Jump to content

Ny vinylsnurra i huset plus uppgraderade högtalare.


plind

Recommended Posts

Jo, en dämpare så som din skulle jag nog få plats med.

Du som har bättre koll på dess funktion, är det möjligt att vända på den så att hålen är nedåt och att man sätter ett par korta fötter undertill och lägger en kudde ovanpå, så att den helt enkelt ser ut som en fotpall? Som man sedan kan ställa på en plats där basen är dominant.

Hur räknar man ut hur stor själva boxen behöver vara för att lösa uppgiften?

Räcker det med att man siktar in sig på första peaken (32 Hz) och att reducering där automatiskt minskar 64 Hz puckeln. Eller måste man ha två st, en för varje topp?

Kolla här; http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp#showcalc Titta på Helmholz resonator och Helmholz panel resonator.

Annars har jag 2st. Svanå V-4 i fanerad ek till övers som skulle kunna nypa 64-toppen.

Tror det ska funka med att vända öppningen nedåt om den vilar få fötter.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Kolla här; http://www.mh-audio.nl/acalculators.asp#showcalc Titta på Helmholz resonator och Helmholz panel resonator.

Annars har jag 2st. Svanå V-4 i fanerad ek till övers som skulle kunna nypa 64-toppen.

Tror det ska funka med att vända öppningen nedåt om den vilar få fötter.

Tack Plind. Jag har just kommit fram till att fotpallen måste bli 100x50x40 cm :) Byggd i 19 mm MDF och borrad med 30 hål nyper den 32,3 Hz.

V4:orna vore perfekta om det inte var för just den där 32 Hz puckeln. Kanske kan man ha en V6:a som man ställer på 4 hjul...

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Tack Plind för en inspirerande eftermiddag. Väldigt kul att höra vad minutiösa produktval kan göra i kombination med utmärkt akustik.

Men framför allt spelades det musik som gjorde att Shazam gick varm för att få med sig till framtida inköp.

Även väldigt spännande att höra vad Dirac kan tillföra. Det blev en klart bättre ljudbild med större rymd naturligare röster.

Integrationen mellan baselementen och MBL var också förstklassig. Grattis till ett suveränt system.

Link to comment
Share on other sites

Tack Plind för en inspirerande eftermiddag. Väldigt kul att höra vad minutiösa produktval kan göra i kombination med utmärkt akustik.

Men framför allt spelades det musik som gjorde att Shazam gick varm för att få med sig till framtida inköp.

Även väldigt spännande att höra vad Dirac kan tillföra. Det blev en klart bättre ljudbild med större rymd naturligare röster.

Integrationen mellan baselementen och MBL var också förstklassig. Grattis till ett suveränt system.

Tack själv StoraBlå :app: Mumsat i mig det sista av den goda kakan ikväll!

Link to comment
Share on other sites

Hej Plind

Kommer du ihåg vad du hade för fjärr till din Leben RS 100 försteg?

Skulle vara kul att prova den fuktionen.Den står här hemma

Fin anläggning du har fått till

/Leffe

Hej Leffe,

Det var en provisorisk fjärr av märket Consonance/Opera som jag fick låna av "LennArt"(det var han som satte in den fjärrstyrda volympoten i försteget)

Tanken var att han skulle bygga en riktig fjärr till den men jag hann byta bort den innan den blev klar..

Möjligt att han har den färdig nu :app:

Link to comment
Share on other sites

Hej Leffe,

Det var en provisorisk fjärr av märket Consonance/Opera som jag fick låna av "LennArt"(det var han som satte in den fjärrstyrda volympoten i försteget)

Tanken var att han skulle bygga en riktig fjärr till den men jag hann byta bort den innan den blev klar..

Möjligt att han har den färdig nu :app:

Tack för svaret

Jag skall ta kontakt med LennArt

Han borde vara klar nu :)

/Leffe

Link to comment
Share on other sites

  • 2 months later...

Jag och Björn Wiman var hemma hos Plind och fick en väldigt fin och njutningsful kväll med våra intressen musik & kaffe!!!

Kaffemaskinen var helt ny och var för mig en eftertraktad espressomaskin Izzo Alex Duetto mk III V5 ☕️. Det visade sig att Plind verkligen hade djup intresse i detta ämne, han rostade sitt egna kaffe (naturella böner). Och bjud generöst på espresson av massor. Somnade först efter kl. 04:00 så denna dag har inte varit den piggaste jag vaknat till, men det var det värt!

Både jag och Björn gillade detta systems musikaliska presentation som hade en stor närvaro och fint perspektiv. Musiken kom första rum framför hifi parameters och hade fin naturlig live känsla i framförallt live musik som Plind spelade för oss.

Ett system som passar den musikintresserade men även den hifi intresserade men sin speciella setup av dipolbasar och slusteg och extra basfilter. Jag tycker Plind har fått till ett mycket trevlig system som man inte alls blir lyssningstrött av utan förmedlar spelglädje på toppnivå.

Tusen tack för en fantastisk kväll i musiken, maten och dryckens tecken! För mig mycket av livet många fina höjd punkter och intressen :rolleyes2:

//Claes

Edited by LISTEN TO MUSIC
Link to comment
Share on other sites

  • 3 months later...
Stort tack för dagens lyssning. Varmt och öppet, precis som sällskapet.

Jag känner mig inspirerad, motiverad och glad att vara tillbaka i hifi-svängen.

Hälsa de små!

Välkommen tillbaka! :app: Jag ska framföra hälsningen till de små med en extra bit rått kött kanske ;)

Link to comment
Share on other sites

  • 1 month later...

Hej Plind,

ursäkta att det tagit en sådan tid att tacka för senast. Jag har bl.a. haft ett bröllop att ta hand om sedan vi var hos dig - inte mitt utan yngsta dottern :)

Så, vad gör man en söndag eftermiddag när solen skiner. Jo, A/Wing och undertecknad besöker Plind och får avnjuta god dryck, förtäring och, inte minst ett gott kaffe.

Kaffetillverkandet hos Plind är lika genomtänkt som hans system....

Systemet är verkligen genomtänkt. Rummet är genomtänkt. En söm(n)lös interaktion mellan MBL'arna och baslådorna med en 15-tummare på vardera sidan levererar dynamik! Ett system och en ljudåtergivning som man med lätthet skulle kunna leva med. Jag bara oroar mig för dina grannar!

Jag kommer gärna tillbaka, det vore intressant att få följa upp de första intrycken.....

/Kenneth

Link to comment
Share on other sites

Hej Plind,

ursäkta att det tagit en sådan tid att tacka för senast. Jag har bl.a. haft ett bröllop att ta hand om sedan vi var hos dig - inte mitt utan yngsta dottern :)

Så, vad gör man en söndag eftermiddag när solen skiner. Jo, A/Wing och undertecknad besöker Plind och får avnjuta god dryck, förtäring och, inte minst ett gott kaffe.

Kaffetillverkandet hos Plind är lika genomtänkt som hans system....

Systemet är verkligen genomtänkt. Rummet är genomtänkt. En söm(n)lös interaktion mellan MBL'arna och baslådorna med en 15-tummare på vardera sidan levererar dynamik! Ett system och en ljudåtergivning som man med lätthet skulle kunna leva med. Jag bara oroar mig för dina grannar!

Jag kommer gärna tillbaka, det vore intressant att få följa upp de första intrycken.....

/Kenneth

Tack för det Kenneth :app:

Jo snälla grannar underlättar helt klart livet för audiofilen :D Du är välkommen tillbaka. Jag har fintrimmat lite till sedan ni var här.

Link to comment
Share on other sites

  • 2 weeks later...

Aha autonoma, mobila punktabsorbenter. ;) Skämt åsido, verkligen fina kissar. Synd att man är lite överkänslig mot kattor annars skulle jag gärna ha såda där små egensinniga filurer. Bara för att förtydliga, tycker hundar är fina också men de har verkligen inte samma grace o elegans.

Link to comment
Share on other sites

Bara för att förtydliga, tycker hundar är fina också men de har verkligen inte samma grace o elegans.

Helt plötsligt blev det väldigt tveksamt om det blir någon framtida träff hos oss. Daisy, Iris, Polly och Tess fick en väldigt förnärmad uppsyn när dom läste ditt inlägg :D;)

Fina katter hur som helst :)

Edit: Glömt ord...

Edited by Taxmannen
Link to comment
Share on other sites

Hoppas jag är välkommen ändå ;) har inga preferenser. Intressant nog går det oftast väldigt bra att hälsa på folk med katter, så länge jag inte klappar dom och om jag nu råkar göra det INTE pillar mig själv i nyllet, framför allt i ögonen. Det finns ju piller iofs.

Jag är uppväxt med både katt o hund, hundar har jag inga problem alls med så jag ser fram emot ett besök.

Link to comment
Share on other sites

Hoppas jag är välkommen ändå ;) har inga preferenser. Intressant nog går det oftast väldigt bra att hälsa på folk med katter, så länge jag inte klappar dom och om jag nu råkar göra det INTE pillar mig själv i nyllet, framför allt i ögonen. Det finns ju piller iofs.

Jag är uppväxt med både katt o hund, hundar har jag inga problem alls med så jag ser fram emot ett besök.

Katterna ser trevliga ut så jag kanske borde spana in dem i verkligheten någon gång. Plind är också trevlig och

har en trevlig anläggning så jag borde nog försöka bjuda in mig själv på ett besök snart.

Ni är så välkomna :)

Link to comment
Share on other sites

Hoppas jag är välkommen ändå ;) har inga preferenser. Intressant nog går det oftast väldigt bra att hälsa på folk med katter, så länge jag inte klappar dom och om jag nu råkar göra det INTE pillar mig själv i nyllet, framför allt i ögonen. Det finns ju piller iofs.

Jag är uppväxt med både katt o hund, hundar har jag inga problem alls med så jag ser fram emot ett besök.

Jag hade ett allvarligt samtal med mina tjejer nu på morgonen så även om dom själva har svårt med katterna som stryker omkring på vår tomt och håller muspopulationen i schack så är kattmänniskor som delar husses intressen mer än välkomna. Till och med enstaka Göteborgare som råkar förirra sig åt nordost är välkomna på en fika :)

Link to comment
Share on other sites

Lite nyheter i systemet fanns sedan sist. Jordningsarbetet har gått vidare med Entreq wraps runt 2 av nätkablarna och ett par signalkablar. Wrapsen är jordade i mina boxar som förövrigt är fullbokade nu så det behövs fler boxar till ytterligare kablar o apparater som ska jordas(Routern och Diraclådan). Sista tweaket är en rejäl nätdel till Diracen som utprovas. Den är tänkt att ersätta den lilla "nätbulan" som var standard.

IMGP2249_zpsnkkpq4jl.jpg

Bild tagen nu idag.

IMGP2241_zpsffgagkwz.jpg

Jo, jag gillar Aberlour

IMGP2242_zpsnuhcymfr.jpg

Svävande slutsteg på nya fossingarna.

IMGP2244_zpsrms8j1ke.jpg

DAC/CD står stadigt på Engelholms Coda Feet. Kanske skulle ha sådana under slutsteget oxå för namnsynergin.. ;):?:

IMGP2236_zpsronpz3r5.jpg

Izzo trivdes som fisken i vattnet med musiken och sällskapet. En värdig arvtagare till gamla HiFi-katten Bosse som var supersocial mot alla gäster.

imgp2228_zpsrjoznxxw.jpg

imgp2227_zpshrgwoztx.jpg

Till sist hann vi även avsmaka både den rökiga och den ickerökiga :mm: Killarna såg nöjda ut när de gick så jag hoppas ljudet var till belåtenhet.

Edited by plind
Link to comment
Share on other sites

Join the conversation

You can post now and register later. If you have an account, sign in now to post with your account.

Guest
Reply to this topic...

×   Pasted as rich text.   Paste as plain text instead

  Only 75 emoji are allowed.

×   Your link has been automatically embedded.   Display as a link instead

×   Your previous content has been restored.   Clear editor

×   You cannot paste images directly. Upload or insert images from URL.

×
×
  • Create New...