Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

2 hours ago, conan said:

Det ser fint ut med frekvensgången! Hur låter det då vid 30-40Hz ? Efterklangen ser ut att hålla i sig en stund i vattenfallsploten.

 

 

Det låter rätt bra tycker jag. Tror det är svårt att komma ner på samma efterklangstider i djupbasen som i de övre registren.

Har inte plats för fler stora Helmholzar för att attackera området ytterligare :-)

Link to comment
Share on other sites

 

Det ser jättebra ut @plind:clapping:

Du har kämpat här.

 

21 hours ago, plind said:

Bild på Wood on wall som jag nämnde tidigare.

 

Wood on wall.jpg

 

20 hours ago, figge said:

Finns ett till företag som gör liknande produkter.

Gustafs

 

Gustafs har en produkt som kallas GLS. Det är en fanerad gipskärna, och den finns med olika djup. Enkel att montera på en sån här vägg.

 

Angående frontväggen ser det ut som det skulle fungera bra med en 30cm djup spaltpanel längs hela väggen, med höjd upp till fönsterbänken. Då kan du ställa s-wing på den.

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, calle_jr said:

 

Det ser jättebra ut @plind:clapping:

Du har kämpat här.

 

 

 

Gustafs har en produkt som kallas GLS. Det är en fanerad gipskärna, och den finns med olika djup. Enkel att montera på en sån här vägg.

 

Angående frontväggen ser det ut som det skulle fungera bra med en 30cm djup spaltpanel längs hela väggen, med höjd upp till fönsterbänken. Då kan du ställa s-wing på den.

 

Det sitter tyvärr ett element på väggen under fönsterbrädan så det är nog bara ytorna vid sidan av fönstret som är aktuella.

Osäkert dock om bredbandsabsorption behövs. Efterklangstiderna verkar ligga runt 0,3s (utom i djupbasen) vilket väl är ganska bra.

Vill inte ha för torrt ljud. Mina MBL som ju skjuter ut lika mycket ljud bakåt som framåt kanske behöver något som reflekterar och inte absorberar bakom sig?

 

Det går ju att testa med att bara ställa några Wood on wall löst bakom innan man ev.skruvar fast dem permanent.

 

Det gläder mig att jag inte verkar behöva min Dirac DSP här. Kortare signalväg och ettgäng kablar mindre i kedjan :-)

Link to comment
Share on other sites

22 hours ago, LPL said:

Elementskydd är ganska vanliga så det ska inte vara något problem med vattenburna element även om du inte kan trycka in dämpmaterial.

Det var precis så jag tänkte. Jag har gjort så själv. Man måste kunna komma åt hyfsat enkelt bara fölr att kunna trimma reglaget vart 5:e år.

 

Jag hade främst området 30-70Hz i åtanke om du tänkte göra något mer åt det.

Det blir inte helt enkelt med spaltpanel för så låga frekvenser, men det bör gå.

Det är ju perforeringsgraden som styr, och du kanske t.o.m kan ha fronten tät och perforering/spalter uppåt (varm luft stiger), så blir det mindre risk för kondens på fönstret.

 

 

Edit: här är en snabbskiss för planering av mått;

 

image.png

 

 

 

 

 

Edited by calle_jr
skiss
Link to comment
Share on other sites

14 minutes ago, calle_jr said:

Det var precis så jag tänkte. Jag har gjort så själv. Man måste kunna komma åt hyfsat enkelt bara fölr att kunna trimma reglaget vart 5:e år.

Alternativet är att konvertera till vattenburen golvvärme:D Det går väl under kategorin större projekt men kan verkligen rekommendera det, otroligt skönt med varma golv och att slippa elementen.

Link to comment
Share on other sites

Jag är iaf nöjd med mina Wood-on-Wall. Estetiskt bättre än de flesta akustikprodukterna. 
I mitt fall blev det 140mm glasull som kompromiss mellan funktion och hur mycket utbyggnad från väggen som är acceptabelt. 
 

På grannforumet finns bilder ner på denna sidan. 
http://www.hififorum.nu/forum/topic.asp?TOPIC_ID=42432&whichpage=7

 

Mer liv i toppen än rena dämpplattor. Upplever också förbättring i basen trots att teorin visar att påverkan i basen borde vara väldigt liten. Rekommenderas :grinsmilingeyes:

Link to comment
Share on other sites

3 hours ago, deerhunt said:

Jag är iaf nöjd med mina Wood-on-Wall. Estetiskt bättre än de flesta akustikprodukterna. 
I mitt fall blev det 140mm glasull som kompromiss mellan funktion och hur mycket utbyggnad från väggen som är acceptabelt. 

Det ser jättebra ut!

Men hur gör man för att anpassa dessa till de rumsproblem man vill åtgärda?

Man skulle kunna tänka sig att blocka (foga) en andel av fogarna för att få den spaltbredd (perforeringsgrad) man bedömer man behöver.

 

Link to comment
Share on other sites

  • plind changed the title to Nytt hos Plind. Rörglöd.

När jag för några år sedan lät bygga de senaste stativhögtalarna närde jag en liten dröm om att en dag kunna driva dem med någon trevlig "röris".

Single End Triod kanske om kraften räckte till. De 8W som 300B trioderna ger skulle nog vara i minsta laget men kanske 845-rören som ger drygt 20W.

Jag håller hela tiden lite koll på begagnatmarknaden om något intressant skulle dyka upp. Nåväl, nu gjorde det det:satisfied:  Inte riktigt som tänkt men det kan nog bli bra ändå!

Signalkedjan i övrigt innehåller rör i såväl dac som försteg så att löpa linan ut och testa "helrör" har lockat mig.

Affären och leveransen avlöpte igår eftermiddag och kvällen spenderades förstås med spänning o förväntan i sweetspot.

Det började dock dåligt med ett högljutt 50hz brum från ena kanalen. Orsaken spårades till signalkabeln in från försteget. Verkar vara nåt glapp i den kontakten eller lödningen. Räckte med att jag rörde lite på den så försvann det (temporärt kan jag tro..).

 

Kameran åkte förstås fram och bilder har tagits i såväl kväll som dagsljus. Bjuder på en till att börja med:winktongue:

 

PLI05934x.thumb.jpg.f1e53bfd2ce647129034b9e3082416c0.jpg

Link to comment
Share on other sites

4 hours ago, conan said:

Liknar mina KT66:or men det är väl bara toppen i silver samt guldloggan som ger sina karaktäristiska drag åt rören.

 

 

Jo KT66 och KT88 är väl ganska lika :-)   AA var helt rätt på det förut, det rör sig om "Västkustens stolthet" APS!

Monoblocken AirArt 60 närmare bestämt. 2 KT88 per kanal som petar ur sig 60w i pentod eller 30w i triodläge.

De här är låsta i triodläge pga de låter bäst så :-)

Smårören är ECC82:or och likriktaren 5AR4.

 

PLI05939x.thumb.jpg.799721ad82f064d2a1db30d39735cc38.jpg

 

PLI05936x.thumb.jpg.f02a839545053bd8240d5239cb65fc4c.jpg

Link to comment
Share on other sites

Så kom den då till slut, årets Mancold:hotface:  Första gången på 5 år som jag är tvungen att stanna hemma från jobbet.

Kan dock vara ett bra tillfälle att rulla lite rör i monoblocken!  Likriktarrören som satt i var av enklare sort (Sovtec).

NOS rör från Roland på Tango Tubes har anlänt så man kanske skulle ge sig på ett försök.  Måste bara få tag på en multimeter först för bias måste kollas o ev.justeras

efter bytet. Som tur är verkar öronen klarat sig hyggligt från förkylningen.

Övriga rör kommer från Ryssland i form av Genalex Gold Lion. De verkar hålla god kvalite.

1 av de 2 ECC82-rören ska vara extra viktigt för ljudet. Får väl prova där med nåt trevligt NOS-rör. Gamla Mullard och Brimar ska visst tillhöra gräddan.

 

Ser fram mot lite rörvärme nu när mörkret och kylan nalkas:satisfied:

 

 

PLI05953x.thumb.jpg.896a80138c3d732963f965a97cdbe288.jpg

 

 

 

 

 

 

 

 

9

Link to comment
Share on other sites

Jag är lite nyfiken på din placering av topparna. Är de placerade för minsta möjliga fasförskjutning? För jag antar att du får en hyfsad bas/mid-reflex i ytan uppe på basmodulen?

I övrigt håller jag med om att det är lite skönt att utnyttja mörkret till musiklyssning och annat inne-pyssel. :)

Link to comment
Share on other sites

10 minutes ago, AlfaGTV said:

Jag är lite nyfiken på din placering av topparna. Är de placerade för minsta möjliga fasförskjutning? För jag antar att du får en hyfsad bas/mid-reflex i ytan uppe på basmodulen?.

I övrigt håller jag med om att det är lite skönt att utnyttja mörkret till musiklyssning och annat inne-pyssel. :)

 

Ursprungligen hade jag topparna 5-10cm längre fram, vilket jag oxå tyckte lät bra. När Björn Wiman besökte mig föreslog han att flytta dem längre bak så att elementen kommer mer på lodlinje med baselementen (som sitter ungefär mitt i underdelen). Det blir förmodligen fasriktigare så och när Björn lägger pannan i veck och kommer med förslag då lyssnar man:winktongue: 

Resultatet blev aningen bättre homogenitet och lite mer realistisk ljudbild. Tidigare låg fokus på t.ex röster aningen högt.

Jag har aldrig provat att ställa topparna allra längst fram vid kanten, Kanske värt ett försök det oxå :-)

Vet inte vad den reflexen du nämner skulle kunna ha för oönskade effekter?  Kanske @Engelholm Audiokan bidra med input här?

Link to comment
Share on other sites

1 hour ago, plind said:

Övriga rör kommer från Ryssland i form av Genalex Gold Lion.

När det gäller effektrör typ KT66, KT88 och 6550 är det nytillverkat som erbjuds. De NOS-rör som finns är lätträknade och ännu knepigare att räkna fram pengar som dessa kostar. Det fina i svanesången är att effektrör har mindre påverkan på ljudet inom varje typ. Däremot låter 6550 lite annorlunda än KT88. Men det är ju bara intressant om man kan använda båda typer, vilket funkar på några slutsteg. På vilket sätt dessa rörtyper avviker i ljud mellan varandra beror lite på hur slutsteget är tunat. Det är ju en helhet som låter.

 

Det är smårören som brukar sätta ljudsignaturen. De arbetar med spänningar i försteg. Vanligast är 12ax7/ECC83, 12au7/ECC82, 12at7/ECC81, 6922, 12bh7, 6H30… De som används på ljudkorten (ingång och utgång) är de som påverkar mest, tycker jag men även likriktarrör är viktiga. Slutstegens ”enda” (grovt sett) uppgift är att omvandla ljudet från försteget till ström som högtalarna drivs av och det tycks alla KT-rör och 6550 klara. Jag har använt 6550 av Sovtek, Svetlana, TAD, Electro-Harmonix under åren och jag kan inte hävda att de låter olika. Däremot funkar inte Tung-Sol 6550 hos mig. De klarar inte den arbetsspänning som VTL arbetar med (590 volt). VTL rekommenderar Electro Harmonix som klarar 800 volt. Tung-Sols 6550 smäller av vid strax under 400 volt. På motsvarande sätt rekommenderar de Genalex om man vill köra KT88.

 

Ett tips är att försöka ta reda på vilken arbetsspänning dina steg arbetar i om du vill rulla KT-rör. Det kan bli en dyrbar erfarenhet om effektrören inte klarar arbetsspänningen vilket jag själv erfarit under sommaren. 
 

Både NOS Brimar och Mullard är utmärkta smårör. Även motsvarande NOS från Valvo, Siemens, Philips, Tesla, Mazda, RTF, Tungram, Telefunken, Sylvana och några till kan ge utmärkta resultat men låter olika. Dessutom är det ibland stora avvikelser inom varje märke pga av olika parametrar, t ex ”long plate”, ”short plate”, ”grey plate”, ”black plate”, tillverkningsår, vilken fabrik de är tillverkade i… Mazda för att ta ett exempel tillverkades i Frankrike, England, DDR och Holland beroende på tillverkningsår. Alla låter bra. Själv föredrar jag de som tillverkades kring 1962 i Frankrike eller senare OEM-tillverkning från RTF i DDR. Det är faktiskt en djungel och det är heller inte så lätt att utläsa på själva rören. Tango Tubes och liknande firmor har koll på sådant.

Link to comment
Share on other sites

6 minutes ago, Bebop said:

När det gäller effektrör typ KT66, KT88 och 6550 är det nytillverkat som erbjuds. De NOS-rör som finns är lätträknade och ännu knepigare att räkna fram pengar som dessa kostar. Det fina i svanesången är att effektrör har mindre påverkan på ljudet inom varje typ. Däremot låter 6550 lite annorlunda än KT88. Men det är ju bara intressant om man kan använda båda typer, vilket funkar på några slutsteg. På vilket sätt dessa rörtyper avviker i ljud mellan varandra beror lite på hur slutsteget är tunat. Det är ju en helhet som låter.

 

Det är smårören som brukar sätta ljudsignaturen. De arbetar med spänningar i försteg. Vanligast är 12ax7/ECC83, 12au7/ECC82, 12at7/ECC81, 6922, 12bh7, 6H30… De som används på ljudkorten (ingång och utgång) är de som påverkar mest, tycker jag men även likriktarrör är viktiga. Slutstegens ”enda” (grovt sett) uppgift är att omvandla ljudet från försteget till ström som högtalarna drivs av och det tycks alla KT-rör och 6550 klara. Jag har använt 6550 av Sovtek, Svetlana, TAD, Electro-Harmonix under åren och jag kan inte hävda att de låter olika. Däremot funkar inte Tung-Sol 6550 hos mig. De klarar inte den arbetsspänning som VTL arbetar med (590 volt). VTL rekommenderar Electro Harmonix som klarar 800 volt. Tung-Sols 6550 smäller av vid strax under 400 volt. På motsvarande sätt rekommenderar de Genalex om man vill köra KT88.

 

Ett tips är att försöka ta reda på vilken arbetsspänning dina steg arbetar i om du vill rulla KT-rör. Det kan bli en dyrbar erfarenhet om effektrören inte klarar arbetsspänningen vilket jag själv erfarit under sommaren. 
 

Både NOS Brimar och Mullard är utmärkta smårör. Även motsvarande NOS från Valvo, Siemens, Philips, Tesla, Mazda, RTF, Tungram, Telefunken, Sylvana och några till kan ge utmärkta resultat men låter olika. Dessutom är det ibland stora avvikelser inom varje märke pga av olika parametrar, t ex ”long plate”, ”short plate”, ”grey plate”, ”black plate”, tillverkningsår, vilken fabrik de är tillverkade i… Mazda för att ta ett exempel tillverkades i Frankrike, England, DDR och Holland beroende på tillverkningsår. Alla låter bra. Själv föredrar jag de som tillverkades kring 1962 i Frankrike eller senare OEM-tillverkning från RTF i DDR. Det är faktiskt en djungel och det är heller inte så lätt att utläsa på själva rören. Tango Tubes och liknande firmor har koll på sådant.

 

Tack!  Jag vet att bias ska ställas till 500mV..   Håller mig nog till Genalex GL på KT88.  12au7 har jag en uppsättning Mazda och en uppsättning Amperex att testa innan jag rusar åstad och handlar fler:satisfied:

Link to comment
Share on other sites

On 2021-10-28 at 09:36, plind said:

Jag har aldrig provat att ställa topparna allra längst fram vid kanten, Kanske värt ett försök det oxå :-)

Kanske prova höja toppen några cm och luta minimalt framåt?

Nuvarande placering påverkar direktiviteten. Vid låga frekvenser vill ett element stråla som en halvrymd från en baffel, och ytan framför gör att den utstrålningen skevar för låga frekvenser. Om nu mellanregistret spelar låga frekvenser (för sin storlek) vilket det ser ut att göra.

Link to comment
Share on other sites

2 hours ago, calle_jr said:

Kanske prova höja toppen några cm och luta minimalt framåt?

Nuvarande placering påverkar direktiviteten. Vid låga frekvenser vill ett element stråla som en halvrymd från en baffel, och ytan framför gör att den utstrålningen skevar för låga frekvenser. Om nu mellanregistret spelar låga frekvenser vilket det ser ut att göra.

 

Nu har jag provat att ställa dem vid framkanten!  Tyvärr blev det inte så bra. Det både låter och mäter sämre ;-(

Tror dock försämringen mer har att göra med att avståndet till väggen förändrades. Det skulle jag kunna kompensera med att flytta basarna motsvarande sträcka bakåt.

Då skulle topparna ha exakt samma avstånd till väggarna som innan. Tyvärr har det visat sig att basarna presterar bäst där de står nu..

Experimenterar nu med att lägga en liten vikt mjuk handduk på reflexytan som kanske kan mildra eventuell reflex.

Rummet är inte tillräckligt stort för att separera basarna från topparna och försöka hitta optimal placering för båda.

LIknande kompromisser blir det väl för alla större golvhögtalare.

 

Edit; Topparna börjar sakta falla av redan vid 160hz. Delar nu basarna vid 140hz (24db). Får en mindre svacka i området 140-150hz men pga min besvärliga resonans runt 180hz kan jag inte dela högre.

Link to comment
Share on other sites

Nytt test idag :-)  Testade Calles idé om att höja upp topparna 2-3cm. Vad passar då bättre en Tjeckiska hockeypuckar under de ordinarie IsoAcousticfötterna!

 

 

PLI05970.thumb.jpg.05b66e8e20b1f3e2cc09c41603a82b5b.jpg

 

 

Nu är vi nåt på spåren!  Det här låter mycket lovande :-)   Diskanterna sitter nu en bit över öronhöjd men avståndet till sweetspot är drygt 3 meter så jag märker inte av nån sämre diskantåtergivning. Mellanregistret låter bättre upplöst och "renare" än innan(tror jag..).  Har inte vågat mäta än.

Har ju dessutom min nyinköpta Ikeafotölj att ta till som är betydligt högre än min Eames replica.

 

 

PLI05971.thumb.jpg.1da66c0fc48b2ce2c4eef9ebe034a0d1.jpg

Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...