hade några minuter att lyssna på en nätlistprototyp också. Jag satt då off axis så jag har inget att säga om testet. Likaså provade vi nya CAELUS mellan försteg och CODAN. Då hördes en öppnare, aningen mer dynamisk presentation. Återigen off axis så jag har ingen aning om ljudbild mm. Systemet kändes synnerligen välavvägt och kompetent. Fin balans och precis lagom mängd socker, absolut inte insmickrande men lite lagom sötma. Vackert!

Tack för besöket

Edited by Adagio
Link to comment
Share on other sites

Tack själv Jocke :app: Jo den där listen med tillhörande nätkabel blev ett lyft trots att den pluggades in i min sunkigare dito :o Om min är en "bromskloss" för strömmen så borde det inte blivit ett lyft, men det blev det lik förbannat :Thinking:

Signalkabeln hade lite annan karaktär än min MIT Magnum MA. Även den skulle platsa fint i systemet!

Link to comment
Share on other sites

Nya kaffe och HiFi-katten Izzo, en 8 månader gammal kille av rasen Ragdoll<3

imgp2084_zpsqtdm5njt.jpg

imgp2082_zpszsjsdxbj.jpg

"Sötnosen"

Sedan tidigare Birmafröken Ullis, 2 år gammal<3

imgp2075_zpst5z5zpsy.jpg

Jag bor centralt ii Gbg, där kryllar det av råttor.

När jag öppnade källartrappan i i mitt hus en kväll satt det en gigantisk råtta i källar trappan, den skrek till och rusade ner i källaren igen, har sedan ägnat halva hösten åt att klä in husets ev, råttentreer med aluminium och haft återkommande besök av Nomor. Dina katter hade varit mer än välkomna hem till mig :-). Nu är råttorna borta och jag är typ 30 000:- fattigare.. :-(

Link to comment
Share on other sites

Nu är Lebenförsteget inlämnat för sin "operation". En fin stegad volympot ska på plats.

Motstånden som jag valde är Takman metalfilm och Charcroft Z-foil.

 

5a6cb17757ab9_Volympot1.jpg.0ceed1ef03b5068e9887c3606082ec00.jpg

5a6cb177874b6_Volympot2.jpg.033af5d91ef1b519fedb01fd80e77bc1.jpg

5a6cb177be3dd_Volympot3.jpg.afc7c4032cf08aa14ceb71ae2a974bc2.jpg

5a6cb177f3cad_Volympot4.jpg.194d48f72ca6d2f4f1f07398dbae59c2.jpg

 

 

Spänd på resultatet :mm:

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Antar att saker o ting klarnat upp? Alps är lite mysigt luddig i jämförelse. Jag blev nästan lite rädd att jag skulle sakna något med den nya poten. Men inte alls, efter inspelning är det nästan löjligt stor förbättring i alla register. Kan vi få en lägesrapport?

Link to comment
Share on other sites

Antar att saker o ting klarnat upp? Alps är lite mysigt luddig i jämförelse. Jag blev nästan lite rädd att jag skulle sakna något med den nya poten. Men inte alls, efter inspelning är det nästan löjligt stor förbättring i alla register. Kan vi få en lägesrapport?

Hur lång tid tar inspelningen och måste man använda alla lägen för att samtliga motstånd ska bli inspelade? :app:

Jodå redan nu hör jag att upplösningen ökat lite och diskanten blivit lite luftigare/skirare.

Några dar innan modden jordade jag några kabelwraps till, Diracen och Routern. När routern jordades hände det grejor vill jag lova :mm::o Det var som om ljudet passerat ett mindre "reningsbad" och tillika blev det än mer sprutt på ljudet. Kändes som förstärkaren fått 50 extra watt. Större lyft där än vad bytet av volympot gett hittills.

Om jag inte missminner mig så bytte du hela internkablaget i ditt försteg i samband med potbytet? Där kanske en stor del av din förbättring ligger.

En annan iaktagelse är att jag måste dra på mer nu för att få samma volym som förut. Tror att Elma-poten dämpar mer i de lägre lägena än Alpsen gjorde.

Link to comment
Share on other sites

Jag bytte förvisso internkablage, ganska många lödningar med högsilverhalt, kanske en del i min upplevda förbättring.

Nej signalen går ju genom de två "finmotstånden" de andra är väl bara kopplade mot jord? Om jag förståt det rätt....

Nåja det var en omedelbar verkan i mitt fal, dock tog det ett dygn med Purist Audios inbränningskiva innan jag lyssnade seriöst. Motsv ca 100-200 timmar musik enl skivan. Men då hade det satt sig tycker jag.

Link to comment
Share on other sites

Med några dagars intensivt spelande under bältet så kan jag konstatera att bytet av volympot fört välljudet till en högre nivå :app:

Inga dag och natt skillnader men ett tydligt steg åt "rätt" håll. Ett mer upplöst ljud med "renare" klang.

Strax innan bytet gjorde jag en annan förändring där ytterligare 2 nätkablar och ett par signalkablar förseddes med Entreq AC-Wraps, den jordningsbara varianten. Diracburken och modemet jordades likaså.

3 nya SilverMinimus införskaffades för ändamålet. Jordningen av routern var det som gjorde den största förbättringen :o En relativt kostsam investering sammantaget så för att ha råd kör jag tillsvidare delvis med DIY-varianter av jordkablarna. På routern sitter dock en "äkta" Entreq Konstantin :app:

Sedan tidigare är all övrig elekronik jordad.

IMGP2387.JPG.b0639830b8dbccada50542ad6bf92cef.JPG

Routern.

IMGP2394.JPG.2656031b82ef824c7d7c97c4b6da8d23.JPG

Signal och nätkabelwraps till Codaslutsteget

IMGP2392.JPG.25c24cabecacec78caab5b104770fa5b.JPG

2 av de nya Minimusarna.

IMGP2388.JPG.24c2ce515feab5027421c7d61e754478.JPG

"kabelsallad" Coda och Brystonslutstegen är jordade via sina XLR-ingångar. Kontakterna i i sina trähöljen kan skymtas i röran.

IMGP2393.JPG.af5899a4a85ffe31580f9a837d56f3ba.JPG

Hyffsade gafflar från Kjell & Kompani.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Herrejösses, man blir aldrig klok på den här hobbyn :o Var inne i en tråd på grannforumet och såg där en medlem som använde sig av Entreq´s jordbox "Minimus".

Han betonade vikten av vad de står på. Olika material gav skillnader i klang o dynamik.

Som ni ser i mina bilder har jag bara ställt upp de 3 sista Minimusarna där de fick plats och det råkade bli på basabsorbenterna. Det kan man ju fatta att vibrationskänsliga ting inte ska placeras så men en liten låda med jord.. Har iofs. hört att de ska fungera bäst med en dedikerad fot under. Hur som helst så fick jag ett infall att prova lite bättre isolering mot underlaget.

Hittade 3 BDR-puckar och några SD-kuddar. En puck med en stor kudde på under varje jordlåda.

Om inte min hörsel sviker mig totalt idag så kan jag svära på att det blev en ganska stor förändring. Till det bättre,sämre eller "annorlunda" får resten av dagen utvisa :app:

Mer "kött o blod" än innan, varmare,fylligare, ja ni fattar. Nu skrev jag ju innan att den sista jordningen och bytet av volympoten gjorde ljudet renare och klarare så i viss mening kan man väl säga att jag är tillbaks på ruta 1 igen om man vill vara negativ, men det vill jag inte ;) Intalar mig att det sammantaget är ett lyft :mm:

Någon mer med jordlådor som gjort liknande iaktagelser?

Link to comment
Share on other sites

Jag har Tellus Silver och. kan inte påstå att jag hört några skillnader vid de olika placeringar jag haft. I den mån de gör några skillnader så handlar det väl om tystare miljö typ brusnivå. Det går ju ingen signal i kablarna.

Link to comment
Share on other sites

Jag har Tellus Silver och. kan inte påstå att jag hört några skillnader vid de olika placeringar jag haft. I den mån de gör några skillnader så handlar det väl om tystare miljö typ brusnivå. Det går ju ingen signal i kablarna.

Ja det var vad jag tidigare trodde oxå. Har en SilverTellus där det mesta av elektroniken(förstärkarna och några wraps) är inkopplad. Från början stod den på sina egna fötter på golvet men efter ett halvår skaffade jag 3 Lynx-fötter och det förändrade/förbättrade ljudet märkbart.

Link to comment
Share on other sites

Jag tror att jag har en delförklaring till varför det lät så bra i söndags; det var söndag! Det låter alltid bäst på söndagar :app: Kanske är elnätet renare då när de flesta industrier har vilodag?

Ljudet blev köttigare och fick en ökad 3-D, närmast holografiskt/omfamnande.

Tyckte dock att jag tappade lite snärt o klipp i anslagen, främst uppåt i frekvens. Stortrumman var minst lika kraftfull som förut.

Nu provar jag med att ta bort SD-kuddarna och låta Minimusarna vila direkt på BDR-puckarna. Ingen omedelbar skillnad dock ännu.

Skulle ju oxå kunna vara volympoten som börjar bli riktigt inspelad. Hursom är jag nöjd med hur det spelar, liite mer smack o twang i cymbalerna och gitarrsträngarna bara.. :mm:

Snart kommer en vän o HiFi-räv med tränade öron hit, hoppas på bra feedback :app:

Link to comment
Share on other sites

Tack Peter för en trevlig lyssningskväll!. Tänkte promenera hem, men efter snapsar, öl och glögg, så var fötterna så runda att det blev taxi :-) Med Peter katter känner man sig alltid lika välkommen. Det är också lika fascinerande att lyssna, varje gång. Detta är ett system som inte låter som förväntat. Man sitter, när, väldigt nära och föreställer sig ljudet i knäet, men MBL högtalarna i kombination med akustikregleringen öppnar upp väggen bakom högtalarna så att det blir en fenomenal 3D upplevelse á la jazzklubb. Det är stort, djupt, balanserat, och efter alkoholen, nästan lite sövande, men väldigt trevligt.

Vi experimenterade lite med mekanisk jordning, dvs en spetsig punkt mot apparaten som ofta står på någon annan form av fot. Utan tvekan gjorde det skillnad på både DAC och slutsteg. Mer fokus, lyfte fram rösten, stramade upp, inte givet alltid bättre, men klart annorlunda. Ibland är det störande att ALLT gör skillnad, bänkar, fötter, nätkablar, andra kablar, osv. Är ett system någonsin optimalt injusterat, fintrimmat?

Edited by Akkelis Audio
Link to comment
Share on other sites

Ang potten! Det är ju lite svårt att göra ett AB test :black: men du använder inte den vill jag minnas? Dvs du har den alltid på fullt vred och justerar digitalt? Då kanske skilnaden mellan den o ALPSen blir en smula mindre än om man använder den analoga kontrollen. Jag kan iaf tänka mig att det nu är ett lyft efter inspelning. Katter är bra roliga. Minns deras "attack-genomsök" av påsarna med kablarna. :D

Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Guest musicus

Da var man endelig, etter fler forsøk tilbake hos plind!

Etter en meget god bevertning med nydelig middag, vin og påfølgende kaffe var det lyd og musikk dags!

Jeg skal ikke begi meg ut på å beskrive lyden, det har mange før meg gjort bedre! men den er upåklagelig som verten og ranker blandt mine topp 5 presterende oppsett!

Det er ett vel gjennomtenkt, vel oppsatt og vel gjennomført oppsett, blandt de bedre, vel done plind!

Jeg takker Ms Birma og Mr Ragdoll samt plind :redface2: for en meget god kveld i musikken, lyden, maten og kaffen´s tegn, takk for meg!! :77:

mvh

Link to comment
Share on other sites

  • 5 months later...

Inga inlägg här på ett halvår nu men jag har inte legat på latsidan. Det har tweakats och testats en del.

I början av sommaren kom tanken på att skaffa en "sommarförstärkare" igång:-) Varma dagar blir mitt rum ordentligt hett med Klass A Coda´n igång och solen gassande.

Tanken på mitt gamla Doxa slutsteg poppade upp i skallen. Det brann ju upp för mig för några år sedan och när jag besökte Norge 2013 för att inhandla mitt nya Coda steg så passade jag på att lämna in mitt trasiga Doxa hos tillverkarna. Jag hade inte hört något om det sedan dess och det föll i glömska.

Jag tog nu kontakt med Doxafolket och hörde mig för om mitt gamla steg. De ursäktade sig över att inte hört av sig men tråkigt nog var steget alltför skadat för att kunna repareras:-(

Som plåster på såren blev jag erbjuden att köpa deras senaste kreation till ett mycket förmånligt pris. Doxa 61 som den heter är en helt annan konstruktion än min gamla och lämnar inte lika mycket effekt. Den är något så ovanligt som ett single end transistorslutsteg.

Nyfikenheten på det tog överhanden så jag accepterade erbjudandet efter att ha läst idel lovord om det på det Norska hififorumet och en artikel i tidskriften Audio Fidelity.

http://www.doxa.no/pdf/Fidelity_Doxa_61_01.pdf

http://www.doxa.no/products_amplifiers_61.html

Det dröjde dock ända till augusti innan den äntligen stod på plats. Den 50kg. tunga Coda´n baxades av hyllan och ersattes av 25kg. Doxa. Tvivlen började dock gnaga innan jag ens kopplat in den då den visade sig ha en fast installerad nätkabel modell "lampsladd"..

Tvivlen kom dock raskt på skam när de första tonerna strömmade ur högtalarna! Kall, oinspelad, direkt från kartongen lät det förbluffande bra:-o

Inte samma tyngd och kropp som Coda´n men ren som en fjällbäck och mycket upplöst i alla register. Snabb och dynamisk med stålkontroll på elementen.

Nu går ju inte mina MBL-toppar så djupt i basen med sina 5-tummare men dessa hålls iallafall i gott grepp. Djupbasen från 15-tummarna drivs som vanligt med Brystonslutsteget.

imgp3085.jpg.5d27b8d15744f4211a09fef4ea25710b.jpg

imgp3084.jpg.fd57cda1af1c566ed9487cff9509f070.jpg

Här svävar den överst på tronen på Solid Tech DOS.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Försöken med förbättrad jordning av komponenterna har fortsatt och utökats, man kan nog nu påstå att jag blivit en övertygad "jordgubbe" :77:

Coda´n jordade jag via ett outnyttjat XLR uttag men eftersom Doxa´n inte har några sådana så jordar jag den från -polerna på högtalarutgångarna.

2 st. Entreq Silver Minimus står för jordningen till den.

imgp3086.jpg.dd1666c4c82b09febb37129db41ad96c.jpg

Som synes 2 olika jordkablar men det får gå tillsvidare:-) Här skymtar även den nya nätkabeln som fått ersätta lampsladden. En Sonus Concordia Osprey.

I samråd med PO på Entreq så testade jag en ny produkt från dem som heter Everest. Den ska ersätta trämuttern på jordlådorna och ge en ökad effekt.

http://www.entreq.com/products/accessories-17667732

http://www.entreq.com/news-17217671

Jag har testat dem på olika positioner men bäst effekt får jag med en på Silver Tellus(polen där försteget sitter) och den andra på Silver Minimusen som jordar routern.

[/url]

imgp3087.jpg.141b800d48f71636a0da68a45dee9417.jpg

Placebo eller ej, effekten var god :41: Mer "sprutt" på ljudet och bättre separation.

Mitt Lebenförsteg har lite annorlunda RCA kontakter så jag har inte kunnat jorda via dem med Entreq´s jordkabel. Jag löste det genom att använda jordskruven till det inbyggda riaat.

Detta blir nog en chassiejordning istället för signaljord så jag lät tillverka en DIY jordkabel med vanlig rca-kontakt(tack för hjälpen med den Stefan!). Tycker jag fick bättre effekt med den än med chassiejorden jag haft innan. Entreq-kabeln med spade-spade sitter nu som en av de udda på Doxa´n.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Ännu en viktig pusselbit i strömförsörjningen har fallit på plats. Den gamla Claes Olsson nätlisten har ersatts av en riktig goding! Under HiFi helgen här i Göteborg nyligen så visade Jocke på Sonus Concordia upp en prototyp som han tillverkat. I grunden en fin Oyaidelist som ser ut så här;

imgp3045_zpscw1zdiyi.jpg

Vad som är gjort med den tror jag Jocke själv får förklara:-) Jag köpte den av honom!

imgp3089_zpsa7ib1wf7.jpg

Trångt o stökigt bakom racket. Den vilar på 2 sandfyllda tygpåsar. Kopplad direkt till väggkabeln via en fin Oyaidekontakt.

Effekten var omedelbar, det känns som om anläggningen har fått några hästkrafter extra! :6:

Link to comment
Share on other sites

Ett akustiskt tilltag har jag gjort oxå. Utan att säkert veta har jag haft en känsla av att efterklangstiderna i de övre registren varit lite väl långa.

Har ju förutom golvmattan inga mjuka absorberande material i rummet. Mycket diffusion har fått fixa det hela. Kom ppå att jag hade 2 st. mjuka absorbenter på 60x120cm. på vinden.

De satt i taket i min förra lägenhet men blev över här när jag satte upp mitt akustikinnertak. Har nu ställt en av dom bakom sweetspot ovanpå Vingarna med lite avstånd till bakväggen

imgp3088_zpsoyojtbsm.jpg

Den andra har jag ställt på fönsterbrädan på min vänstra sida. Helt klart hände det saker. Man hör att det dämpats i de övre registren, kanske för mycket till och med?

Lugnare ljud men lite mindre livfullt. Ska prova att ta bort den i fönstret. Faller det väl ut så beställer jag nog en sån här med eget valt foto;

http://www.akkelisaudio.com/akustikforbattring/sound-of-science/sounds-of-science-bredbandsabsorbent-3-st-60120-cm.html

Inte 3 då som på bilden, 1 räcker nog.

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...