Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Jag tror inte jag vet. Kontroller och långa monteringstider pga konstruktionen tillför inget värde.

Observera att dålig konstruktion är inte lika med dåligt ljud utan bara fördyrar produkten.

Varför ska jag som kund betala höga priser pga av att man måste göra en massa kontroller/montering innan kunden ska köpa produkten?

Är det inte bättre att produkten är konstruerad från början så att leverantör och montör kan leverera kvalitet med minsta möjliga montering/hantering och kontrolltid som möjligt.

God Jul

FZA

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

FZA,

det är jättebra att du vet....

-------

Håller helt med dig att t.ex i oändlighet stå och titta på färg som torkar eller en spik som dras fram ur någon maskin, förnicklas osv - knappast ger så mycket. Den blir säkert inte bättre för det. Däremot är jag mycket glad för att en komplex konstruktion som (det är kanske där du missuppfattar) både är konstruerade av de bästa i branschen, monterade av skickliga yrkesfolk och slutligen kontrollerade av någon med ansvarskänsla, osv. Ett sådant produktionssystem leder i det fallet till kvalitet och kvalitet finns det alltid personer som söker.

Målsättningen hos MBL är inte att göra en produkt snabbast möjligt, men att göra den till den bästa. Läser du på lite så ser du att de har lyckats riktigt bra med det. Ett utmärkt ställe att börja på är deras hemsida.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Att tillverka en DIY-grej kan vara jobbigt. Att tillverka 10 st grejor som är likadana och fungerar likadant kan vara en mardröm. Att serietillverka något är extremt komplicerat, allt kan hända. Och gör det också. Därför har jag en känsla av att vill man ha den yppersta kvalitén och funktionaliteten så är nog kunderna väldigt tacksamma för fabrikens noggranhet. Mina intryck är att kvalitén och finishen är perfekt.

mvh/Harryup

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

FZA,

undrar överhuvudtaget varför det skulle finnas något hos någon annan forummedlem som du skulle vilja förstöra - som nu undviks bara för att det är jul... En märklig och bakvänt inställning. Det är väl bättre att glädjas med andra. Funderar du över några konstruktioner vi förmedlar är du alltid välkommen till oss så går vi gärna genom de olika med dig....

Är helt övertygat om att Plind får en fantastisk jul, något som givetvis önskas dig också.

Nu är det dags för julfirande....:-)

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Jag har varit till ett 70-tal företag runt om i Europa. Och kommit hem med miljoner i besparingar till mitt företag , varje gång. Varför jag ens brydde mej

om att opponera mej var att de absolut "fetaste sparvarna" brukar skryta med exakt samma sak som du.

Dvs. "Vi har så lång monteringstid för att vi är så duktiga på att montera" & "vi har en rigorös kvalitetskoll för att vi är så duktiga på att montera".

Båda påståenden är självklart på ren Engelska "Bullshit". Cheferna på dessa företag brukar i regel vara mycket ödmjukare en DU, när detta påpekas som felaktigt.

Och de har dess utom hyffsen att inte gå till personangrepp, seriösa företagare mao.

Hur får du ens ihop ekonomin i detta:

Citat:

"Diskanten och mellanregistret på bilden är i synnerhet kompetenta

element, och skiljer sig radikalt från "traditionella,

direktstrålande" versioner. Det går åt ca 120 arbetsmoment och 3 dagar

för att göra ett av dessa, därav kvaliteten. Tål att tänkas på i

jämförelse med massproducerade, typiska element som en maskin får ihop

på relativt kort tid"....

Mvh, Audio Concept

Slut citat

1 person 3 dagar för ett element = 1000kr/h x 8h x 3dagar = 24000kr per element

24000kr (diskant)

+24000kr (mellanreg)

--------------

48000kr

48000kr x 2st högtalare = 96000kr + baselement + kabinett + paketering

+ frakt + distrubutör + återförsäljare + moms = 99000kr ????

Knappast!!!

FZA

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

FZA,

idag har jag faktiskt tid att svara dig...

Om vi börjar med det du själv skriver - att dina inlägg egentligen handlar om att förstöra för andra -

citat, "Hej igen, Jag vill inte förstöra Plinds Jul......." slut citat, så inser du säkert att inneboende i detta så ligger det ett "hot" om att du sitter inne med potentialen/kunskapen att förstöra för forummedlemmen i fråga - om du ville. Eftersom det nu är jul så vill du inte göra det..... Snacka om bullshit. Varför är det viktigt för dig att vilja förstöra för andra?

Du vet dessutom inte ett smack om företaget i fråga, vad som ligger bakom deras utvecklingskostnader, konstruktioner eller hur de producerar. Snarare är du uppfylld av din egen översittarattityd, en riktigt besserwisser, som i kraft att (kanske) ha åstadkommit något i din egen bransch också med lätthet kan uttala dig om allt annat. Förhoppningsvis är det sant det du påstår dig ha gjort, men om denna produkt vet du inget, och du skulle framstå som mycket mer trovärdig om din eventuella långa erfarenhet också skulle försett dig med en portion ödmjukhet över andras kompetens. Kompetensnivån i ett tyskt företag som MBL är dessutom extremt hög. Vi vet eftersom vi arbetar med många olika producenter.

Det är ett faktum att hela produkten i fråga innehåller ca 120 arbetsmoment, och den tar totalt 3 dagar att färdigställa. Det betyder inte nödvändigtvis att någon står och tittar på den i tre dagar, vilket kanske var fallet i din egen bransch. För mig är dock denna vilja till perfektion ett tecken på kvalitet, för dig verkar det vara ett exempel på att något är fel, skulle kunna gjorts billigare eller annorlunda - baserad på din expertis från annan bransch. Din expertis, bara för att du har sagt det, skulle då omedelbart vara mer värt än företagets 30-åriga samlade kompetens. Morsning.... Kanske finns en liten anledning för dig att tona ner din egen betydelse som allvetare. Snacka om hög svansföring. Skulle kanske tagit dig på allvar om du själv hade tagit patent på en liknande konstruktion för 30 år sedan, gjort succé med den över hela världen, och under tiden drivit ett företag med några av branschen duktigaste utvecklare med vidareutvekcling av grundidén samt mycket annat - och baserat på denna samlande kunskap påstått att du kunde gjort det bättre. Men vad kommer du med - såvitt jag kan förstå inget som har med kunskap om hifi-produktion att göra. Men du är ändå expert - på allt. Andra har fel, du däremot vet bäst. Säkert....

Med dina inlägg, tillhör du enbart, och lyckligtvis en mindre och mindre skara personer som i möjlig avund, med översittarattityd eller elakhet, fegt gömd bakom ett alias, ser sin uppgift att berätta för andra hur "det skall vara, sanningen, osv". sticka till någon om produkter - i den intressegrupp de själv tillhör inte är ok'ade. Om hifirelaterat produktion vet du med mycket hög sannolikhet inte ett skvatt. Ditt räkneexempel är kort och gott för korkad ytligt för att kommentera, och visar att du omöjligt kan ha den förståelse för produktion som du påstår dig ha.

Slutligen - tramset om påhopp osv kan du väl spara oss för. Läser du tråden så ser du väl att ditt eget inlägg är anledningen till denna diskussion. Är påhopp ett problem för dig så är väl det bästa du kan göra att själv inte bidra med dem. Tror däremot att en övningsrunda för din del i att glädja dig över andras produkter och produktval, att det också finns företag som kan tänka själv, är synnerligen kompetenta osv. skulle vara till stor nytta för dig - och i förlängningen det företag du påstår dig företräda.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Jobbade med att sälja svensktillverkade fiberoptiska kablage till telekomindustrin för några år sedan och vi hade LÅÅNGA tillverkningstider på en till synes mycket enkel produkt. Då tillverkningen var mycket noggrann och toleransena var tusendelar av mm. Och jag hade denna diskussion med otaliga kunder ang priset. Med de som trodde att vi okrade dom bjöd jag alltid in till vår fabrik och så fick se sina kablage tillverkas och korskopplingsboxar tillverkas. En ODF box på 96st kontakter kunde ta över en vecka för två tekniker att tillverka och testa med div protokoll.

Och NEJ telekomindustrin ville inte ha "sämre kvalité" då det krävs en del av SM-kablage om man ska köra DWDM/40G.

Så jag kan förstå MBL om man inte vill tumma på tillverkningen.

Men man är fri att välja att inte köpa MBL eller andra Hi-End produkter. Men man behöver inte prata ned andras köp eller bli otrevlig i en sån här tråd. Speciellt på Euphonia där vi är någorlunda förskonade från sånt.

Ohh..Grattis Plind, är sjukt avis på dina nya MBL... :mm: :mm:

Link to comment
Share on other sites

quote

FZA,

idag har jag faktiskt tid att svara dig...

quote

Du har ju svarat varje dag!! Inte på själva frågorna.... men svarat!

quote

Om vi börjar med det du själv skriver - att dina inlägg egentligen handlar om att förstöra för andra -

quote

Det är du som skriver!!! FZA skrev att han inte vill förstöra!

quote

citat, "Hej igen, Jag vill inte förstöra Plinds Jul......." slut citat, så inser du säkert att inneboende i detta så ligger det ett "hot" om att du sitter inne med potentialen/kunskapen att förstöra för forummedlemmen i fråga - om du ville. Eftersom det nu är jul så vill du inte göra det..... Snacka om bullshit. Varför är det viktigt för dig att vilja förstöra för andra?

quote

Inneboende.... hot.... förstöra.... Allt detta från ett litet citat :) Som DU känner dej själv känner DU andra!

quote

Du vet dessutom inte ett smack om företaget i fråga, vad som ligger bakom deras utvecklingskostnader, konstruktioner

quote

Var har detta påstods??? Berätta!! Källan till konstruktionen är dina påståenden om långa monteringstider.

quote

eller hur de producerar.

Snarare är du uppfylld av din egen översittarattityd, en riktigt besserwisser, som i kraft att (kanske) ha åstadkommit något i din egen bransch också med lätthet kan uttala dig om allt annat.

quote

Var hittar du citat som styrker detta??? Att han ställer frågor som du inte kan svara på handlar inte om "översittarattityd" eller "besserwisser". Det handlar om att du inte kan styrka ditt säljsnack. Hade du kunnat det så hade garanterat FZA nöjt sej med svaren!

quote

Förhoppningsvis är det sant det du påstår dig ha gjort,

quote

Kallar du honom lögnare??? Har du något belägg för detta??? Eller är det bara ett påhopp??

quote

men om denna produkt vet du inget, och du skulle framstå som mycket mer trovärdig om din eventuella långa erfarenhet också skulle försett dig med en portion ödmjukhet över andras kompetens. Kompetensnivån i ett tyskt företag som MBL är dessutom extremt hög. Vi vet eftersom vi arbetar med många olika producenter.

quote

När har han påstott sej kunna något om produkten MBL??? Presentera citat!! Det har ju pratas produktionssystem!!! All fakta som används kommer från dej!!

quote

Det är ett faktum att hela produkten i fråga innehåller ca 120 arbetsmoment, och den tar totalt 3 dagar att färdigställa. Det betyder inte nödvändigtvis att någon står och tittar på den i tre dagar, vilket kanske var fallet i din egen bransch.

quote

Det var du som skrev att det tar 3 dagar att göra ett element till skillnad från andra serietillverkade element!! Dina ord!! Så rör inte till begreppen!!! Att du inte har koll på läget kan knappast FZA lastas för!!

quote

För mig är dock denna vilja till perfektion ett tecken på kvalitet,

quote

Jätte kul!!! Men perfektion kan betyda mycket!

quote

för dig verkar det vara ett exempel på att något är fel, skulle kunna gjorts billigare eller annorlunda - baserad på din expertis från annan bransch.

quote

Kallas för Lean production och är tillämpbar på nästa alla brancher!!

quote

Din expertis, bara för att du har sagt det, skulle då omedelbart vara mer värt än företagets 30-åriga samlade kompetens. Morsning....

quote

Det finns ju ett fabriksrepotage!! Ska vi nagelfara bilderna???

quote

Kanske finns en liten anledning för dig att tona ner din egen betydelse som allvetare. Snacka om hög svansföring.

quote

Åter igen!! Det är bara frågor som ställts! Svansföringen är din tolkning!! Eller kan du presentera någon fakta om dessa beskyllningar??

quote

Skulle kanske tagit dig på allvar om du själv hade tagit patent på en liknande konstruktion för 30 år sedan, gjort succé med den över hela världen, och under tiden drivit ett företag med några av branschen duktigaste utvecklare med vidareutvekcling av grundidén samt mycket annat - och baserat på denna samlande kunskap påstått att du kunde gjort det bättre.

quote

Ska alla som har en åsikt ha en pantent??? Blir orden mer värda då?? Hur gör vi utan patent, lyder dina order?? Ska vi bara lyssna till dom med ekonomiskt intresse att bevaka??

quote

Men vad kommer du med - såvitt jag kan förstå inget som har med kunskap om hifi-produktion att göra. Men du är ändå expert - på allt.

quote

Var har FZA sagt att han är expert på allt?? Citat tack!!

quote

Andra har fel, du däremot vet bäst. Säkert....

quote

Det mesta har varit frågor..... som du gjort ditt bästa att undvika!! Hela tiden dra det till det personliga planet!!

quote

Med dina inlägg, tillhör du enbart, och lyckligtvis en mindre och mindre skara personer som i möjlig avund, med översittarattityd eller elakhet, fegt gömd bakom ett alias, ser sin uppgift att berätta för andra hur "det skall vara, sanningen, osv". sticka till någon om produkter - i den intressegrupp de själv tillhör inte är ok'ade.

quote

Ett par citat, tack!! Som du basserar detta karaktärsmord på!! Och det bör ju vara så många att karaktärsmordet känns befogat!!!!!!

"det skall vara, sanningen, osv". vartifrån kommer detta citat??

quote

Om hifirelaterat produktion vet du med mycket hög sannolikhet inte ett skvatt. Ditt räkneexempel är kort och gott för korkad ytligt för att kommentera, och visar att du omöjligt kan ha den förståelse för produktion som du påstår dig ha.

quote

Vad i räkneexemplet är felaktigt????? Förutom din in-data???????? Berätta!!!

quote

Slutligen - tramset om påhopp osv kan du väl spara oss för. Läser du tråden så ser du väl att ditt eget inlägg är anledningen till denna diskussion.

quote

Så ser inte jag det!!! Dina fakta fel och illvilja mot alla som ifrågasätter är anledningen till denna diskussion!!

quote

Är påhopp ett problem för dig så är väl det bästa du kan göra att själv inte bidra med dem. Tror däremot att en övningsrunda för din del i att glädja dig över andras produkter och produktval, att det också finns företag som kan tänka själv, är synnerligen kompetenta osv. skulle vara till stor nytta för dig - och i förlängningen det företag du påstår dig företräda.

quote

Påhopp är väl ett problem för oss alla??

Jag är god vän med FZA!!!

Det Audio Concept håller på med är enligt mej karaktärs-mord, på en god vän till mej och forum medlem, bara för att FZA råkade ifrågasätta!! Tråkigt att behöva skriva detta, men så här oseriösa påhopp måste synas....

Link to comment
Share on other sites

Misstänker att en medarbetare på MBL inte bara håller på med ett element åt gången? Då kan man ganska snabbt räkna ner tillverkningskostnaden per element....

Annars skulle man kunna räkna mitt fiber exempel på likande sätt. I stället för en vecka så skulle det ta 96veckor - 1vecka per kontakt..........känns lite lustigt.

Men var person är fri att välja Mbl eller inte

Men nu är vi så OT i denna tråd så det är det sista jag skriver i den! :black:

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Kansas,

det har framgått för länge sedan att ni ingår i samma intressegrupp. Kan det vara så att FZA skriver som har gör för att stödja dig i ditt tyckande, din underliggande fientlighet? Mycket det samma som skrivits om FZA kan appliceras på din forumaktivitet. Du är heller inte sen om att sticka kniven i någon om du kan - om de produkter som diskuterats inte finns i din godkända repertoar, även om du lindar in det lite mera. Ditt försök på att angripa inlägget är patetisk. Du verkar inte riktigt förstå. Börja med att analysera dina egna drivkrafter och därmed de din kompis FZA marknadsför.

Schysst? Knappast.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Kansas,

det har framgått för länge sedan att ni ingår i samma intressegrupp. Kan det vara så att FZA skriver som har gör för att stödja dig i ditt tyckande, din underliggande fientlighet? Mycket det samma som skrivits om FZA kan appliceras på din forumaktivitet. Du är heller inte sen om att sticka kniven i någon om du kan - om de produkter som diskuterats inte finns i din godkända repertoar, även om du lindar in det lite mera. Ditt försök på att angripa inlägget är patetisk. Du verkar inte riktigt förstå. Börja med att analysera dina egna drivkrafter och därmed de din kompis FZA marknadsför.

Schysst? Knappast.

Mvh, Audio Concept

Tack för att du tar dej tid och svarar på mina frågor :D

Konspirationer, intressegrupper, fientlighet.... jodå vi är upptagnare än tomten!!

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

Kansas,

nå - hur var det med att svara på frågorna nu? Enklare att välja skämtarlinjen kanske. Återigen - kolla dina egna drivkrafter. Och visst - tittar man på inläggsfrekvensen så verkar du vara riktigt upptagen.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Rent allmänt... :) En princip på detta forum är att aldrig plocka bort eller radera i gjorda inlägg av modereringsskäl. Kommer tråden att glida vidare på det personliga planet får vi en trådlåsning år 2009 och det kan ju finnas ett historiskt värde i denna konsekvens... :)

Link to comment
Share on other sites

Jag hyser inget större hopp om att lyckas, men här kommer trots det ett försök att nyansera debatten.

Jag har i år lyssnat ganska flitigt på just dessa MBL-högtalare då de var en av två slutkandidater inför min egen uppgradering. Efter månader av våndor och grubblande föll valet på en annan högtalare, men det krävdes nästan målfoto. Priset var inte en faktor i beslutet då det gick åt lika mycket pengar i alla fall, utan ljudet avgjorde. Trots att det finns många gånger dyrare högtalare på marknaden så är detta ändå en nivå där "bättre eller sämre" ganska ofta får stå åt sidan till förmån för personlig smak, och det vore fel att säga att de högtalare jag slutligen köpte skulle låta avgjort *bättre* än MBL 121. Däremot låter de annorlunda, och passar mina förutsättningar aningen bättre.

Vad som gjorde att MBL hängde med ända upp till målsnöret är just deras radikalt annorlunda membranteknik. Exakt hur många mantimmar eller arbetsmoment det går åt för att framställa dem är mindre intressant än det faktum att det rör sig om en helt annan typ av konstruktion, som på många sätt är mer komplex och ställer helt annorlunda krav på tillverkningsprocessen. Detta torde vara helt odiskutabelt, och det följer då rimligen ur detta att tillverkningen är förknippad med en högre kostnad än de flesta konventionella membran i elitklassen. Vi ska heller inte glömma bort det rigorösa forskningsarbete som ligger bakom; Bygger du ett vanligt membran kan du lättare luta dig mot alla andras forskning, misstag och lärdomar. MBL måste stå för allt detta själva, vilket givetvis utgör en stor kostnad.

Givetvis är det så att den längre tillverkningsprocessen, de många tillverkningsstegen, de dyrare forskningsfaserna och den därur sprungna högre kostnaden inte har ett egenvärde, vilket jag anar var det buskap FZA kanske hade inslaget i sitt hårda paket. Den som uppnår högst välljud till lägst kostnad torde vinna flest kunder, och där ser MBL på papperet ut som en högoddsare. Med tanke på att MBL nu firar 30 år så kanske vi kan enas om att de inte kan ha misslyckats helt med att erbjuda valuta för pengarna. Inom spektrat för balans mellan pris och prestanda håller sig MBL över ytan inte med hjälp av högt pris, utan hög prestanda.

Personligen kom jag till slut fram till att de djupt fascinerande förtjänster som MBL 121:s membran har vägde aningen lättare än de förtjänster som Focal Diablo Utopia har (vars berylliumdiskant troligen inte heller är någon lättviktare (annat än fysiskt) vad gäller tillverkningsprocess eller forskningskostnad). Men detta gäller mig personligen, och för många andra - med andra ljudideal, annan musiksmak, annan kringutrustning, andra rum - är kanske MBL 121 ett bättre val. I mitt lyssnande och personlika tycke, där jag ingalunda betade av allt på marknaden men ändå var ganska rigorös, kunde inga av de testade konventionella högtalarna annat än Focal Utopia mäta sig med MBL. Förhoppningsvis säger det något om värdet och potentialen hos MBL:s teknik.

Ska man lägga ca 100000 kr på ett par högtalare och inte har "infrabas" permanent intatuerat högst på prioriteringslistan så menar jag att dessa är ett av de allra viktigaste modellerna att ha med bland kandidaterna. Inte då för att membranen tar flera dagar att tillverka, utan för att de bygger på en helt annan teknik som ger vissa förtjänster som konventionella högtalare, oavsett prislapp, inte kan mäta sig med.

De bitar i den här tråden som rör skyttegravskriget med insinuationer, kontrainsinuationer och metadebatt lämnar jag därhän, och hoppas att ni andra kan göra detsamma.

Link to comment
Share on other sites

Jag hyser inget större hopp om att lyckas, men här kommer trots det ett försök att nyansera debatten.

Jag har i år lyssnat ganska flitigt på just dessa MBL-högtalare då de var en av två slutkandidater inför min egen uppgradering. Efter månader av våndor och grubblande föll valet på en annan högtalare, men det krävdes nästan målfoto. Priset var inte en faktor i beslutet då det gick åt lika mycket pengar i alla fall, utan ljudet avgjorde. Trots att det finns många gånger dyrare högtalare på marknaden så är detta ändå en nivå där "bättre eller sämre" ganska ofta får stå åt sidan till förmån för personlig smak, och det vore fel att säga att de högtalare jag slutligen köpte skulle låta avgjort *bättre* än MBL 121. Däremot låter de annorlunda, och passar mina förutsättningar aningen bättre.

Vad som gjorde att MBL hängde med ända upp till målsnöret är just deras radikalt annorlunda membranteknik. Exakt hur många mantimmar eller arbetsmoment det går åt för att framställa dem är mindre intressant än det faktum att det rör sig om en helt annan typ av konstruktion, som på många sätt är mer komplex och ställer helt annorlunda krav på tillverkningsprocessen. Detta torde vara helt odiskutabelt, och det följer då rimligen ur detta att tillverkningen är förknippad med en högre kostnad än de flesta konventionella membran i elitklassen. Vi ska heller inte glömma bort det rigorösa forskningsarbete som ligger bakom; Bygger du ett vanligt membran kan du lättare luta dig mot alla andras forskning, misstag och lärdomar. MBL måste stå för allt detta själva, vilket givetvis utgör en stor kostnad.

Givetvis är det så att den längre tillverkningsprocessen, de många tillverkningsstegen, de dyrare forskningsfaserna och den därur sprungna högre kostnaden inte har ett egenvärde, vilket jag anar var det buskap FZA kanske hade inslaget i sitt hårda paket. Den som uppnår högst välljud till lägst kostnad torde vinna flest kunder, och där ser MBL på papperet ut som en högoddsare. Med tanke på att MBL nu firar 30 år så kanske vi kan enas om att de inte kan ha misslyckats helt med att erbjuda valuta för pengarna. Inom spektrat för balans mellan pris och prestanda håller sig MBL över ytan inte med hjälp av högt pris, utan hög prestanda.

Personligen kom jag till slut fram till att de djupt fascinerande förtjänster som MBL 121:s membran har vägde aningen lättare än de förtjänster som Focal Diablo Utopia har (vars berylliumdiskant troligen inte heller är någon lättviktare (annat än fysiskt) vad gäller tillverkningsprocess eller forskningskostnad). Men detta gäller mig personligen, och för många andra - med andra ljudideal, annan musiksmak, annan kringutrustning, andra rum - är kanske MBL 121 ett bättre val. I mitt lyssnande och personlika tycke, där jag ingalunda betade av allt på marknaden men ändå var ganska rigorös, kunde inga av de testade konventionella högtalarna annat än Focal Utopia mäta sig med MBL. Förhoppningsvis säger det något om värdet och potentialen hos MBL:s teknik.

Ska man lägga ca 100000 kr på ett par högtalare och inte har "infrabas" permanent intatuerat högst på prioriteringslistan så menar jag att dessa är ett av de allra viktigaste modellerna att ha med bland kandidaterna. Inte då för att membranen tar flera dagar att tillverka, utan för att de bygger på en helt annan teknik som ger vissa förtjänster som konventionella högtalare, oavsett prislapp, inte kan mäta sig med.

De bitar i den här tråden som rör skyttegravskriget med insinuationer, kontrainsinuationer och metadebatt lämnar jag därhän, och hoppas att ni andra kan göra detsamma.

Ett av årets bästa inlägg ukiro och du förde därmed debatten tillbaka till hifiplanet.

Link to comment
Share on other sites

Guest Audio Concept

ukiro,

superbra inlägg. Ett exempel på precis hur det skall gå till, en förståelse för att det alltid finns två aktörer, en förmedlare och en köpare, som egentligen vill samma sak - att det skall bli en för mottagaren lyckad investering - oavsett vad produkten heter i slutändan. Vi har stor respekt för det gedigna arbete du lade ner under köpprocessen, vilket ledde till en utmärkt lösning för dig och din musik. Grattis till en utmärkt högtalare.

Mvh, Audio Concept

Link to comment
Share on other sites

Ukiro,

Jag har oxå lyssnat på dessa alternativ. Jag tycker att Diablo och 121 låter riktigt bra. Det är svårt ibland att välja.

Jag skulle gärna velat vara i din position och bara kunna välja utan att behöva tänka på priset.

Vad kör du på för elektronik? Vore kul att se lite bilder på din rigg.

/FZA

Link to comment
Share on other sites

Tyvärr behövde jag tänkta väldigt mycket på priset; i det längsta försökte jag hitta något billigare att bli nöjd med, men misslyckades. När man väl fått smak för högtalare på den här nivån är det fruktansvärt svårt att sänka ambitionsnivån igen. Jag är ordinär löneslav utan några häpnadsväckande finansiella resurser som t ex lönsamma lägenhetsaffärer eller liknande, så jag fick sträcka ordentligt på betalningsförmågan för att kunna göra denna investering. Då jag på sikt ska byta hela riggen och högtalarna är första steget, så medförde det här att jag nu får ligga lågt en tid medan jag laddar om de ekonomiska batterierna. Jag kör som en temporär lösning med en Lyngdorf TDAI 2200 som matas med digitalutgången på en Squeezebox Duet. Det låter mycket trevligt, men jag vet allt för väl hur mycket mer högtalarna kan prestera.

Nu ska jag inte kapa den här tråden från ursprungsämnet, utan får gratulera Plind till ett par av planetens allra förnämsta stativhögtalare. Som tillägg till mitt föregående inlägg kanske jag ska säga att även de med budgetsiktet inställt på max 50000 borde lyssna på MBL 121:orna, för vips blir man beredd att offra en njure eller haka på ett par år på avbetalningarna. Att jag även rekommenderar Focal Diablo Utopia borde stå klart, då de i mitt tycke var ännu ett litet snäpp vassare.

Link to comment
Share on other sites

Godafton mina vänner :) Nu är jag tillbaks i civilisationen och "datoriserad" igen. Det var värst vilken fart det blev på tråden medan jag i godan ro firat jul hos "päronen" på landet :D:o

Abstinensen efter MBL och resten av anläggningen har varit svår men nu har jag nån timmes spelning att avnjuta innan grannarna lämnas ifred :app:

Har inte för en sekund ångrat köpet av MBL och jag har lyssnat på en hel del högisar ska ni veta. De har ett sätt att presentera musiken som är svår att undvara om man väl fått smak för det :mm:

Upplösning och luftighet som en elektrostat eller magnetostat och fokus/precision som de bästa dynamiska högtalarna.

Min modell går inte ner så djupt men det är ju ganska lätt att avhjälpa..(åtminstone har jag lyckats rätt bra) :)

Tack för alla "grattis" och gott nytt år på er!

Link to comment
Share on other sites

  • 3 weeks later...
Hur går det? Nöjd eller supernöjd?

mvh/Harryup

Super.. :app: Planerar dock en flytt snart så vi får se om jag blir lika nöjd i annat rum :clown: :) Ska då försöka lägga in så mycket basabsorption som möjligt i taket så jag slipper de stora "kylskåpen" på golvet..

Link to comment
Share on other sites

Grattis till högtalarna plind!

Jag har aldrig hört några mbl högtalare eller annan av deras utrustning. Men designen är i mina ögon unik och själva rundstrålningen låter spännande.

Nu när de skall komma till Göteborg måste jag bara lyssna. Jag har höga förväntningar. De får ju så mycket bra omdömen. Men de får inte vara för bra. Jag orkar inte en ny vända uppgraderingar... ;)

Calle B

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...