Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Härlig bild, Plind - tycker mig känna igen den bildidén ... :D

versikt3-1.jpg

Förslag till uppgradering dock ... det finns bättre öl på marknaden ... ;)

PICT4572snurr.jpg

Är det den här från 2007 du åsyftar :?: :cool:

På dryckessidan finns det fortfarande stor uppgraderingspotential ;)

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grattis till, enligt mig, ett par vackra och välljudande högtalare.

Men, varför har du vänt högtalarnas sida mot dig?

Är det för att skydden/gallren inte ska hindra spridningen?

Välkommen till MBL-familjen.

Utan fötter och iPhone foto.

6d7a277f.jpg

Link to comment
Share on other sites

Hej

Grattis till, enligt mig, ett par vackra och välljudande högtalare.

Men, varför har du vänt högtalarnas sida mot dig?

Är det för att skydden/gallren inte ska hindra spridningen?

Välkommen till MBL-familjen.

Utan fötter och iPhone foto.

6d7a277f.jpg

Tackar :) Anledningen till att de inte står så är att de sidomonterade basarna brassar på in i sidoväggarna så att problemen med rumsresonans mellan 65-75hz blev för stora :clown:

Link to comment
Share on other sites

IMGP4131.JPG

Dipolbasarna ligger nu ner mellan MBL och presterar nu en ännu bättre bas än tidigare. Kanske beror på att de 4 tolvorna nu kommer på linje med samma avstånd till golvet. Lite distans till golvet med hockeypuckar och SD-kuddar.

IMGP4058.JPG

Som synes är de avstämda till 49hz och därunder fyller dipolerna på till ca.28hz(-3db).

IMGP4092.JPG

"Made in Germany"

Link to comment
Share on other sites

HEj

Du kör med kuddar mellan högtalarna och stativen.

Jag har mina direkt på stativen (skruvade).

Vilka ljudskillnader upplever du med detta arrangemang.

Är det inte en Terry Evans cd man skymtar på en av bilderna? :mm:

Grattis till ett par oerhört bra högtalare (är själv ägare till ett par) , jag använder Cerapuc under mina, de gav en stor uppstramning av basen

god jul önskar tommy

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ursäkta om jag "kapar tråden" ...

Hans-Tommy skrev:

jag använder Cerapuc under mina, de gav en stor uppstramning av base

menar du mellan stativen/golv eller högtalar/stativ?

Själv har jag Ceraball mellan stativ/golv.

God Jul!

Link to comment
Share on other sites

HEj

Du kör med kuddar mellan högtalarna och stativen.

Jag har mina direkt på stativen (skruvade).

Vilka ljudskillnader upplever du med detta arrangemang.

Är det inte en Terry Evans cd man skymtar på en av bilderna? :mm:

Hallå Thomas :)

Vilken skillnad syftar du på? Kuddar vs. skruvade i stativen :?: Vet inte, har bara testat med kuddarna.

Terry Evans stämmer bra, har några godingar med honom :mm:

Link to comment
Share on other sites

Grattis till ett par oerhört bra högtalare (är själv ägare till ett par) , jag använder Cerapuc under mina, de gav en stor uppstramning av basen

god jul önskar tommy

Upplever inga problem med basen, den är stram nog :app: Jag kan iofs. testa med BDR-koner som jag har liggande i "överskottslådan".

Tidigare erfarenheter med hårda fötter till stativare har dock inte varit positiva :black: Tycker ljudet tappar "klang" och blir för stumt.

Under elektronik däremot har jag goda erfarenheter av BDR :app: (även om jag nu kör på den "fjädrande" linjen med Solid Tech.)

Link to comment
Share on other sites

Hallå Thomas :)

Vilken skillnad syftar du på? Kuddar vs. skruvade i stativen :?: Vet inte, har bara testat med kuddarna.

Terry Evans stämmer bra, har några godingar med honom :mm:

Precis vad jag menade, men eftersom du inte provat får jag leva i ovisshet ... :D

Link to comment
Share on other sites

Precis vad jag menade, men eftersom du inte provat får jag leva i ovisshet ... :D

Det överlever du nog :D Tycker väl det känns som om högtalarna blir bättre isolerade från golvburna vibrationer om de är frikopplade från stativen, annars får man väl lösa det genom att isolera mellan stativ/golv.

Link to comment
Share on other sites

Hej

Ursäkta om jag "kapar tråden" ...

Hans-Tommy skrev:

jag använder Cerapuc under mina, de gav en stor uppstramning av base

menar du mellan stativen/golv eller högtalar/stativ?

Själv har jag Ceraball mellan stativ/golv.

God Jul!

jag menar mellan stativ och golv (har även fyllt stativen med sand)

tommy

Link to comment
Share on other sites

http://bildarkiv.hififorum.nu/plind/PICT4572snurr.jpg

Är det den här från 2007 du åsyftar :?: :cool:

Oops :o , hade jag inte en aning om ... då har vi tänkt lika ... min bild från 20/10-2007 föddes när jag satt i min sweat spot i Montreal och testade mitt nyinköpta vidvinkel:D

Hur som helst kan jag tänka mig att Du mår gott att lyssna till dina MBL - ser helmysigt ut. :app:

Link to comment
Share on other sites

Plind,

du lekte väl lite med en RoomAnalyzer efter bytet.

Har du några skärmdumpar som visar graferna på det hela och kanske t.o.m före/efter mätningar ?

//Pan

plind2b.jpg

Kan inte riktigt tolka det här men det ser inte ut som om jag har några större problem med basresonanser :)

Link to comment
Share on other sites

Kan inte riktigt tolka det här men det ser inte ut som om jag har några större problem med basresonanser :)

Du har en liten peak kring 70 hz (som Du ser i sammanställningen till höger och på lodräta skalan till vänster. Det värsta klingar ut inom 50 ms (vågräta skalan) vilket inte ger några större problem, antar jag. Om den röda peaken dröjt sig kvar, säg 100-150 ms så hade Du nog inte varit lika nöjd med rummet. Å andra sidan finns det mycket information kring 70-100 Hz, så det kan ändå märkas med en något för accentuerad bas.

Själv har jag min topp kring 47 Hz och den går heller inte över 50 ms men den märks som ett lite buskage som skymmer den lägsta basen men det är inget drama trots allt.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

IMGP4030.JPG

Diskanten och mellanregistret på bilden är i synnerhet kompetenta element, och skiljer sig radikalt från "traditionella, direktstrålande" versioner. Det går åt ca 120 arbetsmoment och 3 dagar för att göra ett av dessa, därav kvaliteten. Tål att tänkas på i jämförelse med massproducerade, typiska element som en maskin får ihop på relativt kort tid.... MBL har även personer som arbetar enbart med att kvalitetssäkra materialen som ingår i dessa, - för MBL så viktiga konstruktioner. Toleranserna är oerhört små, och variationer tåls inte i råmaterialens kvalitet. Kvalitetssäkringen är grym - från råmaterial till färdig produkt.

I sommar hade vi en tekniker från MBL här och vi uppgraderade några MBL 101. I förbindelse med det kördes vid ett tillfälle ett frekvenssvep på en högtalare, och även om jag har hört en del sådana förut så var den oerhörda kraft och renhet med vilket det svep utfördes något jag aldrig tidigare varit i närheten av. Kort och gott en förmåga till oerhört energi och total renhet - ett resultat av perfektion i produktionsprocessen och en

I grunden är det samma diskant och mellanregisterelement i alla MBL's rundstrålande högtalare, och fördelarna med dem är många.

Hursomhelst, stort grattis Plind och X2000 - till fantastiska högtalare - julsångerna kommer att låta bättre än någonsin :-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Man kan även ha perspektivet att lång monteringstid är = dålig konstruktion

Korta monteringstider är inte lika med dålig kvalitet, utan kan vara tecken på en bra konstruktion som eliminerar felkällor vid montering.

God Jul!

FZA

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

FZA,

klart man kan välja att tro det om man vill....

harryup,

i marginell positiv mening så kommer det att vara bäst utan galler, ungefär som med front på en lådhögtalare. Dock blir den "skulpturella" effekten annorlunda, vilket gör att de flesta nog väljer att ha gallret på. Allt går dock.....

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...